Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst
3 uur geleden zei Yana:

Kun je dat nu ook echt zo voelen, dat het niet jouw schuld was?

Via iemand anders’ ervaringen lukt dat gevoelsmatig steeds beter.

Bijvoorbeeld door empathie voor Q te voelen, komt het indirect ook bij mezelf steeds meer binnen. De machteloosheid van een kind…En dan denk ik.. ik was ook maar een kind. En dan voel ik het even. 

Tegelijkertijd herken ik ook wat hij en heel veel anderen zeggen. Alle anderen slachtoffers/ overlevers treft geen enkele blaam. Maar ík: ik heb het verdiend. 

Geplaatst

En dan hebben we het nog niet eens over het schuldgevoel wat je als volwassen persoon kunt voelen als je seksueel geweld meemaakt. 

Terwijl: of je een te kort rokje draagt, in de verkeerde buurt loopt, met een vreemde of bekende naar huis gaat, als je dronken bent, of stoned: Het is nooit jouw schuld als iemand zich zonder jouw toestemming aan je vergrijpt. 

Geplaatst

@Reacher:
Probeer je vooral niet schuldig te voelen voor die handelingen rond je tiende. Je schrijft zelf dat het aanvoelde als liefde, dus laat je vervolgens niet aanpraten dat dit misbruik was of dat je dit zelf uitlokte. 

Geplaatst
2 uur geleden zei Mormel:

dus laat je vervolgens niet aanpraten dat dit misbruik was of dat je dit zelf uitlokte. 

het is altijd misbruik, van de kant van de dader!

Geplaatst
2 uur geleden zei Mormel:

... Je schrijft zelf dat het aanvoelde als liefde, dus laat je vervolgens niet aanpraten dat dit misbruik was ...

Huh??? Een kind van tien dat opgroeit in pleeggezinnen, een meisje dat zo erg bescherming en liefde nodig heeft en die krijgt dan seks. Dat is geen misbruik volgens jou?

Geplaatst

Ik las Mormel ook zoals jij LJ. Q heeft het uitgelegd. Ik snap het nu beter. Hij bedoelde dat ik niet de misbruiker was. 

Niet dat er geen misbruik was. 

Geplaatst

Heftig allemaal. Hier ook iets naars meegemaakt, ook heel lang gedacht dat het mijn schuld was. Maar het is nooit jouw schuld als iemand handelingen uitvoert die niet gewenst of ongevraagd zijn.

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...