Spring naar bijdragen

Reacher


Reacher

Aanbevolen berichten

Hoi, ik ben Reacher. 46 jaar oud. Geen kinderen. Sinds 10 jaar een functionerend alcoholiste. Zo 1 die nooit in gezelschap dronk. Ik begon met hele flessen port en biertjes van 1 miljard alcoholpromillage per blik. Jullie kennen ze wel. Daarna dronk heb ik jaren wijn, afgewisseld met whisky. Laatste jaren zo'n tweederde van n fles wijn per avond gedurende de week en meer in de weekenden. 

Ik heb gelukkig  de laatste jaren 'n soort alcoholallergie gekregen waardoor ik sneller dronken was dan de gemiddelde mens en er is daardoor geen gewenning ontstaan. Ik hoefde dus ook niet steeds meer tot mij te nemen om tot n roes te komen. Ik weet al jaren dat ik n probleem heb. Een tijdje lang (twee maanden) minder gedronken en sinds dinsdag niets meer.

Ik heb het filmpje van Els Noorlander bekeken en het klopt dat mijn receptoren volledig in staking zijn gegaan, zo niet voor altijd vertrokken. Toch al niet de meest vrolijke persoon per wereld doe ik nu zelfs graaf Dracula verbleken. Verder heb mijn gewoontes aangepast ( eerder naar bed en daar dan wakker zijn ipv in de woonkamer). En ik doe het per dag.

Ik hoop hier van gedachten te kunnen wisselen met gelijk- of anders- gestemden. Bedankt alvast voor het luisterende oor.

bewerkt door Reacher
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Reacher. Welkom hier. Wat je schrijft klinkt goed, "nuchter" zou ik het zelfs willen noemen. Je weet waarom je stopt, hebt het avondritme al veranderd en doet het dag voor dag om het overzichtelijk te houden. Ik zie het zeker als een voordeel dat je toch al niet gewend was in gezelschap te drinken. Dat zal in de toekomst dus niet allerlei verleidingen met zich meebrengen als je bij anderen bent die nog wel alcohol gebruiken, of zie ik dat verkeerd?

Ga door en geef jezelf gerust af en toe een cadeautje om er een prettig gevoel bij te krijgen. Lekkere thee gaan uitproberen bijvoorbeeld. Je hebt tegenwoordig allerlei smaken. Daar kun je ook een avondritueel van maken voor het slapengaan. En het uitgespaarde geld kun je op een spaarrekening zetten om leuke dingen voor jezelf van te doen. Dat geeft je letterlijk het gevoel dat je echt iets verdiend hebt. De truc is om het gevoel van "moeten" om te zetten in "zelf willen". Dat helpt enorm.

Succes, en kom hier maar vaak buurten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Bob:

 Ik zie het zeker als een voordeel dat je toch al niet gewend was in gezelschap te drinken. Dat zal in de toekomst dus niet allerlei verleidingen met zich meebrengen als je bij anderen bent die nog wel alcohol gebruiken, of zie ik dat verkeerd?

 

Hoi Bob, dat is zeker een voordeel! Ik kom niet heul veel onder de mensen maar recepties enzo: daar dronk ik al sap.

Bijkomend voordeel met betrekking tot het avondritueel: ik begon pas met drinken om half 11 s' avonds. Nu lig ik gewoon voor dit tijd in bed. En warempel geslapen vannacht! :)

Bedankt voor de aanmoedigingen Vol, Kruidenthee, Lika, Bob en Vasja! Ik ga dat dagpact doen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook van mij van harte welkom Reacher!

Lekker veel lezen en afschrijven van je. Wellicht is het dagpact voor je in Ditjes, datjes & dagdraag iets voor je mocht je die nog niet hebben gevonden om elke dag met jezelf en je mede forumsupporters af te spreken die dag niet te drinken.

Je weet waar je het voor doet, dus dit gaat goedkomen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jij ook bedankt voor je welkom Lieselotje! Ik heb mij al op het dagpact gezet. Even voelde ik angst want ik praat er eigenlijk met niemand over dat ik dronk en dus ook niet dat ik gestopt ben en nu zet ik mezelf 'vast'. Maar het is alleen voor vandaag en morgen is een andere dag. 

Daarnet in de supermarkt linea recta naar de drankafdeling gelopen, puur gewoonte. Op t laatste moment een andere richting ingeslagen. Cola gekocht. Ook troep maar andere troep...:rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een nieuwe dag: niet bar veel zin in. Het vooruitzicht om vanavond 'los te mogen' is weg. Daar moeten andere dingen voor in de plaats komen, komt wel goed. 

Ik vraag mij af: voor mij is alcoholisme niet alleen maar enorme hoeveelheden drinken dagelijks of in 'n binge, niet meer kunnen stoppen maar ook (zoals in mijn geval) MOETEN drinken s'avonds. Want dat was het hoogtepunt van de dag. En ja: enorm brak zijn de volgende dag zodat ik lekker niets hoefde te doen.

Is dat het verschil tussen alcoholisme en een alcoholprobleem hebben? Ik vraag me dat af omdat ik niet weet of ik hier wel 'mag zijn'. Dat vraag ik me in andere situaties op andere plekken ook af, dus niet nieuw. Hoe dan ook: ik wil van dat MOETEN af. En ik wil niet meer terug naar dat juk. Vandaag drink ik NIET.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, dat moeten had ik ook en ook dat de dag erna dan al 'gevuld' was. Ik hoefde lekker niets met mezelf want dat ging toch niet.... nu wel. En dat vind ik uiteindelijk nog prettig ook. Ik word steviger. Al ben ik er nog lang niet. Enne: er zijn hele leuke films te zien. Blijkt dat ik graag alleen naar de bios ga. Misschien jij ook?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

A streetcat named Bob! Zou ik n 2e keer kunnen zien. Verder ben ik het meest van blockbusters en actiefilms. Als controlfreak weet ik dan tevoren wat ik kan verwachten. Die films blijven overigens nooit hangen, dat dan weer niet. Ik denk daarentegen vaak met genoegen terug aan Bob de kat. Ik heb zelf n rode kater. Helaas wil die geen kleurig sjaaltje om.

Misschien kan ik met het geld dat ik uitspaar op drank (ik kocht altijd van die kleine wijnflesjes per dag 2) wel n filmabonnement kopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...