bumperjim Geplaatst 30 september 2020 Rapport Geplaatst 30 september 2020 Lol wat een gedagdroom het avontuur zit niet in een flesje hè. Je weet heel goed waar zo'n spannende nacht eindigt: kotsend op de plee (als je mazzel hebt en niet over iets of iemand anders heen).
brazer Geplaatst 30 september 2020 Rapport Geplaatst 30 september 2020 (bewerkt) beetje spelen met de gedachte, terwijl je goed op koers bent, je forumgenoten beetje uitdagen, dat is het toch @pelle2 ? 30 september 2020 bewerkt door brazer
Lika Geplaatst 3 oktober 2020 Rapport Geplaatst 3 oktober 2020 Hoppa, open is de deur. Zo lees ik je. Een voorbereiding op. Doe de deur weer dicht, zou ik je willen zeggen. Nu doorzien wat je echte verlangen is, gemis is, gaat je wrs veel meer brengen. Want die ene? Hé, jij weet toch ook wel hoe dat is?
Pelle2 Geplaatst 6 oktober 2020 Auteur Rapport Geplaatst 6 oktober 2020 Dank voor de reacties. Het zijn mijmeringen, het is geen plan, maar het speelt wel eens door mijn hoofd. Ik wil die deur geloof ik ook open hebben, wellicht zonder er ooit doorheen te stappen. Toch vraag ik me af of ik het kan, even erdoor, heen en weer terug. Ik denk veel na over mijn leven, over de rol die alcohol daarin speelde. Met nogal wisselende emoties. Met als grote vraag natuurlijk: Wat als... Had ik een fijner leven geleefd als ik niet had gedronken? Geen idee. Ik ben uiteindelijk geworden wie ik ben, ondanks en dankzij de alcohol. Nu doe ik het zonder alcohol. En dat duurt nog wel even.
Lika Geplaatst 6 oktober 2020 Rapport Geplaatst 6 oktober 2020 'Geloof ik' en 'toch'. Je wilt de deur niet helemaal dicht dus. Dat mag Pelle. Het is waar dat je zelf besluit om over de drempel te stappen. Voor mij (voor mij!!) is jouw redenering precies die geweest om steeds weer te gaan roken denk ik. Niet helemaal dicht. Ik kan elk moment besluiten om....en hoppa, daar ging ik al. Nu heb ik besloten. Deur dicht. Klaar. Ik wil niet op je 'hakken' , alleen hoop ik dat je het ook echt bedoelt zoals je zegt. En zegt zoals je bedoelt.... zoiets. Houd de touwtjes in handen man!
Rosee Geplaatst 7 oktober 2020 Rapport Geplaatst 7 oktober 2020 Dat het af en toe door je hoofd gaat lijkt me normaal, betekent niet dat je echt weer wilt gaan drinken. Daar ben je zelf bij. En als je het al zou willen, waarom? Je gaat nu goed. Ik drink nu met mate en dat bevalt prima (drink heel weinig en ook niet meer voor de roes) maar wat ik wel jammer vind is dat ik nu van het jaarpact af ben. Voelde me iedere maand weer trots als er weer een maand bij kwam en 'hoor er niet meer bij' zo voelt dat een beetje. Jij staat ook al zover op het jaarpact, zonde om eraf te gaan.
maartje Geplaatst 8 oktober 2020 Rapport Geplaatst 8 oktober 2020 Hoi pelle, herkenbaar hoor, jou mijmeringen. Hoewel die tweestrijd in mij minder wordt. In die zin: terug naar waar ik vandaan kwam nooit weer. Dan blijft over: met mate drinken,of gewoon helemaal niks. Zodra ik denk aan met mate drinken, gaan bij mij meteen de alarmbellen weer rinkelen: wanneer dan, hoe vaak, met welke reden enz. Alleen al door daaraan te denken weet ik dat het voor mij een no go is. Ik heb met mezelf afgesproken er nog een jaar aan vast te plakken. Dat is voor mij te overzien. Maar steeds meer komt in mij het woordje "nooit" boven drijven. Van uitstel komt afstel. En das in deze nou eindelijk eens goed! Ik voel me trouwens net een prediker nu, alsof ik jou kan behoeden voor het kwaad. Dat kan ik natuurlijk niet, maar ik zou het zooooooo erg vinden als je onderzoek eindigt in weer doffe ellende. Dus blijf vooral hier je mijmeringen delen. Zo. Moeder overste heeft gesproken. lady jane reageerde hierop 1
Pelle2 Geplaatst 15 oktober 2020 Auteur Rapport Geplaatst 15 oktober 2020 Update, 1 jaar, 2 maanden en 5 dagen alcoholvrij. Ik heb het afgelopen jaar (jaren) veel over mezelf geleerd. Onder andere (of vooral) waarom ik ben gaan drinken. Ik dacht altijd, gewoon omdat het lekker is. Dat is niet zo, het had een functie. Alles wat moeilijk of lastig was heb ik zo opzij kunnen schuiven. Nu, zonder alcohol, ben ik dat wel aangegaan. En dat kon gewoon! Belangrijke lessen: het hoeft niet altijd leuk te zijn, het hoeft niet altijd goed te gaan en wat een ander ervan vind... nou ja, het accepteren van kritiek (van een ander en ook van mezelf) is ook een soort bevrijding geweest. Ik durf er naar te luisteren zonder meteen in de verdediging te schieten. Ik ben wie ik ben en durf dat ook te zijn, ik vind wat ik vind en durf dat ook te vinden. Ik ben nu wel even klaar met mezelf ontwikkelen, dus ik dacht, ach, een keer een biertje moet wel weer eens kunnen. Maar ik kom er niet uit hoe dat drinken dan vorm zou moeten krijgen. Want wat is een keer, wanneer is de volgende keer. Af en toe denk ik, misschien is dit wel een geschikt moment. Maar dan denk ik, volgende week is ook weer zo'n moment... Bovendien, wat ik om me heen zie... wat wordt er ongelofelijk vaak gedronken. Overal moet bier of wijn bij. Als ik de minister van volksgezondheid hoor zeggen dat we allemaal wel weer gezellig een biertje willen drinken gaan mijn haren rechtop staan. Onafhankelijk zijn van alcohol, ik vind dat heel lekker. Ik merk ook dat ik het nuchter zijn een lekker gevoel vind. Ik zie om me heen dat dat niet voor iedereen geldt, maar bij mij ging dat ook niet van de één op de andere dag. Kortom, ik blijf nog lekker even alcoholvrij. Volgende mijlpaal is 1 jan 2021, een heel kalenderjaar niet gedronken. brazer, rapilos, kruidenthee67 en 2 anderen reageerden hierop 5
IJsvogel Geplaatst 15 oktober 2020 Rapport Geplaatst 15 oktober 2020 Mooi mooi mooi! Wat je zegt over omgaan met kritiek herken ik besef ik nu. Wat grappig, vroeger vond ik het vreselijk lastig en nu voel ik me er ok onder, ga uit van goede bedoelingen van de ander en leer ervan wat ik ervan wil leren. Tjee....
Pats Geplaatst 16 oktober 2020 Rapport Geplaatst 16 oktober 2020 Dank je wel @Pelle2 ik zat er even door, een moeilijke avond .. beetje chagrijnig. Mis niet zozeer de wijn an sich maar werd gek van de verveling van het niets hebben. Mijn, vooral de vrijdag, avonden bestonden redelijk vaak uit dat glas in mijn hand en blijven bijvullen tot ik niet meer kon. Daar is nu iets anders voor in de plaats gekomen .. geen glas vullen tot ik niet meer kan maar de avond nuchter voorbij zien sluipen. Ik baalde er even van .. ben naar bed gegaan. Ik dacht ik ga maar gewoon slapen dan. Lees nu jouw draadje, dit forum helpt me vaak door deze momenten heen, en ik vind het zo knap! Een voorbeeld, dank je wel. Inderdaad het is zo gewoon, zoveel mensen drinken. Soms is die valkuil dan niet duidelijk: ik wil gewoon ook! Maar tuurlijk niet. Ik wil niet. Ik ben op dag 35. Het is pas 5 weken morgen maar ik voel me goed, meestal dus. Door dit soort ervaringen te lezen en zoveel herkenning te zien, voel ik de kracht weer terug komen om door te zetten. Trusten gr Pats
bumperjim Geplaatst 17 oktober 2020 Rapport Geplaatst 17 oktober 2020 (bewerkt) Maar je mag er zelf wat mee doen met die vrijdagavond!! Kon je niet ff iemand bellen of zo? Of een ommetje met de hond? Of de vrijdagkrant lezen voordat de zaterdagkrant in de bus ligt? Of een uurtje yoga? Cq een uurtje voor het eerst yoga want je hebt het nog nooit gedaan maar je hebt wat gevonden op youtube? Of een wasje draaien? Scrabbeltje leggen? Netflixje doen? Operatie meetic voor alle eenzame sokken? Mailtje sturen aan oude vriend(in)? Taart bakken? Ik stem voor taart bakken. Maar ik ga soms ook wel eens vroeg naar bed op vrijdag hoor, ben je zaterdagochtend zo scherp als een mes 17 oktober 2020 bewerkt door bumperjim Pats reageerde hierop 1
Pelle2 Geplaatst 31 december 2020 Auteur Rapport Geplaatst 31 december 2020 Dit jaar zal altijd wel het jaar van het coronavirus blijven, maar voor mij is het ook het jaar dat ik geen alcohol heb gedronken. Iets meer dan 500 dagen zonder bier, wijn en bubbels inmiddels. Om iets te vieren, iets te verwerken, even lekker te zitten of gewoon uit verveling. En het kan, het werkt, het heeft me veel opgeleverd. Fitter, frisser, lichter en mooier, eerlijker, betrouwbaarder en vrolijker met opeens veel meer aandacht voor allerlei andere dingen in het leven. Vond ik het moeilijk? Achteraf viel dat wel mee. De verleiding is er wel nog steeds af en toe. En de drank is altijd dichtbij. Maar ik denk er meestal niet meer aan. En ik weet wat ik wil. En wat ik niet wil. Ik wil bijvoorbeeld niet alle aandacht gericht op de drank. Het vooruitzicht op een glas bier maakt alles goed, maar maakt de rest ook onbelangrijk(er). En ik wil geen katers meer. En ik wil ook zo goed blijven slapen als ik nu doe. Ik wil fit zijn, ook ‘s ochtends om 8:00 uur, ook als ik niet hoef te werken. Om dingen te kunnen doen waar ik zin in heb. Alleen of met mijn dochters of met wie dan ook. En het is heel fijn om van de plannen die ik maak er af en toe ook eens één uit te voeren. Een dag niet gedronken is geen verloren dag. Hier heb ik mij een tijd aan kunnen optrekken. Want een feestje zonder drank was ooit niet echt een feestje. Een jaar niet gedronken is ook geen verloren jaar. In tegendeel, er zijn niet veel jaren waarin zo veel gebeurd is als in dit jaar. En wat mij ook (nog steeds) veel rust geeft: het hoeft niet altijd leuk te zijn. Dit was mijn behoefte om mijn jaar toch even kort hier te evalueren hier. Iedereen succes met de plannen en voornemens voor 2021. Pelle Lika, Vocatus, bumperjim en 6 anderen reageerden hierop 6 3
Pelle2 Geplaatst 14 april 2021 Auteur Rapport Geplaatst 14 april 2021 (bewerkt) Ik heb anderhalf jaar geen alcohol gedronken. En sinds een paar weken of af en toe wel weer. Ik heb me afgevraagd of ik dat hier moest melden. Ik denk het wel. Ik heb in mijn begintijd hier zoveel gehad aan dit forum. Ik kon mijn ei kwijt, ik kreeg respons op alles wat ik inbracht, ik kon eerlijk zijn. Ik heb mij zoveel afgevraagd toen. Hoe kan dat, nooit meer drinken. Ik weet nog dat ik een boek las (ik las elke roman over stoppen met drinken) waarin een vrouw op een feest in de kroeg op een gegeven moment toch weer een glas wijn nam....wat vond ik dat toen spannend! Het bleek toen overigens geen goed idee. In de andere boeken bleek het stoppen vooral veel op te brengen. Dat was vrij duidelijk, maar ook een beetje eng. Drinken was een belangrijk deel van mijn leven geworden en nooit meer drinken was een eng idee. Ik heb enorm veel geleerd van de afgelopen jaren. Waarom ik ben gaan drinken, waarom ik ben blijven drinken, het stoppen met drinken, weer beginnen, 'echt' stoppen... Ik ben gescheiden, verhuisd, gestopt met mijn werk wat anders gaan doen en toch weer begonnen met wat ik deed, maar wel anders. Ik heb een nieuwe relatie, ik ben open en eerlijk... waarom ik dat niet eerder heb gedaan....! Ik durf mezelf te zijn, ook als het tegenzit. Ook als ik me onzeker voel. Ik heb echt heel veel geleerd, heel jammer dat dat niet gebeurd is toen ik 20 was, maar fijn dat het er toch van gekomen is uiteindelijk! Die anderhalf jaar zonder alcohol was een avontuur. Ik ben daar ingevlogen, de eerste dagen, weken, maanden met behulp van dit forum. Dat was bijzonder. Eén keer heb ik een aantal forumleden toen in het echt gezien, in Scheveningen, dat heeft enorme indruk gemaakt. Vanaf het moment dat ik niet meer dronk ben ik dat langzaamaan best stoer gaan vinden. Ik durfde mijn verhaal te vertellen, ik schaamde me niet meer voor het bezopen leven dat ik eerst leefde. Ik durfde te zeggen dat ik een probleem heb met alcohol. Dat ik geen maat kan houden. Dat ik altijd maar door ga en dat ik als ik thuis kom na een feestje nog een fles wijn open trek. En dat ik dat ook deed op vrijdagmiddag als ik thuis kwam van mij werk. En op woensdag middag. En op maandagavond, zaterdagmiddag en donderdagavond.... En dat ik daarom niet meer drink, dat dat rust geeft. En dat dat gezond is, dat ik er energie van krijg. Dat ik enthousiast ben en weer zin heb in het leven! En waarom ben ik dan toch weer gaan drinken?? Het beklemmende gevoel dat het niet mag, niet vastzitten in een keurslijf, toch nog eens aangeschoten en dronken willen worden. Het hemelse gevoel van de alcohol die langzaamaan bezit van je neemt, wat overigens uiteindelijk een ontzettende tegenvaller is. Wakker worden als je gedronken hebt ook. Ook al is het maar drie flesjes bier. Het was natuurlijk spannend om weer te gaan drinken, maar het valt eigenlijk heel erg tegen. Ik dacht, met de wijsheid die ik had verzameld de afgelopen tijd, verstandig met alcohol te kunnen zijn en zo toch het plezier ervan te kunnen ervaren. Ik weet dat ik ook zonder alcohol een fijne avond kan hebben, ik weet wat mijn triggers zijn, wanneer die de kop op steken (verveling bijvoorbeeld!), dus ik kan dat hele alcoholgebeuren inmiddels wel handelen. Eigenlijk is dat niet zo. Maar ik wil niet meer elke dag moeizaam uit mijn bed komen omdat ik de avond ervoor te veel gezopen heb. Dus wil ik niet drinken. Maar toch, de gedachte ach, doe er maar één, en nog maar één.... ik denk dan niet: ach, laat maar, ik wil me morgen fris en fit voelen. Als ik begin, ook nu, na alles wat ik inmiddels weet, doe ik dingen waar ik een dag later spijt van heb. Ik ga mij nog eens achter de oren krabben, wat is verstandig....ik heb wel een vermoeden nadat ik dit hier zo neer schrijf... Voor de mensen die net gestopt zijn en dit lezen: eerst stoppen! Het heeft mij heel erg opgelucht, het hoeft niet meer. Maak er een mooi avontuur van. Het is natuurlijk klote, je raakt een goede vriend kwijt, maar het is ook bijzonder. Er gaat een nieuwe wereld voor je open. Echt waar! En daarin gebeurt van alles. Af en toe even slikken, want als het lastig wordt is het niet de bedoeling dat je een biertje drinkt. En nooit meer een biertje is gewoon een eng idee. Maar gelukkig is er nog veel meer waar je blij van kan worden en waar je energie van krijgt! Pelle 14 april 2021 bewerkt door Pelle2 Rosee en Musashi reageerden hierop 2
bumperjim Geplaatst 15 april 2021 Rapport Geplaatst 15 april 2021 (bewerkt) Pelle het belangrijkste is dat je t spul de baas bent. Een niet-alcoholist drinkt ook wel eens een biertje maar bij "ons soort mensen" is er altijd een bijsmaak Ja daar is weinig spectaculairs aan, "valt ontzettend tegen" zoals je zelf zegt. Dat is denk ik goed dat je dat realiseert. 3 bier valt tegen, 30 bier was nog veel harder tegengevallen 15 april 2021 bewerkt door bumperjim
Bob Geplaatst 15 april 2021 Rapport Geplaatst 15 april 2021 6 uur geleden zei Pelle2: Ik heb anderhalf jaar geen alcohol gedronken. En sinds een paar weken of af en toe wel weer. Ik heb me afgevraagd of ik dat hier moest melden. Je had je in elk geval bij het jaarpact moeten afmelden. Daar haal ik je dus nu maar van de lijst af. Verder staat het je uiteraard vrij te doen en te laten wat je zelf belangrijk vindt, al denk ik dat het voor anderen hier wel degelijk zinnig is mee te lezen over de twijfels en gedachten van iemand die langer gestopt is en weer overweegt het af en toe los te laten. Ik herinner me de dag in Scheveningen ook. Leuk hè, dat een persoonlijke ontmoeting toch iets extra's toevoegt aan de onderlinge band die dit forum toch al geeft. Ik wens je veel wijsheid bij het bepalen van je verdere leefwijze op dit gebied. Misschien heb je deze fase wel nodig om te merken wat het je doet als... Zelf heb ik die twijfels ook wel eens, maar ik heb niet meer het gevoel dat ik iets niet "mag". Dat scheelt veel. Wellicht kun je dat gevoel ook kwijtraken of ombuigen. Je mag best, maar je hoeft niet. lady jane reageerde hierop 1
lady jane Geplaatst 15 april 2021 Rapport Geplaatst 15 april 2021 ik vind het wel grappig, JB het spul de baas zijn? Ik lees toch van niet. Bob principes; afmelden, eerlijk zijn. Ik neig ook naar dat laatste. en verstand en gevoel, dat blijft een issue; na drank wel weer in andere vormen bij mij. en zo blijft het forum altijd boeiend, en ons leerproces nooit uitgeleerd Pelle succes met jouw pad!
Musashi Geplaatst 15 april 2021 Rapport Geplaatst 15 april 2021 Ik lees er vooral in hoe de ervaring van opnieuw alcohol drinken eigenlijk gewoon tegenvalt. Dat je gedachten het leuker maken dan het eigenlijk is...dank je...het helpt me!
Quinn Geplaatst 15 april 2021 Rapport Geplaatst 15 april 2021 Ai @Pelle2 zoals ik het lees, zit er nog steeds verheerlijken van alcohol in. En zolang dat een rol speelt, ben je volgens mij niet de alcohol echt de baas. Maar zoals met alles, het ligt er maar net aan wat jij wilt.
Vocatus Geplaatst 15 april 2021 Rapport Geplaatst 15 april 2021 (bewerkt) 1 uur geleden zei Quinn: zit er nog steeds verheerlijken van alcohol Dit vind ik zelf heel moeilijk. Ik ben daar ook tegenstrijdig in. Ik wil dat alcohol me niets biedt, maar het heeft me wel ontspannen (verdoofde) en leuke momenten bezorgt en ik vind wijn lekker. ECHTER,..de voordelen wegen totaal niet op tegen de nadelen. Het heeft me veel meer ellende dan plezier gebracht. Echt veel meer. Daarom denk ik vaak aan dat gezegde over stoppen met alcohol, dat je 1 ding opgeeft voor alles, in plaats van alles voor 1 ding 15 april 2021 bewerkt door Vocatus Musashi reageerde hierop 1
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden