Spring naar bijdragen

Pelle drinkt niet meer


Pelle2

Aanbevolen berichten

  • 2 weeks later...

5 maanden

Het is niet zo dat alles in mijn leven nu opeens op rolletjes loopt, maar het leven is toch een stuk aangenamer geworden. Ik sleep me niet meer van activiteit naar activiteit, om aan het eind van de dag me zelf vol te laten lopen met wijn of bier. Want dat was het een beetje. En eigenlijk altijd vermoeid. Vermoeid omdat ik druk was of vermoeid omdat ik druk was geweest. Altijd een goede reden dus om moe te zijn ...

Ik ga nog lekker een tijdje door met niet-drinken. Volgende etappe wordt het voorjaar, al verwacht ik tot dan geen problemen. Het is fijn om me niet af te vragen of ik wel of niet en zo ja of veel of weinig en wat en waar en met wie en zo ga drinken. En om te weten dat ik altijd een dag later gewoon weer fit verder kan gaan met leven. Niet afhankelijk van alcohol.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed bezig pelle! Herkenbaar ook. Ook voor mij is het leven een stuk aangenamer. Hoe blij ik er ook mee ben, ik ben er nog niet. Ik heb nog steeds momenten dat ik denk: misschien.... Na dit jaar...terwijl ik weet dat matig drinken er voor mij niet in zit. Hoe zit dat bij jou? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Ik heb ook nog steeds wel momenten dat ik denk misschien, ooit een keer...Het is heel dichtbij, overal is drank, reclames die triggeren.... Ik weet dat de lente straks een keer begint.... En zal ik ooit toch weer gaan denken dat ik af en toe kan drinken.... Voorlopig vind ik het geen probleem om dat drinken uit te stellen. En ik kan ook prima leven met het idee dat ik nooit meer ga drinken. Ik geniet van het nuchter en helder zijn, ik wil ook graag alles nuchter en helder meemaken. Het is nog steeds een avontuur. Ik maak plannen, ik geniet van allerlei dingen waar ik vroeger toch vooral oog had voor die ene beloning. 

Ja, prima zo. Het leven is inderdaad zo gek nog niet!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Door jouw berichtgeving zie ik maar weer hoe gewiektst, vreemd, tegenstrijdig, verslaafd zeg maar,  een verslaafd brein werkt en/of wordt beïnvloed.
Aan de ene kant totaal tevreden zijn met het leven zonder alcohol, aan de andere kant het stellen van termijnen hoe lang dat zo nog
minstens door zal moeten gaan om daarna eventueel de beslissing te kunnen nemen of we dat nog wel zo willen voortzetten.
Toch vaak die onderhuidse nervositeit of leven zonder alcohol wel voor ons is weggelegd...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is heel dichtbij ja. Ik begrijp de triggers. Het is overal. Ik kan het alleen niet meer, want ik stop niet. Ik zou deuren openen naar eindeloze onderhandelingen. Ik zie het nu met eten. Het is altijd te. 

Pas pour moi. Niemand kan zeggen dat ie nooit meer dit of dat. Maar als het aan mij ligt wil ik de rest van mijn leven voelen wat er gebeurt. Alles. Want dat kan ik aan.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor jullie reacties, ik denk hier graag over na.

Ja, het is heel krom dat ik nu zo tevreden ben en toch de mogelijkheid open houd. Dat heeft ook een beetje te maken met dat je nooit weet hoe het gaat en wat er gebeurt. Maar ik merk dat ik het idee dat ik nooit meer zal drinken goed verdraag. Ik voel geen heimwee meer. En een dag niet gedronken is tenslotte geen verloren dag!

Ik heb de afgelopen maanden niet eens ook maar een klein beetje overwogen om te drinken. Ik wil, wat Lika zegt, alles voelen en meemaken. En toch floept er af en toe iets door mijn hoofd als "ooit, misschien?" 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik lag vanmorgen in bed te bedenken dat ik op dit moment geen enkel verlangen heb om te drinken. Ik hoef niet meer op zoek naar verlangens die toch niet vervuld gaan worden door alcohol. Ik ken het nu wel, klaar, mooi geweest. Het leven helder en nuchter, daar duik ik nu in en het bevalt me boven verwachting goed. Alles is onder controle.

Ik dacht gisteren nog dat de lente/zomer wellicht een trigger zou zijn. Maar dat geloof ik niet, ook dat ken ik nu wel. En ook dat wil ik deze keer helder beleven. Met wat vrienden naar de Waal, voeten in het zand, kop in de zon, zij aan de rosé... naar huis als het klaar is en niet omdat ik dronken ben. Of dat biertje op het terras dat er altijd meer worden....pff, ik word al moe als ik er aan denk!

Ik ben me heel bewust wat ik weg gooi als ik die eerste slok zou nemen. Ik ga dat niet doen. Niet zoals ik het leven nu beleef. Maar wat als er dit of dat gebeurt...en voor eventjes de verdoving van alcohol wil voelen. Gewoon nu eventjes, niet verder denken, wat kan mij het ook allemaal schelen...dat gevoel...Geen idee of ik daartegen bestand ben. Ik weet dat het werkt, alcohol, voor even. En ik weet dat m'n leven er uiteindelijk niet beter van wordt. En toch is het een optie. Eventueel. Misschien. Of niet?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Etty, bedoel je de frustratie van onvervulde verlangens, gemiste kansen? Ik merk dat ik me daar lang erg ongemakkelijk bij heb gevoeld. En eigenlijk nog wel, een naar gevoel dat ik liever weg druk. Maar door het onder ogen te zien en te erkennen dat het er is, is het beter te accepteren. Het krijgt een plek en de frustratie ebt langzaam weg. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooie woorden hier Pelle.

En die mooie woorden, die een proces verwoorden, zijn voor mij dat ik tegen mezelf zeg...wat dan ook, drank is nooit meer een optie....(ja, ik weet het, zeg nooit nooit, dag voor dag..Maar ik heb het uitgeroepen toen ik twee maanden terug  in een dip en soort van paniek bij de huisarts zat :blush:.) 

Dealen met wat er is. Zijn met wat er is. Ik weet nu heel zeker voor mijzelf dat dat alleen maar nuchter kan. Moeilijk soms, maar terug naar hoe ik het deed (verdoven/vermijden) zou me kapot maken. En alles wat me dierbaar is. Zeg nooit nooit? Kweenie...toch wel...op dit moment voel ik dat heel sterk. Het zeg nooit nooit...hmmm...daarmee zou ik mezelf ook 'iets vertellen'...een optie openhouden of zo...en dat wil ik echt niet. Echt niet meer.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed.
Net terug van een week vakantie. Met zń 7-en.
En ook dat gaat prima zonder drank.

Tonic bij het eten is niet lekker, dus even bedenken dat je dan dus niets bestelt als de ober langs komt. Maar verder is het niet heel anders zo zonder wijn.

Nou ja, 'ś ochtends weinig tijd nodig om de kreukels uit je gezicht te strijken, elke dag gewoon fit wakker en fluitend koffie kunnen zetten ipv in een hoekje je te zitten schamen over wat je niet zo goed meer weet van de avond er voor. En vervolgens niet bang dat er te weinig drank gehaald wordt, niet hoeven wachten op het moment dat de eerste weer ingeschonken mag worden, op elk moment auto kunnen rijden, niet alleen maar bezig met het eind van de wandeling (of wat dan ook) omdat dat een mooi moment is om even lekker te zitten...  De rest ging overigens ook niet ladderzat naar bed.

Volgens mij was dit mijn eerste vakantie zonder alcohol. Ik vond het fijn om niet te drinken en om niet te hoeven drinken. Ook geen enkele twijfel gehad of behoefte gevoeld om wel te drinken.
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de reacties, geeft me toch het gevoel dat ik goed bezig ben wat betreft drinken. Alhoewel, dat heb ik toch al wel. Het voelt goed zo, zo wil ik leven. Het leven in het echt. En voor al die mensen die beweren dat je leven er saai van wordt....ik doe zoveel meer nu, maak meer mee, durf ook meer. Al die beren op de weg, er zijn er nog steeds wel hoor, maar niet meer zo groot. Mijn leven is er juist minder saai door geworden. En de wereld groter.

Ik ben weer een tijdje weg hier, tijd voor nieuwe rituelen. En minder achter de computer zitten. Ik meld me wel weer, kan dat toch niet laten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...