Spring naar bijdragen

Pelle drinkt niet meer


Pelle2

Aanbevolen berichten

Dag 14

Gaat goed, geen alcohol. Ben er wel erg moe van, inslapen is geen probleem, maar doorslapen en uitslapen is lastiger. 
Ik heb toch met bijzonder veel aandacht het tweede deel van "Kieft" gelezen. Doet mezelf ook afvragen wat de zin van het leven is en zo. Maar wat duidelijk is, is dat het leven met alcohol (en drugs in het geval van Kieft) het er niet beter op maakt. 

Mezelf afgelopen dagen toch regelmatig afgevraagd of het kan, één keertje. Maar het kan niet. 

Eind van de middag is na een lastige klus als het zonnetje schijnt een liter spa rood met limonade (grote, gulzige slokken!) ook lekker, beter dan bier. Want na een liter bier wil ik nog een liter. En na een liter limonade wil ik niks meer. Met bier is het nooit klaar, dat is het probleem.

Maar een avond de stad in, ergens beginnen met drinken en maar zien waar het schip strand, dat gaat niet meer. Die romantiek maak ik in mijn hoofd ook veel mooier dan dat ie in werkelijkheid is. En op tijd en fris wakker worden zonder kater en weten wat je gedaan hebt gisteren is ook heel mooi!

Goed, vol goede moed op naar week drie! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat goed om te lezen. Dat romantiseren herken ik ook. Mijn vriend gaf laatst toe dat hij het wel mist, die nachten met drank, muziek, urenlang praten en vaak ook nog wat XTC samen. Niet dat hij ervoor pleit om ze terug te halen. Ik kan het niet meer, dat voel ik zo sterk. En tegelijkertijd kan ik het ook missen. Maar dat mag ook, heb ik besloten. Het komt alleen niet meer terug.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vraag me af of het misschien een fase kan zijn, dat romantiseren. Dat verlangen naar die toestand van zorgeloosheid, onverantwoordelijkheid, tijdloosheid. Zonder aan de kater en het lamlendige gevoel erna te denken. 

Door het verhaal van Pelle ga ik straks even een fles Spa rood halen. En die helemaal leegdrinken vanmiddag. Tonic komt een beetje mijn neus uit. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Denise79:

Ik las pas in een tijdschrift iemand die 10 jaar niet meer dronk. Allemaal voordelen benoemde. Maar toch als hij langs zn slijterij liep en op het bord een mooie aanbieding zag met zn favoriete rode wijn hij dan dacht jammer dat is niet meer voor mij. En dacht aan de mooie zwoele zomeravonden in het park. Kan dus best lang duren vrees ik ;)

Dit kun je scharen onder het kopje "jeugdsentiment". Dat je je jeugd niet over kunt doen is een feit, normaal gesproken.
Mijmeren is vrij normaal. Niks aan de hand dus. Ik denk maar zo, hoe langer ik jeugdsentimenteel kan wegdromen, hoe langer leven mij beschoren is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De hele week mopper ik al op de bouwvakkers die hier, zo'n 30 meter van mijn slaapkamerraam, om 7:00 uur 's ochtends elke dag weer enthousiast beginnen met bouwvakken. Vanmorgen werd ik om 7:00 uur wakker in m'n nieuwe zelfgetimmerde bed, stil, strakblauwe lucht, helder...

Voor 8:00 uur wandelde ik door de uiterwaarden, had wat koffie mee, wat is dat mooi. Het licht dat er nog een beetje in moet komen, de vogels, het water, in de verte de geluiden van de stad. Een enkeling met een hond, wat fietsers op de dijk. Ik dacht aan het bier waar ik gisteravond best zin in had toen dat bed eindelijk af was. Dan was het een hele andere ochtend geworden.

Zonder alcohol beleef ik het moment. Daar geniet ik van, als ik daar zo zit aan de Waal. En toch ook als ik weer naar de Gamma fiets voor nog een latje of een schroefje, voor dat bed. Van het schoonmaken van het gasfornuis geniet ik niet zo zeer, maar ik beleef het wel, met meer aandacht. Met alcohol draait alles toch vooral ook om het biertje dat ik na afloop ga drinken. Weg aandacht. 

Ik sprak vrijdag een vriendin. Die verzuchtte dat het eindelijk weer weekend was en dat ze straks mocht drinken. Ze had met zichzelf afgesproken door de week niet meer te drinken. En in het weekend alleen bier. Dat klonk voor mij alsof het leven op het weekend na één grote verplichting is.

Ik heb al best wat twijfelmomenten gehad. Zo van, ach, vanavond nog een biertje en dan vanaf morgen echt nooit meer wat. Ondanks die weloverwogen keuze. 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

bedankt Pelle, zo ervaar ik het ook.
ik sta achter de bar in ons filmhuis,
laat exact de drankjes vloeien die ik vroeger
zo heerlijk vond. Geniet nu van het zien hoe ze
echt gedronken dienen te worden; in het moment en
met mate. Indirect geniet ik nog, maar geen moment twijfel gelukkig.
Wel soms de verwondering; waar is het misgegaan bij mij, wanneer werd
het dwangmatig en verloor ik dus het echte genieten.
Nu laat ik me dat niet meer afpakken hoop ik. En schenk met net zoveel
genieten de koffie en thee, die daar veruit het meeste worden gedronken:P

bewerkt door lady jane
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag 21 vandaag en het gaat nog steeds prima. Ik vind de lijst met voordelen nog steeds enorm!  Raar om te bedenken dat ik twee maanden geleden op een vrije zaterdag van 30 graden aan het eind van de middag een haast onweerstaanbare drang voelde om een biertje te drinken. Ik kon toen niet bedenken: äch, vandaag maar eens niet. En nooit bleef het dan bij één. Vandaag gaat het geen enkel probleem worden om niet te drinken, het staat me zelfs een beetje tegen. Ik wil me niet verliezen in het moment, wil niet aangeschoten raken, wil er voor mijn kinderen zijn die nu bij mij zijn, ik wil ook zondagochtend weer fit zijn. Ik wil dat niet allemaal weggooien! Niets drinken is voor mij een stuk makkelijker dan af en toe iets drinken. Ik beweerde een paar weken geleden nog wat anders geloof ik, maar dat was toen ik nog iets dronk. Toen ik de roes en het 'je zo maar kunnen laten gaan' erg koesterde. Ik koester nu de helderheid en het verlangen naar het leven, het beleven. Ik heb me al eerder verbaasd dat het zo twee verschillende levens zijn, met en zonder. 

In 2011 besefte ik ooit dat ik te veel dronk en ben er wat aan gaan doen. Vooral minderen en een heleboel halfslachtige pogingen om te stoppen, maar die duurden doorgaans niet langer dan een paar dagen. Dit wordt de vierde keer dat ik langere tijd niet drink, sinds januari 2017. Langere tijd is meerdere maanden. Na een maand of drie ontstonden steeds de eerste haarscheurtjes, nu wil ik verder kijken. Ik weet dat ik het wil, ik weet inmiddels vooral dat ik het leven een stuk beter vind zonder alcohol. Ik weet hoe het verlangen zich straks weer aandient, maar ik weet toch inmiddels ook dat wat er daarna gebeurt niet bevredigend is. Dat ik het niet kan, een beetje drinken en daar gelukkig mee zijn. Ik kan er inmiddels goed tegen dat anderen wel drinken, ik schaam mij er niet meer voor om aan anderen toe te geven dat ik ben gestopt met drinken. Ik ben er wel klaar voor.

Dat 'dag voor dag' gaat me veel te langzaam, eerst even tot nieuwjaar, daarna de tweede etappe tot de zomer van 2020. Ik heb er zin in.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe wat helpend is voor jezelf. Later kan ook, wanneer je er echt zeker over bent, bijvoorbeeld als je die tweede etappe ingaat waarover je hierboven schreef. Voordeel is dat je dan meteen al een eind opgeschoten bent en ook meer vertrouwen voor je zelf hebt opgebouwd. Dan kan zo'n besluit voor de tijd daarna de innerlijke discussie wegnemen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lika, ik weet nog goed dat jij net gestopt was (en ik net kwam kijken hier), dat is dus al weer 2,5 jaar geleden! Bijna 3 zelfs...

Ik heb net een tweede week met nieuw werk erop zitten, zo. Voldaan. Drie dagen vrij nu, lekker. Wel een momentje zo. Maar goed, ik drink niet, wat ik overigens prima vind, maar de avond glijdt niet vanzelf voorbij, totdat ik omval en (te laat, want dochters staan wel vroeg op morgenvroeg en ik met hen) mijn bed in rol. Wel ok om niet te drinken dus. Wel heel ok,  

Ik zou de afgelopen weken met drank nooit zo goed zijn doorgekomen. Afspraken gemaakt, knopen doorgehakt, verwachtingen duidelijk gemaakt, eerlijk geweest, erg vroeg en toch opgewekt opgestaan, contact gehouden met oude werkgever waar ik nog af en toe ga werken, en er omheen ook nog wat kinderen opgevoed, gekookt, etc..Maar geen moment dus om even aan het leven te ontsnappen door me vol te gooien met alcohol. Ik heb er nu geen behoefte aan, ik voel me prima, maar ik denk vast aan over een tijdje.... Ik begin te denken en beseffen dat ik echt nooit meer moet gaan drinken, want het loopt toch uit de hand en ik vind het leuker zonder alcohol. Er gebeurt veel meer, en ik vind het erg leuk dat dat allemaal gebeurt. Ik kan veel meer. En ik vind het echt fijn om helder te zijn. 

Dag 26, het gaat best snel en tot nu toe heel voorspoedig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja,  goeie vraag.... in bed over nagedacht. En volgens mij onrustig geslapen en veel gedroomd, al heb ik geen idee meer waar over.

Ik heb wel de neiging om het graag mooi en goed te vinden. Gelukkig vind ik het ook vaak goed en mooi. En zo niet, dan gooi ik er een sloot alcohol tegenaan... en zo ja dan bevestig ik dat met een sloot alcohol. Maar dat is het denk ik niet, want alcohol was uiteindelijk "goed" voor alles.

Ik vond het in het begin erg leuk. Het was een ideale manier om te durven (praten, dansen, sjansen en andere gekkigheid uithalen) toen ik begon met feestjes. Dat heb ik erg lang volgehouden. Met vrienden dronken worden heb ik altijd erg leuk gevonden. En nog steeds. Al werd ik op het laatst erg snel dronken, terwijl mijn vrienden een dag later geen kater hadden en alles nog wisten. En ik niet eens meer wist hoe ik thuis was gekomen. En dat alleen drinken is helemaal een drama. Die verlegenheid overwinnen en grenzen over gaan was een leuke aanleiding om te gaan drinken. Maar waarom ik het zo veel ben blijven doen?

Ik kan (kon?) erg moeilijk keuzes maken, knopen doorhakken. Ik denk dat de alcohol daar misschien wel erg goed bij hielp. Met alcohol kan ik goed plannen maken, het komt allemaal wel goed. Niet echt natuurlijk, want er verandert uiteindelijk niets. Ik ben ook erg lang blijven hangen in eerst opleiding (scriptie) en later werk, wat toch erg veel stress gaf. Die stress heb ik verdronken. Ik merk dat ik nu problemen aan ga. Ha, dat is het misschien. Ik kan (kon) niet met problemen om gaan. Ik moet alles meteen kunnen, het moet in één keer goed gaan. Ik moest alles kunnen. En al die beren ... Met alcohol kwam alles weer goed.

Ik dronk om even niet aan mijn zorgen te hoeven denken, om even rust te hebben tijdens het leven, om alles wat niet goed is even te vergeten en alleen maar te denken aan wat wel goed gaat, zodat ik gelukkig ben. 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En ik dronk omdat ik het gewoon heel leuk vond om te drinken. Zó leuk, dat ik ben vergeten om genoeg aandacht voor andere dingen te hebben. Ik kom er nu pas achter hoe leuk dát kan zijn.

Nu maar eens proberen om op te houden met denken, genoeg gedacht voor vandaag.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag 28 oftewel laatste dag van week 4

Ik word net wakker, iets te vroeg helaas. Dat uitslapen lukt maar niet. Maar, ik loop de gang op met m'n suffe hoofd en besef dat ik niet bang hoef te zijn hoe ik de rest van het huis aan zal treffen. Wat een enorme opluchting maakte er zich van mij meester! Tegelijk trekt de mist in mijn hoofd op, want suf wakker worden na een uurtje te weinig slaap is zo anders dan wakker worden met een kater. Oh wat fijn allemaal, de dag kan weer beginnen! 

Gisteravond een film gekeken in het park. Buiten dus. Drie andere volwassenen mee die allemaal aan het bier of wijn gingen. Voor 3 euro in een plastic bekertje. Pff, ik hoef dat niet meer. Nuchter naar huis, nuchter naar bed.

Ja, ik ben nog steeds heel blij dat ik niet meer drink!

Ik lees net even wat ik de vorige keer schreef toen ik 28 dagen abstinent was, maar dat is ongeveer hetzelfde als nu. Hm, toch heb ik het gevoel dat het nu anders is. Ik voel me weer wijzer, nog zelfverzekerder en meer overtuigd van de noodzaak om nooit alcohol meer te drinken. Nooit meer. Fijn, helder. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag 31

Ik voel me erg goed. Dat komt doordat ik niet meer drink. En door de dingen die ik doe nu ik niet meer drink. 

Afgelopen weekend heb ik vrienden verteld dat ik, weer, ben gestopt ben met drinken. Voor altijd. "Het ging toch goed?" Eigenlijk niet dus, ik heb het woord alcoholist gebruikt en uitgelegd dat het niet bij een beetje blijft als ik ga drinken. En dat het ook niet bij af en toe veel tijdens een feestje blijft. Zij allemaal aan het bier, of ik dat niet moeilijk vond. Nee dus. Ik heb het nooit eerder zo verteld, dat was omdat ik nou eenmaal moest wennen aan het open zijn over mijn gebruik en ook om een achterdeurtje open te houden. Voor het geval ik terug wilde komen op dit besluit. Maar nu zie ik het leven voor me zonder alcohol. Het hoeft niet meer. Ik had ook zin om dit te vertellen, omdat ik zo blij ben nu zo zonder alcohol. Er komt van alles voor in de plaats.

Ik denk dus dat het dit keer echt anders is...  

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...