Spring naar bijdragen

De weg naar Orval


Oskar

Aanbevolen berichten

6 uur geleden zei Kohtje:

Eigen ervaring is, naar mijn eigen ervaring, de meest leerzame.
Daar kon geen forum en geen zelfhulpgroep tegenop.
Wel hebben forum en zelfhulpgroepen me, na mijn eigen ervaringen, laten zien dat ik
niet essentieel anders ben dan anderen. Echt niet. 

Natuurlijk zie ik ook de vele overeenkomsten in de worstelingen met drank. Maar tegelijkertijd ben ik ook overtuigd dat ieder zijn eigen pad bewandelt, en dat daartussen ook belangrijke verschillen bestaan. Daarom vond ik het ook de moeite om te onderzoeken. Dan maar wijs door schade en schande.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 4-10-2023 om 18:47 zei bumperjim:

Had het ook kunnen gebeuren als je die 3 maanden droog had gestaan?

Nee, daarvan ben ik overtuigd. In de bijna vier jaar hiervoor is zelfs niet één keer het verlangen hiertoe opgekomen.

 

22 uur geleden zei Rosee:

Maar wat maakte dat je het bij voorbaat al op een zuipen wilde zetten?

Simpelweg het idee dat het weer binnen mijn mogelijkheden lag ineens. Geen noodzaak om te vluchten of te verdoven, want ik vind mijn leven nog steeds zeer aangenaam. Ik ben er wel van geschrokken hoe razendsnel ik ineens bleek te kunnen terugvallen in 'oud gedrag'. Ik dacht dat op basis van de positieve veranderingen in mijn leven van de laatste jaren dit risico klein zou zijn.

 

10 uur geleden zei Lonster1:

Die onverklaarbare zucht klinkt erg eng. Moest het meteen jenever zijn? Het klinkt als zo snel mogelijk knock out willen raken.

De jenever was toevallig. Die wilde ik om andere redenen al in huis halen. Ik was me er ook bewust van dat het riskant was, want het effect moeilijker te doseren. Maar het was geen doelbewust verlangen naar een snelle knock out, integendeel. Hooguit een meer algemeen verlangen naar roes, een onbezorgde passiviteit, die staat van niet-zijn. En dat beest bleek veel sneller wakker gekust dan ik voor mogelijk had gehouden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 uur geleden zei Oskar:

die staat van niet-zijn.

Dat zou ik omschrijven als ontsnappen aan jezelf. Aan je eigen aanwezigheid, gedachten en emoties.

"We zijn gesloten" was altijd mijn motto als ik de eerste nam. Luiken dicht.

Ik kan hetzelfde gevoel wel eens krijgen tijdens het zwemmen, de geluiden onder water, het slechte zicht door het brilletje en de continue inspanning. Een droomwereld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Deze uitkomst had ik niet zien aankomen, @Oskar! Ik heb geboeid de weg naar jouw besluit en uitkomst gelezen. Hoop dat je een beetje hersteld bent. Goddank heb je/moest je braken want plotseling zo’n grote hoeveelheid alcohol in je bloed had jouw dood kunnen zijn. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er ergens een fatalistische gedachte bij je moet zijn opgekomen. Dat je dit om voor jouw bekende reden hebt gebruuskeerd. Na drie jaar onthouding in volledige tevreden- en gelukzaligheid gaat iemand niet zo maar er voor om zich in twee uur tijd stuk te drinken. Roes en Staat van niet-(aanwezig)zijn ken ik, goede vrienden van mij! En als zij na een glas of 4 binnenkomen hebben we bij glas 6 wel weer genoeg bijgepraat. Natuurlijk zal het anders zijn als je elkaar lange tijd niet hebt gesproken, dan heb je meer om bij te praten. Tuurlijk! Ik hoop dat je je inmiddels beter voelt en jezelf een beetje beter hebt leren kennen. Dat jouw vrouw het vertrouwen behoudt en jullie nog een kans wil geven want dát zou pas rampzalig voor je zijn! Toi-Toi-toi!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Oskar het klinkt als een geslaagd experiment.  

Ik hoop dat je mildheid hebt voor jezelf, zeker als je omgeving verwacht dat je het boetekleed een tijdje draagt. 

Peuteren aan het waarom heb ik wel afgeleerd geloof ik (diverse pogingen tot gezelligheid, nu weer twee jaar nuchter).  Voor ik het weet heb ik later weer een reden waardoor ik denk  niet meer vatbaar te zijn voor drankdrama's. Omdat ik eraan heb gewerkt.  Dan ligt het oude gedrag zogenaamd in het verleden. 

Dat het een goed idee lijkt om lam te worden gaat buiten mijn bewuste hersendelen om, net als het kloppen van mijn hart en het stromen van mijn bloed.  Het heeft mij ook diverse keren verbaasd, hoe je (iha) iets pertinent niet wilt en het dan toch doet. Ik kom tot geen andere conclusie dan dat ik er geen vat op heb.   Wel op de keuze om niet te drinken. Het is mijn verzekering. 

Het helpt mij niet om mezelf ziek of zwak te noemen, integendeel.  Ziek kan ik nog inkomen, maar zwak, dat impliceert weer dat je ook sterk kunt zijn. Of sterker kunt worden.  Rondom alcohol is dat een grote valkuil, het zorgt er elke keer weer voor dat we denken: ééntje moet toch kunnen. 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 minuten geleden zei Etty:

Het helpt mij niet om mezelf ziek of zwak te noemen, integendeel.  Ziek kan ik nog inkomen, maar zwak, dat impliceert weer dat je ook sterk kunt zijn. Of sterker kunt worden.  Rondom alcohol is dat een grote valkuil, het zorgt er elke keer weer voor dat we denken: ééntje moet toch kunnen. 

'Sterk zijn' betekent toch juist dat je beter weerstand kunt bieden aan de gedachte dat ééntje moet kunnen!?

Dat alcoholisme een ziekte wordt genoemd, snap ik ook wel weer: dat is ingegeven uit arbeidsrechtelijke motieven en dient dus ter bescherming van de baanzekerheid van de alcoholist. Een ziek persoon mag je immers niet zomaar ontslaan, een zwak persoon kun je er veel gemakkelijker uitwerken . Bovendien: bij ziekte kan de alcoholist zich lekker verschuilen achter een oorzaak die buiten hemzelf ligt; bij zwakte draag je veel meer zelf de verantwoordelijkheid, en ja, dat is pas echt pijnlijk natuurlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het niet zo op de begrippen 'ziekte' of 'alcoholist'. Als je dat op jezelf plakt, bestaat het risico dat je jezelf beperkt of sommige dingen als onveranderbaar ziet. Tenzij het natuurlijk voor jezelf helpend is in je herstel, dan kan zo'n hokje wellicht werken :-)

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die wilskracht heb je ook nodig als je bijv. suikerziekte hebt. Dan straf je jezelf giga als je toch voor gaas gaat.
Ik zie drankmisbruik zeker niet als ziekte, maar bij mijzelf wel als keus. En ik denk echt wel eens 1 moet toch kunnen,
maar ik weet dat de ervaring me vaak leerde dat ik dat wel kon, maar uiteindelijk afgleed. Dat wil ik dus niet meer
dus heel af en toe moet ik nog sterk zijn. Maar mijn gebruiksaanwijzing is dus dusdanig veranderd dat ik er niet echt
naar taal of snak, dus waarom zou ik gaan sjoemelen/marchanderen? Veel te vermoeiend. Ik kan niet mijn gedachtes
beinvloeden, maar hoef ze niet serieus te nemen. Laat staan ernaar luisteren. Dan had ik daar een dagtaak aan, want
ik heb de meest vreemde gedachtes en soms heel agressief ook als ik me mateloos irriteer aan van alles en iedereen.
Ik sta mezelf die toe, borduur er soms heel genoegzaam aan verder. En doe vervolgens niets, weinig of iets goeds ermee.
Bij het zwemmen zwem ik soms bewust in de babbelbaan om in mijn hoofd eens lekker met mezelf te babbelen. Daarna zwem ik heel anders in de doorzwembaan of zelfs in de snelle baan. Voor mij werkt dit enorm goed. Ik ben dan ook echt nooit eenzaam, want tevreden met mezelf, al jaren en jaren sinds ik de 0 aanhoud. Heerlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Etty:

Dat het een goed idee lijkt om lam te worden gaat buiten mijn bewuste hersendelen om, net als het kloppen van mijn hart en het stromen van mijn bloed.  Het heeft mij ook diverse keren verbaasd, hoe je (iha) iets pertinent niet wilt en het dan toch doet. Ik kom tot geen andere conclusie dan dat ik er geen vat op heb.   Wel op de keuze om niet te drinken. Het is mijn verzekering. 

Dit ja.

Ik heb ook regelmatig gehad dat ik met mijn bewuste gedachten heel verstandig dacht, heel gezond overtuigd was van het beste... maar de antabus had ik niet genomen, en die stelde ik ook nog maar even uit... dat kon de hele dag nog. Ondertussen gingen de verstandige gedachtes gewoon door, en ik wist het allemaal heel goed. Maar toch... er is iets op de achtergrond, en stiekem heeft dat al lang en breed de boel bepaald. De verstandige gedachten zijn eigenlijk hol en leeg, en onderliggend is iets op de achtergrond dat van geen wijken wil en lacht om die verstandige gedachtes. Het reptielenbrein? Ik denk 't wel.
En 's avonds ga ik als een marionet aan een touwtje naar de supermarkt, terwijl de verstandige gedachtes nog tegensputteren. Echt bizar soms om dat te merken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 5-10-2023 om 19:26 zei Oskar:

Simpelweg het idee dat het weer binnen mijn mogelijkheden lag ineens. Geen noodzaak om te vluchten of te verdoven, want ik vind mijn leven nog steeds zeer aangenaam. Ik ben er wel van geschrokken hoe razendsnel ik ineens bleek te kunnen terugvallen in 'oud gedrag'. Ik dacht dat op basis van de positieve veranderingen in mijn leven van de laatste jaren dit risico klein zou zijn.

Na vijf jaar twee keer een terugval.  En het meest angstaanjagende was het acuut in 'oud gedrag' terecht komen.  Bizar.  Na de eerste gelijk AA opgezocht, maar blijkbaar toch nog niet helemaal terug....nu heb ik voor mezelf 'het besluit', stap 1 weer helemaal helder. Ik wil niet meer naar terug naar dat 'oude', afschuwelijk.  Ik probeer het vooral ook simpel te houden: niet drinken. Punt.

 

Keep up the good work:rose:

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 4-10-2023 om 15:08 zei Oskar:

Intussen ben ik bijna drie maand onderweg. Het gaat best aardig. Af en toe drink ik een trappist, geniet ik van een glas rode wijn of drink ik weer eens een borreltje. Ik kan daar erg van genieten. Zucht naar meer heeft het niet opgeleverd. Zonder mijzelf overdreven regels op te leggen reguleert het drankgebruik zichzelf op natuurlijke wijze. Na één of twee glazen vind ik het meestal wel mooi geweest.

Tot gisteren. 

Zo snel kan het dus gaan. Alle geleerde lessen en vingers aan de pols ten spijt tuimel je toch weer in de kuil die je zelf groef. Gewoon weer hetzelfde gelazer en getob. De kraan zal dus weer dichtgaan. En nu voorgoed.

Hey @Oskar ik miste je al op de jaardraad en je liep zo mooi voor mij. Toen ging ik je zoeken en vond je hier. Ik heb niet alles gelezen, wel de kern en vond dat ik deze mocht quoten. Dit herken ik zo goed, de zucht. Dank voor het delen, het sterkt mij in mijn dag- tot- dag- niet- drinken.

vandaag effe niet. 

IWNDWYT oftewel I Will Not Drink With You Today. Dit forum brengt me meestal niet zoveel, maar vandaag wel. Held. Ezel. Lekker hasselbramenjam eten. Lieve groet. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey knakkie, ik weet niet van wanneer jouw misstap dateert maar ik kwam hier nog eens en voel helemaal met je mee. Ik ga momenteel ook zwaar door het stof hier. Nog niet eens zozeer omwille van ladderzat te zijn (want dat was ik volgens mij ook niet echt) maar omdat ik ‘s nachts een pijnstiller heb genomen om de hoofdpijn te snel af te willen zijn ‘s anderendaags. Volgens mijn man kan dat een hartstilstand veroorzaken. Ik weet niet of dat echt zo is maar ik begrijp wel zijn bezorgdheid en onmacht. Na 1,5 jaar droog nu bijna 1,5 jaar terug ‘nat’.  Ik vond dat het allemaal goed meeviel, redelijk onder controle met af en toe een uitschieter. Niet echt om trots op te zijn dus en ik heb wel wat heimwee naar 1,5 jaar droog want al bij al voelde ik mij toch veel beter in die tijd, met de nodige struggles natuurlijk… maar toch…Ik twijfelde dus al wel langer om terug te stoppen en toch…ik beleef een heel pittig jaar op familiaal gebied en die staat van niet-zijn bleef dan toch maar weeral lonken…Misschien dat het boetekleed me nu kan helpen om terug die dansvloer op te gaan? Maar dat boetekleed geeft me ook een vals rebels kantje dat niet perse naar een ander wil luisteren :ph34r:. Waar sta jij ondertussen? Terug op het jaarpact? Heb nog niet gekeken. Ik drink vandaag in elk geval al niet. Groetjes 

Ps ik ben ook wel jaloers dat je er goede gesprekken aan overhoudt want ik krijg doodse stilte en dat vind ik de hel.

bewerkt door Musashi
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 7-10-2023 om 08:15 zei Etty:

het klinkt als een geslaagd experiment. 

Zo zie ik het ook wel. Ik was oprecht overtuigd dat het experiment zou slagen, maar nu het is mislukt is de conclusie ook duidelijk.

Op 7-10-2023 om 08:15 zei Etty:

Het heeft mij ook diverse keren verbaasd, hoe je (iha) iets pertinent niet wilt en het dan toch doet. Ik kom tot geen andere conclusie dan dat ik er geen vat op heb. 

Ja. Bizar wel. Enigszins schoorvoetend is dat ook mijn conclusie.

Op 7-10-2023 om 08:15 zei Etty:

Ik hoop dat je mildheid hebt voor jezelf, zeker als je omgeving verwacht dat je het boetekleed een tijdje draagt.

Ik heb best veel mildheid naar mijzelf. Omgeving verwacht ook geen boetekleed, maar vooral dat de strapatsen voorbij zijn. Sneller dan ik vorige week verwachtte keert alles terug naar normaal. Ikzelf ook. A sadder and a wiser man.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Musashi:

ik weet niet van wanneer jouw misstap dateert maar ik kwam hier nog eens en voel helemaal met je mee.

Zes dagen geleden nu. Eén dag van God los. Daarna kraan dicht. 

 

2 uur geleden zei Musashi:

Waar sta jij ondertussen? Terug op het jaarpact?

Terug op het jaarpact inderdaad. Duivel terug in kistje. Voorgoed. Geen experimenten meer. Het Leven Zonder vond ik tenslotte ook best zeer de moeite.

Goed je weer eens te lezen Moes :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een week na de val. Kurk in fles laten kost geen moeite. Apart wel, zo’n exces dat even plotseling komt als gaat. Alles lijkt weer kalm en vredig nu. Soms denk ik dat de razende snelheid waarmee de terugval zich voltrok ook gedreven werd door een onbewust verlangen knoerthard tegen de lamp te lopen. Alleen zo kon het stoppen. Als het in het verborgene was gebleven had het gebruik nog weken maanden jaren kunnen voortwoekeren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi inzicht Oscar, ik bedoelde hetzelfde met dat de fles jajem wellicht als geroepen kwam.
De gruwelijke discipline die je als niet getalenteerde drinker moet hebben om “sociaal wenselijk” te drinken met vervolgens de immer neerwaarts glijdende schaal waar je vroeg of laat toch weer mee te maken krijgt.
In dit geval was het inderdaad weer snel duidelijk en dus gelukkig zonder al te langdurig gekwakkel, gedraai en gedoe.

Mooi man, zoals je zelf altijd roept moedig voorwaarts. Ervaring rijker en een fles jajem armer :P

 

 

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank @Maverick. Ik gebruik vele synoniemen voor jenever, maar eigenlijk nooit 'jajem' :)

Mijn ervaring was trouwens dat ik die eerste maanden helemaal geen discipline nodig had om het gebruik van alcohol te matigen. Dat ging gewoon vanzelf, zonder dat ik me hoefde te bedwingen of grenzen te stellen. Het was ook geen langzaam groeiende overmoed, met verschuivende grenzen. Maar in één keer een aardbeving van 9 op de schaal van Richter, zonder voor- of naschokken. Dat verbaast mij wel. Blijkbaar zit er onderhuids toch ergens een duister beest dat zich ineens heel kwaadaardig kan manifesteren. 

Hoe het allemaal precies zit en werkt in de kop en onder de huid weet ik ook niet. Ik heb daar al eindeloos over nagedacht, maar stop daarmee. Ik laat me nu leiden door eenvoudige praktijkervaring. Het toelaten van alcohol brengt het gevaar op narigheid vroeg of laat dichterbij. Dus domweg maar geen risico meer nemen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...