Spring naar bijdragen

Yana


Yana

Aanbevolen berichten

Ook ik wil me graag even aan jullie voorstellen. Mijn naam is Yana, vrouw van 50 en ik drink al 25 jaar (veel) te veel.
De afgelopen weken kon ik me hier niet registreren vanwege een fout in het formulier op deze site, maar een telefoontje naar Tactus heeft dat opgelost.
Ik kon al wel meelezen en dat heb ik dan ook vele uren gedaan. Ik ben geraakt door de vele herkenbare berichten en inspirerende teksten.
Met jullie hulp is het me gelukt om nu 19 dagen geen alcohol te drinken en dat heb ik nooit eerder voor elkaar gekregen.

In eerste instantie was mijn plan om 3 weken niet te drinken, maar al lezend en na goed over mezelf en mijn gedoe met alcohol nagedacht te hebben, begin ik toch wel erg te twijfelen of ik daar iets mee op ga schieten. Veel van jullie zijn helemaal gestopt en dat is misschien ook voor mij wel de enige uitweg. Het idee grijpt me (nog) erg naar de keel ook al bevallen die 19 droge dagen me verrassend goed. Ik ben van plan hier veel te blijven lezen en misschien kan ik door hier te schrijven mijn gedachten wat helderder krijgen over hoe het nu verder moet.

In ieder geval ga ik de drie weken verlengen naar een maand niet drinken (dus voorlopig nog 11 dagen te gaan), daarna heb ik hopelijk een nieuw plan klaar.

Dankjewel alvast voor de mooie inzichten die ik van jullie heb kunnen lezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dankjewel voor jullie welkom!

Honderden keren heb ik me al voorgenomen om te minderen en even vaak is dat mislukt. En waarom eigenlijk? Ik zie nu na 19 dagen al zoveel voordelen van niet drinken, ik zou wel gek zijn om er weer mee te beginnen.
Er zijn moeilijke momenten maar ik prijs me gelukkig dat ik op wat hoofdpijn na eigenlijk weinig afkickverschijnselen heb. Laat ik niet beginnen met de moeilijke dingen maar met de voordelen die ik nu al ervaar, misschien heb ik er wat aan om het terug te lezen als het lastig wordt.

- Lekker slapen
- Fris wakker worden
- Meer energie dus meer voor elkaar krijgen met meer plezier
- Voel me gezonder
- Blij met mezelf zonder schuldgevoel
- Hoef niet meer stiekem te doen (flessen verstoppen enzo)
- Bespaar geld voor een topcadeau voor mezelf of een ander
- Kan op elk moment de auto pakken
- Heb zin in het leven

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Yana.

Na dit lijstje met voordelen vind ik het vreemd dat het idee van definitief stoppen je naar de keel grijpt.
Je bent niet de eerste hoor, die dit verschijnsel vertoont. Ik lees het heel vaak, dat mensen bang zijn voor het
idee om nooit meer te kunnen/mogen drinken. Maar waarom zul je je daar toch druk om maken, om dat 'nooit meer'..
Er zijn ook veel mensen die zich, na net gestopt te zijn, meteen op het 'jaarpact' zetten. Als stok achter de deur, zeggen
ze dan. Maar als je het zo moeilijk vindt om het besluit te nemen om nooit meer te drinken, waarom zal het dan met
zo'n stok achter de deur makkelijker zijn? Motiverend? Waarom zo ver in de toekomst kijken als vandaag al zoveel aandacht nodig heeft?
En je vergelijken met anderen (langer gestopten) is totaal nutteloos. Stoppen met drinken is een puur persoonlijke aangelegenheid.

Je hebt nu 19 droge dagen achter je die je verrassend goed bevallen zijn, je noemt een heel lijstje met voordelen.. dat moet genoeg
zijn om in elk geval vandaag niet te drinken. Meer heb je niet nodig. Vandaag niet drinken is te overzien. En als deze dag droog
afgesloten is en het is je bevallen, dan is het niet zo moeilijk en beangstigend om morgen wéér dat besluit te nemen om een
dagje niet te drinken. Aan 'het eind van de rit' maakt het geen verschil of je het dag voor dag hebt gedaan of maand voor maand
of zelfs jaar voor jaar.
Laat dus die 'angst' voor nooit meer in de toekomst maar los en richt je op vandaag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tjee, wat veel reacties, lief van jullie!

Ik begrijp wat jullie zeggen, als ik vandaag niet drink houdt het alcoholprobleem vanzelf op want morgen is het tenslotte weer vandaag :)

 

12 minuten geleden zei Francoise:

.... het bewustzijn dat je een alcoholverslaving hebt is een hele belangrijke stap

Dat bewustzijn druppelt nog maar langzaam binnen en het lezen van het woord 'alcoholverslaving' en dat dat dan over mij gaat, zorgt al dat ik ga zweten van een soort angst en schaamte en dat de tranen in mijn ogen springen.

12 minuten geleden zei Kohtje:

Na dit lijstje met voordelen vind ik het vreemd dat het idee van definitief stoppen je naar de keel grijpt

Ja, dat is wel gek hè? Wijn en whiskey zijn toch al een half leven mijn 'vrienden'. Na een dag werken lekker naar huis en een fles open maken, het voelt zo leeg dat dat er niet meer is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar vandaag drink ik niet. (punt)
Ik ga nu koken, voorheen ging dat gepaard met een fles wijn, nu is het koud water met munt uit de tuin en een druppie citroensiroop, heel lekker.
Dat gebaar van steeds het glas pakken en een grote slok nemen zit er zo ingehamerd, als ik dat niet kan doen weet ik niet zo goed waar ik het zoeken moet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi, 

 

Wat super dat je gestopt bent met alcohol drinken!

Ik bijna 8maanden nu en als ik het moeilijk heb zeg ik tegen mezelf:eerst dat jaar en dan zie ik wel weer.

Elke dag lezen hier heeft mij enorm geholpen en nog steeds.

De eerste niet( zo simpel ,echt waar )helpt .

Succes 

Een maand is knap maar hier gelezen dat 3maanden pas echt verandering brengt en dat was mijn reden

om voor een jaar te gaan .

 

 

 

bewerkt door Nada
Niet compleet
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hadi Yana ook van mijn kant welkom hier 19 dagen bijna 3 weken daarna worden het maanden een dilemma wel weer of niet meer drinken ik zelf zit nu op een dikke 2 maanden doel was een maand ga nu voor 3 maanden en daarna........... succes :rose:

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei Yana:

Maar vandaag drink ik niet. (punt)
Ik ga nu koken, voorheen ging dat gepaard met een fles wijn, nu is het koud water met munt uit de tuin en een druppie citroensiroop, heel lekker.
Dat gebaar van steeds het glas pakken en een grote slok nemen zit er zo ingehamerd, als ik dat niet kan doen weet ik niet zo goed waar ik het zoeken moet.

Ja daar moet je echt een vervanging, een nieuw patroon voor zoeken. Top, water met munt en citroen :) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben er stil van, zoveel reacties! Het lukt me niet om op iedereen persoonlijk te reageren, dat zou voor vandaag een dagtaak zijn en ik moet zo aan het werk. Maar ik waardeer het erg en lees ieder bericht met aandacht en voel me door jullie erg gesteund, dankjewel!

Francoise, ik zeg dat (nog) niet hoor, ik maak er zoiets van: "ik dronk de laatste tijd nogal veel, dus het lijkt me goed om het even rustig aan te doen".
Ik woon in Frankrijk, het is hier behoorlijk verschrikkelijk, gisteren was ik om half elf 's morgens bij mensen die dan al aandringen om een borrel te nemen.
Maar vandaag drink ik niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

"Nothing is everything!" Een prachttekst, dank je lady Jane :rose:

Vandaag hard gewerkt en zojuist moe thuisgekomen met zin in een glas wijn, maar dat is niet waar want ik heb nooit zin in een glas, wel in een fles.
Ik probeer nu om die trek te voelen i.p.v. het zo snel mogelijk weg te drukken.
Ik vraag me af waarom ik zo'n trek heb. Gedeeltelijk zal het de gewoonte zijn en ik wil ontspannen, even de boel de boel laten en verdwijnen in een roes.
Maar als ik die fles neem word ik midden in de nacht wakker, voel ik me beroerd, baal ik van mezelf en moet ik morgen tegen heug en meug m'n dingen doen vanwege een kater.
Het is dus eigenlijk vrij simpel: vandaag drink ik niet want 'nothing is everything'.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dankjewel Sensitief en Rosee.

Het gaat goed, gisteren wel een moeilijk moment gehad maar later op de avond kwam er een soort rust over me. Even het gevoel dat het helemaal niet erg is om niet te drinken, dat het niet zo'n ramp is om af en toe trek te hebben en dat het leven op een goede manier doorgaat juist zonder drank.

Mijn lief waar ik mee samenwoon is zo'n schat die solidair is, dus de afgelopen weken was hier geen drank in huis. Hij drinkt sowieso heel weinig en ik denk niet dat ik de afgelopen weken droog was doorgekomen als er flessen wijn gestaan hadden. Maar gisteren deed hij boodschappen en nu staan er een paar halve liters speciaalbier in de kast die hij kocht voor een vriend die eerdaags komt eten. Dat was wel even slikken. Gelukkig ben ik niet echt een bierdrinker, al dronk ik alles waar alcohol in zat t/m smerige likeur waar ik de fles van aan mijn mond zette als de rest al op was.
Ik heb er vertrouwen in dat ik dat bier kan laten staan maar ik heb het wel wat naar achteren geschoven zodat het niet zo pontificaal in beeld staat.
Ik ga er weer voor vandaag, de drie weken zijn binnen en nu óp naar een maand.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...