Spring naar bijdragen

Yana


Yana

Aanbevolen berichten

Ben ook gestopt met alleen dit forum en meditatie. Geen enge pilletjes, geen praatgroepen (behalve deze dan dus :) ) geen artsen hoewel onze huisarts vast wel een vermoeden heeft. Een paar jaar geleden vroeg hij me, en drinkt u alcohol? En toen kwam er zo’n vaag antwoord, dan hebben ze t gauw in de gaten hoor die rakkers ;) 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het bij mijn huisarts ook weleens ter sprake gebracht. Ze vroeg hoeveel ik dan dronk, dus ik zeg: "een fles wijn per dag". En dan hield ik het nog 'netjes' want in die tijd was het wel wat meer. Zij zegt: "ach", met een vaag schouderophalen erbij en ging vervolgens over op een ander onderwerp.
Misschien dat ze zelf ook wel van 'een slokje' houdt :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is niet goed Yana. Weetje, ik had hoge bloeddruk. Toen vroeg mijn huisarts naar mijn drinken en gaf me het advies twee weken helemaal niet te drinken. Daarna kwam ik terug en mijn bloeddruk was helemaal goed. Eye opener

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Yana,

Mij is het niet in één keer gelukt om te stoppen. Ik heb een jaar of drie aangemodderd. Met uitglijders en terugvallen.

Ik dronk ook stiekem, herken wat je een paar berichten terug schrijft, alsof het er dan niet is..zoiets. Ik hield mezelf gigantisch voor de gek natuurlijk. Ik heb de stap naar mijn huisarts gezet, die mijn probleem wel serieus nam. En heb op verschillende fronten hulp gehad, en aanvaard. Want één van mijn valkuilen was juist, geen hulp vragen, vinden dat ik alles alleen moet kunnen oplossen..en schaamte. Vanaf dat  moment is het stoppen 'gelukt', sta bijna 9 maanden droog. Ik ben nu niet meer bang voor een uitglijder of terugval. Het voelt anders. Ben me er wel zeer van bewust dat een uitglijder of terugval een armlengte van me verwijderd is...dus elke dag de eerste niet nemen. Bewust.

Ik kan nu zien dat het proces bij mij blijkbaar zo moest verlopen...maar, ieder loopt zijn eigen pad. Waarom zou het jou niet lukken, gewoon zoals een aantal hier schrijven? Stoppen, forum..mediteren...vraag je eens af waar je dan bang voor bent? Angst is geen goede raadgever...dus probeer die angst niet je leidraad te laten zijn. En als je de mist ingaat, blijf in contact, hier op het forum en/of in RL. Al hoewel ik begrijp dat het lastig is als je in the middle of nowhere woont...klinkt ook wel heel lekker....:)

Ik wens je succes!

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei kruidenthee67:

...vraag je eens af waar je dan bang voor bent?

Ik ben bang om terug te vallen naar hoe het was en weer mijn helderheid te verliezen en ik vind ook altijd dat ik het alleen moet kunnen, hulp vragen vind ik niet zo cool.

Ik dacht dat als het niemand lukt met alleen de hulp van dit forum dan hoef ik niet de hoogmoed te hebben om te denken dat ik het wel kan.
Maar gelukkig zijn er mensen die wél succes hebben, dus dat stelt me gerust.
Ik hoop dat jullie me willen helpen, nu en op de momenten dat ik dreig te struikelen. Het is echt mijn plan om hier aan de bel te trekken als het stemmetje dat zegt dat 1 glas geen kwaad kan de overhand dreigt te krijgen.

Het is de eerste keer dat ik op dit forum kom, maar dat wil niet zeggen dat ik nooit eerder geprobeerd heb om iets aan mijn alcoholmisbruik te doen. Ik dacht altijd dat ik wel kon minderen, maar dat was nooit lang succesvol. Eén keer heb ik 2 weken niet gedronken, daarna vond ik dat het wel weer kon.
Door hier te lezen en me ook verder meer te verdiepen in het fenomeen verslaving, begrijp ik dat (lange tijd) helemaal niet drinken de enige manier is voor mij.

Nu een maand niet gedronken en het doet me zo goed.
Ik begin nu zachtjes aan te denken om er drie maanden van te maken (verder vooruit denken vind ik nog niet nodig).
Maar eerst vandaag, vandaag drink ik die eerste niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ervaringsdeskundigheid...dat is voor mij wat helpend is van dit forum. Herkenning, erkenning.

En ook de verschillende paden die iedereen bewandelt, de nuances die er zijn. En ja, wat is succes? Wanneer is ADB een succes? Wat je zegt, per dag...vandaag de eerste niet. 

Om niet terug te vallen is het van belang te weten wat je triggers zijn. Wat doet je naar de alcohol grijpen? Dus op het moment dat je trekt krijgt, of daarna je afvragen: why? Niet altijd is het duidelijk, maar bij de meeste mensen zit er wel wat onder het drinkgedrag.  En ook weten wat je kunt doen in plaats van drinken op momenten dat het moeilijk wordt. Je voorbereiden op risico situaties. Je verdiepen in de materie, wat je al doet, en het wat beter begrijpen en je te realiseren dat je een verslaving hebt.  

Enne...euh...ook al vind je dat niet zo cool...inderdaad hulp vragen wanneer het nodig is. Genoeg mensen hier die naar je willen luisteren, we ondersteunen elkaar. Zellluf doen, niet alleen.

Fijn dat je nuchtere maand je zo goed bevalt. Lekker doorgaan...

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Met mij gaat het nog altijd goed, geen druppel gedronken. Als ik na m'n werk naar huis ga, krijg ik geen schrikscheut meer in mijn buik als ik eraan denk dat er thuis geen wijn wacht. De dagelijkse craving tijdens het koken is er nog steeds, maar wordt wel minder en is goed te verdragen. Ik heb nauwelijks discussies met mezelf over wel of niet drinken, mede door het lezen hier doorzie ik iedere gedachte daaraan.
Het is een enorme positieve ommekeer in mijn leven, ik mediteer veel en dat doet me goed. En er komen dingen uit mijn handen die ik soms al jaren voor me uit schoof. Ik heb o.a. meer energie om met plezier in de tuin te werken en die ziet er dan ook een stuk beter uit dan voorheen, ik geniet van de bloemen die nu niet verstikt en overwoekerd worden door brandnetels en haagwinde.
Ik ga lekker door op de ingeslagen weg, heb er zin in!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij schiet je in de euforie van het stoppen. Bedoel ik niet negatief hoor! Maar ik herken je gevoel: blij zijn, energie hebben, helder hoofd..Dat geeft een ontzettende kick, een rush bijna. Volgens mij noemen ze het ook wel eens "the pink cloud". Hou er wel rekening mee dat dat gevoel na een tijdje overgaat en het gewone leven terugkeerd. En soms val je zelfs ff in een dipje. Niet om je bang te maken, maar een gewaarschuwd mens telt voor 2.

:rose:

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 minuten geleden zei Amethist:

Volgens mij schiet je in de euforie van het stoppen. Bedoel ik niet negatief hoor! Maar ik herken je gevoel: blij zijn, energie hebben, helder hoofd..Dat geeft een ontzettende kick, een rush bijna. Volgens mij noemen ze het ook wel eens "the pink cloud". Hou er wel rekening mee dat dat gevoel na een tijdje overgaat en het gewone leven terugkeerd. En soms val je zelfs ff in een dipje. Niet om je bang te maken, maar een gewaarschuwd mens telt voor 2.

:rose:

 

Dankje voor de waarschuwing. Ik heb even gegoogled op dit fenomeen en het is inderdaad wel iets om rekening mee te houden, te zorgen dat ik niet overmoedig word en vooral niet naar drank te grijpen op het moment dat ik naar beneden kom van mijn roze wolk.
Stiekem hoop ik natuurlijk dat 'blij zijn, energie hebben, helder hoofd...' het 'gewone leven' ís.
Altijd blij zijn is natuurlijk niet realistisch en dat is nu ook niet het geval, nou ja, we zullen het meemaken.
Ik neem me voor om gevoelens niet meer te verdrinken: niet bij verdriet, angst, verveling, wanhoop, stress...
Op blijven letten Yana!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Nog maar eens een update... eigenlijk niks nieuws, het gaat nog steeds goed.
Dag 53 vandaag, dagen tellen deed ik in het begin iedere dag, nu moest ik even terugrekenen.

Het voordelenlijstje van niet drinken wordt nog steeds langer. Heerlijk is het dat ik niet meer zo vies loop te zweten, vaak nam ik schone t-shirts met me mee maar dat is helemaal niet meer nodig. Verder heb ik geen pijn meer in de leverstreek (opluchting!!!) en zou het kunnen dat ik minder last krijg van pijn in mijn rug? Ik vind via google nauwelijks info over rugpijn en alcohol maar het lijkt bij mij toch beter te worden, dat zou helemaal-geweldig-in-het-kwadraat zijn.

Het verlangen naar wijn wordt steeds makkelijker te hanteren al had ik eergisteren in het restaurant wel een momentje. Ik bestelde frisdrank met Aloe Vera, niet te drinken smerig was dat dus toen de fles water maar leeggemaakt.
Ik heb het relatief makkelijk denk ik, ik heb sowieso al geen leven vol feesten, recepties en drinkende vrienden, al kan zo'n stil leven ook weer een trigger zijn natuurlijk.

Volgende week ga ik hier een bericht schrijven dat ik 2 maanden alcoholvrij ben :D
Groeten vanaf een roze wolk :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, die Aloe Vera, what was I thinking :P de smaak had idd wel wat weg van shampo :blush:
Ik lees net op het draadje van BJ over mango-mint-iced-tea.... kijk, now we're talking!

Wat een werk trouwens, als je stopt met drinken wil je opeens goed voor jezelf zorgen maar waar haalt een mens de tijd vandaan om lekkere drankjes te maken, het huis schoon te houden, en goed eten te koken... en dan heb ik het nog niet over genoeg bewegen, mediteren, goede gesprekken voeren, inspirerende boeken lezen, benen glad houden, leuk aankleden, veldboeket op tafel...   Holy Moly, 'k heb in ieder geval geen tijd meer om het op een zuipen te zetten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 minuten geleden zei Francoise:

Voor jou wel , denk ik :P

Kmoet er niet aan denken!!!

Maf dat we dat jullie zo hebben ingeprent dat dat glad moet :P en wij zelf niet. 

Ik weet nog toen het ijzeren gordijn open ging, ik had toen zeg maar bepaalde interesses in de DDR (ik was 18 of zo) en die meiden die wisten dat helemaal niet. Dat was gewoon dik krullend haar onder het zomerrokje met van die DDR sandalen ook nog. 

Toen dat gordijn openging hadden die ineens iets van oooooeeps!!! we doen kennelijk iets fout!!  :face-icon-small-shocked:Moest alles direct glad. 

Ook weer een zelfopgelegd idee.  Maar dan eentje pour la femme ;) 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het in mijn jonge jaren lang volgehouden om die haren te laten staan inclusief minirok, maar het is echt niet te doen, je bent dan een complete outcast, overal om je heen al dan niet onderdrukt gelach, je zou van minder aan de drank raken. Eerst dacht ik nog: "ze bekijken het maar, dat haar zit mij daar best", maar het was niet vol te houden. Ik moet er wel bij zeggen dat de kans groot is dat ik meer haar heb dan BJ :blush: Maar nu niet hoor, spiegeltjeglad zijn ze...

En dan ben ik ook nog fan van stevige wandelsandalen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...