Spring naar bijdragen

Yana


Yana

Aanbevolen berichten

Dat is idd het ding: nog geen ervaring met drinken na langere tijd niet drinken. Heb vroeger wel periodes gehad waarin ik weinig dronk (en dan weer veel) maar dit is nieuw. Wat ik wel weet: het gaat mij vooral om het roesje, niet zozeer om de smaak. Dat is al gevaarlijk. Maar misschien ligt het bij jou anders en vind je 1 glas wijn echt lekker en genoeg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee hoor, dat ligt (of lag?) bij mij ook zo. Het ging me echt om de roes, ik had nooit zin in een glas wijn maar wel in een fles.
Ik stel me nu zo voor dat áls ik iets ga drinken dat het dan niet moet gaan om klokklokklok naar binnen, maar om te kijken of ik echt kan genieten van een glaasje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij wijze van experiment ziet mijn plan er nu zo uit:

1. Ik 'mag' drinken bij gelegenheid maar nooit meer dan 1 glas per keer.
2. Als ik meer dan 1 glas drink of als ik merk dat het drinken daarvan tot erge cravings leidt, dan is het experiment voorlopig weer van de baan.

Bij punt 1 zitten wel een rijtje beperkingen:
- niet tijdens het koken
- niet als ik alleen ben
- niet om lastige gevoelens te verdoven
- niet vanuit craving
- maximaal 2 glazen per week

bewerkt door Yana
max 2 glazen per keer veranderd naar max 1 glas
Link naar opmerking
Deel via andere websites

24 minuten geleden zei Yana:

Fijn dat je het herkent, dat doen de anderen natuurlijk ook, maar jij en ik zitten in het schuitje dat we nog niet door schade en schande wijzer zijn geworden. Ik ben nooit eerder drie maanden gestopt, ik wéét niet hoe ik nu zou reageren op een glas wijn.
Ik drink de afgelopen periode wel regelmatig alcoholvrij bier waar volgens het etiket 'minder dan 0,5% alcohol' in zit. Ik lees ook vaak dat dit voor mensen een trigger is, maar daar heb ik geloof ik geen last van (al weet je nooit iets zeker).

Weet je het hangt er allemaal vanaf, val je in je oude gewoonte terug of niet. Maak een heel duidelijk plan met jezelf: wat wil je met de alcohol en wat wil je niet. En kan je je aan je eigen plan houden. 

Waarom dronk je vroeger te veel en waarom wil je nu weer af en toe drinken? Als dat dezelfde reden is gebleven dan kan het haast niet goed gaan. 

Denk ik. Maar dat is voor iedereen weer anders :P 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat niet alleen thuis staat al in mijn lijstje beperkingen dus dat komt goed @bumperjim
Open flessen staan nu ook al gewoon in huis maar die blijven lekker staan. Misschien eens een keer als er bezoek is die een glaasje port na het eten neemt, dat ik dan meedoe. En als ik dan daarna de neiging krijg om de rest van de fles stiekem in de keuken leeg te drinken, dan kieper ik die hele fles stantepee door de plee.

Jij zegt: "begin nou maar met 1!"
Oké, dan doe ik dat dus ik pas mijn plan hierboven zo even aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet niet of ik hier verslag mag doen van dit experiment?
Kan ik hier schrijven wat het met me doet als ik een glas drink?
Of past dat niet, maak ik het andere mensen dan moeilijk?

Ik weet dat Bumperjim er om die redenen weinig over zegt, maar het lijkt me voor mezelf fijn om erover van gedachten te wisselen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben wel nieuwsgierig naar jou ervaring en vind dat niet lastig. Ik kan ook makkelijk onder mensen zijn die, veel drinken heb ik gemerkt. Maar misschien zijn er hier wel anderen die dat lastig vinden, dat weet ik niet. Ik vind het juist wel interessant om met je mee te kunnen kijken want dat kan inzichten opleveren. Als je tenminste open en eerlijk durft te zijn. Het lijkt me fijn als dit forum een open en toegankelijke plek is voor het delen van alle ervaringen rondom alcohol. Daar bedoel ik natuurlijk niet mee een verhaal over verheerlijking van alcohol drinken. Maar jou M.i. Oprechte vraag om dit experiment hier met ons te delen daar heb ik geen problemen mee. Het kan ook helpend zijn voor anderen om te ervaren dat wel of niet drinken een eigen keuze is, en dat het fijn is om dat niet af te laten hangen van de keuzes die een ander maakt. Om toe te lichten bedoel ik dat ik de keuze heb gemaakt om niet te drinken en het feit dat het echt mijn eigen keuze is maakt voor mij dat het ook lukt. Ik doe het echt alleen maar voor mezelf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk ook soms of het ‘misschien wel weer moet kunnen’. Bijvoorbeeld vanavond. Ik was uit eten. Maar wat zou het toevoegen? Dat kan ik niet ontdekken. Behalve het gevoel van meedoen. Maar het zou ook leiden tot onderhandelen met mezelf. Zodra ik de gedachte heb, voel ik gelijk een onderhandelingsmoment ontstaan. Dus ik houd de deur maar dicht en ben happy zonder en met het heldere avontuur. Ben benieuwd wat je gaat ervaren Yana. Van harte met je drie maanden! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Yana, je bent hier voor jezelf en zeker mag je hier schrijven over je experimenten.
En je realiseert je dat je dus ook (on)behoorlijk risico loopt op mislukking daarvan.
Velen gingen je voor en de meesten schrijven niet meer. Zelfs al lijkt het om anderen niet te triggeren,
we weten niet hoe vaak die mensen over hun eigen afgesproken aantallen heen gaan. Is aan hen ook.
Maar realiseer je je eigen motivatie. Je eigen overtuigingen en stel jezelf de goede vragen. Ben ik iets aan het bewijzen?
Voegt een enkel drankje echt iets toe of verheerlijk iets wat er niet echt is? En wat als ik afglijd in aantallen, heb ik dan de
discipline om de consekwenties daaruit te trekken. Of kom ik in een sjoemelfase (die jaren kan duren)? Hoe eerlijk zijn minderaars naar zichzelf?
Het forum is er om jou te helpen adb te worden. Niet drinken is duidelijk. Matig (???) een heel rekbaar begrip. Ik heb t jaren geprobeerd, vaak
lukte het ook nog. Maar altijd viel ik uiteindelijk terug en werd het moeilijker om niet nog meer te drinken dan voorheen.
Het dilemma anderen te triggeren kun je oplossen door er niet op de dagdraad over te schrijven, dat scheelt ook veel commentaar krijgen en je
te moeten verdedigen. Hier op je eigen draadje trekt waarschijnlijk meer de mensen die zich met jou verbonden voelen. Maar misschien ook niet.
Kortom je doet wat je moet doen, loopt je eigen pad. Ik zelf ben blij dat ik deze fase al jaren voorbij ben. En het gebeurt misschien 1 of 2 keer per jaar dat
ik het idee heb een buitenbeentje te zijn op drinken gebied. Maar dat maakt niets meer uit. Ik heb vnl mensen om me heen die echt matig kunnen drinken. Dat scheelt natuurlijk enorm. Maar waren het straffe drinkeners dan zou ik nog meer gemotiveerd zijn om niet mee te willen doen.
 

bewerkt door lady jane
Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 uur geleden zei Yana:

Bij wijze van experiment ziet mijn plan er nu zo uit:

1. Ik 'mag' drinken bij gelegenheid maar nooit meer dan 1 glas per keer.
2. Als ik meer dan 1 glas drink of als ik merk dat het drinken daarvan tot erge cravings leidt, dan is het experiment voorlopig weer van de baan.

Bij punt 1 zitten wel een rijtje beperkingen:
- niet tijdens het koken
- niet als ik alleen ben
- niet om lastige gevoelens te verdoven
- niet vanuit craving
- maximaal 2 glazen per week

Als ik dit lees komt bij mij het gevoel op dat je nu ook midden in een craving zit..  je 'verzint' van alles en nog wat om dat eerste glas maar te kunnen nuttigen.
Je weet het nog uit te stellen tot nu toe, maar ik lees hunkering waar jij het een experiment noemt.
En als je merkt dat het drinken van 1 glas tot erge(re) cravings leidt zeg je dat het experiment voorlopig weer van de baan is... ik hoop dat die cravings je
dat 'toestaan'...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat fijn dat jullie zo uitgebreid meedenken.

10 uur geleden zei Nietmeer:

Als je tenminste open en eerlijk durft te zijn.

Dat is zeker mijn intentie. Ik kan mezelf in de luren leggen zonder dat ik het doorheb misschien, maar hopelijk helpen jullie me om bij de les te blijven.

9 uur geleden zei Etty:

Ik bedoelde dat er een proces in gang wordt gezet na 1 glas.  Waarin het denken aan het volgende alcoholmoment of bezig zijn met wel of niet drinken uberhaupt, wel/niet/wel/niet weer in de plaats komt van het omgaan met emoties op een gezonde en prettige manier .   Geen rust hebben rondom het drinken, er mee bezig zijn.   Dan mag het wel, dan niet.    Het wordt weer heel belangrijk. Dat werk.  

Als het resultaat is dat ik er weer meer mee bezig ga zijn, dan heeft het inderdaad geen zin. Mijn idee is dat ik niet meer star hoef te zijn in het niet drinken.
Om een voorbeeld te geven: vrienden hebben vlierbloesemwijn gemaakt, zijn daar enthousiast over en willen me laten proeven. Op zo'n moment zou ik het fijn vinden om daar geen punt van te maken. Of m'n neef neemt een dure fles port voor me mee, dat ik dan gewoon een glaasje kan proeven.
Het is niet mijn bedoeling dat ik ga bedenken wanneer ik weer mag...

10 uur geleden zei Etty:

......... Gevolg is dat je van een klein beetje gebruik een ontzettende craving oploopt.'

Het verhaal van Els Noorlander klinkt wetenschappelijk en bewezen, maar ik volg graag mijn eigen wijsheid.
Als ik merk dat me dat gebeurt, dan zal ik hopelijk met overtuiging kunnen zeggen dat alcohol drinken voor mij niet meer is weggelegd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 minuten geleden zei Kohtje:

Als ik dit lees komt bij mij het gevoel op dat je nu ook midden in een craving zit..  je 'verzint' van alles en nog wat om dat eerste glas maar te kunnen nuttigen.
Je weet het nog uit te stellen tot nu toe, maar ik lees hunkering waar jij het een experiment noemt.
En als je merkt dat het drinken van 1 glas tot erge(re) cravings leidt zeg je dat het experiment voorlopig weer van de baan is... ik hoop dat die cravings je
dat 'toestaan'...

Dat hoop ik ook Kohtje.
Ik heb zelf niet het gevoel dat ik "van alles en nog wat verzin om dat eerste glas maar te kunnen nuttigen" en ik ervaar op dit moment geen hunkering, maar misschien is mijn alcoholistenbrein wel slimmer dan ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Yana, wat Kohtje hierboven beschrijft gaat sinds jouw bericht door mijn hoofd, maar ik kon er niet goed de goeie woorden voor vinden. 

Wat in mij opkomt is 'verheerlijking', weer kunnen genieten van, geen afscheid kunnen nemen van het middel. Als ik in je eerste berichten lees over al zeer lange tijd te veel drinken, stiekem drinken,  drinken om de roes, om lastige gevoelens te verdoven...dan denk ik 'verslaving'.  En verslaving betekent niet met het middel, in dit geval alcohol om kunnen gaan. Dat accepteren, erkennen is stap 1.  Ik ben ook van mening als je verslaafd bent, aan wat dan ook,  de enige optie is, niet. 

Ik lees net je laatste bericht, waarin je zegt dat graag je eigen wijsheid volgt. Dat goed recht heb je uiteraard. We zijn allemaal door onze ervaring wijs geworden.  En delen die hier ook. En jij mag er mee doen wat jij wilt. De 'redder' in mij roept: Doe het het niet! Zie je niet hoe je brein je fopt? Er alles aan doet om toch weer te beginnen? Een glas dure port proeven? Waarom? Omdat ie duur is? Om je neef te pleasen? Why? Neem aan wat in dat filmpje gezegd wordt Allemaal vanuit mijn ervaring en inmiddels opgedane wijsheid. 

Starheid van niet drinken...hmmm....als ik het lijstje met voorwaarden zie die nodig zijn om het onder controle te houden...dan voel ik daar een ontzettende starheid.  

Tuurlijk mag je hier schrijven. ADB forum...op jouw manier alcohol de baas...

Ik lees je graag.

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik herken dat wel, ben daar ook gevoelig voor, voor de “sociale kant” van alcohol. Of het kan werken of niet ligt helemaal aan jezelf. Observeer goed wat het met je doet. 

Alcohol is een beetje als de ex van nogal twijfelachtige zeden die af en toe probeert je weer eens in bed te krijgen. Kan je zo’n mens nog in de ogen kijken zonder bijgedachten en gewoon vrienden zijn zoals vroeger? Kan het ooit weer worden als vroeger? 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Yana, ook ik vind het geen probleem als je hier verslag blijft doen. Ik zou het zelfs prettig vinden. Ik heb me er bij @bumperjim over verbaasd dat hij na drie maanden wel "gecontroleerd" kon gaan drinken en ik vraag me oprecht af welke karaktereigenschappen er voor nodig zijn om iets te kunnen, wat ik (meerdere malen bewezen) totaal niet kon, namelijk gelimiteerd drinken. Na mijn eerste drie maanden begon ik ook weer. Eerste glas...wat een feestje. Bij het tweede "eerste glas" werd het al gewoner en toen begon ik uit te kijken naar het derde "eerste glas". En, hoppa, mijn "vriend" was weer binnen, terwijl ik zelf de deur voor hem had opengezet. Meerdere malen gedaan op die manier en nu op het punt dat ik het zat ben om hem iedere keer weer de deur uit te zetten. Maar das meer iets voor mijn eigen draadje. Ik waardeer het enorm dat je er hier zo eerlijk over schrijft, dus nogmaals, blijf dat vooral doen!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zulke briljante karaktereigenschappen heb ik zeker niet anders was ik niet 20 jaar alcoholist geweest. Het gaat om weten wat je wil en weten wat je kan. En heeel terughoudend met alcohol. Vééél vaker nee dan ja zeggen tegen jezelf. Echt zuunig.

Ik drink af en toe voor de leuk en niet meer tegen de stress. Ik voel de stress best wel. Ik ben voor veel dingen bang. Dat had ik als kind al. De alcohol heeft dat deels verdrongen ook al komt de angst dan later toch terug in je slaap. Bv we zijn nu op vakantie en de dagen worden gevuld met nogal uitbundig consumeren. Winkel in winkel uit en dan weer naar de starbucks, hop weer 40 euro, enz enz en dan schiet ineens de stress door me heen straks na twee weken hebben we Helemaal Geen Geld Meer!! Dat is natuurlijk niet zo en het is normaal dat een vakantie een deuk in je budget slaat. Dat is even paniekerig maar dat gaat weer voorbij. 

Dat soort gevoelens heb ik meer dan toen ik nog dronk. Je moet dat kunnen/willen accepteren, ermee omgaan. 

Als je een glas wilt drinken en heeft stiekem toch een beetje met verdoven van dingen te maken, fout fout helemaal fout, niet doen. 

Als het gaat om een glas gewoon voor de aardigheid (echt eerlijk zijn) en je kan het bij 1 houden, tja... 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei bumperjim:

Als je een glas wilt drinken en heeft stiekem toch een beetje met verdoven van dingen te maken, fout fout helemaal fout, niet doen. 

Als het gaat om een glas gewoon voor de aardigheid (echt eerlijk zijn) en je kan het bij 1 houden, tja... 

Dat vraagt een bovenmatige hoeveelheid zelfkennis; ik zou niet weten wanneer het ene (beetje verdoven) ophoudt en het andere (gewoon voor de aardigheid) begint....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...