Spring naar bijdragen

Yana


Yana

Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei Pytje:

Dat vraagt een bovenmatige hoeveelheid zelfkennis; ik zou niet weten wanneer het ene (beetje verdoven) ophoudt en het andere (gewoon voor de aardigheid) begint....

Dat IS dus eigenlijk al de zelfkennis die je nodig hebt. Als het bij jou zo verbonden is, dan is 1 glas dus al geen goed idee denk ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 uur geleden zei Yana:

Bij wijze van experiment ziet mijn plan er nu zo uit:

1. Ik 'mag' drinken bij gelegenheid maar nooit meer dan 1 glas per keer.
2. Als ik meer dan 1 glas drink of als ik merk dat het drinken daarvan tot erge cravings leidt, dan is het experiment voorlopig weer van de baan.

Bij punt 1 zitten wel een rijtje beperkingen:
- niet tijdens het koken
- niet als ik alleen ben
- niet om lastige gevoelens te verdoven
- niet vanuit craving
- maximaal 2 glazen per week

Hier ook mijn reactie op dit plan. Het zou m.i. nòg wat specifieker moeten zijn om de kans op marchanderen zo goed mogelijk uit te sluiten.

Dus specificeer wat je precies bedoelt met  "een glas" en met "per keer". Is dat per (kalender)dag, per 24 uur of een ander aantal uren? Hoeveel dan precies? 

Specificeer bij de tweede regel ook hoe lang "voorlopig" duurt. Weer drie maanden of een andere tijdsduur? Welke dan? En als het experiment van de baan is, mag je dan helemaal niet meer drinken of minder vaak (of juist zoveel als je wilt)?

Dat rijtje met beperkingen komt wat vreemd bij me over. Die van 2 glazen per week hoort in elk geval gewoon bij punt 1 te staan, denk ik.

Wat betreft je vraag of je hier in dit forum wel verslag kunt doen van het verloop van dat experiment: Liever niet op de dagdraad, zoals Jane al schreef, maar op je eigen draad kun je dat zeker doen als je dat zelf ook wilt. Graag zelfs. Voorkom wel een teveel aan juichtoon en schrijf er waar nodig nadrukkelijk bij dat je jouw eigen gevoelens weergeeft die niet voor iedereen hoeven te gelden. 

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind het heel ingewikkeld. Een heleboel dingen leren we uit de 2e hand. Ik hoef niet te voelen hoe een elektrische schok voelt, of dat bereklauw echt giftig is. Maar met alcohol willen we zelf leren en ervaren wat allang wetenschappelijk is aangetoond ( film Els Noorlander) en steeds weer blijkt op dit forum. Een verslaafd brein verandert niet zomaar. Door niet te drinken krijg je rust. Zogauw je "het" weer probeert wordt het verslavings en onderhandel mechanisme weer gestart. Ik ga het niet doen, 1 is teveel en 10 niet genoeg, waarom zou dat nu anders zijn?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee ik denk er weinig aan, er is geen “volgende” waar ik naartoe leef. Ben echt van de gewoonte af. Ik kan ook maar een glas of twee hebben, na een derde voel ik me beroerd de dag erna.

Dus de relatie is nu OK maar ik moet streng blijven zodat er geen soort van gewoonte meer in kan sluipen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

na een derde......

dat heb je dus al uitgeprobeerd.

en ik meen eerder van je te hebben gelezen dat je ook over je eigen gestelde grenzen was gegaan al

jammer dan toch dat je hier een beetje een profi-minderaarsrol neemt BJ en het ook nog predikt

ik snap je goede bedoelingen, en iets in mij blijft aarzelen om je verhaal
ik hoop dat je jezelf en het forum trouw blijft en eerlijk naar jezelf vooral.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En je hulp wordt door mij op prijs gesteld Bumperjim.
 

8 uur geleden zei lady jane:

na een derde...... dat heb je dus al uitgeprobeerd.
en ik meen eerder van je te hebben gelezen dat je ook over je eigen gestelde grenzen was gegaan al
jammer dan toch dat je hier een beetje een profi-minderaarsrol neemt BJ en het ook nog predikt
ik snap je goede bedoelingen, en iets in mij blijft aarzelen om je verhaal
ik hoop dat je jezelf en het forum trouw blijft en eerlijk naar jezelf vooral.

De meeste mensen die helemaal willen stoppen, zijn ook weleens uitgegleden. Is het dan jammer dat zij het stoppen nog  'prediken'?
BJ heeft een plan en hij geeft aan dat dat heel goed gaat, ik heb geen reden om te twijfelen aan zijn eerlijkheid.
Iedereen krijgt schouderklopjes als ze een bepaalde periode niet hebben gedronken, een schouderklop voor BJ vind ik ook wel op zijn plaats.

Ik heb hem trouwens nog nooit het drinken horen prediken, integendeel, hij stimuleert mensen om te stoppen. Toen ik hier schreef dat ik het wil proberen om weer maximaal 2 glazen te gaan drinken, zegt hij dat eentje een beter idee is. Dat is voor mij op dit moment een prima advies.

bewerkt door Yana
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteren ging ik onverwacht uit eten, ik had geen trek in wijn dus bestelde water.
Eigenlijk heb ik een heel raar plan bedacht, als ik geen trek heb dan drink ik natuurlijk niet maar als ik wél trek heb dan mag ik volgens mijn eigen plan niet drinken want dat valt onder het kopje: "niet drinken bij craving'.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 uur geleden zei Bob:

Hier ook mijn reactie op dit plan. Het zou m.i. nòg wat specifieker moeten zijn om de kans op marchanderen zo goed mogelijk uit te sluiten.

Dus specificeer wat je precies bedoelt met  "een glas" en met "per keer". Is dat per (kalender)dag, per 24 uur of een ander aantal uren? Hoeveel dan precies? 

Specificeer bij de tweede regel ook hoe lang "voorlopig" duurt. Weer drie maanden of een andere tijdsduur? Welke dan? En als het experiment van de baan is, mag je dan helemaal niet meer drinken of minder vaak (of juist zoveel als je wilt)?

Dat rijtje met beperkingen komt wat vreemd bij me over. Die van 2 glazen per week hoort in elk geval gewoon bij punt 1 te staan, denk ik.

Wat betreft je vraag of je hier in dit forum wel verslag kunt doen van het verloop van dat experiment: Liever niet op de dagdraad, zoals Jane al schreef, maar op je eigen draad kun je dat zeker doen als je dat zelf ook wilt. Graag zelfs. Voorkom wel een teveel aan juichtoon en schrijf er waar nodig nadrukkelijk bij dat je jouw eigen gevoelens weergeeft die niet voor iedereen hoeven te gelden. 

- Met een glas bedoel ik een standaardglas. Niet een bloemenvaas vol wijn of een wijnglas vol whisky maar gewoon 100 ml wijn (als de ober iets meer of minder inschenkt, ook goed).
- Per keer is per dag.
- Hoe lang 'voorlopig' is, kan ik nog niet zeggen. Dat zal ervan afhangen hoe groot de uitglijder voelt, maar zeker een maand.
- Het rijtje beperkingen is voor mij belangrijk. De laatste jaren dronk ik voornamelijk als ik alleen was en dan vooral tijdens het koken. Op alle andere momenten was ik al gewend om niet of weinig te drinken (op een enkele uitzondering na). Het zou zomaar kunnen dat als ik nooit meer drink als ik alleen ben dat het hele probleem dan is opgelost. De afgelopen maanden heb ik leren herkennen welke gevoelens ik zoal wil verdoven door te drinken en dat wil ik niet meer, dus ook dat is voor mij een belangrijk puntje in mijn plan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 uur geleden zei kruidenthee67:

Starheid van niet drinken...hmmm....als ik het lijstje met voorwaarden zie die nodig zijn om het onder controle te houden...dan voel ik daar een ontzettende starheid.

Ik wil proberen of ik uiteindelijk op een ontspannen manier met drank om kan gaan. Zover is het nog niet, dus voor nu vind ik het belangrijk om heldere afspraken met mezelf te hebben. De afspraak met mezelf om drie maanden niet te drinken is goed gegaan en heeft me veel inzichten opgeleverd. Nu ga ik kijken wat deze nieuwe afspraak me op gaat leveren, ik ervaar dat zelf niet als star, eerder als spelen binnen de grenzen van wat ik aankan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 uur geleden zei IJsvogel:

Ik vind het heel ingewikkeld. Een heleboel dingen leren we uit de 2e hand. Ik hoef niet te voelen hoe een elektrische schok voelt, of dat bereklauw echt giftig is. Maar met alcohol willen we zelf leren en ervaren wat allang wetenschappelijk is aangetoond ( film Els Noorlander) en steeds weer blijkt op dit forum. Een verslaafd brein verandert niet zomaar. Door niet te drinken krijg je rust. Zogauw je "het" weer probeert wordt het verslavings en onderhandel mechanisme weer gestart. Ik ga het niet doen, 1 is teveel en 10 niet genoeg, waarom zou dat nu anders zijn?

Fantastisch dat jij het niet probeert en dat je dat kunt. Ik voel (nog) de behoefte om het wel te proberen.
Een elektrische schok kreeg ik toen ik 10 was, daar heb ik echt wat van geleerd.
Het sap van bereklauw kan wonden geven als je het op je huid krijgt en daarna in de zon gaat lopen, de jonge scheuten kun je eten en zijn erg lekker. Op dezelfde manier hoop ik met drank om te kunnen gaan, niet een hele fles maar soms een glas omdat dat lekker kan zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tjonge Yana, jouw experiment roept heel veel op bij anderen zoals te merken aan de reactie die je krijgt. Logisch ook omdat dit onderwerp blijkbaar heel essentieel en belangrijk is voor ons allen. Ik merk ook dat het mijn gedachten bezig houdt. Ik probeer daarin steeds weer terug te gaan naar mezelf, wat wil/ kan ik? Wat ik er fijn aan vind is dat het hier open besproken wordt, ook al raakt het aan de randjes emotie bij mensen aan. Ik voel voor alle genoemde argumenten wel wat. Het verlangen naar genieten, maar ook de angst om weer door te slaan. Dat zou mij moeten vertellen dat zo’n experiment voor mij niet weggelegd is op dit moment en misschien wel nooit meer. Dat is geloof ik het beruchte droogdrinken als ik het goed heb. Er overmatig mee bezig zijn. Ik ben wel blij dat dat niet elke dag zo is en het wordt voor mij vaker heel duidelijk dat het sterk gelinkt is aan vieren van....  Het ontspannen en slapen drinken is erg naar de achtergrond omdat ik nog niet hoef te werken en dat dus los kan laten. Maar ik besef me dat het nog heel dichtbij me staat. Ik volg dit onderwerp graag verder. Bedankt voor het delen Yana.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Yana:

Gisteren ging ik onverwacht uit eten, ik had geen trek in wijn dus bestelde water.
Eigenlijk heb ik een heel raar plan bedacht, als ik geen trek heb dan drink ik natuurlijk niet maar als ik wél trek heb dan mag ik volgens mijn eigen plan niet drinken want dat valt onder het kopje: "niet drinken bij craving'.

Ja het is heel ingewikkeld in het begin. En je ziet het, de drinkers begrijpen je niet en de stoppers geloven je niet of vinden het een totaal ongewenst verhaal.  De drinkers ontkennen elk probleem en voor veel stoppers is alcohol de duivel die je probeert te overmeesteren. Terwijl het gewoon een gif is. Een lekkker en interessant gif maar wel een gif en jij moet je eigen positie bepalen ten opzichte van dat gif.

Tussen beide extremen loopt geen tussenweg dus je rijdt als een soort 4WD door onontgonnen terrein en je moet dus des te beter zelf weten waar je heen wilt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 minuten geleden zei Etty:

Ik heb dat allemaal wel,  vanaf het eerste glas. Dan speelt alcohol dus weer een hoofdrol,  niet zozeer dat het veel in beeld is, maar als een voice-over.  Eerst af en toe, dan steeds meer etc. Dat is een groot verschil tussen jou en mij en maakt dat jij wel  kunt drinken en er met mate van kunt genieten.  Mijn rem/controle doet het niet en dat schijnt bij 95 % van ons zo te zijn. Het is een niet rekbaar iets, blijvend ook nog schijnt (bij mij in ieder geval na 8 jaar nog aanwezig) Mij adviseren me aan een plan te houden is in mijn geval een slecht advies.   Als jij zegt hierboven:' of het gaat werken of niet ligt helemaal aan jezelf'.    Dan roept dat in mij op: zie je wel, hij kan het ook, ik moet gewoon......  Maar het is alsof jij ogen hebt en ik niet en je me gaat adviseren hoe ik kan zien.  

Misschien kunnen we elkaar helpen het onderscheid te maken, hoe snel in je experiment kun je de conclusie trekken dat ook jouw rem kapot is ?  Dat je niet behoort tot de happy few? 

Zodat je niet jarenlang blijft modderen en pas aan het einde van die jaren kunt zien dat je al die tijd je focus had op maar 1 ding? 

 

 

Etty, denk niet dat ik gewoon kan drinken wat ik wil zonder enig probleem. Voor mijn gevoel drink ik vreeeeeeselijk weinig. Dat lijkt zo omdat ik vroeger vreeeeselijk veel dronk. In werkelijkheid zit ik steeds rond de 20 eenheden per maand. Dat is héél zuunig. En saai :D maar dat is gewoon OK. Niks drinken is nauwelijks saaier. En dat is ook gewoon OK. 

Ergo, als je niet kan leven met niks drinken kan je ook niet leven met weinig drinken. 

Lastig hè :P 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

mijn woordkeuze lijkt idd niet ideaal, ik meende zeker niet dat ik iemand van liegen verdenk,

hooguit dat we hier niet het hele verhaal lezen, maar dat is logisch, en misschien ook helemaal niet wenselijk.

laat ik het er maar op houden dat ik het ingewikkelde brein-gebeuren bij drinken vanuit "mogen" voor mezelf veel te gekompliceerd en vermoeiend vind.
(uiteraard zelf ook allemaal geprobeerd ooit, dus wie ben ik om hier kritiek te leveren)
en misschien is mijn motivatie niet goed ook; ik probeer nog steeds mensen te behoeden i.p.v. hen hun eigen fouten te laten maken, of hun eigen wiel uit te laten vinden.
Dat kwam ik bij het opvoeden van mijn kinderen ook tegen, maar jullie zijn mijn kinderen niet (gelukkig voor jullie☺, èn mij) dus ik ga proberen op mijn handen te zitten haha.
Yana veel succes met jouw pad! En BJ sorry als ik je onbewust beledigd heb. Of gekwetst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Yana:

Gisteren ging ik onverwacht uit eten, ik had geen trek in wijn dus bestelde water.
Eigenlijk heb ik een heel raar plan bedacht, als ik geen trek heb dan drink ik natuurlijk niet maar als ik wél trek heb dan mag ik volgens mijn eigen plan niet drinken want dat valt onder het kopje: "niet drinken bij craving'.

Hahaha dit was precies wat ik ook steeds bij mezelf denk (wil ook weer met mate drinken) als je er enorm veel trek in hebt moet je het dus niet doen, maar als je er niet echt trek in hebt: waarom zou je dan? Want dan is het het niet waard. Dat betekent dat we dus uberhaupt nooit meer zouden drinken. :blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lady Jane wees niet zo hard voor jezelf. De intentie is goed en jouw betrokkenheid is groot en dat siert je. Het is juist mooi dat iemand die een dilemma voorlegt daar reacties mee krijgt uit het hele spectrum. En Japie Krekel was erg belangrijk voor Pinocchio. Een beetje extern geweten is voor niemand slecht, maar het klopt dat je zegt dat leren door ervaring vaak het beste werkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei lady jane:

mijn woordkeuze lijkt idd niet ideaal, ik meende zeker niet dat ik iemand van liegen verdenk,

hooguit dat we hier niet het hele verhaal lezen, maar dat is logisch, en misschien ook helemaal niet wenselijk.

laat ik het er maar op houden dat ik het ingewikkelde brein-gebeuren bij drinken vanuit "mogen" voor mezelf veel te gekompliceerd en vermoeiend vind.
(uiteraard zelf ook allemaal geprobeerd ooit, dus wie ben ik om hier kritiek te leveren)
en misschien is mijn motivatie niet goed ook; ik probeer nog steeds mensen te behoeden i.p.v. hen hun eigen fouten te laten maken, of hun eigen wiel uit te laten vinden.
Dat kwam ik bij het opvoeden van mijn kinderen ook tegen, maar jullie zijn mijn kinderen niet (gelukkig voor jullie☺, èn mij) dus ik ga proberen op mijn handen te zitten haha.
Yana veel succes met jouw pad! En BJ sorry als ik je onbewust beledigd heb. Of gekwetst.

Nee dat valt wel mee maar het was ff te veel wantrouwen voor mij. Ik hou er niet van als men mij niet gelooft. Dan heb ik het idee dat ik hier voor de kat zn viool aan het schrijven ben. Dan is het nuttiger als ik het forum laat voor wat het is en ga grasmaaien of zo. Maar ik kan hier niet grasmaaien want ik ben hier op vakantie :P 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

tsjonge, wat maakt dit veel los. Ook bij mij hoor. Er zullen meerdere vormen en gradaties zijn van verslaving, denk ik. Toen ik rookte deed ik dat altijd en overal. Ik stond er zelfs 's nachts wel eens voor op. Op een gegeven moment nam ik deel aan een soort cursus "stoppen met roken" en daar was een deelnemer, die rookte iedere avond 3 sigaretten. Ik vroeg me af wat hij te zoeken had op die cursus. Omdat ik het vergelijk met mijn eigen situatie (als ik toch terug kon tot 3 peuken per dag zou ik ervoor tekenen en zeker geen dure cursus gaan doen om er af te komen). Wat ik niet zag is dat iedereen zijn verslaving op een andere manier beleeft. Zo is het ook met drinken; omdat mijn rem kapot is, verdenk ik iedere alcoholist van dezelfde mankementen. Maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. BJ bewijst dat en Yana, jij gaat het experiment aan...nogmaals succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is een heel evenement geworden hier op dit draadje :)
Er gaat nogal wat energie heen en weer en ik word er wat onrustig van, ben er steeds in gedachten mee bezig wat iedereen geschreven heeft en wat ik terug kan/moet zeggen enz.
Ik ga nu maar weer eens een paar dagen in mijn eigen sop zitten gaarkoken denk ik.
Dank voor al jullie input :heart::heart::heart: en tot later.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Woelige tijden alcoholtechnisch gesproken.
Toen ik dronk droomde ik altijd veel, toen ik stopte met drinken stopte ook het dromen. Maar vannacht droomde ik dat ik dronk, hier een glas wijn, daar een grote slok whisky en ik voelde me helemaal in de war. Nee, nee, ik doe dit niet ik had het op het forum over hooguit 1 glas, huppekee nog een slok... en nog een....
Het duurde even toen ik wakker werd voor ik me realiseerde dat het een droom was geweest.

Vanavond stond er opeens een open fles wijn in de keuken op het aanrecht (normaal staan ze in de kast of koelkast) en die fles stond zo naar me te roepen. En daar was de gedachte om een glas te nemen, ik ga zitten met mijn ogen dicht maar dat hielp niet. Ik lees wat op het forum, ik loop een rondje door de tuin en die gedachte bleef maar komen.
Uiteindelijk een heel klein slokje uit de fles genomen (huh?) en even later een glas ingeschonken en daar een slokje van genomen en toen voelde ik zo duidelijk dat ik dat glas in één keer naar binnen wilde kiepen en de rest van de fles erachteraan. In plaats daarvan heb ik het glas leeggegooid in de gootsteen en de rest van de fles er achteraan.

Dit was dus niet het rustig genieten van een glas dat ik me had voorgesteld :(
Het goede nieuws is dat het bij 2 mini-slokjes is gebleven.

Maar wat was er nou toch aan de hand?
Komt dit omdat ik eraan denk om weer te proberen wat te drinken?
Of is het stress omdat ik het hartstikke druk heb en er ook nog tig mensen willen komen logeren?
Ik weet het even niet, rustig doorgaan met ademhalen lijkt me een goed idee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor je reactie @Lente Het leek er meer op dat mijn drankbrein al wakker was vóórdat ik dat slokje nam. Gelukkig sprong er na de slok een verstandiger stukje brein in de bres. Ik vind mezelf soms zo moeilijk te doorgronden, een wonderlijk wezen ben ik. Veel vragen en weinig antwoorden op het moment.

Nou inderdaad @Etty nog een een geluk dat ik zo snel bij m'n positieven kwam, dat houdt het vertrouwen in mezelf nog een beetje in stand.

Nee zeg @kruidenthee67 dat vul je niet in, ik ben zeker geschrokken. Het ging allemaal relatief makkelijk en ik werd volkomen overvallen door die drang. Wat er vanavond gebeurde had niets te maken met 'ontspannen omgaan met drank' waarvan ik laatst dacht dat ik dat zou kunnen.

Maar goed, ik tast mijn grenzen af en dit kom ik tegen. Als ik er nu nog een verstandige conclusie aan weet te verbinden, dan ben ik weer een stapje verder misschien.
 

bewerkt door Yana
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jeetje @Yana confronterend. Voor de duidelijkheid: je was dus niet van plan om dat glas te nemen (dus dat je het wilde uitproberen) maar het overviel je? Zou het kunnen dat 3 maanden nog te kort is? (Maar ja, welke tijd zou er dan tussen moeten zitten, misschien kan dit na 10 jaar nog steeds zo zijn). Lastig dit.. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...