Spring naar bijdragen

Yana


Yana

Aanbevolen berichten

Hoi Yana, die gedachte kwam zo bij me op met jou verhaal in mijn achterhoofd. Misschien ook wel wat je schrijft over het gezin waar je uit voort komt. Daarnaast vind ik jou reacties hier op het forum heel liefdevol en attent. Een soort logische som die ik in mijn hoofd doe. Waar plus is, is min. Ying en yang. Ik ken je natuurlijk helemaal niet maar ik vroeg me af wat je met negatieve emoties doet. Misschien een beetje snel de conclusie getrokken lijkt mijn tekst nu, maar zo bedoelde ik het niet. Misschien zegt die tekst meer over mezelf dan over jou.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En dan nog als toevoeging een voorbeeld van mezelf. Mijn lichaam vertaald die negatieve gevoelens die er van mijn ratio niet mogen zijn tot spannings klachten met als gevolg dat mijn schouders en nek helemaal verkrampt raken met ook flinke hoofdpijn als gevolg. Herken je hier iets in?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik bedoelde helemaal niet dat je te snelle conclusies trok @Nietmeer, ik kon je opmerking niet goed plaatsen en was oprecht benieuwd naar wat jouw intuïtie mij te vertellen heeft. Dus dankjewel voor je aanvulling.
Hier op het forum ben ik ook al 'kort door de bocht' en 'bot' genoemd (of iets in die richting) dus ik ben blij dat jij mijn reacties als liefdevol ervaart :).

Ik moet echt even nadenken over wat ik doe met 'negatieve' emoties. Op dit moment zit de crux hem vooral in mijn stoere gedrag denk ik, zwak zijn en dingen niet aankunnen, brrr daar hou ik niet van. Mijn vriend loopt nu aan mensen te vertellen dat we 112 hebben gebeld en daar gaan m'n tenen krom van staan. Niet iedereen hoeft te weten dat 'ik me aangesteld heb, maar dat er niks aan de hand was'. Nou ja, zo vertaal ik dat dus.
Eigenlijk doe ik hetzelfde met mijn drankgebruik, ik vertel wel aan mensen waarom ik nu niet drink, maar wel altijd op een luchtige toon. Nooit ga ik met de billen bloot en laat ik zien hoe wanhopig ik soms was. Ik denk dat ik heel sterk overkom en ik geloof(de) daar zelf ook in.

Hoofdpijn heb ik niet maar ik kan me voorstellen dat mijn rugpijn een gevolg is van stoer doen. Als ik nu drie uur werk kan ik letterlijk niet meer staan van de pijn, dus het is goed mogelijk dat mijn lijf daarmee 'stop' zegt.

En nu ik dit typ gaat er ook al een stemmetje doorheen: "wat een gemiep zeg, kan het niet wat vrolijker?"

Je hebt gelijk met 'yin en yang', ik ben allebei: een optimistische, blije doordouwer en een moe, verdrietig kind in de overgang.

Misschien doelde jij eerder op emoties als boosheid, maar daar weet ik, geloof ik, wel raad mee. Of dat komt later pas aan bod, dat kan ook.

Dankjewel, Nietmeer :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fijne uitgebreide en open reactie, bedankt Yana! Ik doelde niet specifiek een bepaalde emotie, maar de emoties die je niet van jezelf mag hebben. Zoals je in de reactie heel helder verwoord. Het is nu compleet duidelijk voor mij en heel herkenbaar. Ik doe precies hetzelfde, ik doe ook stoer. En ik vind helemaal niet dat je zit te miepen of dat je vrolijker zou moeten doen. Het gaat er natuurlijk om dat je kunt accepteren dat die gedachten en gevoelens ook een beetje ruimte mogen krijgen zodat je dat niet meer op een andere manier hoeft te compenseren, of moet verdoven met drank. Mijn lichaam is dat goed zat en zo te lezen heeft jou lichaam er ook flink tabak van. Raar woord om te gebruiken zal wel komen omdat ik nog niet zo lang met roken ben gestopt. Gewoon lekker om het woord tabak op te schrijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou @Francoise zó erg is het nou ook weer niet :).
Volgens mij wuiven we niet álles weg, we zijn ook niet altijd onaardig tegens onszelf en we moeten niks veranderen.

Ik vind het mooi om met aandacht naar mijn houding te kijken en in die aandacht ligt de verandering al besloten volgens mij.
Ik mag me soms kwetsbaar opstellen en hoef niet altijd sterk te zijn, dat voelt wel bevrijdend eigenlijk.
En ik wil ook met mildheid kijken naar die stoere Yana, het heeft me ook veel goeds gebracht. Om te stoppen met drinken moet je ook een beetje stoer zijn tenslotte én ook lief voor jezelf maar het één hoeft het ander niet uit te sluiten.

Dat stoere is een overlevingsstrategie waar ik wat in ben doorgeschoten, maar een aansteller en een zeikerd hoef ik nou ook weer niet te worden :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het gaat goed, ik probeer meer rust in te bouwen, dat was kennelijk voor mij een belangrijke functie van de wijn.
Mijn perfectionisme helpt niet mee, hoe fijn het ook is om de dingen die ik doe ook echt goed te doen, een mens kan ook overdrijven hè. Al typ ik een whatsappje, de komma's moeten op de goede plek staan en ieder spelfoutje moet verbeterd worden.
Het is goed om me er bewust van te zijn, dan ik om mezelf lachen. Ik laat nu de boel de boel en ga nog een stukje lopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hihi, ja, al een tijdje :D

Vandaag de hele dag in de auto gezeten, onderweg terrasje gepakt en uit eten geweest. Spijtig dat ze op het Franse platteland geen leuke alcoholvrije dranken verkopen, deze keer ook geen alcoholvrij bier, er was keuze uit de gebruikelijke zoete frisdranken of water. Cola gedronken, daar ben ik voor de rest van het jaar wel weer klaar mee. De enorme ijscoupe maakte veel goed, mjammmmm...
't Was knalheet vandaag, niet zo'n toffe combi met opvliegers en toch nog steeds een wat duizelig gevoel, maar... die ijscoupe maakte echt veel goed ;)
Het was weer een fijne dag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Transparent_Party_Streamer_PNG_Clipart_P

Vandaag 3 maanden alcoholvrij, wie had dat gedacht!?
Jullie hebben me erg geholpen om dit voor elkaar te krijgen, dankjewel!!!

Nu ga ik me beraden op hoe ik verder ga. Mijn laatst gestelde doel was drie maanden niet drinken, dat is gelukt... maar nu?
Vandaag drink ik niet, voor de langere termijn weet ik het nog niet. Ik denk dat ik op een bepaald moment een glas ga proberen om te ervaren wat dat met me doet, maar voordat ik dat experiment aanga wil ik een goed plan klaar hebben.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Van harte proficiat Yana. Mooie mijlpaal he, 3 maanden! 

 

 

Tja...hoe je verder gaat...voor mij pakte dat experimenteren verkeerd uit. Na een half jaar droog staan sloop het drinken er weer in, met de 'ach, het viel toch wel mee gedachte'...en werd me duidelijk dat het niet ging om 'zomaar' wat te veel drinken maar om verslaving. Het werd snel meer. Dus als je het mij vraagt, laat maar zitten dat experiment...neem geen risico's...want, wat voegt het toe? Aan je leven, aan je welzijn? Zoals ik je hier gelezen heb, is het niet drinken je goed bevallen.  De gedachte 'nooit meer' is benauwend..maar als je het vanaf nu nog steeds dag voor dag blijft bekijken....schrijf je over tig jaar:''vandaag ... jaren alcohlvrij, wie had dat gedacht?' :)

Maar..ieder zijn eigen adb pad...jij het jouwe...en vandaag sta je drie maanden droog!  Goed gedaan en succes met je verdere pad!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gefeliciteerd! Je eerste plan is geslaagd, en je weet nu veel meer af van de moeilijkheden en mogelijkheden van het alcohol de baas blijven.

Ik vind het ook erg goed van je dat je nu een plan voor het vervolg op gaat stellen. Misschien kan ik je aanraden het deze constructie te geven: Ik doe nu (1) en mocht dat niet lukken dan doe ik (2). Wat er bij 1 en 2 komt te staan moet je natuurlijk zelf bedenken, maar zo voorkom je dat je in een val trap waar velen al ingetrapt zijn: uit wanhoop alle eerder gemaakte plannen helemaal loslaten als het niet direct gaat zoals je het had bedoeld.

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat een feestjes vandaag! Yana, drie maanden, gefeliciteerd!

Ook ik wil je iets meegeven ter ondersteuning van je plan: na drie maanden kun je volgens mij een hele essentiële keuze maken. Werkelijk afscheid nemen of de alcohol proberen zo goed mogelijk op afstand te houden door af en toe te drinken. Ik heb dat laatste gedaan. Had dat proces misschien nodig om bij het werkelijke afscheid uit te komen. Het heeft me wel bakken met energie gekost, want de relatie tussen mij/jou en alcohol zal nooit onbevangen worden. 

Wat je ook kiest: heel veel succes in de tweede termijn:rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fijn zeg deze reacties, ik hoopte er al op dat ik dingen van jullie te horen zou krijgen die ik kan gebruiken om mijn gedachtes helder te krijgen.

2 uur geleden zei kruidenthee67:

Tja...hoe je verder gaat...voor mij pakte dat experimenteren verkeerd uit. Na een half jaar droog staan sloop het drinken er weer in, met de 'ach, het viel toch wel mee gedachte'...en werd me duidelijk dat het niet ging om 'zomaar' wat te veel drinken maar om verslaving. Het werd snel meer. Dus als je het mij vraagt, laat maar zitten dat experiment...neem geen risico's...want, wat voegt het toe? Aan je leven, aan je welzijn? Zoals ik je hier gelezen heb, is het niet drinken je goed bevallen.  De gedachte 'nooit meer' is benauwend..maar als je het vanaf nu nog steeds dag voor dag blijft bekijken....schrijf je over tig jaar:''vandaag ... jaren alcohlvrij, wie had dat gedacht?' 

De 'ach, het viel wel mee gedachte' heb ik niet echt. Het viel hooguit mee in de zin dat ik geen fles sterke drank per dag gebruikte en nooit echt laveloos was of black-outs had of buitengewoon schaamtevolle dingen deed. Maar het viel niet mee dat het wel een fles wijn per dag was, dat ik daar steeds ergere katers van had, dat mijn lijf het niet meer trok en dat ik die flessen stiekem leegdronk. En wat ik de afgelopen maanden heb gezien is dat ik er zoveel gevoelens mee wegdronk, daar was ik me eerder niet van bewust. Ik vind het mooi om nu manieren te zoeken om daar op een heldere manier mee om te gaan, veel puurder, fijner en avontuurlijker.

Ik vraag me inderdaad af wat het toe zou voegen om toch te kijken of ik af en toe wat zou kunnen drinken. Misschien niet zo heel veel, maar ik kan nu nog niet kiezen voor 'nooit meer'.
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Bob:

Ik vind het ook erg goed van je dat je nu een plan voor het vervolg op gaat stellen. Misschien kan ik je aanraden het deze constructie te geven: Ik doe nu (1) en mocht dat niet lukken dan doe ik (2). Wat er bij 1 en 2 komt te staan moet je natuurlijk zelf bedenken, maar zo voorkom je dat je in een val trap waar velen al ingetrapt zijn: uit wanhoop alle eerder gemaakte plannen helemaal loslaten als het niet direct gaat zoals je het had bedoeld.

Dat klinkt heel zinnig en ik ben zeker van plan om zo'n soort constructie te gaan maken.
Dat nieuwe plan ga ik dan sowieso eerst hier neerzetten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Pytje:

Ook ik wil je iets meegeven ter ondersteuning van je plan: na drie maanden kun je volgens mij een hele essentiële keuze maken. Werkelijk afscheid nemen of de alcohol proberen zo goed mogelijk op afstand te houden door af en toe te drinken. Ik heb dat laatste gedaan. Had dat proces misschien nodig om bij het werkelijke afscheid uit te komen. Het heeft me wel bakken met energie gekost, want de relatie tussen mij/jou en alcohol zal nooit onbevangen worden. 

Dat kan ik me zo goed voorstellen, dat zo'n proces nodig is om dan toch uiteindelijk bij een echt afscheid uit te komen. Ik verwacht inderdaad dat ook mijn relatie met drank nooit onbevangen zal worden, of ik nou nooit meer drink of soms drink of terugval in het oude patroon. Maar ik ga er alles aan doen om in ieder geval dat laatste te voorkomen.
En zo erg is het niet om de rest van mijn leven op te blijven letten, iedereen heeft wel een paar mankementjes die aandacht vereisen en dit is één van de mijne. Als af en toe drinken ook mij  'bakken met energie' gaat kosten, dan weet ik wat me te doen staat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Yana gefeliciteerd met je 3 maanden! Herkenbaar: en nu? Bij mij was t doel ook 3 maanden en dan zien we wel verder. Nu zit ik over 2 dagen op een half jaar en weer het dilemma: en nu? Net als jij ben ik (nog?) niet zover dat ik nooit meer wil drinken. Ik wil met mate drinken. Maar ja stel dat dat niet kan? Moet ik het zelf eerst uitproberen of juist niet? Weet t gewoon echt niet. Lastig hoor. Het voelt ook eng. Dat idee van @Pytje spreekt mij ook wel aan. Maar goed deze 3 maanden pakt niemand je meer af, je kan trots zijn!:rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei GewoonDoen:

Als je de eerste weer gaat nemen, zal die niet lekker zijn. Dus de tweede volgt al snel, die is al lekkerder.....je leert opnieuw drinken.

En dan....die eerste stap weer zetten, die knop die weer om moet, de eerste niet nemen (vreselijk)....eigenlijk heel simpel, maar je je moet het wel weer doen en dat heeft bij mij dus best wel weer lang geduurd.

Ik zeg gewoon NIET doen. Wat voegt het toe?

Maar idd ieder zijn eigen weg. Ik zit nu bijna ook weer op drie maanden zonder.

Tja, jullie hebben allemaal de ervaring dat het niet werkt om af en toe te drinken en ik vraag me af waar ik de hoogmoed (?) vandaan haal om te denken dat het voor mij misschien wel is weggelegd. Ik hoop dat het tóch iets toevoegt, niet zozeer dat glas wijn maar wel een wat vrijere benadering van het wel of niet drinken. Ik had mezelf beloofd om drie maanden niet te drinken en als ik trek had dan was 1 van de argumenten om het niet te doen dat ik dat nou eenmaal met mezelf had afgesproken, ik mocht niet van mezelf.
Wat ik hoop te ontdekken is dat als ik wel mág dat ik dan toch niet wíl omdat ik inmiddels zoveel voordelen van niet drinken heb ervaren (en natuurlijk ook zoveel nadelen van wel drinken).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 minuten geleden zei Rosee:

@Yana gefeliciteerd met je 3 maanden! Herkenbaar: en nu? Bij mij was t doel ook 3 maanden en dan zien we wel verder. Nu zit ik over 2 dagen op een half jaar en weer het dilemma: en nu? Net als jij ben ik (nog?) niet zover dat ik nooit meer wil drinken. Ik wil met mate drinken. Maar ja stel dat dat niet kan? Moet ik het zelf eerst uitproberen of juist niet? Weet t gewoon echt niet. Lastig hoor. Het voelt ook eng. Dat idee van @Pytje spreekt mij ook wel aan. Maar goed deze 3 maanden pakt niemand je meer af, je kan trots zijn!:rose:

Fijn dat je het herkent, dat doen de anderen natuurlijk ook, maar jij en ik zitten in het schuitje dat we nog niet door schade en schande wijzer zijn geworden. Ik ben nooit eerder drie maanden gestopt, ik wéét niet hoe ik nu zou reageren op een glas wijn.
Ik drink de afgelopen periode wel regelmatig alcoholvrij bier waar volgens het etiket 'minder dan 0,5% alcohol' in zit. Ik lees ook vaak dat dit voor mensen een trigger is, maar daar heb ik geloof ik geen last van (al weet je nooit iets zeker).

bewerkt door Yana
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...