Spring naar bijdragen

Yana


Yana

Aanbevolen berichten

Yana, wat fijn dat je lief zo steunt. Ik denk dat je hem ook mag vragen de biertjes even uit de koelkast te halen en ergens uit het zicht te zetten hoor. Waarschijnlijk bedenkt hij niet dat het jou iets doet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik dat zou vragen zou hij het zeker doen Lika, hij weet natuurlijk van mijn drinken alhoewel ik heel wat flessen verstopt heb voor hem en dat heb ik hem nooit verteld :blush:.
Misschien zou ik dat alsnog moeten opbiechten...

Gisteren een goeie huilbui gehad vanwege het afscheid van vriend alcohol, maar toch geen moeite gehad om het te laten staan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je Flurry.

Ik weet niet wat ik heb maar ik voel me zo verdrietig, niet depressief, niet ongelukkig maar wel huilerig.
Van de dodenherdenking tot de reclame over een man uit Aleppo die mee mag voetballen met een vriendenteam... alles roert me tot tranen.
Kan van alles zijn natuurlijk, hormonengedoe i.v.m. de overgang óf toch het stoppen met drinken.

Hoe dan ook, vandaag drink ik niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je Flurry, het gaat heel goed. Vandaag uit eten geweest op zonnig terras (dat gebeurt hier in Frankrijk tussen de middag), iedereen aan de wijn en ik aan de Badoit. Ik denk dat ik een studie van water ga maken, die smaken allemaal anders.
Een maand of negen geleden ben ik overgestapt op dampen i.p.v. het roken dat ik al 30 jaar deed. Vandaag had ik mijn dampertje niet bij me en die miste ik meer dan de wijn.
Ik ben zo ontzettend blij dat ik niet meer avond aan avond in coma val en dan 's nachts beroerd wakker wordt en niet meer kan slapen om me vervolgens door de dag te slepen met alweer een kater.
Waarom deed ik dat toch?
Ik heb een goed leven, een lieve man, mijn jeugd was oké met een wat bazige maar heel zorgzame moeder en een teruggetrokken vader die me weinig aandacht gaf. Maar geen rampen, als ik al een jeugdtrauma heb dan heb ik die wel heel goed verdrongen, ik weet er echt niks van. Ik heb ook geen psychische problemen en ben lichamelijk niet sterk en heb vaak pijn maar daar kan ik wel mee omgaan en ik ben niet ziek.
Wel ben ik van jongs af aan zoekend geweest naar de zin van het leven, zeker in de puberteit was ik daar soms wanhopig over: "wat doe ik hier toch, waar gaat dit over, wat is het nut???"

Deze zin las ik vandaag hier ergens en ik denk dat dit een behoorlijk adequate beschrijving is van mijn behoefte: "Addiction begins with the hope that something out there can instantly fill up the emptiness inside". En dan is ook het woord 'instantly' van belang, want ik zou ook kunnen mediteren, ik weet dat dat me goed doet, dat het voor mij iets wezenlijks toevoegt. Maar ik doe het niet, valt ook niet mee natuurlijk met een dronken kop. Dit lijkt me een mooi moment op dat weer op te pakken.

bewerkt door Yana
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dronken mediteren of zelfs maar enigszins onder invloed is compleet onzinnig en ondoenlijk inderdaad. En dan voor je beschrijving, daar kan ik wat mee. Het voegt iets wezenlijks toe. Ja. Dat geldt voor mij ook. En eigenlijk alles in je stukje herken ik. ‘Wat is het nut?’ ‘Wat doe ik hier?’ Dank voor je beschrijving. Ik probeer nu iets van liefde in de wereld te brengen. Lijkt me nuttig genoeg. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar wat voor antwoord geeft alcohol dan daaraan? Is het nuttig als je bezopen bent? Wat doe ik hier -> alleen maar drinken? Das een beetje beperkte levensmissie :) maar goed daarvoor is het dan ook een drug dat het je dat soort ideeën kan geven. 

Jaja Frankrijk 50000 alcoholdoden per jaar, die zitten naast je op dat terras, allemaal te pimpelen. Zo romantisch is het niet allemaal... :) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

36 minuten geleden zei bumperjim:

Das een beetje beperkte levensmissie :)

:P ja hè.

Natuurlijk is drinken niet het antwoord op de vraag: 'wat is de zin van het leven'. Maar het zorgt er wel voor dat die vraag, die zo'n wanhopig gevoel kan geven, even wegvalt.
Het nadeel is dan weer dat ik er van al dat gezuip nog een wanhoop bij krijg.

Een levensmissie heb ik überhaupt niet, ik heb niet de indruk dat er een doel is te vinden in het leven of iets nuttigs. En dat bedoel ik niet cynisch, het leven ís en ik bén, dat is genoeg (zoiets).
Lika probeert liefde in de wereld te brengen, dat is wel mooi ja.

En wat Frankrijk betreft, het leukste hier is dat er in vergelijking met Nederland zoveel ruimte is. Voor pak 'em beet € 50.000 kun je in een huis wonen met een lap grond eromheen en met een uitzicht die me kilometers ver over schitterend glooiend landschap laat kijken. Voor de rest is het idd niet romantischer dan in NL.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 uur geleden zei Yana:

Addiction begins with the hope that something out there can instantly fill up the emptiness inside". 

De spijker op zijn kop denk ik. Ik ga hem zeker onthouden. Ook ik snap soms niet waarom de verslavingen er bij mij zo zijn ingeslopen. Dank je, Yana!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor je reactie Etty,

Ik werd inderdaad wel geacht lief, beleefd en zorgzaam te zijn. Angst en verdriet mochten er ook nog wel zijn maar boosheid was uit den boze.
Vanmorgen had ik een huilbui omdat mijn gereformeerde achtergrond ter sprake kwam, 'ze' presteerden het om te dreigen met de hel als je niet precies binnen hun lijntjes liep. Je deed altijd wel wat verkeerd en god zag bovendien alles. En die hel werd ook echt uitgelegd als dat je voor eeuwig en altijd in het vuur verbrand en helse pijnen hebt en dat dat nooit, maar dan ook nooit ophoudt. Dat kleine, gevoelige meisje dat ik was, god wat hakte dat erin. Nog altijd ben ik niet vrij van de angst voor de hel.

1 uur geleden zei Etty:

Niet mogen voelen.   Gaat vaak samen met drinken.

Drank lijkt een medicijn tegen alles: het helpt tegen angst, verlegenheid, verveling, leegheid, onrust, moeheid, frustratie, woede, verdriet...
Ik wil leren om al die gevoelens te verdragen als ze opkomen en ik wil leren om met een helder hoofd en een mild hart te zoeken naar dingen die goed voor me zijn, die goed zijn voor de ziel.

Eigenlijk is er weinig mooier dan stoppen met drinken :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het gaat heel goed!
Ik ben veel bezig met niet drinken maar meestal op een prettige manier, iedere ochtend ben ik blij dat ik niet gedronken heb en weet ik dat er weer een droge dag aankomt.
Iedere dag is er ook het verlangen naar wijn/whisky maar ik ben nog geen moment in de verleiding gekomen om het ook werkelijk te nemen.
Afgezien van de gevoelens die ik heb willen dempen zal het toch ook voor een belangrijk deel de gewoonte zijn die zich niet zo 1,2,3 laat veranderen.
Zo heb ik de laatste 6000 keer dat ik stond te koken daar altijd wijn bij gedronken, dat ik dat nu 29 keer niet heb gedaan staat nog niet in verhouding natuurlijk.

Als ik hier en elders lees, lijkt het onmogelijk om ooit nog te drinken zonder terug te vallen in de oude gewoonte, dat beangstigt me nog. Maar daar maak ik me nog maar niet te druk om, voorlopig blijf ik sowieso op nul.

Ik krijg hier ook de indruk dat iedereen (?) die gestopt is met drinken wel één of andere therapie of behandeling gevolgd heeft en/of bijeenkomsten bezoekt. Zijn er ook mensen die alleen m.b.v. dit forum gestopt zijn? Dat is namelijk het enige dat ik doe: hier lezen en kijken naar mezelf. Zou dat genoeg kunnen zijn? Als dat niemand lukt, dan zal het voor mij misschien ook niet voldoende zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi @Yana. Ik heb ook alleen maar dit forum als ondersteuning. Wel ben ik een aantal weken geleden begonnen met een mindfulnesstraining. Dat helpt wel. 

En maak je niet te druk over terugvallen; ieder doet het op zijn manier, zoals Etty al zegt. Volgens mij zijn er echt wel deelnemers, bij wie het direct na de eerste keer stoppen gelukt is. En anders ben jij toch gewoon de eerste?;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Yana:

Het gaat heel goed!
Ik ben veel bezig met niet drinken maar meestal op een prettige manier, iedere ochtend ben ik blij dat ik niet gedronken heb en weet ik dat er weer een droge dag aankomt.
Iedere dag is er ook het verlangen naar wijn/whisky maar ik ben nog geen moment in de verleiding gekomen om het ook werkelijk te nemen.
Afgezien van de gevoelens die ik heb willen dempen zal het toch ook voor een belangrijk deel de gewoonte zijn die zich niet zo 1,2,3 laat veranderen.
Zo heb ik de laatste 6000 keer dat ik stond te koken daar altijd wijn bij gedronken, dat ik dat nu 29 keer niet heb gedaan staat nog niet in verhouding natuurlijk.

Als ik hier en elders lees, lijkt het onmogelijk om ooit nog te drinken zonder terug te vallen in de oude gewoonte, dat beangstigt me nog. Maar daar maak ik me nog maar niet te druk om, voorlopig blijf ik sowieso op nul.

Ik krijg hier ook de indruk dat iedereen (?) die gestopt is met drinken wel één of andere therapie of behandeling gevolgd heeft en/of bijeenkomsten bezoekt. Zijn er ook mensen die alleen m.b.v. dit forum gestopt zijn? Dat is namelijk het enige dat ik doe: hier lezen en kijken naar mezelf. Zou dat genoeg kunnen zijn? Als dat niemand lukt, dan zal het voor mij misschien ook niet voldoende zijn.

Maak je alsjeblieft geen zorgen! Ik ben beide keren op eigen houtje gestopt. Beide keren me wel aangemeld bij 1 of ander forum zoals dit. De eerste stopperiode 2 keer een terugval (telkens na 3 maanden) De 3de keer ben ik 5 jaar gestopt geweest. Ook nu zonder hulp gestopt en nu bijna 5 maanden op de teller. Gewoon doen wat bij je past en wat je nodig hebt. Ik had mezelf 1 jaar gegeven om zonder hulp zelf te stoppen. Zou dit niet gelukt zijn dan zou ik naar de huisarts gaan had ik met mezelf afgesproken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zal proberen me geen zorgen te maken, maar ik lees overal dat een terugval in een klein hoekje kan zitten en ik wil zó graag de alcohol achter me laten.
Omdat ik 'in the middle of nowhere'  in Frankrijk woon is het niet mogelijk om groepsmeetings te bezoeken, ik weet niet óf ze ergens zijn en de taal zal een probleem voor me zijn.
In ieder geval neem ik me voor om hier te blijven komen, het lijkt zo zinvol om met mensen te delen wat er in me gebeurt. Het is alsof het minder erg is als ik drink als niemand het weet, alsof het dan níet waar is ofzo. Dat was altijd al zo realiseer ik me, stiekem drinken en flessen verstoppen... alsof ik minder drink als niemand weet hoevéél ik drink.
Raar soort toch, mensen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zat in een traject ivm mijn burnout. Fysiek en psychisch. Maar ben twee maanden daarvoor al gestopt. Met dit forum. Alleen. Midden in de burnout. Drinken was in traject geen expliciet punt van bespreking. Voor mijzelf wel voorwaarde om een zinnige aanpak van mezelf te garanderen...

Ben 25 november 2016 gestopt. Tot nu toe geen terugval gehad. 

bewerkt door Lika
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet niet waar jij de indruk opdeed Yana, ook hier gestopt met alleen het forum,

en later een training Mindfullness.
Er zijn overigens ook AA meetingen online, dus overal terwereld kun je aan de bak als je wilt.

 

 

bewerkt door lady jane
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed om te horen dat er mensen 'op eigen houtje' gestopt zijn.
En dank voor de tip lady jane, als het nodig blijkt is dat misschien een mogelijkheid.
Mindfullness hoor ik hier ook vaak langskomen, ik heb sinds een week het mediteren weer opgepakt.
Stoppen met drinken en bewust zijn hebben alles met elkaar te maken.

Lezen doe ik nu ook veel, vooralsnog op internet en ik vind veel inspiratie. Ik zag hier ook ergens een boekendraadje, ik zal eens kijken of ik daar iets tussen zie wat verder kan helpen

En fijn dat jullie er zijn!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...