Artemis Geplaatst 15 december 2021 Rapport Share Geplaatst 15 december 2021 Reacher reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst 17 december 2021 Rapport Share Geplaatst 17 december 2021 Reacher reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Reacher Geplaatst 19 december 2021 Auteur Rapport Share Geplaatst 19 december 2021 (bewerkt) Mijn moeder had een ellendige jeugd. Mijn vader ook. Ik hoorde onlangs dat ze zich hadden voorgenomen om het samen beter te doen. Dat is een lief idee. Postnatale depressies, psychoses, bovenop die jeugdtrauma’s: Mijn moeder ging in en uit psychiatrische inrichtingen. Mijn vader raakte in een diepe depressie. Mijn ouders werden mensen die door omstandigheden buiten hen om niet langer voor ons konden zorgen. Er is geen moment geweest dat ik daar niet van doordrongen was, als kind, later als volwassene. Mijn zus en ik kwamen heel jong in de jeugdhulpverlening molen terecht. En wat er uiteindelijk gebeurde is onnavolgbaar, absurd. Schrijnend. Zo, zo ontzettend pijnlijk. Ik was zeven, zij was twaalf. We hadden toen al samen in vele gezinnen gezeten en in twee kindertehuizen. We werden uit elkaar gehaald. Ik maakte opnieuw kennis met mijn ouders toen ik volwassen werd. Ze waren boos. Het was niet mogelijk om contact met hen te krijgen, het waren kinderen gebleven, volkomen verstrikt en verstikt in hun schuldgevoel, onder al die boosheid op anderen . Over het verleden kon niet gepraat worden, want dat deed hen teveel pijn. Er was geen toekomst mogelijk want ze waren bitter, zuur, ze waren zelfdestructief. Ze werden verachtelijk in mijn ogen. Ze hadden nooit kinderen moeten krijgen. Soms is dat gewoon de essentie. Geen eerste, maar zéker geen tweede. En dat had ik hen graag willen vergeven. Ongelofelijk maar waar: ondanks dat alles wilde ik me ook voortplanten. Toen dat niet op mijn weg lag nam ik een pleegzoon onder mijn hoede. Ik zou ik het wel even goed doen. Sukkel die ik was En God vergeve me, Ik kon alleen maar herhalen wat ik meekreeg van de beste pleegouders die ik had: alles wat hij wilde aan materie kwam er, alle activiteiten die er waren waardoor hij bij mij uit de buurt was waren prima. Met alle gevolgen van dien. Een fout van Jeugdzorg om hem bij mij te plaatsen? Mijn fout. De mijne. Niemand anders die die verantwoordelijkheid van mij mag afpakken. Ík deed dat. De band die hij met zijn ouders had was er één van gezamenlijke boosheid op de instanties, op mij. Hij vergroeide mee in de bitterheid. Zag zijn ouders ten onder gaan. Machteloos, want immers hij was de bron, de herinnering, en toen het slecht met hem begon te gaan was hij een constante bevestiging van al die schuld. Als mensen zichzelf niet kunnen vergeven, zich inkapselen in (zelf)haat en liever anderen pijn doen dan zelf nog pijn te voelen dan zijn ze gif. Ik heb geen vergiffenis meer in me, geen genade, geen mildheid. Maar ik heb liefde. De ouders op dit forum hebben mij verder gebracht. Ik las de strijd die het hen kost om er te blijven zijn, om het beter te doen. En daar dank ik hen voor. Vergeef jezelf. Leer voor jezelf te zorgen, geef dat goede voorbeeld. Biedt je verontschuldiging aan voor het aangedane leed. incasseer de boosheid van je kind op jou, want natuurlijk is je kind boos, ook al wás het niet jouw schuld. Geef het de ruimte om al dat verdriet en die misère bij jou uit te braken. Dwing het niet om dat weg te stoppen om jou te ontzien. Grow up. En genees. Ik denk dat ik nu wel kan slapen. 21 december 2021 bewerkt door Reacher Het deel met informatie over de ouders van mijn pleegzoon weggehaald bumperjim, Hadocque, Yana en 5 anderen reageerden hierop 8 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst 19 december 2021 Rapport Share Geplaatst 19 december 2021 je raakt me Reacher, diep Reacher reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bob Geplaatst 19 december 2021 Rapport Share Geplaatst 19 december 2021 Dank je wel dat je dit zo open hebt durven prijsgeven. Wijs en moedig ben je. Reacher reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Artemis Geplaatst 19 december 2021 Rapport Share Geplaatst 19 december 2021 Reacher reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jannigje Geplaatst 19 december 2021 Rapport Share Geplaatst 19 december 2021 En nog steeds heb jíj liefde. Reacher reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
karin123 Geplaatst 19 december 2021 Rapport Share Geplaatst 19 december 2021 Reacher reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Quinn Geplaatst 19 december 2021 Rapport Share Geplaatst 19 december 2021 6 uur geleden zei Reacher: Maar ik heb liefde. En je kunt de liefde die je krijgt accepteren. Held. Reacher reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Reacher Geplaatst 21 februari 2022 Auteur Rapport Share Geplaatst 21 februari 2022 Ik ben even met een korte sabbatical. Tot snel. Hadocque, lady jane, bumperjim en 1 andere reageerden hierop 3 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jannigje Geplaatst 21 februari 2022 Rapport Share Geplaatst 21 februari 2022 Tot gauw. Hoop ik. Reacher reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Yvonne Geplaatst 22 februari 2022 Rapport Share Geplaatst 22 februari 2022 Reacher reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst 22 februari 2022 Rapport Share Geplaatst 22 februari 2022 neem je tijd, wij wachten geduldig hier af♥ Reacher reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rosee Geplaatst 22 februari 2022 Rapport Share Geplaatst 22 februari 2022 Lieve @Reacher knuffel voor jou. Ga goed en hopelijk tot snel, ik zal je missen. Reacher reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Hadocque Geplaatst 22 februari 2022 Rapport Share Geplaatst 22 februari 2022 Doe wat je moet doen, Reacher. Ik hoop en zal blij zijn je weer te lezen. BIG HUG! On nee, BIG HUG! Reacher reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Quinn Geplaatst 23 februari 2022 Rapport Share Geplaatst 23 februari 2022 nancy, Hadocque en Reacher reageerden hierop 3 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
niks Geplaatst 27 februari 2022 Rapport Share Geplaatst 27 februari 2022 Het is lang genoeg geweest nu, kom je terug? Reacher reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Reacher Geplaatst 27 februari 2022 Auteur Rapport Share Geplaatst 27 februari 2022 Vooruit dan maar weer Het gaat weer wat beter. Ik dacht dat het langer zou gaan duren maar valt mee. Dank jullie wel allemaal. lady jane, Hadocque en niks reageerden hierop 1 2 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
niks Geplaatst 27 februari 2022 Rapport Share Geplaatst 27 februari 2022 Reacher en Maja reageerden hierop 2 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jannigje Geplaatst 27 februari 2022 Rapport Share Geplaatst 27 februari 2022 2 uur geleden zei niks: Sluit ik me helemaal bij aan. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Yvonne Geplaatst 28 februari 2022 Rapport Share Geplaatst 28 februari 2022 Zie ik opeens een like onder een berichtje staan in de dagdraad.... en jawel: Recher is back in town... Ik sluit me helemaal bij Oskar, Jannigje en Niks aan: Fijn dat je er weer bent. Reacher en lady jane reageerden hierop 2 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Musashi Geplaatst 1 maart 2022 Rapport Share Geplaatst 1 maart 2022 Reacher reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Musashi Geplaatst 1 maart 2022 Rapport Share Geplaatst 1 maart 2022 Hoi! Een vraagje: ik wil een van de dagen dik mos gaan verplaatsen naar ‘tussen de dals van ons tuinpaddeke’ (sorry voor het dialect? Ik kan het niet anders zeggen ). Dus mijn vraagje, hebben die van jou het nu overleefd en zo ja hoe had je dat nu weeral gedaan? En zo nee, hoe zou je het nu aanpakken? Dank je alvast, lieve groetjes Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Reacher Geplaatst 1 maart 2022 Auteur Rapport Share Geplaatst 1 maart 2022 Het is goed gelukt hoor! Schaduwrijke plek kiezen. Mos van andere plekken halen. Het zogeheten ‘mosjutten’. Yogurt op de grond slierten waar je de mos wilt hebben, grond eroverheen en stukjes mos erop. Flink aanduwen. 30 dagen nevelen met de tuinslang. Laat je een foto zien? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Musashi Geplaatst 2 maart 2022 Rapport Share Geplaatst 2 maart 2022 Jaaa! Yoghurt dat was het rare iets dat ik was vergeten!! Foto beloofd! Dankjewel!!! Reacher reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden