Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst (bewerkt)

Vergeven hoeft niet. Vaststellen dat je er nu toch niets meer aan verandert, aan dat verleden, is misschien het belangrijkste.

bewerkt door Bob
Geplaatst

Vergeven klinkt misschien wel heel klef 🫣. Ik zal de man die mij verkrachtte geen knuffel geven als ik hem tegenkom maar ik denk ook totaal niet meer met haat aan hem, meer schouderophalend en met een gedachte van "die gast was totaal verknipt en had niet meer verstand".

Geplaatst

Woede richting daders kan je toegang geven tot onderliggende pijn, zeker als je geneigd bent die woede anders op jezelf te richten.   Dus niet te snel afdoen als niet helpend, lijkt mij. Het kan onderdeel zijn van het helingsproces. Een goede therapeut weet wanneer je het kunt inzetten.  Dat geldt denk ik ook voor vergeving.  Ik had daar een andere associatie bij: dat doe je om de ander te verlossen van zijn schuldgevoel. voor een schone lei. Vergeving van zonden. Je vergeeft iemand. Mooi niet dan.  Maar vergeving  kan lees ik ook gezien worden als : acceptatie dat dit onderdeel is van mijn geschiedenis, dat ik de hoop opgeef dat het anders had kunnen zijn. Los van iemand.  Het inzicht dat je alleen stond en machteloos was.  Dat lijkt me niet iets wat je zomaar even doet als je ernstig bent getraumatiseerd.   Dat zal neem ik aan ook onderdeel zijn van een goede trauma therapie.  Heel voorzichtig. 

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...