Spring naar bijdragen

Wat zijn jouw negatieve ervaringen met drank.


bolletje

Aanbevolen berichten

Ontsnapt! Dat is correct.

Waar ik het meest aan denk is hoe het in de auto ook anders had kunnen lopen. Stel je eens voor families uit elkaar te rukken omdat je verslaafd bent. Pff, dat moet onmenselijk zwaar zijn.

En anoniem mijn hart luchten is makkelijk maar het helpt wel @Francoise  Zo'n opsomming is wel confronterend, ik bedacht er later nog wel wat meer maar laat het hierbij voor nu.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Interessante lijst Koen, maar ook ietwat beangstigend...

Ik begrijp dat je zover kunt komen, al heb ik het meeste van wat je opsomt mezelf gelukkig bespaard. 

Het laatste op de lijst is wel heel erg herkenbaar, de 'beloning' voor het aanbidden van Bacchus ;-)

Mooi dat je ontsnapt bent!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Oke, ook ik wil er voor mezelf aan geloven, hoe confronterend ook. Eigenlijk is mijn lijst te lang om op te schrijven.

Vrienden en familie s nachts dronken bellen/mailen/appen om conflicten uit te praten en het alleen maar erger te maken, s ochtends doodsbang zijn omdat je niet meer weet wat je hebt gezegd, drugs bestellen en 2 nachten doorgaan, in bed belanden met wildvreemden, me misdragen in clubs en eruit worden gezet, me misdragen op feesten van werk en op het matje worden geroepen, midden in de nacht ontslag nemen via de mail en s ochtends spijt hebben en proberen het terug te draaien, verstuurde mails proberen in te trekken, gemene dingen zeggen achter iemands rug om, wat je nuchter niet zou doen, 2 keer out gegaan op straat met kinderen erbij, met bakfiets en al omkieperen (gelukkig zonder kinderen erin) enorm veel zelfmedelijden hebben, in een bus midden op de vloer geplast (gelukkig zag niemand het) met de vader van een vriendin gezoend, onder invloed van drank en drugs met weet hoeveel mannen en vrouwen gezoend, met directeur van werk, onuitstaanbaar gedrag tegenover iedereen, etc etc etc. Maar het ergste vind ik wel de 2 keer dat ik out ging met mijn jongste zoon erbij, die hulp moest halen terwijl ik op straat lag en de eerste keer op de trap van mijn huis. Dat beschouw ik als mijn dieptepunt. 

Oef wat confronterend.

Waarschijnlijk vergeet ik nog tientallen dingen. Om nog maar te zwijgen van alle kwijtgeraakte sleutels, pinpassen, geld etc.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Zoals de meeste van jullie wel weten ben ik eerder 5 jaar gestopt geweest. Daarna weer gaan drinken, maar toen ben ik na 11 maanden weer gestopt omdat ik afgleed in mijn oude drinkgedrag. In die 11 maanden heb ik gelukkig geen gekke dingen gedaan dan meer drinken dan ik wilde. Op het laatst van die periode zat ik op 1 fles wijn per avond, maar wilde ik eigenlijk meer drinken. 

Mijn vervelende drank ervaringen komen dus van voor het 5 jaar droog staan. Zij zijn oa de redenen dat ik weer gestopt ben. Waar ik daar toen was, wil ik nooit meer heen! 

* Blackouts, niet meer weten wat ik de avond ervoor gezegt of gedaan had.

* Zo zat zijn dat ik niet meer kan praten of lopen, zodat mijn man me naar bed moet brengen.

* Flessen wijn in huis verstoppen zodat ik alvast in kan drinken voordat ik s'avonds oogschijnlijk mijn eerste drankje neem.

* Me ziek melden op mijn werk omdat ik door de drank niet in staat ben om te werken.

* Kribbig zijn tegen mijn kinderen en man om niks.

* Lege flessen verstoppen en later stiekem naar de glasbak brengen.

* Flessen rum half leegdrinken en aanvullen met water en daarna naar de winkel en nieuwe kopen zodat man het niet merkt.

* Zelf de drankjes maken zodat ik glazen rum drink met beetje cola en man cola met beetje rum.

* Mijn kinderen die vragen: mama drink je nu alweer? *Schaam*

* Vallen en letterlijk niet meer op kunnen staan.

Gelukkig dronk ik altijd alleen thuis zoveel. Buiten de deur kon ik het wel binnen de perken houden en dronk ik daarna thuis wel verder. Het heeft mijn relatie op scherp gezet in die periode. Op een gegeven moment heb ik mezelf een jaar gegeven om zelfstandig te stoppen. Lukte dit niet dan zou ik nasr de huisarts gaan. Dit heb ik ook (als stok achter de deur) tegen mijn man gezegt. Uiteindelijk na 2 terugvallen 5 jaar droog gestaan. De rest weten jullie, nu op dag 86. Dag voor dag....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zie nog niemand iets over gokken schrijven, maar helemaal uniek zal in er hier niet in zijn denk ik.

We spreken alweer over ongeveer 10 jaar geleden, dus toen was ik mid/eind 20. Maar destijds heb ik in totaliteit wel 5.000 euro vergokt met online pokeren. De laatste keer dat het mis ging, begon ik met 600 euro en stond ik op een gegeven moment 7.000 euro winst een paar uur later. Maar dat vergokte ik weer, want ik wilde 20.000 :face-icon-small-shocked:, dronken dat ik was. Toen realiseerde ik me dat het totaal zinloos was wat ik aan het doen was en ben ik ermee gestopt. 

Online pokeren deed ik in combinatie met drinken en was gelukkig geen verslaving op zich. Ik vind er niks meer aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Wat een herkenning, poeh zeg. En wat goed om het zo eerlijk op te schrijven.

Vandaag voor het eerst aangemeld, na jaren.

Mijn lijstje ervaringen, niet uitputtend:

·         Boodschappen doen om de bier en wijn heen, bier om mee te beginnen en dan wijn erna, boodschappen die ik helemaal niet nodig had, maar anders zou het zo opvallen

·         Hopen dat de volgende dag mijn adem niet zo ruiken, dus niet te dicht bij anderen komen

·         Iemand met wie ik de volgende dag in de auto zat zei tegen me dat zij alcohol bij me rook

·         Bizarre internet aankopen doen

·         Terwijl ik geen geld had, want bijstand, toch bier en wijn kopen

·         Mijn kinderen te laat naar bed laten gaan omdat het gewoon gezellig was

·         Te moe om te koken dan afhaal eten besteld

·         Afhaal eten bestellen voor de drank, en dan is de drank niet genoeg en dan bij een andere toko nog wat bestellen met eten erbij

·         Mensen bellen en niet meer weten wat ik heb gezegd, afspraken hetzelfde, ook afspraken afzeggen omdat ik wilde drinken

·         Lege flessen overal verstopt, mijn kinderen hebben ze echt wel gezien, gelukkig zijn er ook 5 liter pakken die ik makkelijk in de vuilnisemmer kon gooien

·         Later kwamen er geen vriendjes van de kinderen spelen, ik wist niet waarom

·         Grote zooi in mijn huis

·         Ruzie maken met familie waardoor ik die niet meer zie

·         Hard zweten en anderen merkten dat op, stinkend zweet ook

·         Wallen, grauwe huid, moemoemoe, sjagrijnig, zo verdrietig over mijn ongelukkig zijn

·         Te belazerd om te douchen/tandenpoetsen/schoon maken/ bed verschonen/ en nog veel meer

·         Relaties en vrienden verloren door onredelijk en bizar gedrag

·         Liegen, draaien, stiekem doen, in de keuken bij een etentje weer een slok uit de extra fles

·         Mijn kinderen komen niet meer bij me, ik wilde niet weten waarom niet. Ik weet het wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Ok, ik heb het hele topic gelezen en wat een herkenning. Ik ga mijn lijstje ook posten en het gebruiken als motivatie want vandaag is dag 1 voor mij...

Mijn lijstje van negatieve ervaringen:

- black-outs 

- ‘s morgens mijn gsm doorspitten om te controleren of ik niks raar gepost of verstuurd heb

- ellendige katers

- gaan werken terwijl ik me trillerig, slap en misselijk voel en/of hoofdpijn heb 

- wakker worden met een blauwe plekken van te vallen of me te stoten

- mijn man die het serieus beu is om voor mij naar de nachtwinkel te rijden of wakker gemaakt te worden omdat ik boos of triest ben

- mijn kinderen die merkten dat ik zat was

- schuldgevoelens

- schaamte om wat ik gezegd en/of gedaan heb

- mij heel klein en waardeloos voelen omdat het weer niet gelukt is

- mijn man die moet stoppen langs de kant van de weg omdat ik moest overgeven

- ‘s morgens auto rijden terwijl ik nog niet helemaal hersteld was van de avond/nacht er voor

- hoe alles rond drank draait: als we ergens naartoe gaan/iets gaan doen zorgen dat we op een terrasje belanden zodat ik wijn kan bestellen, nadenken over wanneer en hoe ik mijn man kan vragen om weer eens naar de nachtwinkel te rijden, nadenken of ik wel of niet ga drinken en hoeveel dan

En dan vergeet ik vast nog dingen...

Man, wat een gênante en lange lijst (en dan toch nog twijfelen of ik wel echt verslaafd ben :angry::blush:)!

 

 

bewerkt door mcflurry
Angst voor herkenbaarheid
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ga ook maar met de billen bloot... 

- Bijna alle littekens die ik heb, heb ik onder invloed opgelopen

- Idd boodschappen doen die je eigenlijk niet nodig hebt, zodat die fles wijn niet opvalt

- Opgelicht worden door taxi chauffeurs in 't buitenland, want dronken toerist

- 's avonds een telefoontje van m'n moeder aangenomen waarna ze vroeg of ik gedronken had

- Sindsdien meestal 's avonds de telefoon maar niet meer opnemen

- 's nachts onder invloed achter 't stuur stappen om naar de nachtwinkel te rijden..

- 's ochtends in m'n eigen bed wakker worden terwijl ik toch echt ergens anders zou blijven slapen.. 

- Met een brandende sigaret in slaap vallen op een stoffen bank, met een flink brandgat tot gevolg

- Idem, maar dan in bed..

- In een ver land, met compleet vreemden, in een soort ghetto zelf gestookte drank drinken.. 

- Zo ontzettend veel tijd verspilt door met een kater op bed te liggen 

- Teen gestoten en gevallen.. gevolg; zwaar gekneusde ribben en een grote teennagel die er uit getrokken moest worden (AUW!)

en zo kan ik volgens mij nog wel even door gaan..  :(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Francoise:

Bedoelde je hier het gokken mee @Sandro. Ik denk het haast van niet.  Inmiddels de schaamte voor bij ? 

Mij helpt het heel erg mijn beschamende ervaringen weer eens te lezen en ook en passant die van anderen . Toen zag ik dit van jou voorbij komen, vandaar ;)

Je mag het ook gewoon zeggen hoor, dat je nieuwsgierig bent ;)Laat ik er maar aan geloven dan.

Wij hebben een miskraam gehad. Daarna ben ik me gaan afvragen hoe zoiets zou kunnen en kwam ik o.a. op overmatig alcoholgebruik uit van de man (slecht zaad om het plat te zeggen). 

Om de kans op een volgende miskraam te verkleinen, had ik me voorgenomen om de periode van het proberen zwanger te worden niks te drinken. Maar zelfs dat lukte me niet. Vervolgens was ik bijna 9 maanden stiknerveus of de zwangerschap wel goed zou gaan. Net goed voor mezelf, moet je maar niet zo'n egoïstische verslaafde klootzak zijn!

En ik kreeg wat ik eigenlijk niet verdiende, een prachtig gezond kind.

bewerkt door Sandro
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja @Sandro das wel erg negatief gedacht. Weet je, miskramen gebeuren, moeder Natuur is niet 100% te managen. Het is nobel dat je de schuld voor zo’n toch wel traumatiserende ervaring bij jezelf zoekt, maar het is daarbij niet nodig om jezelf de grond in te denken met egoistische kozak en alles. Ik heb zelf met bezopen zaad 2 prachtige kids op de wereld gezet, het 1 heeft niet persé iets te maken met het ander. 

Sowieso... zo gauw er een baby in de zaal is, is papa per definitie een grote egoist die niks begrijpt en niks kan ;) man heb ik gezopen in die periode, en ‘s nachts eruit met bonkende kop, kzou het niet graag over doen...

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@bumperjimKlopt, ik weet dat er niet meteen een causaal verband is. Waar het mij om gaat, is dat ik mezelf na de miskraam had voorgenomen om de kans zo groot mogelijk te maken op een gezonde geboorte en zelfs dát niet op kon brengen. Dat is wel degelijk erg egoïstisch en verslaafd gedrag. Ik had niet mogen zeuren als het weer mis was gegaan. Dan had ik het op mijn geweten gehad. Dat ik ondanks dat toch nog het "risico" heb genomen, tja....hoe diep kun je zinken. 

Dat is inmiddels alweer wat jaren geleden. Ik zou het nu anders hebben gedaan.

bewerkt door Sandro
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Ook ik ga een lijstje plaatsen. Vandaag m'n eerste alcoholvrije dag na een lange reeks van stoppogingen, verspilling van tijd en geld, maar vooral een lange reeks van katers, gênante vertoningen, schaamte en schuldgevoelens. Zucht.

Vannacht werd ik wakker. Geen idee waar, geen idee hoe laat. Totaal gedesorieënteerd zocht ik naar het lichtknopje. Ik voelde wel bekende voorwerpen en meubels, maar kon niet plaatsen waar ik was. Ik moest ongelofelijk nodig naar de wc. Een soort slaapwandelen, ik heb het vaker als ik veel gedronken heb, al dan niet met de dodelijke combinatie met slaappillen. Ping. Het licht aan. Mijn partner. Zonder wat te zeggen sliep hij door. Ik was er weer. Snel rende ik naar de wc en ging ik terug m'n bed in, nog niet beseffend dat ik weer een enorm lange katerdag voor de boeg had.

Rond tien uur in de ochtend, mijn partner al fris en fruitig aan het werk, ontwaakte ik. Een vieze smaak, knallende koppijn, benauwd, dat irritant bonzende hart, flashbacks, en dat akelige schuldgevoel. De dag kruipt voorbij en ik ben veel dingen kwijt die mijn partner me vertelde. Hij was gisteravond nuchter, wat mijn vertoning nog genanter maakt.

Aan het eind van de middag was ik weer onrustig. Ik kon mijn ei niet kwijt en kwam nergens aan toe. Ik bedacht een excuus om naar de supermarkt te kunnen: een barbecue. De eerste sixpack bier goot ik er binnen 1 a 1,5 uur in. Daar laat ik het meestal bij. Gisteren niet. De reden daarvan is me nog onduidelijk. Rond acht uur smeekte ik mijn partner me naar de supermarkt te rijden voor een tweede sixpack 'en we moeten toch nog andere dingen halen die belangrijk zijn'. Rond tien uur bestelde ik vijf bier bij Thuisbezorgd, rond half twaalf gingen we naar twee verschillende kroegen. Volgens mijn partner waren we rond een uur bij de Mac Drive om vervolgens naar huis te gaan.

Wat gebeurde er allemaal? Gebaseerd op eigen flashbacks, en reminders van mijn partner.
- Snel, grote hoeveelheden bier naar binnen gieten
- Een sigaret roken in de kroeg, die ik uit een pakje van een onbekende jatte toen ze naar de wc ging (en dat terwijl ik al vijf weken gestopt ben)
- Gênante vertoning: pissen tegen de voorgevel van een belangrijk pand middenin het centrum, op het marktplein notabene
- In m'n blote reet door de Mac Drive
- Schreeuwen, brullen, praten, lachen, vertellen; geen idee wat, waarom, waarnaar, tegen wie
- Schunnige, beledigende opmerkingen maken
- Need I say more?

Nooit meer
- Katers
- Slapeloze nachten, vroeg wakker, halverwege de nacht wakker
- Gedesoriënteerd, slaapwandelend
- Telefoon checken op gekke foto's, verstuurde berichten, Facebookposts, oproepen naar mensen die ik nooit zou bellen
- Kans op het tegenkomen van een klant
- Me afvragen wie me gezien heeft tijdens mijn dronken staat
- Gênante vertoningen op straat met alle risico's van dien
- Met alcohol op rijden
- De schizofrenie van wel of niet gaan/willen/moeten drinken
- Met alcohol op naar afspraken toe
- Mezelf goed moeten houden, moeilijke woorden ontwijken, extra rechtop lopen, mensen ontwijken
- Dingen vergeten
- Niet meer stiekem drinken, drank verstoppen, uitpuilende prullenbakken met blikjes
- Afspraken afzeggen met excuses: ziek zijn, werken, etc.
- Depressieve gevoelens, gevoelens van minderwaardigheid
- Tijd verspillen aan zuipen, katers, geen concentratie, het ei niet kwijt kunnen-gevoel
- Mensen appen met een flauw excuus, puur om te kijken of ze nog met me willen praten om zo te checken of ik niet te ver ben gegaan
- Ah nog eentje, die opdrinken voor de ander hem leeg heeft, dan opnieuw een bestellen 'echt de laatste hoor' en dan bij het afrekenen alsnog een biertje mee bestellen
- Geen kwaaie dronk meer
- Minder ruzies/ergenissen

En nu?
- Vandaag de huisarts gebeld, maandag heb ik een afspraak
- Open en eerlijk gesprek gehad met mijn partner over dit probleem, de steun die ik echt nodig heb, de twee personen die ik ben: wel drinken/niet drinken
- Nadenken over hoe om te gaan met gezellige gelegenheden die standaard zijn in mijn leven: terrasjes, kroegen, feesten, festivals, evenementen, verjaardagen tot laat, zuipvakanties/-weekendjes

Dus. En dan twijfelde ik vanmiddag nog of ik wel of niet de huisarts moest bellen, want 'het valt toch wel mee?'. Gisteren was niet mijn dagelijkse standaard gelukkig, maar geeft het probleem duidelijk weer. Misschien heb ik nu eindelijk zelf het lichtknopje gevonden.

bewerkt door 1234
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Keigoed @1234 en ik denk dat je zowel bij ons als bij je partner veel steun kunt vinden als je doorzet, maar dat moet je wel zelf doen. Misschien moet je ook zoeken naar cursussen of boeken die je verder kunnen motiveren en in praktische zin helpen, want met een ingesleten gewoonte stoppen is nooit eenvoudig, maar deze is wel bijzonder tricky. Nog een tip: maak een eigen discussiedraad aan onder Wie is wie om verder verslag van je bevindingen te kunnen doen en advies te krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Flauwvallen door op n festival teveel drank en sigaretten (met sertraline niet handig), in n glas gaan zitten zonder t te voelen en de volgende dag erachter komen dat je nieuwe broek rare 'onverklaarbare' scheuren heeft, afgewezen worden doordat ik naar de verkeerde groep mensen liep (ipv met diegenen met wie ik was), black-outs waardoor ik de weg naar huis niet kon vinden, met n wildvreemde onbeschermde seks hebben, in de auto gaan zitten bij n dronken of anderszins benevelde bestuurder, s ochtends op weg naar werk in slaap vallen in de bus, kotsen in de nachtbus, vrienden kwijt zijn/raken, de dag erna met kater naar werk, stinkend naar alcohol etcetc...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...