Spring naar bijdragen

Wat zijn jouw negatieve ervaringen met drank.


bolletje

Aanbevolen berichten

Duidelijk, Cheyenne. En nu?

 

Bedankt voor de reactie. Nog steeds wil ik hier graag iets aan doen.

 

Op de vraag 'En nu ?' is het logische antwoord stoppen.

 

Laatst heb ik iemand uit schaamte voor de rommel geweigerd die hier graag (op afspraak) langs wilde komen. Ik heb eerlijk aangegeven dat ik het druk had en dat ik hier nog veel in huis moest doen dus liever een andere keer. Ik heb hier echt verdriet van. Voor hetzelfde geld denkt die persoon van nou ja laat dan ook maar. Het liefst had ik gereageerd van oh wat leuk, kom gezellig langs, je bent welkom en blijf lekker hier eten!

 

Alcohol gebruik ik als een soort zelfmedicatie, om te ontspannen. Op dat moment boeit het me niet dat mijn woning rommelig en ongezellig is.

 

Soms wil ik wel heel graag opruimen en het thuis gezellig maken, ook weer leuk versieren voor Kerst.

 

Mijn gedachten zijn dan vaak is het allemaal nog wel de moeite? Ik had altijd graag een gezin gehad, maar helaas ben ik nooit een fijne partner tegengekomen. Dit is een van de redenen dat ik ben begonnen met te veel drinken, ik zocht troost.

bewerkt door Cheyenne
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Reden voor mij om te stoppen (en dat zijn er nogal wat kom ik achter) :
 

-          Constant mijzelf voor schut zetten in openbare gelegenheden

-          Naar huis gebracht moeten worden en mijzelf beschadigen door valpartijen

-          Vrienden die niet meer met je op stap willen

-          Weddenschappen die gemaakt worden om mij, om te wedden op welk tijdstip ik al dronken was en daar kon je geld mee winnen 

-          In de woonplaats bekend staan als die zatlap

-          Oordelende blikken van ‘Ojee, dat gaat fout’ als ik met een glas whisky aan mijn mond stond

-          Merken dat mensen niet meer met mij willen praten of om willen gaan omdat ze genoeg van mijn gedrag hebben

-          Ruzie zoeken met alles en iedereen

-          Een totaal andere persoon worden als er alcohol in het spel was, zelfs tegen schizofreen aan en gesprekken met jezelf voeren

-          Gevoel hebben dat heel de wereld tegen je is.

-          Jezelf de beste vinden en egotrippend door de kroeg heen 'Kijk mij nou eens'.

-          Depressief worden, en zelfs een eind aan je leven wil maken

-          Schaamte de dag erna en jezelf afvragen wat je allemaal hebt gedaan hebt die avond

-          Seksuele avonturen met dames die alles behalve bij mij paste, (te jong, getrouwd, samenwonend, in een relatie) die in het begin heerlijk waren maar altijd eindigden in ellende

-          Daardoor niet alleen mijzelf kapot maakte maar ook de ander haar leven

-          Dagen alleen thuis zitten, jezelf te schamen en vervolgens weer gaan drinken

-          Afspraken afzeggen en vervolgens alleen in huis bier drinken

-          Goede vrienden en familie tot op het bot toe afzeiken

-          Nachtelijke whatsappjes om mensen eens ‘goed de waarheid te zeggen’

-          Beschamende foto’s van mijzelf die gemaakt werden als ik weer eens op de grond lag, gewond was.

-          Geld uitgeven wat ik eigenlijk niet had; rondjes weggeven, internetaankopen, uit eten gaan omdat ik te lui was om te koken. 

-          Dagen ziek op bed liggen en dan ’s avonds toch maar weer gaan drinken

-          Ziek melden omdat je te beroerd bent om te gaan werken

-          Lichamelijk ongemak: Constant maagpijn, darmpijn en diarree.
-          Geen eten binnen kunnen houden, Niet of ongezond en vet eten, misselijk en trillende benen, handen en tintelingen in mijn gezicht dat ik bijna flauw viel.  

-          Te laat komen op werk en geen contact met anderen zodat ze niet merken dat je een kater hebt.

-          Lege flessen overal verstoppen zodat het ‘niet opvalt’

-          Constant grenzen op zoeken en eroverheen gaan

-          Respect verliezen van vrienden, familie en leden van mijn vereniging

-          Constant excuus aan moeten bieden aan mensen

-          Regelmatig keihard geconfronteerd worden met mijn bezopen gedrag en dat dan compleet negeren

-          Geen relatie kunnen aangaan omdat ik het door alcohol na een paar weken compleet * (huh? Blijkbaar mag je het N-woord niet zeggen van de mods) verklooi (zo beter?)

-          Door de drank en alles eromheen de liefde van mijn leven ben verloren en ik haar nooit, maar dan ook nooit meer terug kan krijgen.

-          Daardoor wil laten zien dat ik kan wel kan veranderen en een geschikte kerel kan zijn zoals ik voorheen was.  

-          Vluchtgedrag zodat mensen maar niet roken dat ik de avond ervoor gedronken had

-          Klaar met opmerkingen ‘je hebt gedronken he?, je moet niet zoveel drinken he?’

-          Een zwijnenstal van een huis met overal lege flessen of bierdoppen op de grond. Afgewisseld met asbakken vol met peuken

bewerkt door Keesje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Oei...

Wat een boel herkenning...

En toen zat ik even stil en gedachteloos voor me uit te staren....

 

Dit is de vierde dag dat ik niet drink. En ik besef dat mijn hele leven om de drank heen gepland werd.

 

Misschien maak ik ook nog wel eens een lijstje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

- s' morgens niet meer weten hoe laat ik vertrokken ben van het feestje en hoe laat ik naar bed ben gegaan.

- in de ochtend je telefoon checken of je niks belachelijks naar iemand gestuurd hebt.

- met hoofdpijn naar het werk.

- geen zin om s'avonds ergens naar toe te gaan, liever thuis drinken.

- dat de kinderen zeggen dat ze iets met me besproken hebben s'avonds en dat ik dat niet meer weet.

- dat ik ervoor zorg dat ik nooit de kinderen ergens in de avond hoef te halen, want 9 van de 10 keer gaat dat niet.

- van mijn fiets gevallen, kaak gebroken.

- in de tuin gevallen.

- ziek wakker worden omdat ik het ook nog eens nodig vond om mee te roken met mensen die roken.

- niet weten hoe ik thuis ben gekomen.

- dat ik aangepsroken wordt op mijn drinkgedrag door een goede vriend van me (die zich zorgen maakt) en dat ik die persoon dan de volle laag geef.

- dat ik me schaam omdat ik het slechte voorbeeld geef.

- dat ik besef dat ik op mijn moeder lijk, die precies hetzelfde deed.

- dat ik niet wil dat de kinderen dit patroon normaal gaan vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Moeilijk om dit te schrijven als de ontkenning dat er ooit een probleem was, daar is. Omdat het goed gaat.

Maar telkens onderneem ik dingen en denk ik: dit doe ik voor het eerst nuchter -.-'

 

Mijn negatieve ervaringen:

- Mijzelf haten omdat ik wéér teveel heb gedronken de avond ervoor en maak serieuze plannen om een eind aan mijn leven te maken.

- Alleen maar flarden herinneren van de geweldige avond die ik had met de liefde van m'n leven

- Mezelf ziekmelden voor werk vanwege een kater, mezelf voornemen die dag voor altijd te stoppen met drinken en dezelfde dag weer beginnen met drinken om me beter te voelen.

- Dingen die gezegd zijn tegen mij of door mij, niet meer weten.

- Van m'n stage getrapt zijn, wat mijn droombaan is en had kunnen worden.

 

Bah bah bah en nog eens bah! :(

 

Nevermore...

bewerkt door Vasja
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Ik word heel agressief en snel geirriteerd als ik veel drink. Meestal komen er dan frustraties uit. Wanneer ik op mijn werk drink maak ik snel ruzie met mijn collega's en kan daardoor geen vaste baan houden. Ik weet ook de dag erna vaak niet meer wat ik allemaal gezegd heb en dat is best eng. Soms neem ik drank mee van mijn werk. OMdat ik in de horeca werk gaat dat makkelijker en heb daarom vaak een schuldgevoel. 's Avonds spreek ik ook vaak niet af met anderen zodat ik gewoon kan drinken zonder dat ik bang ben dat iemand het merkt. Ik zie veel herkenbare verhalen hier. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 months later...
  • 3 weeks later...

Oh, wat ontzettend herkenbaar dit allemaal! .....en ook confronterend eigenlijk dat het echt moet stoppen nu! Hier mijn lijstje:

- stiekem in de ochtend al beginnen want dat geeft "zo'n ontspannend gevoel" (en daarna doorgaan)

- elke ochtend naar de supermarkt voor weer een fles. En daarbij de schaamte omdat men je achter de kassa inmiddels ook wel kent.

- verschillende glasbakken zoeken

omdat je niet elke dag bij dezelfde wil staan

- ziek melden op werk of elke keer dagen willen ruilen

- flauwe ogen in je hoofd hebben

- liegen over drankgebruik maar gezin weet beter omdat je niet meer fatsoenlijk kunt praten 

- drank verstoppen

- de stekker van de telefoon er snel uithalen want straks belt er iemand en hoort je lallen 

Ik kan nog wel even doorgaan. Dat het niet normaal is weet ik donders goed. We gaan er maar eens goed voor! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Diana, het komt ons denk ik allemaal in mindere of meerdere mate bekend voor, ook in mijn geval naar oude liefdes de meest belachelijke zaken sturen, die dan soms ook nog een keertje door de partner ontdekt worden.

Of op feestjes misdragen met anderen die meestal dan ook al teveel op hebben, enzovoort ... 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

1. Wakker worden op de bank, naar bed stommelen.

De volgende dag wakker worden.

Wc deksel gesloopt. Vreemde  blauwe plekken.

Snee in voorhoofd door valpartij.

Brandwonden gezien trek, dus popcorn maken op ouderwetse wijze.

Angst dat ik de katten had laten ontsnappen.

Het bellen naar je halve vriendenkring en ouders.

Muziek hard, slaan met deuren. Dus boze buren.

 

De ontelbare keren dat ik met de fiets gevallen ben, oh en recentelijk, door de politie met de puntje puntje feesten op de bus te zijn gezet. Goddank wel het benul om naar het station te gaan, waar politie mij trof.

 Oh en, bijna dagelijks wijn halen hier op het dorp, 1 supermarkt, en na de eerste fles snel nog 1 of 2 halen, die laatste alvast voor de dag erop, en die dan de volgende dag ook op tafel half leeg aantreffen. Ben notabene vanuit de grote verleidingen in de stad, naar een dorp verhuisd afgelopen jaar. 

Zo en nu staat het zwart op wit.

 Nu ik het anderen zie schrijven durf ik wel eerlijk te zijn, ook ik ben moeder. (Diepe zucht en snotteren, shit shit)

 

Ik zoek hulp, ik doe iets.. ik draai een peulje. Gelijk met roken en drinken stoppen is te,  nu 2,5 week bezig)

 

bewerkt door Emerald
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Ik herken hier veel. Een paar die zo bij me op komen:

- Inderdaad appen en intieme dingen vertellen waar je later spijt van hebt. En waar dan inderdaad de partner achterkomt.

- Na de werkborrel van de fiets donderen en 's ochtends (ahem, a/h begin v/d middag) wakker worden met een bloedende knie/bloedend matras...

- Teveel drinken op conferenties en dan bezopen met klanten gaan praten

- 's Ochtends vlug een pepermuntje of 3-4 in de auto voordat ik op het werk/bij de klant kom

- Beroepshalve uit eten met z'n tweeën. "Rood of wit?" "Ach we nemen gewoon van allebei eentje" en dan nog een derde, en vervolgens in een huurauto naar het hotel rijden ("oh rij ik?" "ja want ik zie slecht in het donker") - en we waren in een land waar je links rijdt. Wat een godgloeiende oetlul, ik had zo in een cel kunnen belanden. Dat is 10 jaar geleden en zou ik nu echt nooit meer doen.

- En dan het meest confronterend, aan tafel, een goeie discussie tussen ouders en kinderen (12 en 14), over ieder's sterke en zwakke punten en ik vroeg "en wat zouden jullie nou aan mij willen veranderen, als je 1 ding mocht noemen?". En toen viel het zomaar uit de lucht, voor de allereerste keer, de oudste zei direct "minder drinken!". Shit. Nooit over gepraat maar wel 14 jaar lang gezien en gedacht dus. Ik weet niet meer wat ik geantwoord hebt. Niks geloof ik. Het was even heel stil.

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

-Echt in de veronderstelling zijn dat er toch echt nog 2 blikken bier in de koelkast zouden moeten liggen.....Er achter komend dat ze er toch echt niet meer zijn, zwaar gefrustreerd naar bed. En als de frustratie blijft gewoon bij halen bij de snackbar, wel snel want sluit om 24 uur en volgende dag gewoon om 5:30 op. Hoe ver kun je heen zijn.

-In de avond als je goed aangeschoten bent, allerlei toezeggingen en afspraken maken voor de volgende dag/week om ze vervolgens de volgende dag af te zeggen vanwege griep/dubbele afspraken(smoesjes dan natuurlijk want gewoon last van een vette kater en geen zin). Hoe ongeloofwaardig wil je jezelf blijven wegzetten op deze manier? Verschrikkelijk

-Veel gedronken op een feestje.. je voelt je geweldig, er worden foto's gemaakt......en je hebt ook echt nog het idee dat je er nog geweldig fris uit ziet om vervolgens de volgende dag je kapot te schamen hoe lam je er eigenlijk al uitzag op die foto's:((( Wat een verschutting en zo vast gelegd als maar kan.

-Liegen over de hoeveelheden die ik dronk tegenover partner. Knap dat je het erbij 4 kan houden tegenwoordig, werd er dan geconstateerd...........niet wetend natuurlijk dat ik er voor en tussendoor er ook al 8 had gehad. Compliment ook nog in ontvangst nemen en wel opmerkelijk dat ze zo hard binnen komen nu je minder drinkt ahummmmmmm. Wie neem je nu eigenlijk in de maling?

Door bovenstaande zaken, eigenwaarde op het nulpunt. Zelfvertrouwen ver te zoeken. Depressief gevoel, leegte, geen perspectief meer zien om vervolgens als goede reden dus gewoon maar verder te gaan met zuipen. Vooral niet voelen! Stel je voor dat je de verantwoordelijkheid zou dragen en voelen, je doet immers al zoveel dus verdien je het ook gewoon. En dit is maar een kleine opsomming. Wel goed om dit terug te lezen bij hevige trek etc.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Ik weet niet of het nog de bedoeling is dat je nog mag reageren op een onderwerp.Wat ik vooral heel erg vond aan drinken, was de controle die ik over mijn leven was verloren. Ik was volkomen de regie kwijt en deed dingen waar ik totaal niet achter stond. Ik zei dingen tegen mensen die echt niet waar waren. Ook de volgende dag was vreselijk omdat ik voor mezelf moest nadenken over wat er was gebeurd of wie ik nu weer had beledigd. De paniek die ik continue voelde en schaamte en mijn lage eigenwaarde waren echt een direct gevolg van het drinken. Ik was ook echt iemand die iedereen de schuld gaf van alles en nooit een keer naar mezelf keek. Met drank op gaat het met mij eigenlijk altijd mis. Goed om ook bovenstaande reacties te lezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor de zoveelste keer ruzie met je partner omdat die zo graag wil dat je minder drinkt. 

Schaamte de dag nadien

Het besef dat je weet dat drank alles kapot maakt maar toch weer stoppen om een fles te kopen. 

Sociale isolatie. 

Werk verwaarlozen. 

Auto per Total rijden. 

Allemaal redenen om nu voor de allereerste keer 100 procent te zeggen, "ik wil dit niet meer, ik wil niet meer drinken" vandaag dag 6!!!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Nou, ik heb de afgelopen dagen met tussenposes deze draad gelezen en wat kan ik zeggen. Ik ook!

zal ik het ook maar eens op een rijtje zetten:

Met de auto te hard afrit snelweg genomen, lantaarnpaal eruit geramd met de zijkant en met de ramen eruit naar mijn ouders gereden

Velg kapot gereden op een vluchtheuvel

Band en voorkant kapot gereden tegen een baken, ruzie op de snelweg en hem ertussen uit geknepen

Allebei de voorbanden kapot door excessief remmen

Aangehouden met drank op en 1000 euro lichter

Wakker worden naast mensen die je nuchter met een stok nog niet zou aanraken

Aan de lopende band blackouts

Superbrak proberen na te gaan wie je nu weer hebt lastig gevallen met je gsm

Erg slecht voor jezelf zorgen en slecht eten

Denken dat je gevochten hebt omdat je een vage herinnering hebt en pijn aan je hand maar er nooit meer achter komen of dit ook zo was

Vrienden en kennissen beledigen

Je vriendin verwaarlozen

Een fles in de schuur, in de kelder, in de kledingkast

Plannen, regelen, liegen en bedriegen

Denken dat ze op het werk niks door hebben, duh

Oneerbare voorstellen doen via de app aan mensen die je nooit spreekt en die vervolgens je vriendin inlichten

Pijn op onverklaarbare plekken als je wakker wordt

'S ochtends het glas maar even leeg maken

Down, doemdenken, terneergeslagen, chagrijnig, moe, futloos, angstig, piekeren

 

Het is heerlijk dat web van leugens en bedrog niet meer te hoeven onderhouden. Zo'n last van mijn schouders.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb op "vind ik leuk" gedrukt @Koen, maar dat is het natuurlijk alles behalve. Wat ik wel "leuk" vind is dat ook jij je kwetsbaar opstelt hier en met de billen bloot gaat.  Dit draadje geeft zoveel herkenning , maar beschrijft ook soms dingen waar jezelf "gelukkig" van verschoond bent gebleven . Het houd je een spiegel voor, hoe diep je gezonken was toen je nog dronk en nog hoe erg het nog zou kunnen worden als je er mee door zou gaan.  

Gelukkig zijn we "ontsnapt"aan het grote alcohol monster . We hebben nu van de vrijheid geproefd en die smaakt naar veel meer . 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...