Spring naar bijdragen

Dinsdag 20 april 2021


niks

Aanbevolen berichten

Ik weet niet of het ziekelijk is. Wel dat je heel veel doet om je verslaving in stand te kunnen houden. Een dieptepunt is de whisky in de koffie 's ochtends, om op gang te kunnen komen. Maar er zijn zoveel dieptepunten, drank doet vervelende dingen met me. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Bor wat ik lastig vind aan het hele verslaving is een ziekte is het idee dat ik daarmee de verantwoordelijkheid afschuif. Ik drink. Ik zoek die roes. Dat is mijn verantwoorlijkheid, mijn handelen. En aan mij om dat anders te doen. Het voelt ale verschuilen, dat hele ja maar ik ben nu eenmaal een alcoholist. Dat heb ik nooit gedaan. Rottigheid genoeg, maar dat was ik toch echt zelf. Onder invloed, prima, maar wel ik. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 minuten geleden zei Quinn:

@Bor wat ik lastig vind aan het hele verslaving is een ziekte is het idee dat ik daarmee de verantwoordelijkheid afschuif. Ik drink. Ik zoek die roes. Dat is mijn verantwoorlijkheid, mijn handelen. En aan mij om dat anders te doen. Het voelt ale verschuilen, dat hele ja maar ik ben nu eenmaal een alcoholist. Dat heb ik nooit gedaan. Rottigheid genoeg, maar dat was ik toch echt zelf. Onder invloed, prima, maar wel ik. 

Je doet het zeker zelf maar genen/aanleg spelen ook een rol hierin. In ben groot geworden tussen alcoholische dranken en genoeg alcoholisten.

bewerkt door ikkanhet
Link naar opmerking
Deel via andere websites

25 minuten geleden zei Bor:

Nee. Ik heb geen ziekelijk gedrag en nog nooit gehad ook. Ik ben verslaafd maar niet ziekelijk. 

Hou es op zeg. 

Ik noem het  voor  mijzelf ziekelijk  gedrag ' want alcoholisme is een ziekte  '  zonder  die alcohol verslaving  had  ik mij nooit  zo gedragen .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zojuist zei Bor:

Ieder voor zichzelf schrijven dan graag. Ik ben niet ziekelijk. Punt. 

Dat is toch goed  ;)  ik vond  mijzelf wel ziekelijk  hoe ik mij gedragen  heb  en waar vooral  mijn gezin last van heeft  gehad  .

En dan heb ik het  niet alleen  over te veel drinken maar de dingen  ook die in onder invloed  gedaan heb.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei ikkanhet:

Je doet het zeker zelf maar genen/aanleg spelen ook een rol hierin. In ben groot geworden tussen alcoholische dranken en genoeg alcoholisten.

Weet ik, de genen en erfelijkheid en aanleg. De één is gevoeliger voor verslaving dan de ander. Feit. Maar aan dat deel kan ik niks oplossen, vandaar de nadruk op wat je zelf doet. Voor mij dus.

5 uur geleden zei Bor:

In AA laten we elke, Ja maars, en de: wat als, en de: stel dats, en misschiens, weg. @Quinn

Ja @Bor maar ik word kriebelig van de AA. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zie het zeker niet als ziekte, maar ook niet als zwakte. Voor mij geld de omstandigheden. Ziekte gaan mensen zich achter verschuilen. Ik kan er niets aan doen, het is mijn ziekte. Soms te gemakkelijk. Zwakte, aan de ene kant wel. Aan de andere kant, lastig... Nu ik gestopt ben wel. Als ik weer zou beginnen dan is het voor mij zwakte. Kan immers best zonder. Wat @Lieke7777 denk ik bedoelt, maar dat is invullen, dat haar gedrag, haar drinkgedrag gevolgen had voor haar en haar gezin. Dat was ziekelijk, niet in de vorm van ziek zijn, maar meer het was niet goed wat ik deed. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei Cleo66:

Ik heb hetzelfde als @Musashi. Dacht altijd dat ik ook een binger was omdat ik na de eerste door bleef drinken tot ik out ging . Wanneer ik wakker werd , spijt , schuld en schaamte en moest ik er zo doorheen.  Totdat ik oxazepam kreeg voor onrust . Goh waar zou ik die onrust toch steeds van krijgen? .6 jaar geslikt , iedere keer herhalingsrecept , geen probleem.  Dat is toch niet normaal, zonder vraagtekens.  

Dat is hier hetzelfde, heel gemakkelijk en geen vragen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank allemaal voor het delen...het is nu bijna 8u s morgens en ik word al bijna misselijk van het te lezen alleen...laat staan het te doen...blij dus dat ik het niet zo ver heb laten komen...anderzijds had ik zo voor mezelf ook ‘geen probleem’ want ik functioneerde zonder drank en ‘zo erg was ik er toch niet aan toe’...waardoor ik wel decennialang (2 a 3) teveel ben blijven drinken...tot 3,5 maand geleden!

fijne misselijk-, binge- en alcoholvrije dag gewenst aan iedereen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei adri02:

Zelf heb ik mijn excessieve drinken altijd, en zeker achteraf, als een zwakte ervaren, niet als een ziekte. Maar als je dat op het forum poneert, roep je steevast een hele discussie over je af. Dus dat doe ik maar niet. :D

Ja, zo gaat het wel. Terwijl je toch echt alleen iets over jezelf en jouw ervaring zegt. Ik vind het niet okay om achter een ziekte te verstoppen. Wat is het volgende? Pa was ziek, dus kon er niks aan doen, dus hij is juist zielig?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei adri02:

Zelf heb ik mijn excessieve drinken altijd, en zeker achteraf, als een zwakte ervaren, niet als een ziekte. Maar als je dat op het forum poneert, roep je steevast een hele discussie over je af. Dus dat doe ik maar niet. :D

Ha, je had weer eens gelijk. Door dat niet te zeggen voorkom je die discussie :D. Ik doe ook even mee. De een noemt het een ziekte en haalt een dokter erbij, de ander voelt zich  machteloos en levert zich over aan God, een derde is een handige doe-het-zelver. En dan heb je nog een restgroep die gewoon doorgaat met zuipen. Mij maakt het etiket niet veel uit, als ik maar niet bij de restgroep zit. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 minuten geleden zei hub02:

 De een noemt het een ziekte en haalt een dokter erbij, de ander voelt zich  machteloos en levert zich over aan God, een derde is een handige doe-het-zelver.

Bij mij werkte het in deze zelfde volgorde, dus de een die het ziekte noemt, de ander die zich machteloos voelt en de derde die een (handige) doe-het-zelfver is,  als zijnde één persoon. 1) Erkennen dat ik een probleem heb, 2) Openstellen voor hulp en 3) Zelf (maar niet alleen) aan het werk met herstel. Dus niet de één, de ander en de derde, maar éérst, vervolgens en tenslotte...

En dan heb je nog een restgroep die gewoon doorgaat met zuipen. Daar ben ik met dit 'combi-pakket' uitgestapt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 uur geleden zei Bor:

Ik ook hoor. Hier werd laatst nog genoemd stel ik weer in binge zou komen maar ik heb niet snel gedronken om te gaan 'roezen' zo snel als mogelijk is. Ik ben ook 24/7 drinker. Rustig maar gestaag door drinken. 

Toen ik er pillen bij nam had ik coma's zuipen maar ik ben al 9 jaar van de pillen af. Me enkel in een roes drinken lijkt me een eeuwigheid geleden. De scherpe kantjes eraf drinken zal ik vast doen maar verder dan dat ga ik niet meer. Bingen al helemaal niet. 

Nou, een paar maanden geleden schreef je nog dat je in een binge zat. 'De scherpe kantjes eraf drinken' klinkt nu wel heel onschuldig, ik hoop dat je jezelf niet voor de gek houdt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 minuten geleden zei Bor:

Ik haal geen woordjes naar boven in een discussie die nu gaande is.. Woorden die iemand maanden geleden eens gezegd schijnt te hebben onder invloed ook nog, hoe toerekeningsvatbaar is die op zo'n moment dan geweest. Dat vind ik persoonlijk nogal flauw om aan te halen

Oke dat wist ik niet. Maar ik merk in dit voorbeeld dat ik ook geen zin heb om elke keer op mijn woorden te letten. Ik vind mezelf een beleefd, vriendelijk persoon en als iemand dan mijn woorden anders interpreteert dan ik het bedoelde; so be it.

In dit geval begreep ik Lieke etc wel. "dat is ziekelijk gedrag" is hier een uitdrukking. Wordt niet mee bedoelt dat iemand ziek is, maar dat het bizar en uiterst raar is.

hahaha maar laten we de hele discussie niet nog keer herhalen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 uur geleden zei Kohtje:

Bij mij werkte het in deze zelfde volgorde, dus de een die het ziekte noemt, de ander die zich machteloos voelt en de derde die een (handige) doe-het-zelfver is,  als zijnde één persoon. 1) Erkennen dat ik een probleem heb, 2) Openstellen voor hulp en 3) Zelf (maar niet alleen) aan het werk met herstel. Dus niet de één, de ander en de derde, maar éérst, vervolgens en tenslotte...

En dan heb je nog een restgroep die gewoon doorgaat met zuipen. Daar ben ik met dit 'combi-pakket' uitgestapt. 

Precies wat ik bedoelde, Kohtje. Waar het om gaat is dat je er, net als jij hebt gedaan, iets aan doet. Ik ben gewoon geen voorstander van categoriseren, en al helemaal niet als “wetenschappers” dat doen (maar dat laatste komt misschien omdat ikzelf vroeger nooit heb opgelet op school). Mensen gaan redeneren van “ik ben ziek dus ik kan niet...”, “ik ben een probleemdrinker dus ik hoef maar…”, “ik ben alcoholist, dus ik moet eerst…”. Uitgangspunt is: Ik drink teveel en ik moet er iets aan doen. En niks anders. Het gaat er niet om welk etiket je hebt of welke weg je bewandelt. Iedereen hier op dit forum kan beginnen aan een beter leven, vandaag nog, meteen. Ik heb daarom soms moeite met het forum, waar deze duidelijkheid wel eens wil ontbreken. Zeker als ik lees dat mensen, die hier al jarenlang schrijven, rondbazuinen dat ze voor de -tigste keer een “terugval” hebben gehad, uitvoerig de redenen erbij benoemen (en er soms zelfs ook nog trots op lijken te zijn) lijkt mij doodgewone duidelijkheid op zijn plaats. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...