Spring naar bijdragen

Nieuws, actueel & media


Paddy

Aanbevolen berichten

Overigens geeft het artikel wel cijfers, en ook antwoorden op de meeste vragen die @Pelle2 stelt. Wat is acceptabel? Er wordt 0,1% genoemd als percentage dat "alcoholvrij" genoemd kan worden. Hoeveel blijft er over? Dat kun je relateren aan de hoeveelheid water die er verdampt is, staat in het artikel, met een indicatie van de verhoudingen waarmee je zou kunnen rekenen. Niet exact, maar wel voldoende nauwkeurig. Hoeveel water er verdampt is kun je inschatten of meten aan de hand van het oorspronkelijke en het overblijvende volume c.q. gewicht.

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind het ietwat paranoia overkomen om je druk te maken over een mogelijke, minimale percentage alcohol dat overblijft na het stoven/koken. Naar mijn idee ben je dan te obsessief bezig met alcohol en laat je het nog altijd, een te belangrijke rol in je leven spelen. Het is geen pinda allergie he, waarbij je na inname van een spoortje al kans op overlijden hebt. Nee, dit is een oude vriend. Hij heeft ons slecht gedaan en we hebben afscheid genomen. Mogelijk lopen we hem ooit, onverwachts tegen het lijf, so be it. Maar we gaan hem niet constant volgen op social media of langs zijn huis rijden. We stoppen niet doelbewust een ltr wijn in de stoofpot met de hoop dat er niet te veel verdampt. Nee, het is minder en we gaan ervan uit dat het meeste verdampt. Het enige waar je je druk over moet maken is de keuze van aardappels of rijst als bijgerecht. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zelf kook ik nooit met alcohol, maar ik beschouw mezelf nog steeds als een serieuze gestopte drinker.
En toch ooit een kersenbonbon op. En ongeveer 1 x per jaar als ik een grote pan soep maak doe ik
daar wel eens zo'n kant en klaar kaasfondue pak in voor de smaak die dat geeft aan blijv. bloemkool/broccolisoep.
Daar merk ik overerigens niets van.
Maar in de loop der jaren heb ik serieuze stopppers ook wel angstig gezien voor zoiets. Niet uit paranoia, maar
om de controle te houden. Sommigen ervaren alcohol wel als een vorm van allergisch (geworden) zijn.
Gelukkig zijn we volwassen genoeg om ermee om te gaan zoals bij onszelf past.  Alles wat helpt om nuchter
te blijven is oké toch?  Overigens vind ik je omschrijving hierboven wel erg leuk omschreven Penny, en dat brengt me
meteen bij de achterliggende angst die ikzelf onbewust nog wel koester; mijn onmatigheid is er nog steeds volop.
Bij eten ben ik daar alerter op dan bij drank, want dat speelt al jaren niet meer voor me. Maar zoals ik een hele zak
schuimpjes leeg kan vreten, omdat ik na een paar, steeds weer die zak tevoorschijn haal, zo sjoemelde ik ooit
ook met drank. Dus als ik echt weer toe zou geven aan een beetje (matig? sociaal???) wie zegt mij dat dat niet begint
bij een lekker gerecht met drank erin. Het kan, ook onbewust, triggeren, of naar meer smaken, of de omstandigheden
doen dat dan, naar meer smaken? Ik heb geen garanties, voor niets eigenlijk. Dus ik blijf een beetje alert, voor mezelf dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Yep Macron die heeft ook al eens gezegd dat hij bij elke maaltijd wijn drinkt en dat dat geen enkel probleem is. Het is eigenlijk een heel ouderwets mannetje en zn prioriteiten staan helemaal verkeerd. 

Wat ik wel goed vind in NL is dat het onderwerp veel meer ter discussie staat dan in Frankrijk. Daar is alcohol meestal de "elephant in the room".

Vwb koken met alcohol, de alcohol is na een paar minuten koken weg hoor, in coq au vin zit echt geen alcohol. Een groter probleem vind ik dat als er bv 250 ml wijn nodig is, dat de andere 500 ml die overblijft gaat staan lonken om direkt tijdens het koken weggezopen te worden. Ik kook nooit meer met alcohol om die reden. 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mwa, alles hangt ervan af hoe hermetisch je het systeem afsluit. Je kan zo alle testresultaten op 100% krijgen als je geen enkele damp afvoert. Maar dat is niet hoe we koken. In de praktijk gaan we een paar keer roeren en omdraaien en kijken hoe ver t is, en met elke keer openen raak je die alcoholische dampfase kwijt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nieuws,  actueel en media. Zo heet dit topic en ik wilde erop attenderen dat er sinds kort weer een nieuw seizoen op rtl4 is van "verslaafd". Sommige verhalen vind ik wel helpend.  Al heb ik niet allemaal gezien. Het wordt uitgezonden op dinsdag, geloof half 9. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog ff terugkomen op dat koken met alcohol. Hoeveel alcohol er overblijft hangt af van hoeveel vocht je laat verdampen = hoeveel je je saus indikt. Het heeft niks te maken met de tijdsduur op zich maar met de proportie van de alcohol die je verdampt, en om te verdampen (indikken) moet je de damp afvoeren.

Als je bv kijkt naar coq au vin, dan zie je in recepten dat je de saus moet indikken tot ongeveer 1/3. Dus 2/3 gaat verdampen. Dan kan je het versimpelen tot een batch distillatie en met een fase diagram ethanol/water (hier heb je er één: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Ethanol ) kan je zien wat de samenstelling van je damp is tov de samenstelling van je saus. Je ziet dat er naar verhouding veel ethanol in de damp zit, logisch want dat kookt eerder dan water. Als je 2/3 van de saus verdampt dan moet je berekenen in kleine stapjes wat er gaat gebeuren, kleine hoeveelheid verdampen, vloeistofsamenstelling opnieuw berekenen, bijbehorende dampsamenstelling bepalen, enz. tot je 2/3 van je saus hebt verdampt.

Dat ga ik nu ff niet doen, zet jullie eindexamenkandidaten maar aan het werk daarmee :P 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat risico uitsluiten doe ik niet om de pietlut uit te hangen, dat doe ik omdat ik van mezelf weet dat ik een alcoholprobleem heb. Niet alleen een
alcoholprobleem, maar voor wat dit forum betreft heb ik een alcoholprobleem. En om dat probleem te tackelen probeer ik elk risico, hoe klein misschien
ook, uit te sluiten. Meestal betekent dat gewoon dat ik bij twijfel kies voor 'nee', 'nul', 'geen' of welk ontkennend woord dan ook betreffende alcohol.
Let wel, ik kies daarvoor. We leven tenslotte in een nogal vrij land. Maar de keuze is lekker duidelijk voor mezelf, geen gewik en geweeg. Want zoals
ik niet in een laboratorium kóók, zo lééf ik ook niet in een laboratorium. Geen gemeet, geafspraak, gebeloof, ge-hoe-zat-het-ook-alweer, ge-hoeveel-of-
-hoe-lang-mag-of-moet-ik-nog... geen gedoe, zeg maar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
14 uur geleden zei Etty:

Zeg @Kohtje , wat mag het daglicht niet zien? 

Niks bijzonders. Er viel me een tegenwoordig heel veel voorkomende fout op in het stukje in de Volkskrant die later weer verdwenen bleek.
En als laatste had ik een flauw berichtje geplaatst.. vond het achteraf allemaal te vervuilend voor dit draadje. Niet ter zake doend.

Overigens maak ik me nog altijd wel druk om taalfouten. Zelf maak ik ze ook altijd nog met regelmaat en word ik nog wel eens verbeterd. Juist
dat verbeterd worden heeft er altijd bij me ingehakt. M'n vader sprak behoorlijk slecht Nederlands als buitenlander zijnde. Op school kreeg ik dan ook
altijd te horen dat mijn fouten logisch waren, met zo'n vader. Kon er niets aan doen. En ik wilde altijd het tegendeel bewijzen. Ben extra gevoelig geworden
voor eigen en andermans taalfouten en doe mijn best om er zo min mogelijk te maken, zoek woorden op als ik het niet zeker weet en probeer eenmaal
gemaakte en gecorrigeerde fouten niet nogmaals te maken. Daarom kan ik ook erg slecht tegen de taalverloedering van tegenwoordig.
Maar probeer me toch wel zo veel mogelijk ook weer in te houden om een ander niet met mijn (jeugd)trauma te confronteren... etc.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik hou ook van goed gebruik van de taal, daar hoef je geen trauma voor te hebben hoor @Kohtje. Ik doe ook mijn best en zoek woorden op, gewoon als hobby. En natuurlijk blijven we fouten maken, daarom is het ook leuk, omdat je nooit uitgeleerd raakt. Soms ben ik bang dat ik zelf ga vergeten hoe het moet omdat je het zo vaak verkeerd geschreven ziet. Hun hebben, doe is gek, ik irriteer me, ik besef me... het gaat vaker fout als goed.
Maar ik denk niet dat ik me ooit zal gaan vergissen in 'me moeder' of 'mijn moeder' :). Het is inderdaad vaak tenenkrommend, dat kan ik moeilijk loslaten, maar ik zeg er nooit wat van  tenzij ik erom (we schrijven erom aan elkaar als de combinatie een voornaamwoordelijk bijwoord is. Dat is het geval als u de combinatie kunt vervangen door het oorspronkelijke voorzetsel en een naamwoord) gevraagd word.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Myep het is een talent of juist een gebrek daaraan. En daarnaast is taal een indicator van met wie je meestal omgaat (objectief) en waar dan weer allerlei vooroordelen aangehangen worden (subjectief). 

Ik ben nog steeds gefascineerd door het Frans. De regionale accenten zijn relatief zwak, bv er is weinig verschil tussen het accent van Marseille en dat van Toulouse (ligt toch iets van 400 km tussen) terwijl als je "bij ons" van Rdam 30 km verderop in Den Haag uit de trein stapt praat iedereen heel anders.

Daarentegen is er veel meer verschil tussen formeel en informeel. Taal is echt een instrument voor de elite om zich te onderscheiden. Als Macron praat dan gebruikt hij (graag? of onbewust?) woorden en uitdrukkingen die vrijwel niemand kent. Voor veel zaken heb je minstens 2 of 3 woorden die verschillen qua formaliteit. Médecin/docteur/toubib, véhicule/voiture/bagnole enz enz. De informele leer je niet op school in NL dus als je hier komt krijg je ineens een enorme sloot nieuwe woorden over je heen die je moet zien te "plaatsen" adhv de situatie. Aan de hand van wat voor termen en uitdrukkingen iemand gebruikt kan je meestal voor het eind vd zin al weten uit wat voor "kringen" hij/zij komt - en als t geschreven is des te meer, want veel Fransen zijn niet in staat om ook maar 1 foutloze zin op papier te krijgen, echt onvoorstelbaar maar tis ook een lastige taal waarin niks geschreven wordt zoals je t zegt... Ik heb mezelf ook helemaal gek gewerkt om t foutloos te kunnen schrijven zodat ik een beetje serieus genomen word. Triest ergens maar t werkt helaas zo hier.

Kan je t niet, dan kan je een correcte sollicitatiebrief wel vergeten, en blijven er gewoon heel veel deuren gesloten. 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb Nederlands gestudeerd. Drie jaar, dus niet afgemaakt. Maar ik houd dus ook van taal. Al ben ik soms totaal de kluts kwijt over hoe het nu ook alweer zit....

Taalverandering was wel mijn favoriet. Ik denk ook dat 'hun hebben' straks gewoon mag. Wij hadden heel leuk les in dit vak. Ik herinner me de les over de verandering die je ook in de reclame hoorde. 'Hou je van vlees, braad je in Croma'. Het woordje 'dan' is verdwenen. 

Ander leuk taalding is de hypercorrectie. Zo denk ik ook dat straks 'groter als' gewoon mag. Nu hoor je veel mensen zichzelf 'verbeteren'. Zij zeggen 'even groot dan' omdat ze weten dat er altijd iets fout gaat met een vergelijking. 

Wij leerden over 'savode kool' de hypercorrecte vorm van savooie kool. Als reactie op het niet juiste 'rooie kool'

Wat je nu ook veel ziet is : Ik vindt. En hij wilt.

(Iets met een t erachter....hypercorrectie nu. Straks wellicht de norm.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eerder was ik ook een taalnazi en corrigeerde ik anderen. Nu realiseer ik me ook dat taal zal veranderen, en dat voelt heel ontspannen. Bovendien, die d of dt's… waar gaat het eigenlijk over.

En chill en fucking hell zijn ook best leuke uitdrukkingen. Of dat je genoeg doekoe hebt om bali pattas te kopen. Ik heb een collega van dik in de 60, een man die er een beetje saai en degelijk uit ziet, die samen met mij die jongerentaal gebruikt, ook in de contacten met jongeren. Je ziet zo'n jongen of meisje, met scheuren op de juiste plaatsen in de merkspijkerbroek, dan hun geëpileerde en geverfde wenkbrauwen optrekken en rollen met de ogen. :lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Haha ja als je puberkids hebt dan kan je nog redelijk meekomen met de nieuwe uitdrukkingen. Af en toe komt er een op het journaal maar dan bestaat ie meestal al 2-3 jaar en istie voor de pubers hopeloos achterhaald.

Soms verbieden ze t mij als ze echt een mooie nieuwe uitdrukking hebben, dan is het "dat is geen woord voor bejaarden" :D dan gebruik ik het natuurlijk nog veel vaker.

De NL nieuwe uitdrukkingen krijg ik nauwelijks mee natuurlijk, "kapot leuk" en zo dat moet ik dan ergens in een tijdschrift oppikken om te weten wat de hel dat nou weer is ;) Mijn NL slang is gestopt in 2003...

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik keek laatst dat programma nachtdieren, kennen jullie dat? Daar was een meisje dat in de opvang zat. Ze vertelde erover dat ze thuis was weggegaan ivm de strenge geloofsregels van haar vader. Ik stoorde me enorm aan de manier waarop ze sprak. Niet echt de woordkeuzes, maar de klank. Begrijpen jullie wat ik bedoel? Is dat ook iets moderns? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...