renaldo61 Geplaatst 6 uur geleden Rapport Geplaatst 6 uur geleden Dat je er helemaal niet meer aan gaat denken kan ik je helaas niet garanderen
Etty Geplaatst 6 uur geleden Rapport Geplaatst 6 uur geleden Als ik terugkijk op mijn leven, met alle minder pogingen en het niet lukken ervan, ik kan mezelf nog zo goed voorhouden dat het nu wel gaat lukken, maar dat wat ik op dat moment succesvol aan het wegdrukken bent ziet een eindeloze herhaling van zetten in het verschiet. En weet dat ik in het kooitje zal blijven zitten zolang het me zo bezig houdt. Dat levert een knagende onrust en zelfafwijzing op, die ik eens in de zoveel tijd mag wegspoelen met een glaasje wijn. Met één glaasje? yeah right.
Etty Geplaatst 6 uur geleden Rapport Geplaatst 6 uur geleden Zolang het goed gaat, het niet drinken eigenlijk alleen maar voordelen op levert, een positief gevoel over jezelf, dan is het een eitje. Dan is er eigenlijk nog niet veel veranderd, in het patroon. Als je opeens onzettend zit te onderhandelen, echt heel serieus, en het dan niet doet, daar vindt de verandering plaats.
bumperjim Geplaatst 4 uur geleden Rapport Geplaatst 4 uur geleden 1 uur geleden zei Etty: Zolang het goed gaat, het niet drinken eigenlijk alleen maar voordelen op levert, een positief gevoel over jezelf, dan is het een eitje. Dan is er eigenlijk nog niet veel veranderd, in het patroon. Als je opeens onzettend zit te onderhandelen, echt heel serieus, en het dan niet doet, daar vindt de verandering plaats. Ja, klopt. Dan ben je echt een nieuwe groef aan het maken in de klei van je hoofd.
Pytje Geplaatst 3 uur geleden Rapport Geplaatst 3 uur geleden 19 minuten geleden zei bumperjim: Ja, klopt. Dan ben je echt een nieuwe groef aan het maken in de klei van je hoofd. Ik heb toch ook wel het gevoel dat ik iedere avond, waarop ik niet drink en gewoon rustig een boek zit te lezen zonder een glas in mijn hand, een nieuwe groef aan het uitslijten ben. De rust ervaren om gewoon te zitten en niet achteloos bij te schenken is een onwennigheid die steeds meer went. bumperjim en lady jane reageerden hierop 2
Rosee Geplaatst 3 uur geleden Rapport Geplaatst 3 uur geleden Ja, dat geeft rust om niet meer te hoeven onderhandelen. Toch vraag ik me af: alcohol is overal zo aanwezig, dat mensen die niet verslaafd zijn toch ook moeten nadenken over wanneer wel/wanneer niet? Of zou dat bij hen vanzelf gaan?
Rosee Geplaatst 3 uur geleden Rapport Geplaatst 3 uur geleden Bij mij is het er al acht jaar uit om in m'n eentje te drinken. Kan me nu niet eens meer voorstellen dat ik dat gedaan heb. Wel vind ik het lastig tijdens sociale bijeenkomsten waar mensen drinken.
bumperjim Geplaatst 2 uur geleden Rapport Geplaatst 2 uur geleden 1 uur geleden zei Rosee: Ja, dat geeft rust om niet meer te hoeven onderhandelen. Toch vraag ik me af: alcohol is overal zo aanwezig, dat mensen die niet verslaafd zijn toch ook moeten nadenken over wanneer wel/wanneer niet? Of zou dat bij hen vanzelf gaan? Ik vraag me dat ook af. Ik snap er niks van hoe dat bij hun werkt 🤣
knakker Geplaatst 1 uur geleden Rapport Geplaatst 1 uur geleden Even vanuit het niets en zonder aanknopingspunt in de gesprekken hier. Maar soms ben ik het gepsychologiseer rondom mijn drankgebruik zo ont-zet-zettend zat. Nou zit ik mij, naar aanleiding van een uitnodiging voor een reünie van de middelbare school, de hele ochtend al af te vragen op welke manier mijn drankgebruik in die periode wortelde, door welke droeve omstandigheden nadien het een vlucht nam, wat de oorzaak is ervan en op welke manier dat doorwerkt in mijn huidige leven. Het hoofd kan daar eindeloos over blijven malen, maar ik geloof niet dat het iets oplevert waar ik wat aan heb. Glashelder is reeds: matig drinken is geen optie meer, en alle pogingen in die richting leveren uiteindelijk slechts narigheid op. De rest is bijzaak en niet relevant. Het denkwerk erover ook. Gewoon verder met mijn leven gewoon, dat wil ik, vrolijk en onbezorgd. En ik denk dat dit beter gaat zonder allerlei praatgroepen en eindeloos individueel geanalyseer.
Bob Geplaatst 37 minuten geleden Rapport Geplaatst 37 minuten geleden Ik sta inmiddels bijna 10 jaar droog en heb toen ook al vrij snel het gevoel gehad dat de knop echt om was en ik er niet meer over wilde blijven piekeren. In het begin waren er nog af en toe wel wat twijfels, maar dan werd snel minder en voor zover ik nu nog wel eens denk aan opnieuw gaan drinken kan ik dat vrij gemakkelijk van me afschudden. Dan denk ik "Ach, misschien als ik echt oud wordt nog wel eens, maar dat zien we dan wel." Ik was onlangs nog bij een studentenreünie waar als vanouds fors werd gezopen. Ik nam 0% bier want dat hadden ze daar ook, en zag het maar een beetje aan toen het steeds "vrolijker" en lawaaieriger werd. Ik wist natuurlijk dondersgoed dat ik vroeger net zo meedeed als die gasten nu en dat maakte het juiste gemakkelijker om er nu niet zo'n behoefte aan te krijgen. Been there, done that, dat ken ik nu wel en hoef ik niet meer te herhalen. En aan het eind loop je naar de parkeergarage en rijd je zelf terug naar huis met de auto. Wel zo gemakkelijk. karin123 reageerde hierop 1
Etty Geplaatst 10 minuten geleden Rapport Geplaatst 10 minuten geleden Je kunt niet zeker weten of je bent gaan drinken door zus of zo in je jeugd denk ik. Er zijn hoogstens aannemelijke verklaringen. Die je kunt gebruiken of in twijfel trekken als het je zo uitkomt en daarom is het tricky. Het lijkt me geen oplossing voor het voorkomen van een terugval: dat je precies weet hoe je in elkaar zit en hoe dat zo is gekomen. Ik denk niet dat we het precies kunnen weten. Wat wel zo klaar is als een klontje, is wat je concreet kunt zien: als ik a doe, dan gebeurt er b, en dat heb ik nu al tig keer herhaald. Was ik maar zo volhardend op andere terreinen.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden