Spring naar bijdragen

November to Remember, zonder drank


Claudius

Aanbevolen berichten

Van de week een gesprek gehad met iemand waar ik een afspraak meehad om een jaar te stoppen. Weer beginnen of niet? Ben je vrij als je niet drinkt of juist als je kan drinken zonder afhankelijkheid. Mis je het? Wat mis je etc etc. Allemaal vragen die me effe bezig houden. En me ook helpen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 uur geleden zei Nun:

Allemaal vragen die me effe bezig houden

Als die gedachten over het missen er veel en vaak zijn zal het inderdaad beter zijn om te verlengen. Maar dat is bij jou niet zo, zo te lezen.

Het zijn de vragen die bij de af en toe drinkers vaker op poppen. Ik snap Bumper wel, ik kom ook uit zo'n periode. Je kunt er eindeloos over discussiëren en voornemens maken. En juist dàt is het nare van een verslaving, wat mij betreft. Je kunt jezelf helemaal gek maken en er continu mee bezig zijn. Wel-niet-misschien 2 - morgen kan het wel - hoeveel had ik er al -etc.

Ik kan daar ook wel periodes los van zijn, en drink dan een of twee weken niet, af en toe een glas of twee, zonder plan en zonder er naar uit te kijken. Dat blijft een training. Aandacht, focus op 0. Niet afhankelijk.

bewerkt door Lonster
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit blijft een interesseante discussie vind ik. De meeste mensen hier zullen het je ongetwijfeld afraden. Mijn doel was in 2018 om een time out van alcohol te nemen voor minimaal een jaar. Toen dat jaar voorbij was vond ik het lastig, wel niet verlengen/waarom wel niet? Toen nog met 7 maanden verlengd. Daarna wilde ik toch weer eens proberen of ik het nu wel 'kon'. Dat werden 4 glazen wijn op een feestje.  Voelde achteraf toch twijfelachtig.  Dus weer een tijd op nul. Daarna nog 1 keer in een neerslachtige bui  anderhalve fles naar binnen gewerkt, december 2019. Daarna is op een of andere manier de knop omgegaan heb ik het idee. Sinds die tijd drink ik af en toe (denk gemiddeld 1 a 2 x per maand) 2 glazen in gezelschap. Soms gaan er maanden overheen dat ik niet drink. Ik denk dat het nu goed gaat, omdat ik het niet meer 'gebruik' als copingmechanisme. Dat staat me zelfs tegen, ik wil mezelf niet meer verdoven, wil mijn leven leiden met alle emoties die erbij horen! Dus alcohol vervult die taak niet meer voor mij, zou dat het zijn? En als ik drink, drink ik bewust en doe lang met mijn glas en kan er zowaar van genieten. Mijn hersenen hebben geloof ik inmiddels door dat het bij 2 blijft en ik kan daarna zonder moeite stoppen. Al denk ik soms toch: doe ik hier wel goed aan? Gaat het toch niet een keer fout? Maar daar ben ik zelf bij. Dit zijn mijn bevindingen, hoop dat je hier wat aan hebt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mij houdt deze discussie momenteel ook wel bezig. Mijn voornemen was een jaar geen alcohol. Dat leek op voorhand eindeloos lang. Maar kijk, ik ben er bijna! En ja, wat dan hè? Ik zou evalueren wat het met mij en mijn leven gedaan heeft. En dat vind ik er toch wel op vooruit gegaan, bewuster toch. En vooral, zonder katers of misselijkheid, toch wel fitter ook, vooral in de kop dan. Dus ja wat dan? Enkel drinken met eindejaar of de ‘verjaardag’, blijven niet-drinken of af en toe? Af en toe, trek ik niet denk ik, dan sluipt de gewoonte er vroeg of laat toch weer in. 1x per jaar wil ik wel overwegen maar heb ook wel schrik dat het er dan toch niet bij zou blijven. Niet-drinken volharden lijkt op een bepaalde manier het gemakkelijkste maar ik moet toch toegeven dat de zin er toch ook echt wel is (af en toe). Dat negeren of toch proberen, die keuze houdt me nu al wel bezig soms.

ps. Daarom twijfel ik dus ook nog voor de rit op de arrenslee. Buiten het feit dat ik niet sta te springen om op pad te gaan. Ik begin het thuis nu net zo fijn te vinden en hoef nog niet per se weg…integendeel, winter is coming, tijd om terug meer binnen te zijn, gezellig ook…en zoals dit jaar echt voor mij geweest is, naar binnen keren….

pps een mogelijkheid die ik echt ernstig overweeg is me echt zowat lam zuipen, op de verjaardag 1 keer, om dan de volgende dagen kotsmisselijk ziek weer goed te weten waarom dan weer een jaar niet. 
 

Iemand met ervaring hier? :D

bewerkt door Musashi
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb wel ervaringen met dat twijfelen. Ik zat tegen dat ik een jaar droog stond maar ook daarna nog wel eens te overwegen: zal ik het weer eens proberen, ooit, of blijf ik er vooralsnog van af? Wat ik toen met mezelf afgesproken heb is om bij zulke twijfels er rustig over na te denken tot ik een duidelijk besluit voor mezelf had genomen en in de tussentijd niks te gaan "proberen". Eigenlijk kwam ik steeds tot dezelfde conclusie. Eerst: nee, doe voor de zekerheid nog maar niet. Later: waarom eigenlijk? Als je dat niet eens goed weet, doe het dan ook maar niet. En inmiddels: Waarom zou ik? Nee dus, niet doen.

Er zit dus een ontwikkeling in van: "misschien ooit, alleen ik weet nog niet wanneer" naar "ach nee, geen enkele behoefte". Een van de argumenten om er niet meer aan te beginnen is ook dat ik dat getwijfel niet meer terug wil hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Oskar:

Maar wat zijn dan eigenlijk jullie redenen om er toch voor te kiezen zo nu en dan wat te drinken?

Bij een concert twee glazen bier drinken en daar content mee zijn. Dan heb je toch een beetje gezellig meegedaan ook. Of één glas rode wijn bij een gelegenheid, daar een uur over doen en een klein roesje van voelen. Omdat je dat maar eens in de maand of zo doet, heb je snel effect. En ja, dan kan de deur weer open gaan voor de rest. Of voor vaker. Maar het hoeft niet. De beloning van het niet-drinken is daar te groot voor. Dus daar blijf ik mijn best voor doen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 uur geleden zei Lonster:

Dat is inderdaad een boeiende vraag. Wat is jouw zienswijze?

Voor mij is vrij van als je onafhankelijk bent van alchol en dat kan beide geen, of wel alcohol. Per individu is dat anders. 

Zie ik ben vaker gestopt en maar nog nooit zolang als nu. Ook weer begonnen ach 1tje en je weet zelf het gevolg.  Verleden jaar was ik er weer eens helemaal klaar mee en ben deze uitdaging van een jaar stoppen aan gegaan. Nu heb ik van de week uitgesproken dat ik bang ben voor het eerste glas, het gevolg daarop. Ik durf die streep niet meer over te gaan. Waarom zou ik dat risico nemen? Het is me immers nog nooit gelukt. Aan deze kant van de streep begin ik me een stukje beter te voelen.

Tergelijke tijd komen er af en toe allemaal redenen in me op om het wel te doen. Maar dat is de verslaving die spreekt.

bewerkt door Nun
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het einde van november is in zicht. De eerste maand zou er dan weer opzitten. Ik heb mij ook voor de maand december aangemeld, en dat is overzichtelijk en ik denk te doen. Maar daarna, helemaal nooit meer drinken...daar moet ik eerlijk gezegd nog niet aan denken. Al merk ik dat het niet meer drinken mij rust geeft. Ik heb meer energie en ben ook niet meer zo gejaagd en gespannen. Waarom houd ik dan toch dat deurtje open, ik weet het eerlijk gezegd niet. Als ik de maand december overleef, dan ga ik maar eens nadenken of het jaarpact iets voor mij is. Nog een hele stomme vraag, maar wat zouden jullie doen als je kersenbonbons hebt gekregen? Ik vind ze heerlijk en ik weet ook dat ik er geen hele zak van ga opeten, maar toch. Ik heb alcohol in huis voor visite, maar dat kan ik zonder problemen laten staan. Toch voelt het als iets verkeerds doen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Forza

Als het nu al verkeerd voelt niet  doen. Zelf vermijd ik in princiepe alles waar alcohol in zit. En nooit meer voelt bij mij ook beklemmend. Zo ik houd het overzichtelijk. Per dag en periode die te overzien is. Ik zie het als een experiment met me zelf en tot nu bevalt het steeds beter.

bewerkt door Nun
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog een paar dagen november. 

Ben blij dat ik niet drink. Wel verschillende momenten van de week gehad dat ik moest denken aan drinken. Maar meer in de trend van normaal gesproken dan had ik nu gedronken. Ik neem aan dat er geen december pact komt zo van de week pak ik me rugzak en spring op de arrenslee en ga ik veel avonturen beleven in de feestmaand.

bewerkt door Nun
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 24-10-2021 om 14:47 zei Claudius:

Maandpact

Claudius
Maja
Bob
Angelheart
Artemis 
karin123
Nun
John72
Lieke7777
Musashi
Rapilos
Jane
Forza
Gekko

Dank U @Lieke7777 voor het idee  om het in de startpost te plaatsen en @Bob

Helemaal niet gedronken.... 

en @Claudius volgens mij kwam het idee om het in de startpost te zetten al op 25 oktober van mij? :)

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...