Spring naar bijdragen

Donderdag 10 juni 2021


niks

Aanbevolen berichten

40 minuten geleden zei Reacher:

Thanks @Bob. Ik loop vast op het woord gelijkenis. Als er nu stond weerspiegeling (als in illusie ofzo) dan kon ik er veel meer mee. Maar nu ontglipt me de hele zin steeds. hij wordt er wel interessant van, voor mij. :)

Gleichnis is niet alleen gelijkenis. Kan ook zijn: overeenkomst, evenbeeld. Maar ook overdrachtelijk: fictie, sprookje, fabel, verzinsel, bedenksel, sprookje. 

Ikzelf zoek het meer in het overdrachtelijke. Jij dus ook, @Reacher.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vooruit dan maar, @Reacher en @bumperjim, @nancy.

Het gehele slotdicht van Goethe's Faust zoals het ook in Mahler's symphonie klinkt, luidt als volgt.

Alles Vergängliche
Ist nur ein Gleichnis;
Das Unzulängliche,
Hier wird's Ereignis;
Das Unbeschreibliche,
Hier ist's getan;
Das Ewig-Weibliche
Zieht uns hinan.

Met "hier" wordt als ik het goed begrijp het hiernamaals bedoeld. Maar daaraan zijn al ruim 300 pagina's tekst vooraf gegaan die ik lang niet allemaal heb gelezen. Ik denk eigenlijk dat wat @Musashi schreef wel klopt. Dan klopt mijn idee dat gedachten bij het vergankelijke behoren dus eigenlijk weer niet en haak ik ook af omdat in mijn eigen visie het idee van een hiernamaals een verzinsel is van mensen om vrede te kunnen hebben met hun vergankelijkheid. 

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

29 minuten geleden zei bumperjim:

Ik denk.... al het vergankelijke is slechts vergankelijk.

Ingewikkeld genoeg voor mij :) maar ik heet dan ook niet Goethe. 

Voor mij is dat ook genoeg. Alles gaat voorbij, inclusief Yana met al haar gevoelens en ideeën en problemen, 't is de moeite niet om me er al te druk om te maken.
Heb jij al iets ontdekt dat niet vergankelijk is?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 minuten geleden zei Yana:

Voor mij is dat ook genoeg. Alles gaat voorbij, inclusief Yana met al haar gevoelens en ideeën en problemen, 't is de moeite niet om me er al te druk om te maken.
Heb jij al iets ontdekt dat niet vergankelijk is?

Die Dummheit des Menschen. 

(pfff ik kan helemaal geen duits meer :ph34r:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

46 minuten geleden zei Quinn:

Vergankelijkheid geeft waarde aan wat is, omdat het weer verdwijnen zal. Wat dat betreft zou een hiernamaals met een eeuwigheid feitelijk een hel zijn.

Daarentegen is een hel met een eeuwigheid dan weer niet zo erg want vergankelijk.. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb er wat over nagedacht. Als ik me dat voorstel... altijd maar blijven leven, mijn nieuwe angstbeeld is geboren. Dat maakt het idee van de dood meteen nog dragelijker dan het toch al voor me was.
 

bewerkt door Yana
Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 minuten geleden zei Yana:

Ik heb er wat over nagedacht. Als ik me dat voorstel... altijd maar blijven leven, mijn nieuwe angstbeeld is geboren. Dat maakt het idee van de dood meteen nog dragelijker dan het toch al voor me was.
 

Geheel mee eens.

Ik moet er ook níét aan denken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 minuten geleden zei Jannigje:

Geheel mee eens.

Ik moet er ook níét aan denken. 

Ik vind de dood echt heel stom. Eeuwig leven ook, maar 100 jaar is echt te kort voor mij. En dan kun je de laatste 20 jaar van die 100 ook niet echt lekker meer dansen zonder meteen een bot te breken.
Blech! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat ik zelf dood ga vind ik niet erg. Dat anderen gaan vind ik dan weer wat minder.

Als je 100 wordt, heb je nog aardig wat uitvaarten te bezoeken. Het gevoel alleen over te blijven lijkt me akelig. 

bewerkt door Lonster
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mij leek het altijd wel wat om een vampier te zijn, heb er vele boeken over gelezen. Dan heb je alle tijd om b.v. er over na te denken of je kinderen wilt of niet. Ik vind dat je alles zo snel moet beslissen in korte tijd dat je hier bent. Ik heb gewoon geen tijd genoeg. Er is zoveel te lezen en te reizen {als vampier kun je vliegen, heel snel}. Ook wonden genezen snel, je hoeft niet naar een ziekenhuis of huisarts. Keuze maken wat je wilt worden is ook al zo vroeg, heb het nooit geweten en nu nog niet. Dat lijkt mij wel wat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 minuten geleden zei Lonster:

Dat ik zelf dood ga vind ik niet erg. Dat anderen gaan vind ik dan weer wat minder.

Als je 100 wordt, heb je nog aardig wat uitvaarten te bezoeken. Het gevoel alleen over te blijven lijkt me akelig. 

Anderen mogen dan ook zo lang blijven leven # ikbendeberoerdsteniet B)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 minuten geleden zei Jannigje:

100 te kort? :huh:

Echt waar?

Ook daar moet ik niet aan denken, tenzij er een mirakel gebeurt en ik alsnog verander in een optimistische levensgenieter.

Daar kan ik me wel iets bij voorstellen maar ben je niet bang voor de dood? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 minuten geleden zei karin123:

@Reacherdacht zal ik het hier neer zetten of niet:blush:Wat leuk om te horen dat jij dat ook denkt, ben ik gelukkig niet de enige. Heb misschien een te rijke fantasie. Vind het leven ook maar een raar gedoe, het gaat eigenlijk nergens over.

inderdaad! Wat jij schrijft lees je niet vaak! :D 
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...