Spring naar bijdragen

Donderdag 10 juni 2021


niks

Aanbevolen berichten

2 uur geleden zei Reacher:

Daar kan ik me wel iets bij voorstellen maar ben je niet bang voor de dood? 

Voor de dood op zich niet, wel voor de manier waarop. Vooral voor Aftakelen, pijn lijden, afhankelijk zijn, niet zelf mogen beslissen.


Ik ben een groot voorstander van de pil van Drion, die er helaas nooit is gekomen. 
 

Wat kunnen mensen toch verschillend zijn, ik probeer me voor te stellen wat jullie aanspreekt in het vampiergebeuren, ervan uitgaande dat jullie niet meteen de bloeddorstige kant ook willen (?), maar het lukt me niet. Ik krijg het er alleen maar benauwd van.

En dan hebben we het nog niet gehad over reïncarnatie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 minuten geleden zei knakker:

Oh kijk eens aan, een boeiende discussie op de donderdag. Ik vind het ook wel goed eigenlijk dat het leven eindig is. Overigens heb ik eeuwigheid nooit gezien als een voortdurend blijven doorgaan van de tijd, maar veel meer als een loskomen van de tijd. Maar vroeger op de catechisatie hadden ze dat liever al niet. Dat was veel te vrijzinig. Maar ik meen dat de meeste atheïsten het doorgaans ook zo benoemen. In Twente zeggen ze dat geloof ik als iemand doodgaat 'hij is uut de tied gekomen'. Mooi vind ik dat. Het is niet dat het mij een pretje lijkt, dat sterven, maar aangezien je vanaf geboorte af aan weet dat het die kant op gaat lijkt het mij wel handig om je daar gaandeweg alvast een beetje mee te verzoenen. Ik verbaas me er nog wel eens over dat mensen soms haast verontwaardigd en overrompeld lijken te reageren op de dood.

Nou ik vindt de gedachte daaraan ook nog steeds super eng hoor. Moet er niet aan denken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe meer ik er over nadenk hoe meer ik inderdaad ook denk aan de dood als het overstijgen van ruimte/ tijd. Zo had ik onlangs een gedachte hoe we op deze aarde ruimtelijk vast staan (als je niet beweegt natuurlijk) terwijl de tijd voortgaat...hoe gek zou het zijn als dood gaan misschien het tegenovergestelde betekent: dat de tijd stilstaat maar je beweegt in de ruimte...dan zou je dus eigenlijk echt eeuwige geest zijn of zo? Heden, verleden en toekomst bestaan dan niet meer, het is allemaal 1. En jij beweegt je alleen maar verder in de ruimte ipv in tijd? Dus je vliegt er dan als geest doorheen? Of maak ik een denkfout zo? Of een beetje te metafysisch allemaal wellicht en mss niet zo goed uitgelegd van mij? Mijn idee is ook nog niet helemaal af geloof ik...maar ergens voel ik dat daar een soort van clou in zit: tijd/ ruimte.

Soit, neemt niet weg dat ik helemaal volg wat ik hierboven al las...het hele aardse leven is zo kort, we moeten zoveel kiezen voordat we goed gerijpt zijn... dat vind ik het allermoeilijkste aan ouder worden: beseffen dat alles zo snel gaat...terwijl het vroeger allemaal zo lang leek te duren...en daar heb ik dus wel angst voor: het onvoltooide leven...hoop dat ik tegen dat het zover is toch een gevoel mag hebben van voltooidheid...en dat het dan dus ok is om te sterven...daarom inderdaad wel zo dat het nu zo belangrijk en waardevol wordt...misschien is dat gewoon de bedoeling van die gekkigheid...

lastige dag gehad dan gaan m’n gedachten wel vaker met me aan de haal...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Jannigjeprecies de zaken die noemt maken dat zo’n dubbellang leven waarbij je geen ‘last’ hebt van ouder worden mij aanspreekt. Als veganist zou ik wel een uitdaging hebben maar op noodles overleven moet te doen zijn. Het is vleesetende panda’s ook gelukt om op bamboe over te stappen.

Het concept tijd en ruimte overstijgen na de dood speelt volgens mij al tijdens het leven.
 

Of ben ik de enige die vaak het gevoel heeft dat alle tijden op hetzelfde moment plaatsvinden? Vooral het concept ‘nu’ en een paar minuten van nu.. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

O, zeker herkenbaar, maar ook iets waar ik momenteel niet al teveel over na moet denken. Voor ik het doorheb, verzand ik in theorieën over parallelle universums voor elke verschillende keuze en dat soort dingen. En mijn hoofd is al gekweld, dus doe dat maar niet.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De makke is volgens mij dat mensen in staat zijn meer te bedenken en zich voor te stellen met die ver ontwikkelde hersenen dan wat in hun leefwereld nodig en bij hun zintuigelijke waarneming passend is. Zich voorstellen wat er voorbij de horizon zou kunnen zijn, dat heb je toch niet nodig om goed te leven, gevaar aan te zien komen en voldoende eten en drinken te vergaren? Maar we doen het toch en scheppen er plezier in. Daar is nog niet zoveel mis mee. Maar zich afvragen waaruit het kleinste atoom is opgebouwd en wat er voorbij de verste sterren is of voor de oerknal was, dat kun je wel bedenken maar je gaat voorbij aan het bereik waar je zintuigen geschikt voor zijn en dat is, ik herhaal het nog maar eens, ook helemaal niet nodig om op aarde optimaal te leven en je voort te planten. Wat er na de dood is, ook zo'n rare vraag. Waarom zou je dat überhaupt willen weten? Maar we willen het toch, want zo werken die hersenen nu eenmaal. Gevolg: er moet iets verzonnen worden om de discrepantie in het reine te krijgen. Als kind vroeg je dan aan je pappa en mamma hoe dat zat, als volwassenen zoek je naar een verhaal, een boek met verklaringen, een priester of andere vertegenwoordiger van de Kennis der Grote Geheimen, noem maar op.

Ik kan met die discrepantie eigenlijk wel leven, heb ik zo rond mijn twintigste al eens besloten. Anderen mogen hun eigen oplossing hebben, dat hoeft elkaar niet te storen. Godsdienstoorlogen, die zijn pas stom.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vraag mij af @Bobof jij niet op een symbolische manier tevredenheid door acceptatie beschrijft, hierboven. 
Nadenken over wat er na de dood komt doe ik eigenlijk niet (meer). 
En al dat andere is inderdaad afleiding van het leven in het hier en het nu. 
En toch, en toch… die sterren… dat atoom. Het trekt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...