Spring naar bijdragen

we gaan er voor.


brazer

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

na lang geleden wel eens een tijdje meegelezen te hebben, toch maar de stap gezet naar het Forum  ( overigens  leuk namen van oudgedienden, terug te lezen).

Na ruim 40 jaar ‘minderen’ (paar weken)  en stoppen (paar dagen) ,  moet ik het eens  anders gaan aanpakken.

Enige druk van de partner was daar wel bij behulpzaam.

Het zogenaamde 'minderen' is voor mij geen begaanbare weg. Het pensioen nadert, en daarmee veel vrije tijd, die voor je het weet besteedt wordt aan, u raadt het al….

Thuiswerken … dat is voor ons slag, vragen om problemen.

Dus drie weken geleden gestopt.  Het gaat aardig, ik omzeil de trek met activiteiten , in en rond het huis. Het zijn momenten dat het lastig is.

Ik heb wel steun aan de principes van Carr, zo lukte het me ten jaar geleden het roken te staken.

Dit schreef ik in 2012, dit briefje bekeek ik af en toe nu drop ik het hier.

Maart 2012.

 

Niet meer dat vreselijke schuldgevoel, wat iedere ochtend bij het ontwaken het ergste was, dof gevoel in de maagstreek, wéér niet gelukt.

Frank en vrij spreken tegen mijn lief als die eens wat doet wat me niet bevalt, zonder vrees dat ze mij op mijn zwakste plek raakt.

Niet meer haar achterdochtige blik waar ik minachting in lees.

Geen schrik als ik  gerammel met glas hoor, bang voor het ontdekken van weggeborgen flessen.

Niet meer dagelijks denken aan het kopen van voldoende voorraad.

Geen bezwaard gevoel naar de kassière.

Geen dranklucht meer verspreiden..

Gaan en staan waar, en wanneer ik wil, en autorijden.

Ik mag het wel, maar ik hoef het niet, ik heb weer grip op de zaken.

Geen angst voor controle.

Ik zal me fit voelen, opgewekt en initiatiefrijk.

Ik vervul de voorbeeldrol die ik tegenover mijn jongens wil innemen.

Ik eet geregeld en zal toch minder calorieën binnen krijgen.

Ik zal zeker een kg of 5 afvallen.

Ik hoef me niet meer te verwijten dat ik willens en wetens mijn gezondheid schaadt.

Ik bespaar dagelijks minstens E 5,-

De nachtrust is beter en ik hoeft er niet uit om te plassen.

Die paar ‘moeilijke’ momenten wegen daar toch niet tegen op?

Mijn plan: ik wil het zelf doen,  dat is voor mij belangrijk,

zoek (nog)  geen professionele hulp, wil het forum gebruiken om mezelf  te motiveren.

Ben even alleen in vakantie huisje in retraite, (dat het zonder drank gaat wat tot voor kort ondenkbaar!)

Nu dan voorgesteld, pfff

 

 

 

bewerkt door brazer
letters wat groter
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei brazer:

Beste mensen,

na lang geleden wel eens een tijdje meegelezen te hebben, toch maar de stap gezet naar het Forum  ( overigens  leuk namen van oudgedienden, terug te lezen).

Na ruim 40 jaar ‘minderen’ (paar weken)  en stoppen (paar dagen) ,  moet ik het eens  anders gaan aanpakken.

Enige druk van de partner was daar wel bij behulpzaam.

Het zogenaamde 'minderen' is voor mij geen begaanbare weg. Het pensioen nadert, en daarmee veel vrije tijd, die voor je het weet besteedt wordt aan, u raadt het al….

Thuiswerken … dat is voor ons slag, vragen om problemen.

Dus drie weken geleden gestopt.  Het gaat aardig, ik omzeil de trek met activiteiten , in en rond het huis. Het zijn momenten dat het lastig is.

Ik heb wel steun aan de principes van Carr, zo lukte het me ten jaar geleden het roken te staken.

Dit schreef ik in 2012, dit briefje bekeek ik af en toe nu drop ik het hier.

Maart 2012.

 

Niet meer dat vreselijke schuldgevoel, wat iedere ochtend bij het ontwaken het ergste was, dof gevoel in de maagstreek, wéér niet gelukt.

Frank en vrij spreken tegen mijn lief als die eens wat doet wat me niet bevalt, zonder vrees dat ze mij op mijn zwakste plek raakt.

Niet meer haar achterdochtige blik waar ik minachting in lees.

Geen schrik als ik  gerammel met glas hoor, bang voor het ontdekken van weggeborgen flessen.

Niet meer dagelijks denken aan het kopen van voldoende voorraad.

Geen bezwaard gevoel naar de kassière.

Geen dranklucht meer verspreiden..

Gaan en staan waar, en wanneer ik wil, en autorijden.

Ik mag het wel, maar ik hoef het niet, ik heb weer grip op de zaken.

Geen angst voor controle.

Ik zal me fit voelen, opgewekt en initiatiefrijk.

Ik vervul de voorbeeldrol die ik tegenover mijn jongens wil innemen.

Ik eet geregeld en zal toch minder calorieën binnen krijgen.

Ik zal zeker een kg of 5 afvallen.

Ik hoef me niet meer te verwijten dat ik willens en wetens mijn gezondheid schaadt.

Ik bespaar dagelijks minstens E 5,-

De nachtrust is beter en ik hoeft er niet uit om te plassen.

Die paar ‘moeilijke’ momenten wegen daar toch niet tegen op?

Mijn plan: ik wil het zelf doen,  dat is voor mij belangrijk,

zoek (nog)  geen professionele hulp, wil het forum gebruiken om mezelf  te motiveren.

Ben even alleen in vakantie huisje in retraite, (dat het zonder drank gaat wat tot voor kort ondenkbaar!)

Nu dan voorgesteld, pfff

 

 

 

Voor mij allemaal super herkenbaar.. Ik ben er nu 3 jaar vanaf., ook onder enige druk van mijn lief. Makkelijk is het niet, maar ik hou vol! Heb nu veel last van allerlei emoties waar ik geen weg mee weet. Die dronk ik vroeger weg. Daarom ga ik nu een cursus Mindfullness doen. Dit MOET helpen..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom @brazer. Knop om, heb ik ook gedaan 4 jaar geleden toen ik met pensioen ging. Ik heb er totaal geen spijt van, integendeel. Dat wens ik jou ook toe. Niet meer hoeven, inderdaad, dat is de juiste instelling. Dat zuipen daar hebben we vroeger al meer dan genoeg van meegemaakt, nu hoeft dat niet meer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Brazer. Mij helpt het om te bedenken dat ik eerst drie dagen, daarna drie weken, dan drie maanden en tenslotte 3 jaar als kritieke momenten te gaan heb. Je hebt de drie weken al bereikt. Je klinkt heel vastberaden, dus op naar de volgende drie. Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fijn zo'n welkom.

Daar heb ik nu al steun aan,  dank voor ieders bijdrage.

40 jaar schreef ik,  maar eigenlijk is het al langer tobben met het drinken.

Niet dat mijn leven geheel fout gelopen is. Ben toch goed opgeleid, Ik heb altijd fijn werk gehad, en een gelukkige relatie. 

Maar ik dacht altijd wel :  ik ga niet normaal met alcohol om, altijd wilde ik vaker, meer, sneller, sterker en langduriger dan een ander. En dacht hoe zal dit eindigen..

Uiteindelijk moet  je toegeven dat je  niet drinkt voor het lekker, maar vooral voor de roes.

Daarvoor is steeds meer nodig. Dat worden onbeschofte hoeveelheden, je denkt dat anderen het

niet zien, de groeten. ..

Je verzint smoezen waar je zelf in gaat geloven.

Alles wat ik hierboven schreef, over wat er veranderd in lichaam en geest als je stopt,  is zich al aan het voltrekken. Vooral de kwaliteit van de nachtrust verbaast me keer op keer.

Pytje schreef, 'je klinkt vastberaden',  ik kan daaraan toevoegen, ik ga die vastberadenheid nu ook voelen.

Het voelt ook goed om dit van me af te schrijven.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom. Mooi, die lijst met de positieve zaken waar je naar uitkijkt. Nog precies dezelfde lijst nu, na 7 jaar?

Moest wel een beetje gniffelen bij het opschrikken van glasgerinkel; ze hebben mijn verstopte flessen gevonden! :unsure: Zo'n voorraadje had ik ook in de gangkast. Lekker opgeruimd; alle wijn- en bierflessen waren aardig wat boodschappentassen vol. :blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 minuten geleden zei Lonster:

Ah ja... dat wilde ik eigenlijk ook vragen. Wat merk je al van die goede voornemen. Beter slapen dus... 

Lijstje bleek na 7 jaar nog steeds van toepassing.

Veel positiefs van de lijst  treedt heel snel op , als je stopt.

Door het dagelijks misbruik heb je helemaal niet meer in de gaten wat alcohol in het lichaam doet.

Dat schrikken bij glas gerinkel is niet weg, al zijn het mijn flessen niet meer, zal misschien nog lang duren, ik moet er nu in mezelf ook om lachen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En niet meer die een beetje besmuikte gang naar de glasbak, waar dan tussen de vele identieke flessen misschien twee potjes zaten die geel alcohol hadden bevat. Vooral in de Corona-tijd kon je dan niet fluitend om je heen kijken en de indruk wekken dat je de restanten van een feestje kwam opruimen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad, de glasbak, de aantallen flessen waren zodanig dat ik (ook) ging uitwijken naar de  kartons met plasticreservoir van 3-5 liter.

Lekker veel, en geen gerinkel.  én maar tappen, toch na twee dagen ook leeg. Tis toch te erg voor woorden!

In dit huishouden ben ik de kok (en was de "sommelier'  ) ,  en doe de boodschappen, voorraad drank dus altijd op peil.

Dat is best wel lastig, je ziet het allemaal staan in de winkel, en koop voor mijn vrouw, die in het weekend een paar glazen wijn drinkt

rond de maaltijd wel wat. Ik schenk het voor haar in.

Ben nog veel bezig met niet gaan drinken, moet gefocused blijven,  er bestaat niet zo iets als een dag  drinken, en zeker niet zoiets als

het bij een enkel glas houden.

Ik ben geen probleem drinker, hoe beter het gaat hoe meer trek, wil mezelf verwennen, een zeer tijdelijk chemische boost van het

geluksgevoel.

Er is in dat opzicht alle aanleiding, dus maar weer snel achter de laptop, iets lezen en schrijven.

Want ik  heb een besluit genomen: ik drink niet meer. 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook nog een welkom van mij, wat goed dat je gestopt bent. En wat een herkenning in je verhaal ook weer. Mooi dat lijstje met positieve punten. Zorg maar dat je dat vaak overleest. Veel succes en nog een fijne tijd in je retraite huisje. Of zit je daar niet meer? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 uur geleden zei brazer:

Fijn zo'n welkom.

Daar heb ik nu al steun aan,  dank voor ieders bijdrage.

40 jaar schreef ik,  maar eigenlijk is het al langer tobben met het drinken.

Niet dat mijn leven geheel fout gelopen is. Ben toch goed opgeleid, Ik heb altijd fijn werk gehad, en een gelukkige relatie. 

Maar ik dacht altijd wel :  ik ga niet normaal met alcohol om, altijd wilde ik vaker, meer, sneller, sterker en langduriger dan een ander. En dacht hoe zal dit eindigen..

Uiteindelijk moet  je toegeven dat je  niet drinkt voor het lekker, maar vooral voor de roes.

Daarvoor is steeds meer nodig. Dat worden onbeschofte hoeveelheden, je denkt dat anderen het

niet zien, de groeten. ..

Je verzint smoezen waar je zelf in gaat geloven.

Alles wat ik hierboven schreef, over wat er veranderd in lichaam en geest als je stopt,  is zich al aan het voltrekken. Vooral de kwaliteit van de nachtrust verbaast me keer op keer.

Pytje schreef, 'je klinkt vastberaden',  ik kan daaraan toevoegen, ik ga die vastberadenheid nu ook voelen.

Het voelt ook goed om dit van me af te schrijven.

 

Ik vind dit wel een fijn verhaal, vooral waar je zegt "niet dat mijn leven geheel fout gelopen is". Alcohol moet weer een kleiner ding worden, zowel in de zin dat alcohol niet de Oplossing is, maar ook in de zin dat ik (jij) niet waardeloos bent omdat je alles verkloot zou hebben met de alcohol. Natuurlijk kan er een hoop kapot gegaan zijn agv van de alcohol, maar je bent niet waardeloos daardoor. Er is genoeg over ook na jarenlang drankmisbruik. Je bent helaas in de val gestunteld van deze harddrug en je bent nu bezig daar weer uit te komen. Hoe meer het lukt, hoe beter je je voelt en vice versa. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dank Lika.

Zojuist het video college  van Els Noorlander, huisarts en psychiater bekeken ( you tube) zag hier een link van lady jane.

Geeft heel veel inzicht in het werkingsmechanisme van verslaving, en wat er bij de behandeling komt kijken.

kan iedereen aanraden dit te bekijken.  Vooral het onderwerp 'craving' wordt goed uitgelegd.  Ik ga hier veel aan hebben denk ik.

Laat je niet afschrikken door de op  momenten typisch medisch terminologie.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteravond, uitgebreid met mijn vrouw gesproken. Dat was na mijn stoppen nog niet gebeurd. Ik was stilletjes mijn eigen gang gegaan, en het plan gemaakt wat ik hier al gedeeld heb. Nu dus met de billen bloot. 

Zij had natuurlijk wel gemerkt dat er niet meer gedronken werd, maar heeft mij maar laten begaan en gewacht. Ik heb me, denk ik, toch willen indekken tot ik écht tot het besluit was gekomen, de rest van mijn leven niet meer te drinken. Ze zei dat ze onder de indruk was. Ze denkt ook wel dat het me kan lukken, wat fijn was om te horen. 

Ze vroeg of ik het moeilijk heb. Tsja wat is moeilijk, ik heb (tot mijn verbazing) geen echte ontwenningsverschijnselen gehad. Rond 'borreltijd' maar ook zomaar op de dag sterke trek momenten. die gaan voorbij. Dan heb ik wel de neiging  om te gaan eten, snoepen beter gezegd. Dat moet niet te gek worden, al is alles beter dan alcohol.

Overigens dat 0.0 bier wat best wel smaakt, kan ik  beter voor een warme dag bewaren en niet standaard pakken voor het eten, dat gaat teveel lijken op...juist.  Ik merk dat ik al de neiging heb , snel een 2de blikje te pakken. Dat moeten we niet hebben, ook al is het 0.0, het lijkt iets te triggeren.

In de verslavingszorg zijn ze  ook niet gek op dat 0.0 las ik.

Dat waren de trekmomenten. Verder moet ik nog afrekenen met het gecreëerde romantische beeld van alcoholgebruik,  wat overal op komt zetten.  Als je niet meer drinkt, valt je op hoe de samenleving doordrenkt is van alcohol gebruik, hoe makkelijk en goedkoop het verkrijgbaar is.

Dat terwijl er een enorme maatschappelijke schade optreed door alcohol

'so far so good'  het zonnetje komt hier op.

 

 

bewerkt door brazer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Top! Ja je moet liefst het thuisfront een beetje mee hebben, dat helpt. Er zijn ook echtgenoten die de zaak proberen te saboteren met "ah joh ééntje moet toch kunnen"? Nee niet, anders is het geen stoppen natuurlijk :) 

De maatschappelijke schade van alcohol, ik denk dat als je t uitrekent, daarmee vergeleken is dat hele Covid echt kinderspel. Maar er rust een gigantisch taboe op. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...