Spring naar bijdragen

we gaan er voor.


brazer

Aanbevolen berichten

Bedoel je de alcoholvrije variant als gewoonte? Ik denk eerder dat het de directe associatie is; het uiterlijk, de reuk, de smaak doen je meteen denken aan alcohol. En zo denkt het beloningssysteem in je hersenen er ook over, waardoor je een lichte bedwelming kan voelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat klopt Lonster en Cleo66, ook ik  had  het gevoel dat er een lichte roes opkwam bij het drinken van  0.0.  

dat is het resultaat van het proces van  conditioneren. Dus maar snel verder met de-conditioneren..

bewerkt door brazer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De meningen over hoe erg dat is, dat je een lichte roes voelt, verschillen. Ik geloof dat de heersende mening is dat je het beter niet kan doen, omdat de stap naar het echte spul kleiner wordt. Ik heb het eerder gebruikt als een soort tussenvorm, tussen alcoholische en non-alcoholische drank. Op een gegeven moment word je dat av-spul ook wel weer zat. En dan ga je over op water met een smaakje, tonic, thee... onderzoeken wat jouw drankje is.

Totdat het niet meer zo belangrijk is wat je drinkt. Als je dorst hebt, drink je gewoon een glas water of je zet een pot thee. Als je alleen bent, is dat geen punt meer. Als je met anderen bent, moet je weer na gaan denken over wat je wilt drinken. Ik vond dat een hele openbaring.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zie interessante parallellen met de hondenschool. Als je maar heel consequent bent kan een hond van alles doen (of laten). Gewoontes creëren. Komt de klad erin of gaat de regelmaat eruit, dan gaat het fout en ben je weer weeeeeken bezig het gewenste gedrag terug te krijgen.

Je kan jezelf in dit kader dus een beetje zien als je eigen hond.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

praat me niet van honden, aan de wandel zondag gebeten, door ' zo'n lieverd , die zo lekker speels is, en nooit wat doet.'

bah, en dan het  baasje die alles bagatelliseert , en god betere zegt dat 'de hond is ingeënt'  :(

tetanus prik halen dus.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oh getver Brazer, wat kunnen hondeneigenaren verschrikkelijk zijn hè.:angry: Mijn buurvrouw heeft een foxterrier die altijd naar mijn kuiten loopt te happen, 1x door mijn spijkerbroek heen dat het bloed eruit liep. En de buurvrouw maar zeggen: "dat doet 'ie anders noooooit, dat doet 'ie alleen bij jou". Daarmee suggererend dat het eigenlijk mijn schuld is. Van de week hoorde ik haar tegen iemand anders zeggen: "dat doet 'ie anders noooooit....."

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn hond is zo'n niet goed opgevoede. Geen gebijt hoor. Hij blaft als hij bang is. Dat vind ik al heeeeeeel vervelend.

Ik train wel met hem en hij heeft al héél veel geleerd. En leert nog steeds. Het was een Spaanse zwerver, dus hij heeft zijn eigen opvoeding met name gericht op eten. Daar kan ik met zijn opvoeding weer handig gebruik van maken.

Toch overweeg ik binnenkort een intensieve trainingsweek te gaan doen om hem het getrek aan de riem af te leren. 

Wel leuk om te zien hoe ver je ook met zulke honden al kunt komen. Toen we hem net hadden blafte hij tegen elke fietser. Nu komt ie in de regel naar mij als er een fietser nadert.

bewerkt door Lika
Oh sorry, plaats ik mijn hele hondenverhaal hier op jouw draadje. Zal ik het weghalen?
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Yana:

Oh getver Brazer, wat kunnen hondeneigenaren verschrikkelijk zijn hè.:angry: Mijn buurvrouw heeft een foxterrier die altijd naar mijn kuiten loopt te happen, 1x door mijn spijkerbroek heen dat het bloed eruit liep. En de buurvrouw maar zeggen: "dat doet 'ie anders noooooit, dat doet 'ie alleen bij jou". Daarmee suggererend dat het eigenlijk mijn schuld is. Van de week hoorde ik haar tegen iemand anders zeggen: "dat doet 'ie anders noooooit....."

Fijn ook dit punt  steun te ervaren van jullie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag 4 weken bezig met stoppen.  Ik lees van veel deelnemers dat die dagen tot weken en maanden tellen.  Ik denk daar nu mee op te houden. Nu mijn besluit genomen is,  de rest van mijn leven geen alcohol meer te drinken is dat vrij logisch. 

Door de weken komen er steeds weer drinkmomenten voorbij  alleen, met drinkvrienden,  met drinkfamilie, drink tv en drink daagjes erop uit, waar ik doorheen moet laveren.

Dan denk ik  een paar glaasjes en;  dan voel ik me weer als toen, lekker en tevreden, ( even later gevolgd door de oude ellende).  Maar ja dat besluit ligt er wel..dus geen begaanbare weg.

En dat is een goed en wijs besluit. Zo simpel is het.

Ik lees onderwijl graag ook de oud gedienden die  het zelfde deden en mij daarin sterken. Ook ontleen ik motivatie aan die forummers die (nog ) bezig zijn met de worsteling van het gecontroleerd drinken.

Het is zo prettig je fysiek gezond te voelen en als een baby te slapen. Afvallen is nog niet gelukt, maar BMI 27 mag wel toch..

(Alcohol) verslaafden worden uiteindelijk allemaal tot op zekere hoogte  depressief, daar kom je pas achter als gestopt bent.

Ik ben nu 64. Heeft wel lang geduurd,  maar ik ben nu de bovenliggende partij.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In en rond het huis, kom ik kroonkurken tegen uit de tijd ' dat ik nog dronk'.  Kroonkurken van mijn favoriete 

bier. Overal vind ik ze nog ,vaak dubbel gevouwen anders klinken ze zo hard al ze op de plavuizen vielen.  Die aandacht wilde je niet.

Het sterkste bier van Nederland  klopt men op de borst.

Een biertje voor het eten, dat waren er dan drie,  van 11,9 % is samen een liter, dat zijn circa 10 Eenheden alcohol.

Dat was dan alleen nog maar het aperitief.

Begin er niet aan.

 

bewerkt door brazer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 27-7-2020 om 13:21 zei brazer:

praat me niet van honden, aan de wandel zondag gebeten, door ' zo'n lieverd , die zo lekker speels is, en nooit wat doet.'

bah, en dan het  baasje die alles bagatelliseert , en god betere zegt dat 'de hond is ingeënt'  :(

tetanus prik halen dus.

 

Ook Even mijn frustratie over honden(bezitters) uiten, (mag te Brazer):

Gisteren ben ik tot twee keer toe (weer) bijna over een loslopende-zich-van-niets-en-niemand-iets-aantrekkende-hond op het fietspad gevallen. Die honden weten niet beter. Waar ik boos van word is dat de eigenaars die erbij horen alleen bezorgt lijken te zijn over de hond. Geen excuus, niet de hond bij zich roepen, niets. Ik wil dan van alles zeggen, boos, maar doe dat vervolgens niet...... (bange schtr). 
Dit was even een moment van frustratie, over naar de alcohol gerelateerde zaken.

Vier weken? :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alles 'droog', ook de tuin,  niet drinken en sproeien doen we ook niet meer.

Gisteren kreeg ik  van een familielid een prachtig bierpakket.  Ik sta zeker nog niet als niet-drinker te boek.

Mooi cadeau,  zo'n fruitschaal-achtige opstelling van 6  flessen in cellofaan, met fraaie etiketten.

Heeft de hele dag op de kast gestaan. Wel een beetje de kat op  het spek binden.

Tsja,  toch vind ik dat ik wel dat ik alcohol in huis  moet kunnen hebben voor gasten.

Als ik daar niet van af kan blijven is mijn besluit niet te drinken van geen waarde.

Nu maar wegbergen. In het donker zetten is beter voor de houdbaarheid. 

Eens kijken wie ik  er een plezier mee kan doen.

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@brazer het is allemaal een kwestie van evenwicht. Je kan wel gemotiveerd zijn maar vooral in het begin kan je makkelijk getriggerd raken. Als t voor je neus staat is de verleiding groot. Als t voor de gasten bedoeld is, kan die reden helpen om eraf te blijven. Maar een even lastig zo niet lastiger moment is juist ná bezoek, als er restjes zijn. Want daar "moet je wat mee" (is dat zo? :)Die kan je meegeven of zo niet direkt door de gootsteen spoelen. "Zonde" ja maar ook zonde als je erdoor getriggerd wordt.

Als ik alcohol in huis heb heb ik het t liefst in de kelder waar ik t niet zomaar tegenkom. Het blijft een krachtenspel. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei brazer:

Je bedoelt dat je terugviel omdat je toch iets voor de gasten in huis had?

Oei, klinkt als een waarschuwing...

Nee ik had een fles wijn als bedankje gehad en die fles heeft
een maand of 3/4 thuis gestaan. Had ik niet moeten doen.
Nadat ik definitief gestopt was, heb ik het eerste jaar amper
drank in huis gehad voor gasten en gaf de restanten aan hen mee.
Daarmee liet ik mezelf en hen zien dat het menens was.
Nu kan ik het in huis hebben en voor dochter heb ik nu net wat gekocht ook.
Maar geen voorraden, alleen per gebeurtenis. En wat over is, giet ik nu meestal
weg zodra ik weet dat er voorlopig geen visite komt. Ik hoef mezelf niets meer te bewijzen zoals
die eerste keer blijkbaar wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...