Spring naar bijdragen

Ging stoppen te gemakkelijk?


Bob

Aanbevolen berichten

3 uur geleden zei Klaske:

Helemaal in je uppie in je eigen auto naar Boekarest..... doe het je niet na!

Even toelichten: ik woon thuis ook alleen, dus zo bijzonder is dit niet voor mij. Overigens wissel ik groepsreizen en alleen reizen zo'n beetje af. Ik heb het voor deze vakantie nu allebei twee keer zonder alcohol gedaan, en nu dus weer. De eerste keer was het wel spannend, maar inmiddels ben ik er zo aan gewend dat ik er niet meer zo over nadenk.

Fijn dat je zo genoten hebt van je vakantie, die pakken ze je niet meer af. En sterkte met je been!

Dank je wel, @Klaske!

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

En jij ook bedankt @Lente. Over je eigen vakantie in Spanje lees ik ook hele mooie berichten. Geniet er maar lekker van. Het is je gegund.

En zo zien we maar, zonder alcohol kan een vakantie prima zijn. De vrees van sommige mensen die op het punt staan te stoppen met drinken dat het iets wezenlijks wegneemt kende ik ook, maar die is ongegrond. Je zou het ook als volgt kunnen benaderen. Herinner je de fijnste vakanties uit je eigen jeugd. Zouden die fijner geweest zijn als je toen zelf alcohol had mogen drinken en dat ook gedaan had? Of lijm snuiven, om maar iets te noemen?. Of ging het ergens anders om? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 weeks later...

Ik heb je draadje even helemaal gelezen Bob. Nu kan ik zien waar je vandaan komt en welke stappen je hebt gezet om definitief met de drank af te rekenen. Vooral het plan B valt me daarin op, ook omdat ik daar zelf nog mee aan het stoeien ben. Jou lezende lijkt het me dan wel weer overkomelijk om daar eens wat werk van te maken. Bedankt voor je duidelijke beschrijving en je mooie verhaal. Hier kan ik me dan weer aan optrekken tijdens de wat moeilijkere momenten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 18-6-2016 om 07:59 zei lady jane:

welkom Bob,

gezien je ervaring na 3 maanden gestopt te zijn

lijkt het me realistisch en verstandig in Frankrijk niet te drinken.

Zo goed als geheel zonder, is een illusie voor iedereen die ik ken met een

drankprobleem.  Wil je niet gestopt blijven dan, dan is dat een andere keus, maar

dan kun je beter minder vaag zijn lijkt me. Eerlijkheid naar jezelf is een belangrijk goed.

Klinkt moralistisch misschien nu, maar ik denk dat je me heel goed snapt. Ons kent ons he.

Het gestopt zijn nadat de knop om is, ken ik wel zoals jij het beschrijft. Dat is mij bijna 7 jaar

geleden gebeurd en daar ben ik nog elke dag blij mee. Mijn vakanties en verdere leven zijn

een heel stuk fijner geworden, en al mijn contacten ook. Ik gun je dus weinig echte leermomenten door

uitglijders of terugvallen en wens je wijsheid om het juiste voor jou te kiezen en uitvoeren.

Hi Lady Jane,

Bewonderingswaardig dat je na 7 jaar 'droog staan' toch nog zo actief en bemoedigend bent voor de mede alcoholisten hier!! Chapeau!

En Bob, knap van je dat je na zoveel jaren de knop wil omzetten! Veel sterkte! :)

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 minuten geleden zei Mereltje:

En Bob, knap van je dat je na zoveel jaren de knop wil omzetten! Veel sterkte! :)

 

Even voor de duidelijkheid: je reageert nu op iets dat meer dan 2 jaar geleden geschreven werd. Voor Lady Jane is het inmiddels dus al 9 jaar geleden. En bij mij is de knop inderdaad al 2 jaar in de uit-stand blijven staan. Niettemin reuze bedankt voor je aanmoediging en jou wens ik ook succes en sterkte. Het kan dus heel goed, zo zie je maar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zojuist zei Bob:

Even voor de duidelijkheid: je reageert nu op iets dat meer dan 2 jaar geleden geschreven werd. Voor Lady Jane is het inmiddels dus al 9 jaar geleden. En bij mij is de knop inderdaad al 2 jaar in de uit-stand blijven staan. Niettemin reuze bedankt voor je aanmoediging en jou wens ik ook succes en sterkte. Het kan dus heel goed, zo zie je maar.

Oeps serieus? Ok nja anyhow t was wel gemeend!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...

Ik pak hier maar weer even de draad op. Het wordt weer voornamelijk een reisverslag dus dan weet je als lezer vast waar je aan begint. Tips om te stoppen met alcohol moet je aan het begin vandeze draad of elders zoeken. Hier kun je wellicht inspiratie opdoen over hoe heerlijk het leven kan zijn zonder dat spul.

Op de dagdraad heb ik al een paar keer iets gemeld over mijn huidige trip. Teee weken geleden ben ik bij bloedheet zomerweer vertrokken per auto via Duitsland, Polen en de Baltische staten naar Finland. Daar was ik twee nachten in Helsinki en vandaag ben ik van daar uit weer op pad gegaan naar het noorden. Het is inmiddels een stuk koeler, wel bewolkt maar overwegend droog. Lekker reisweer dus.

Ik heb mijn navigatie app nu maar simpelweg Tromsø als reisdoel opgegeven. Dat ligt behoorlijk noordelijk in Noorwegen. Volgens die app een uur of 17 rijden van waar ik nu ben. Dat ga ik niet in één etmaal doen, hoor, ik kijk wel uit. Eind van de week daar aankomen is vroeg genoeg.

Sommige lezers hier zullen zich misschien herinneren dat Tromsø ook het noordelijkste punt was van de Arrenslee Kerstpact reis in 2016. En dat is geen toeval. Ik wil het wel eens in het echt zien daar.

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Boven de poolcirkel, ja, dus ga ik straks nachten meemaken waarbij de zon steeds kortrer en uiteindelijk helemaal niet meer onder gaat.  Maar voor het noorderlicht kun je beter 's winters gaan, met een arrenslee of ander voertuig dat goed over de sneeuw vooruitkomt. Of met de boot langs de fjorden. Misschien doe ik dat later nog wel eens.

De Baltische staten waren wel boeiend om te zien. Elk van de drie qua oppervlak wat groter dan Nederland en van zuid naar noord erdoorheen rijdend zie je eerst nog voornamelijk akkers en geleidelijk aan steeds meer bos. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 uur geleden zei Sober:

Had nooit gekund als je nog gedronken had

Nog even hierover, want dat klopt gewoon niet, Sober. Toen ik nog alcohol gebruikte op terrasjes en 's avonds bij het eten reisde ik ook en wie heeft dat eigenlijk niet gecombineerd in het verleden? Het gaat er denk ik meer om dat we het idee loslaten dat reizen zonder drank niet leuk kan zijn. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, reizen/ vakanties zonder drank zijn voor mij eigenlijk al heel gewoon geworden, ik sta er niet meer bij stil. Losgekoppeld. Het is zelfs veel fijner, realiseer ik me nu, ik geniet veel meer.

Leuk om je te lezen, Bob! Ik ben benieuwd wat je straks van die lange dagen vindt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een camper of caravan daar heb ik wel serieus over gedacht, maar na wat uitzoeken en afwegen ben ik op een andere constructie uitgekomen die goed bevalt: personenauto met wat kampeeruitrusting (maar geen tent) en overnachten doorgaans in een hotelkamer of een huurapartement met keuken. Een gehuurde camper gebruiken zou ongeveer even duur zijn. Camper aanschaffen naast je auto is ook niet goedkoop en ik wil mijn auto (die best zuinig rijdt) nog niet missen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klinkt zeker logisch. Ik ben zelf zo dol op mijn campertje dat ik er iedereen wel een aan wil smeren. Maar ik begrijp dat jij in ieder geval koffie kan zetten in je auto en ook even lekker uit kan rusten, dan heb je al wat campergevoel.

Veel plezier tijdens het vervolg van je reis!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...