Spring naar bijdragen

Ging stoppen te gemakkelijk?


Bob

Aanbevolen berichten

Nog bedankt voor al jullie steun.

 

Afgelopen week was geen erg prettige voor me. Ik zit met familieproblemen opgescheept waarover ik hier niet op details zal ingaan maar die tot een breuk met een deel van mijn directe familie kan gaan leiden. Dit was een deel van de reden dat ik tot voor kort steeds meer alcohol dronk: dan hoefde ik daar even niet over na te denken. Op den duur was het zo erg dat ik er voortdurend over bleef peinzen als ik niet gedronken had of met iets concreets bezig was, zoals mijn werk. 

 

Je kunt je voorstellen dat dit een van de hoofdthema's was die ik moest aanpakken toen ik stopte met drinken. De cursus van voorbijalcohol.nl, zelfanalyse, dagboekaantekeningen e.d. (en natuurlijk het frisse alcoholvrije hoofd) hebben een heleboel helder gemaakt waardoor ik me krachtiger voel en veel beter weet wat ik er wel en niet mee wil en aan doen kan.

 

Van de week heb ik een mailwisseling afgerond die eerder heel naar was blijven hangen. Het resultaat is niet super bevredigend maar ik kan het nu denk ik wel uit mijn hoofd gaan zetten, terwijl het daar voordien maar bleef rondspoken. Op korte termijn zal ik nog een vrij vergaande beslissing moeten nemen in dit verband. Daar ben ik nog niet helemaal uit en ik wil het nog even de tijd geven om goed te rijpen voordat ik de knoop doorhak. 

 

Weet je wat nu het positieve bij dit alles is: ik merk dat de technieken die ik me eigen heb gemaakt bij het stoppen met de alcohol hier uitstekend van pas komen. Ik kan het peinzen onderbreken of zelfs stopzetten door even iets heel anders te gaan doen. Ik slaap in de regel goed. Ik twijfel veel minder dan voorheen aan de juistheid van mijn zelfanalyse en zet gewoon voorop wat ik voor mezelf belangrijk vind. Wat anderen daar van denken staat niet meer zo centraal, ik kan het makkelijker loslaten en hoef ze niet zo nodig van mijn gelijk te overtuigen. Ik kan ook beter relativeren en prioriseren.

 

Tegelijk sterkt me dit natuurlijk in de overtuiging dat ik zonder alcohol weer een stuk beter ben gaan functioneren, wat me op zijn beurt weer erg motiveert om het gewoon droog te houden. Lekker is dat. Een vicieuze cirkel die omhoog gaat. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wauw Bob,

 

wat een inspirerende post.

 

Dat is het he, dat gedoe met die gedachten...

Alcohol vertroebelt het geheel. 

Je hebt nu een helder zicht.

Ok, niet gemakkelijk, maar wel in staat keuzes te maken.

 

It's life and you're in it. (geen idee of dit correct is, maar het is wat ik meen te moeten zeggen )

 

Dank je Bob.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat van de familieproblemen.... veel sterkte en wijsheid gewenst Bob!

Ik ken het (gebrouilleerd met dochter).

 

En toch is het een mooi verhaal! Goed ... top!

Dank je, smart. Bij mij zijn het nog broers en zussen. Je eigen dochter lijkt me nog moeilijker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...
  • 4 weeks later...

Of alles goed gaat, vraag je. Dan zou er dus niets meer te verbeteren vallen. Da's wel heel veel van het goede. Maar ik moet zeggen, het komt een heel eind in de buurt. 

Ik heb er nog steeds verbazend weinig moeite mee van de alcohol af te blijven. Ik kan rustig in de supermarkt langs de drankafdeling lopen zonder in de verleiding te komen iets te kopen. Ik experimenteer wel met gekoelde witte alcoholvrije wijn, zo af en toe, op speciale momenten zoals 's middags in de zon op een zomerse dag. Ik vind het lekker, en het lijkt er op dat ik, door mezelf daar af en toe op te trakteren, kan voorkomen dat ik het gevoel krijg dat ik iets moet missen wat ik vroeger had en nu niet meer zou mogen hebben, terwijl andere mensen dat nog wel mogen. Ik realiseer me ook dat er best wel linke kanten aan zitten hier een gewoonte van te maken, dus daar ben ik nog over aan het puzzelen.

Nog niet zo goed gaat het met het terugdringen van mijn overgewicht. Daar lijkt nu eindelijk een kentering ten goede in te zijn gekomen, maar het is nog iets te vroeg om te juichen. Misschien schrijf ik daar later nog wel wat meer over op deze draad.

In juli ga ik net als vorig jaar naar het Django Reinhardt Memorial festival met gipsy jazz muziek in Fontainebleau, Frankrijk. De vorige keer was ik net gestopt met drinken toen ik daar heen ging. Ik zag het toen als een uitdaging, nu weet ik van te voren dat het zeker gaat lukken het daar droog te houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi om te lezen, Bob. Wel jammer voor je van dat overgewicht, maar ook daar meld je voorzichtig een kentering ten goede.. ik wens je daar succes mee.
Dat met die alcoholvrije wijn, tja... daar worstelen meer mensen mee, met die ideeën of dat nou wel of niet zelfverlakkerij is of niet.
Zelf heb ik daar ook een tijdje mee gerommeld maar kwam tot de conclusie dat die alcoholvrije wijnen en bieren eigenlijk niet brachten wat ik
er in m'n achterhoofd tóch van verwachtte, nl. die (al dan niet zeer lichte) roes. Over smaak valt natuurlijk niet te twisten, maar naast de
smaak van bier en wijn was het toch vooral die alcohol die het voor mij 'lekker' maakte. Het was voor mij niet zo dat ik wijn en bier zó lekker vond
dat ik de effecten van alcohol dan maar voor lief nam..
Als het me puur om een lekkere smaak gaat dan hoef ik me niet te wenden tot alcoholvrije alcoholische drankjes, dan zijn er genoeg alternatieven voor me
om ver uit de buurt van die 'namaakdrankjes' te blijven.
Maar nogmaals: over smaak valt niet te twisten. En ik bedoel dit ook niet als kritiek maar gewoon als mijn bevindingen daarmee. Om mee te nemen in
je puzzel.

Ah ja, het DRM festival, daar was je vorig jaar ook zo enthousiast over. Leuk om je 'droog-problematiek' in een aan de ene kant gevaarlijke omgeving
aan de kaak te stellen, aan de andere kant ook weer veilige omgeving.. want als je het al moeilijk zou hebben dan heb je in elk geval die fijne
muziek nog om je ter plekke te 'troosten'.. Ik kan me niet voorstellen dat je die muziek minder mooi zou vinden zonder drank. Ik wens je er weer een
heel mooi festival. Zelf was het voor mij een hele uitdaging om na jaren afwezigheid weer eens naar een grote Citroënmeeting te gaan. Dat waren
meestal ook 'vochtige' aangelegenheden, vooral de eerste avond en middelste dag van die meestal 3-daagse evenementen.. dan hoefde je toch niet te rijden.
Dit jaar naar Portugal, naar een zesdaagse wereldmeeting.. droog houden is geen uitdaging meer, de heen- en terugreis wel.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben blij dat het je goed gaat Bob, jouw draadje is waardevol voor mij, een soortgelijke wijze van de knop om. Mijn vakantie viel tegen qua trek, maar dat lag aan een minder goede voorbereiding. Verder wil ik echt niet meer drinken. Daar heb ik ook jaren over gedaan, maar toen schreef ik hier nog niet.

Het feest dat je gaat bezoeken klinkt goed! Ik zal gipsy jazz eens beluisteren, want ik ken het niet. Hoop je nog veel te lezen op het forum! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Inmiddels ben ik al weer een paar dagen terug van mijn vakantie in Frankrijk. Het was leuk, met overwegend prachtig weer. Alcoholvrij blijven was helemaal geen issue. Dat is al zo'n standaard gewoonte voor me dat het me ook daar geen moeite kostte. Prima zo.

 

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...