Spring naar bijdragen

Ging stoppen te gemakkelijk?


Bob

Aanbevolen berichten

Ik ben weer thuis. Het is gelukt, geheel zonder alcohol een leuke vakantie vieren in Frankrijk. 

Wel ben ik gisteren helaas mijn portemonnaie kwijtgeraakt in de Parijse metro. Gelukkig zat er niet heel veel in en blijft de schade beperkt tot zo'n 70 euro contant geld en wat pasjes die ik opnieuw moet aanvragen.

Dank aan allen die meegeleefd hebben voor jullie belangstelling. Ik ben sterker teruggekomen dan ik ging en heb ervaren dat ik weer heerlijk kan slapen op een natuurlijke manier. Mijn volgende uitdaging is om op een normaal lichaamsgewicht terug te komen. Daar ga ik dus aan werken.

 

En voor wie meeleest en zich afvraagt of met alcohol stoppen nu echt zo gemakkelijk kan zijn als het tot nu toe in mijn geval lijkt te zijn is mijn antwoord: ja hoor, er is eigenlijk niets aan, je hoeft namelijk alleen maar iets na te laten. Oh ja, en die knop ook echt omzetten naar de andere stand en dan niet de hele tijd er over blijven nadenken. Dat laatste is waarschijnlijk nog het moeilijkste deel er van maar daar helpt het enorm bij als je echt gemotiveerd bent om te stoppen. Je moet dus een besluit genomen hebben, en dat is wat anders dan alleen maar eens een poging te willen doen.

 

Wat volgens mij ook helpt is een plan B klaar te hebben liggen. Dus van te voren vaststellen (en bij voorkeur ook opschrijven) wat je gaat doen als het onverhoopt niet helemaal zou lukken wat je eigenlijk wilde. Ik heb dat hier eerder voor mezelf geformuleerd met betrekking tot mijn vakantiedoelstellingen: tot hoe ver is falen nog geoorloofd, en wat doe ik als het nog verder mis gaat? Ik heb daarmee willen voorkomen dat ik in zo'n geval alle hoop zou verliezen dat het ooit nog goed komt of het gevoel zou krijgen dat ik weer helemaal van voren af aan moet beginnen. Daar ben ik nogal op aangevallen omdat het zou wijzen op een zwaktebod als je niet voor alles gaat. Ik zie dat anders en blijf liever realistisch, maar het kan best zijn dat dit niet voor iedereen een goed advies is.

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben ook benieuwd hoe het jou gaat in Frankrijk, Etty. Zelf heb ik nu gemerkt dat helemaal stoppen met de alcohol gemakkelijker is dan weinig drinken. Voor de mensen die hier wat langer mee bezig zijn zal dat een open deur zijn, maar voor mij was het nieuw. Of dat betekent dat ik mijn hele leven verder zonder een druppel alcohol door zal brengen weet ik domweg nog niet. Voorlopig wel, omdat het zoals gezegd makkelijker is en omdat mijn onderliggende doelstellingen qua gezondheid nog lang niet bereikt zijn en er baat bij hebben dat ik geen alcohol drink. Wat ik hier op dit forum geleerd heb, onder andere van jou, is dat ik heel precies zal moeten formuleren wat ik bedoel als ik bij mezelf op dit gebied weer iets meer zou willen toelaten. Daarbij zal ik de grenzen vooraf kwantitatief aan moeten geven en ook vaststellen wat ik ga doen als die overschreden worden.

 

Misschien vind je nog inspiratie je plan iets concreter te omschrijven dat een wens, en nog een plannetje B er aan toe te voegen, al was het alleen maar voor het geval dat... Maar ook zonder dat denk ik dat je momenteel sterk genoeg staat om er voor te gaan zoals je nu doet. Succes en een plezierige vakantie. Wanneer ga je precies?

 

O ja, een karaf water bij het eten vragen is in Frankrijk heel normaal. Dan heb je vast iets om in te schenken en kun je altijd nog beslissen of je daarnaast nog een alcoholvrij drankje van de menukaart wilt kiezen. Ik vond dat wel praktisch.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik beken schuld☺

quote van mezelf op 18 okt. 2011

(dan mag mijn geheugen wel falen)

 

 

;   Ik moet me inhouden de uitdaging niet aan te gaan Jan
maar het woord gevorderden weerhield me, we zijn allemaal
misschien maar een uitglijder verwijderd van een terugval,
ik voel me dus nog niet gevorderd eigenlijk,
wel blij vandaag dat ik gisteren niet dronk (Han :heart:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Het gaat lekker. Nog steeds geen drup sinds 30 mei. Mijn nieuwe dagindeling na het pensioen begint vorm te krijgen. Overdag stoei ik wat met opties op de beurs. De cursus van Voorbij Alcohol bevalt goed. Hij is ingedeeld in blokken van 5 dagen. De eerste twee blokken heb ik gehad en ik ben nu met de derde bezig. Ik wil me ook in de reeds behandelde onderwerpen nog wat verder verdiepen want je kunt er best veel van opsteken en niet alles is meteen duidelijk.

 

Tot nu toe geen enkele spijt van de genomen beslissing. Ik lees ook mee op de draadjes van anderen hier. Wat me opvalt zijn de enorme individuele verschillen. Maar er zijn ook overeenkomsten en daardoor kunnen we elkaar wel een hart onder de riem steken en goede tips geven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Ook de rest van de cursus "Het experiment" is me heel goed bevallen. Er zitten belangrijke kernboodschappen in, onder andere dat het heel belangrijk is je essentiële zelf te herontdekken maar dat daar ook best wat tijd in mag gaan zitten. Je krijgt daar goede handvaten voor en wordt aangespoord er zelf mee verder te gaan, maar het is wel de bedoeling dat je er dan ook mee aan de slag gaat. Althans zo is het bij mij overgekomen.

Ik heb nu twee vervolgfasen van elk een paar maanden voor mezelf op het programma staan en daar ben ik lekker mee bezig. Het bevalt goed, en naar alcohol taal ik al helemaal niet meer. Ik heb uiteraard nog wel van die momenten waarbij ik me realiseer dat ik vroeger in zo'n geval was gaan drinken, maar ik weet nu dat ik dat anders moet oplossen en dat lukt ook steeds beter.

Er wordt in de cursus veel aandacht besteed aan innerlijke processen en "stemmetjes" die sturend kunnen zijn voor je gedrag. Ik vond het op het begin niet helemaal duidelijk uitgelegd maar het werd me later alsnog helder. Dit vormt belangrijk gereedschap om je tegen terugval te wapenen.

Ik kan de cursus aanbevelen aan iedereen die zelf aan de slag wil en daar gereedschap bij zoekt. Zoals de kreet "voorbij alcohol" al aangeeft gaat het hier in mijn beleving overigens om een ander model dan dat waarbij je van dag tot dag een keuze maakt om niet te drinken. Die vrijblijvendheid heeft het niet. Mij beviel dat goed.

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Bob!

Een deel van je draadje had ik toch al gezien!

Met plezier nog eens gelezen. En knap bezig!!!!

Ik hoop dat je nu en dan blijft delen hier!

 

Had je nog meegekregen dat we de 5 km hebben gehaald vanmiddag? Is toch weer mooi meegenomen!!

 

groetjes, smart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Bob,

 

Om de een of andere reden heb ik jouw draad 'gemist'.

Door je vandaag te ontmoeten heb ik je draad ontdekt.

Gelukkig maar.

Een heldere beschrijving van jouw proces.

Vanuit een andere invalshoek, altijd leerzaam.

 

Petje af, voor hoe jij het aanpakt!

 

Succes en leuk je te ontmoeten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Smart, Kruidenthee67 en alle anderen van dit forum die ik vandaag "in real life" mocht ontmoeten: leuk jullie gezien en gesproken te hebben en dat ik redelijk mee kon komen met het wandelen was voor mij een positieve verrassing. Met mijn overgewicht en de artrose in mijn linker heup en kniegewricht had ik dat niet verwacht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Ha Bob, ik ben benieuwd hoe het met je gaat. Je schrijft goed en hebt een orginele invalshoek en ik vond het leuk om met je te wandelen vorige maand.

In je postings schrijf je indirect steeds dat je bang bent voor een terugval. Ik hoop dat daar geen sprake van is. Maar mocht het wel zo zijn: juist dan schrijven.

Hartelijke groet!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Hallo Meya. Ik ben na vrij lange pauze pas net weer wat op dit forum aan het lezen gegaan en kwam je bericht daarom niet eerder tegen. Grappig dat je in mijn postings indirect iets leest waar ik me zelf niet van bewust ben. Angst voor terugval? Zou kunnen. Maar tot nu toe is daar geen sprake van en ik voorzie het ook niet. 

 

Zoals je tijdens die wandeling waarschijnlijk gemerkt hebt is overgewicht momenteel mijn grootste aandachtspunt. Ik had gehoopt "als vanzelf" behoorlijk te kunnen afvallen nadat ik geen alcohol meer dronk maar daar denkt mijn lichaam anders over. Inmiddels ben ik onder begeleiding van een fysiotherapeut veel meer gaan bewegen (fietsen, wandelen), ook of juist met pijnlijke gewrichten want de vicieuze cirkel moet doorbroken worden. Het gaat vooruit. Dat geeft moed. Het moet wel een blijvende gewoonteverandering zijn, en dat op mijn leeftijd (65) leuk gaan vinden is nog wel een uitdaging. Eetgewoonten zijn al vrij goed op orde maar daar krijg ik ook nog proffesionele hulp bij. Zowel de dagelijkse beweging als mijn eetpatroon hou ik bij op [mijn.]voedingscentrum.nl waar goede adviezen te vinden zijn zonder achterliggende reclame.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb nog wat teruggelezen in deze draad, en inderdaad is terugvalpreventie daarin een hoofdthema. In mijn eigen ogen overigens niet zozeer uit angst maar meer uit realiteitszin.

 

Bedankt ook, Vol & Smart.

 

Het blijft een mooi forum hier.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...