bumperjim Geplaatst 4 juni Rapport Geplaatst 4 juni Ik denk overigens dat ik wel degelijk beweging mis op dit moment want bumperhond is geblesseerd sinds een week of 2, dus nauwelijks mee gelopen. Gaat inmiddels wel beter en we zitten nu alweer op een half uur per keer. Normaal is een klein uurtje.ย lady jane reageerde hierop 1
Quinn Geplaatst %s om %s Rapport Geplaatst %s om %s Dit hele pact legt voor mij nu veel te veel druk bij de druk die er al op m'n schouders ligt. Het vastbijten hierin ten koste van alles gaat me op andere gebieden teveel schade opleveren. Dus ik haal mezelf van de lijst en houd het per dag. JUNIPACT: MaryArt kaatjeย ๐บ Jane Bob Spirit Mariposa Freekieย ๐๏ธ Etty Rosee IJsvogel Moeps spirit reageerde hierop 1
Reacher Geplaatst %s om %s Rapport Geplaatst %s om %s De druk proberen hanteerbaar te houden. Ik ben trots op je mijn vriend.ย
Jannigje Geplaatst %s om %s Rapport Geplaatst %s om %s JUNIPACT: MaryArt kaatjeย ๐บ Jane Bob Spirit Mariposa Freekieย ๐๏ธ Etty Rosee IJsvogel Moeps ๐ต Jannigje ย Ik houd een plekje voor je vrij @Quinn, mocht dat toch goed voelen. Zo niet dan staan er gewoon een paar muziek nootjes. Voor ieders eigen liedje. MaryArt, Quinn, spirit en 2 anderen reageerden hierop 4 1
Oskar Geplaatst gisteren om 02:14 Rapport Geplaatst gisteren om 02:14 Wat een lief gebaar @Jannigje. Het ontroert me. Reacher en Jannigje reageerden hierop 2
Oskar Geplaatst gisteren om 02:21 Rapport Geplaatst gisteren om 02:21 JUNIPACT: MaryArt kaatjeย ๐บ Jane Bob Spirit Mariposa Freekieย ๐๏ธ Etty Rosee IJsvogel Moeps ๐ต Jannigje Oskar ย Ik doe ook mee. Ik hoop dat het niet alleen bij een lijst met namen zal blijven, maar dat het ook een plek zal worden voor de verhalen, gedachten & gevoelens om het stoppen heen.ย ย Zelf merk ik opnieuw de machtige boost die het stoppen geeft. Dat is zo overweldigend dat je bijna denkt: dat kan nooit zo makkelijk. Daarom moet ik van de therapie nu op zoek naar wat ik verdring. Zodoende zoek en graaf ik, maar ik heb nog niks kunnen vinden. Misschien ben ik ook gewoon een gezegend mens. Etty, MaryArt en Maja reageerden hierop 3
Etty Geplaatst gisteren om 05:18 Rapport Geplaatst gisteren om 05:18 Ik hou van de gemoedstoestand na het stoppen. Wel logisch, er is een contrast met de periode ervoor, waarin de nadelen van drinken inmiddels mijn motivatie hebben opgeschroefd.ย Gestopt zijn betekent dan tijdelijk de afwezigheid van allerlei zelfafwijzende gedachten en gevoelens.ย Alsof ikย de hele dag op te krappe schoenen heb gelopen en die dan uit mag trekken. Ook het hernieuwde gevoel (of de illusie) van controle is fijn.ย ย Willen drinken maar het niet willen/mogen/kunnen is een belasting, een heel onprettig gevoel.ย Eraan toegeven is alleen prettig zodra de invloedย van de alcohol er is. Eromheen is het net zo niet fijn.ย ย @Oskarย waar zoek je naar?ย Zoals ik het zie. dienen zich door de dag heen vanzelf allerlei gevoelens aan, fijne en minder fijne om mee te oefenen. Gewoon alsย reactie op allerlei dagelijkse dingen.ย ย De meeste (zo niet alle) mensen hebben zichzelf aangeleerd om vooral aan de onprettigeย gevoelens geen aandacht te schenken, ze in de kiem te smoren, nog voordat ze zich er bewust van zijn. Alsof ze door een filter gaan: nee dit mag je niet voelen, dat is aanstellerij, en dat zelfbeklag, en dat is angst, weg ermee. Om te voorkomen dat we erdoor worden overspoeld en we onszelf niet meer in de hand hebben.ย Alleen als er 'รฉcht' iets aan de hand is sta ik mezelf toe onprettige gevoelens toe te laten. Zo wijs ik de hele dag door een deel van mijn gevoelens af: jij wel, jij niet.ย Maar de gevoelens komen of ik wil of niet, ze zijn er al.ย ย Dus ik moet ze steeds wel onderdrukken.ย Onprettige gevoelens en bijbehorende gedachten wel toelaten betekent een aanvaring met mijn zelfbeeld.ย ย Er zit schaamte op. Angst.ย Wat gebeurt er als ik toegeef dat ik me nu geรฏrriteerd, jaloers, teleurgesteld voel, en ook nog zonder geldige reden?ย Wat zegt het over mij?ย Elke keer als het me lukt om gevoelens op te merken en ze niet te veroordelen maar de ruimte geef, gewoon rustig in mezelf zonder er een ander mee op te zadelen, voelt het vrijer, ruimer.ย Ik mag het voelen, het zegt niets over mij. Ik hoef er niets mee, behalve de ruimte geven, en begrip te hebben voor de context waarin ik de gevoelens heb, zodat ik er niet mee aan de haal ga.ย ย Heel simpel, maar tegelijkertijd voelt het zo tegennatuurlijk, dat het zo'n beetje het moelijkste kan zijn.ย ย Oskar reageerde hierop 1
Etty Geplaatst gisteren om 05:19 Rapport Geplaatst gisteren om 05:19 Ik sta nog op het pact zie ik, maar was er vanaf.ย JUNIPACT: MaryArt kaatjeย ๐บ Jane Bob Spirit Mariposa Freekieย ๐๏ธ Rosee IJsvogel Moeps ๐ต Jannigje Oskar
Oskar Geplaatst gisteren om 09:00 Rapport Geplaatst gisteren om 09:00 3 uur geleden zei Etty: @Oskarย waar zoek je naar? Ehm. Ik probeer meer opmerkzaam te worden op mijn gevoelens. En uiteindelijk te kijken in hoeverre deze te maken kunnen hebben (gehad) met mijn verslaving. Ik sta er nog wat tweeslachtig in. Enerzijds heb ik de ervaring dat ik vier jaar toch heel tevreden en gelukkig was zonder drank, en zonder het idee te hebben daar veel voor weg te moeten drukken. Anderzijds geloof ik dat ik op zijn minst af en toe wat losgezongen ben van mijn gevoelens. En dat wil ik onderzoeken. Ik lig nu toch op die sofa. En misschien zit er wel degelijk een heel negatief systeem onder waarvan ik nu het bestaan amper kan vermoeden. Maar hoe doe je zoiets? Ja, opmerkzaam zijn en eerlijk naar jezelf luisteren. Mediteren proberen ik ook middels een app. Maar tot dusver is dat nog niet veel meer dan in het gras liggen en kijken hoe de wolken komen en gaan. Heb jij tips, methodes?
bumperjim Geplaatst gisteren om 12:26 Rapport Geplaatst gisteren om 12:26 (bewerkt) Van wat ik ervan begrijp is het doel van meditatie om minder "in je gedachten" te zijn, on wat meer afstand te creรซren van je gedachten, ze niet persรฉ allemaal serieus te nemen en ze te laten gaan, meer oog te hebben voor de zintuigen en "het moment". In het gras liggen en naar de wolken kijken past daar dus best wel in. Verder is meditatie slechts een oefening en geen doel op zich. Het echte doel is dat je tijdens de dagelijkse warboel wat minder "in gedachten" bent, niet alleen als je in stilte op je meditatiekussentje zit. Dat is al lastig genoeg. Ik herinner me dat in de meditatie app als oefening werd voorgesteld: probeer vandaag, wanneer je gaat staan of gaat zitten, dat BEWUST te doen. Ik ga op mn werk wel 80 duizend keer per dag staan of zitten en het is me nog nooit gelukt om daarbij na te denken "nu ga ik staan/zitten" (of misschien als ik het nu meteen doe terwijl ik dit schrijf...) Sommige mensen zijn zodanig niet-verstrooid (tegenwoordig van geest) dat ze geen meditatie nodig hebben. Anderen zoals ik zijn zodanig verstrooid dat ik zelfs vergeet te mediteren ๐ Toch lukt het me inmiddels af en toe, als ik in een bepaald gedachtenpatroon zit, om te denken "dit is gelul, ik laat het waaien" en dan adem ik diep in en uit en dan is het foetsie.ย gisteren om 12:30 bewerkt door bumperjim Oskar en Kaatjemama reageerden hierop 1 1
Reacher Geplaatst gisteren om 18:50 Rapport Geplaatst gisteren om 18:50 Misschien helpt het om te kijken naar waar je weerstand op voelt @Oskar? Iets wat je negatief raakt zonder dat er direct aanleiding toe is?ย Oskar reageerde hierop 1
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden