MaryArt Geplaatst 10 uur geleden Rapport Geplaatst 10 uur geleden Dagpact: MaryArt Goeiemorgen allemaal!
Fonny Geplaatst 9 uur geleden Rapport Geplaatst 9 uur geleden 23 minuten geleden zei renaldo61: Dagpact: MaryArt renaldo61 Fonny🌞
bumperjim Geplaatst 9 uur geleden Rapport Geplaatst 9 uur geleden (bewerkt) Goeiemorgen het niet-drinken leidt tot daadkracht! Beetje gezeik dit weekend met oude vriend die vroeger een gekke originele gast was, en nu 20 jaar later een oude zeurende betweter is geworden. Jarenlang heb ik m allerlei dingen laten zeggen (onder het "genot" van diverse bieren natuurlijk) die me eigenlijk de keel uit hingen. Nu eindelijk maar eens de puntjes op de i gaan zetten. Pleaser zijn is iets dat ik iedereen dringend kan afraden 🙄 9 uur geleden bewerkt door bumperjim MaryArt reageerde hierop 1
lady jane Geplaatst 8 uur geleden Rapport Geplaatst 8 uur geleden goeiemooiemorgen frummers 23 minuten geleden zei bumperjim: Pleaser zijn is iets dat ik iedereen dringend kan afraden 🙄 dat krijg je ook niet zomaar uit een verslaafd systeem Jimbo, het is ook een aangeleerde gewoonte die ook tot verslaving kon leiden. Ik leerde van Mijn Gerrit hier dat dat co-dependency heet, zeker wanneer je ermee over eigen grenzen gaat. Bewustwording ervan is ook hier stap 1, en ik oefen nog steeds met stap 2; ernaar handelen en liefst voorkomen dat ik in zulke situaties nog verzeild raak. In lekentaal noem ik het gezond egoisme ervoor in de plaats zetten, daar waar het kan. En soms stink ik er nog in, maar dan is het meestal met "eigen" en dat mag nog wel. Etty reageerde hierop 1
Yana Geplaatst 8 uur geleden Rapport Geplaatst 8 uur geleden Het forum saai vinden als er geen ruzie gemaakt wordt doet mij altijd denken aan alcoholisten die niet drinkende mensen saai vinden. Etty, karin123, Lika en 3 anderen reageerden hierop 6
Etty Geplaatst 8 uur geleden Rapport Geplaatst 8 uur geleden Goedemorgen, Hier ook een pleaser. Tot en met de kleur van mijn toiletpapier. People pleasen kun je lees ik steeds vaker, zien als een afweermechanisme. Vechten, vluchten, bevriezen, pleasen. Wat ik ook steeds vaker lees is dat mensen die ermee willen stoppen, banden afsnijden met de mensen bij wie ze de onbedwingbare neiging voelen te pleasen. Terwijl je denk ik de meeste groei kunt creëren in contact, dààr kun je oefenen. Als je er tenminste vanaf wilt, van dat pleasen. En als je dan gevorderd bent, kun je altijd nog besluiten of je iemand nog steeds niet te pruimen vindt. Bij twijfel dan hè: soms is het gewoon klip en klaar dat je iemand eigenlijk helemaal niet mag, of dat zijn of haar gedrag niet oké is. bolletje reageerde hierop 1
Etty Geplaatst 8 uur geleden Rapport Geplaatst 8 uur geleden Als ik iets of iemand saai vind, dan is het vaak mijn eigen leven dat ik saai vind, plus een gevoel van onvermogen op dat moment om daar iets aan te doen. Ruzie zoeken of me bemoeien met de ruzie en ellende van anderen is dan een uitweg. Of in de spiegel kijken. Niet altijd zin in.
Etty Geplaatst 8 uur geleden Rapport Geplaatst 8 uur geleden Ga vanmiddag naar een verjaardag waar iemand komt die al heel lang in mijn leven is en die vaak ongewenst commentaar levert op mij en mijn leven, en ik ga er sinds een jaar anders mee om. Ik heb er gewoon zin in om weer te oefenen. Vroeger zag ik er als een berg tegenop, was gesprekken in mijn hoofd aan het voorbereiden. Het heeft allemaal te maken met mijn grenzen, het begon met observeren en erkennen dat iemand over mijn grens ging. Daar zat veel schaamte op, stoere meid die ik ben. Daarna ging ik voorzichtig oefenen met me uitspreken, of vaker niet reageren (maar dan niet vanuit zwakte), niet uitleggen, verklaren, verdedigen. De bal terugleggen. Musashi en Lika reageerden hierop 2
Musashi Geplaatst 8 uur geleden Rapport Geplaatst 8 uur geleden Goeie morgen, vandaag staat ook bij mij een moeilijk gesprek op de planning. Met mijn mama en mijn zus. Het sluit aan bij wat hierboven staat en waar ik dit jaar veel over heb geleerd in een cursus over angst. Het please gedrag (fawn) werd daar ook uitgelegd als een overlevingsmechanisme (reactie op angst) naast freeze, fight, flight. Verder wil ik er hier niet al te diep op in gaan maar ik weet wel dat het een uitdaging wordt om bij thuiskomst geen fles open te trekken. Deze week is goed gegaan maar vandaag voelt aan als de echte test. Doet ie het of doet ie het niet?
Marij Geplaatst 7 uur geleden Rapport Geplaatst 7 uur geleden @Etty, veel plezier vandaag 🙂 @Musashi vooral sterkte, ik hoop dat je een alternatief voor de fles hebt bedacht voor na je gesprek vandaag! @bumperjim ‘puntjes op de i’ zetten maakt dat het heel simpel lijkt wat je gaat doen? Musashi reageerde hierop 1
Lonster1 Geplaatst 7 uur geleden Rapport Geplaatst 7 uur geleden Fawning is voor mij ook een nieuw woord. Als pleaser ben je gevoelig voor wat de ander nodig heeft en voor sferen. Het boek "Ik begin geloof ik te leven" dat daar over gaat vond ik heel boeiend en herkenbaar. Moeilijke gesprekken ga ik ook liever uit de weg. Lika reageerde hierop 1
renaldo61 Geplaatst 6 uur geleden Rapport Geplaatst 6 uur geleden 21 minuten geleden zei Lonster1: Fawning is voor mij ook een nieuw woord. Als pleaser ben je gevoelig voor wat de ander nodig heeft en voor sferen. Het boek "Ik begin geloof ik te leven" dat daar over gaat vond ik heel boeiend en herkenbaar. Moeilijke gesprekken ga ik ook liever uit de weg. Dat is ook een nieuw woord voor mij. Mensen begrijpen maar niet dat ik moeilijke gesprekken liever vermijd.
Musashi Geplaatst 6 uur geleden Rapport Geplaatst 6 uur geleden Ik niet. Ik wil volle bak vooruit, liefst al gisteren diep doordringen naar de kern van het probleem. Maar dit is voor velen (de meesten, incl mezelf) wel angstaanjagend en daardoor schiet iedereen als vanzelf in de overlevingsmechanisme, wat een echt gesprek natuurlijk helemaal in de weg staat. Mijn uitdaging is dus vooral om het heel traag (te traag) aan te pakken, zonder verwachting van een bepaald resultaat. En daar ligt de ware uitdaging, daar ook ok mee zijn, de kleine stapjes die gezet worden, zonder het resultaat al dan niet behalen, in rekening te brengen. Ons allemaal netjes in die ‘window of tolerance houden’, dat is m’n echte werk en tegelijk ook niet mijn verantwoordelijkheid om dat voor anderen te doen. Maar als het niet lukt, voel ik me er wel de dupe van en dan ja, wat dan hè… 🥲
Lika Geplaatst 6 uur geleden Rapport Geplaatst 6 uur geleden Deze pleaser meldt zich. Boeiend wat hier wordt geschreven. Dank voor de boeken-tip @Lonster1! Ik probeer ook steeds meer te oefenen met bewustwording en ander gedrag. De nieuwsgierigheidsknop is daar onderdeel van. Maakt het wat makkelijker voor mij. Wat speelser.
Adri03 Geplaatst 5 uur geleden Rapport Geplaatst 5 uur geleden 3 uur geleden zei Yana: Het forum saai vinden als er geen ruzie gemaakt wordt doet mij altijd denken aan alcoholisten die niet drinkende mensen saai vinden. Saaiheid heeft mijns inziens niet zoveel met de afwezigheid van ruzie te maken, als wel met de afwezigheid van discussie. Al is het natuurlijk zo dat sommige overgevoelige types discussie verwarren met ruzie .
Adri03 Geplaatst 4 uur geleden Rapport Geplaatst 4 uur geleden En trouwens, kijk om je heen: niet-drinkende mensen zijn vaak ook best wel saai. Het is alleen de vraag of dat erg is.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden