Spring naar bijdragen

Dinsdag 22 juni 2021


nancy

Aanbevolen berichten

Goeie morgen,

buiten een beetje stijve arm (slechts een beetje met dank aan Knakker) heb ik geen last gehad, integendeel, de dag erna (gisteren dus) had ik een kuis- en opruimaanval die geen naam had, ongezien…als dat een bijwerking zou zijn, i like! :D

dit weekend had ik een gesprek met een kameraad die 4 maand gestopt is met alcohol en die volop in de ‘onderhandelingsfase’ zit met zichzelf, och misschien 1x per maand een goeie fles, moet toch kunnen,… ik heb hem gezegd dat mijn jaarplan in dat opzicht  me het wel gemakkelijker maakt, geen ruimte voor onderhandeling, gewoon onmiddellijk afblokken die gedachten, maar ik merk wel nav dat gesprek, de onderhandelingen binnen sluipen…mijn jaar is rond op 2 januari maar nu begin ik te denken dat ik mss een jaarlijkse uitzondering moet maken rond de feestdagen (kerstmis en oudjaar/ nieuwjaar) om dan op 2 januari elke keer terug te stoppen…ik weet niet of het dan gemakkelijker/ moeilijker wordt…ik zou in elk geval van het jaarpact vallen dus dat is mss later nog een stok achter de deur…

vandaag in elk geval niet! Fijne dag iedereen! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 minuten geleden zei Musashi:

 

maar ik merk wel nav dat gesprek, de onderhandelingen binnen sluipen…mijn jaar is rond op 2 januari maar nu begin ik te denken dat ik mss een jaarlijkse uitzondering moet maken rond de feestdagen (kerstmis en oudjaar/ nieuwjaar) om dan op 2 januari elke keer terug te stoppen…ik weet niet of het dan gemakkelijker/ moeilijker wordt…ik zou in elk geval van het jaarpact vallen dus dat is mss later nog een stok achter de deur…

Daarom maak ik elke dag de afspraak 24 uur niet te drinken. 365 keer die afspraak en ik ben een jaar verder. (moet ik ook nog vol gaan houden natuurlijk) 

Daarnaast schiet er dan meteen een zin door mijn hoofd van mijn sponsor namelijk: "1 is teveel en 1000 is te weinig." 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor je reactie en goeie vraag @Yana! Over het algemeen overheerst bij het ‘ik wil niet’ boven ‘ik mag niet’, maar ik weet niet of dat in die feestperiode ook overheerst tijdens (familie)feesten, meedoen voor de gezelligheid en vooral om ‘niet raar te zijn’…maar het is zo’n dubbeltje op zijn kant: ofwel helpt het me om de rest van het jaar niet te drinken, ofwel wordt het dan op 2 januari van voren af aan en moeilijker om opnieuw te stoppen, dan wil ik het precies ook niet…de keuze zou gemakkelijker zijn moest ik weten dat ik nadien gewoon terug verder gestopt blijf maar het houdt wel een risico in (wat als het niet zo ‘gemakkelijk’ meer is) en daar sta ik dan ook weer niet voor te springen eerlijk gezegd…och eigenlijk zijn het zorgen voor (een half jaar) later…

vandaag ga ik onkruid wieden en nuchter zijn, joepie!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Best klopt helemaal hoor! Dag per dag is (zeker in het begin) het meest behapbare, overzichtelijke, minst angstaanjagende…maar zoals ik hier ook al las van @Bob is het ook wel lekker makkelijk als je met jezelf voor een langere tijd een afspraak maakt, dan moet je niet elke dag opnieuw kiezen, maar is het al op voorhand beslist…lekker ‘makkelijk’, niet meer over nadenken, ‘ gewoon ‘doen…het enige dat ik merk is dat je op het einde van die periode toch altijd opnieuw getriggerd wordt en opnieuw overweegt om het al dan niet te doen (of het nu een dag/ week/ maand/ of jaar is maakt niet uit). In dat opzicht wordt ‘nooit meer’ dan ook weer gemakkelijker (mischien), minder vermoeiend alvast om niet altijd opnieuw te ‘moeten’ onderhandelen, kiezen en beslissen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Musashi, ik snap je wel hoor, maar volgens mij zit het gevaar er juist in dat de berg te groot wordt. Als je zegt ik ga nooit meer drinken komen inderdaad de gedachten aan vakanties, feestdagen, verjaardagen of terrassen voorbij en wordt het voor mij moeilijker om de beslissing om niet te drinken vol te houden. Dan is het makkelijker om te zeggen dat hou ik toch niet vol.

Het mooie vind ik nu dat het juni is en ik je nu al over kerst zie praten. Dat is precies de berg die ik bedoel... 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen. 

Ja, ook ik denk soms ‘ af en toe misschien?’. Gelijk daarna de vraag die @Yanastelde. ‘Wat voegt het toe?’ En die vraag kan ik niet positief beantwoorden. Vrijwel zeker een kater (ervan uitgaande dat 1 of 2 toch niet lukt), schuldgevoel en een gevoel dat ik meer wil/verdien/mag. Nee. 0 is beter.

Laatst wel 2 sigaretten gerookt. Heel raar. Ik deed zomaar ‘mee’. Ontzettende zin in. Beetje raar. Maar het voelde niet goed. Misselijk makend en toch meer willend. (Vandaar de tweede) En het voelde ook weer heel normaal. Terwijl ik al bijna 5 jaar niet rook. Dat normale vond ik een beetje eng. Dat zegt mij iets. Ook weer 0 dus. 
 

mensen en gedachten en handelingen. Rare combi’s…

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...