Spring naar bijdragen

Dinsdag 22 juni 2021


nancy

Aanbevolen berichten

Voor mij kwam "ik hoef niet meer" de eerste jaren op 'héééééél speciale en zééééér zeldzame' (dus, vond ik onterecht, niet echt meetellende) momenten toch wel degelijk neer op een 'tijdelijk' "o nee, ik MAG niet want weet je nog, je HOEFT niet". Om mezelf er op moeilijke momenten tóch weer even aan te herinneren dat ik niet, zelfs NOOIT meer wilde drinken. De gigantische stapel aan ervaringen met de afloop van "ach, die ene keer of die ene aangelegenheid" heeft me uiteindelijk dan tóch de meest succesvolle oplossing gebracht, nu twaalf en een half jaar geleden. Als ik niet meer hoef, dan moet ik mezelf ook wijsmaken dat als ik eens wél hoef, dat het dan toch echt even niet mag... tot het niet meer hoeft. Zolang ik nog heel af en toe nog wel de behoefte aan drank had wist ik van mezelf dat de onbetrouwbare alcoholist nog steeds in me aanwezig was en dat ik weer met achterdeurtjes, onderhandelingetjes, kortom smoesjes in de weer was. Door me hier bewust van te worden en (vooral) blijven is de behoefte/gedachte/koppeling tussen omstandigheid en drank verdwenen.

bewerkt door Kohtje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is jammer, @ikkanhet. Hoe langer (en hoe meer) je blijft drinken, hoe verder weg het goede gevoel dat je had toen je niet dronk. En dan bedoel ik niet dat je met niet drinken alleen maar goede gevoelens hebt, maar verdriet en kwaadheid beleven zónder drank is zoveel echter en relativeerbaarder dan mét drank.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Juist nu is de kracht om  niet te drinken het grootst  @ikkanhet als je elke keer als er iets  in je leven gebeurd  (en dan  onderschat ik echt dit niet ) zal je blijven grijpen  naar de drank . 

Omdat je niet leert met moeilijke en zware momenten  om te gaan zonder drank.

Maar als jij  hier   nu vrede mee kan hebben en straks weer  stopt kan ik het  je niet ontzeggen  . 

Het is aan je eigen besluit   of je geheel wilt blijven onthouden  van drank of het jezelf nog steeds wilt toestaan  op  de kl....momenten van het leven .

Precies  het omgekeerde  wat hier  vanmorgen  geschreven wordt hoe ga je om met je besluit  met de leuke momenten zoals  kerst  , vakantie  enz .. houd je de deur dicht  of gooi  je hem eenmaal weer open.

 

En echt    nogmaals   ik wil je niet  aanvallen of belerende  overkomen  maar hoop dat je begrijpt  wat ik bedoel... :lips:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit is nou een situatie waarin je je motivatie kunt trainen/harden. Waar Lieke ook aan refereert. Het zijn juist dit soort situaties die menigeen bang maakt om te zeggen: ik wil nooit meer drinken. Terwijl juist deze situaties het niet meer drinken zo waardevol maken. Niet drinken als alles min of meer op rolletjes loopt is voor menigeen nog niet zo heel erg moeilijk. Maar juist op de momenten dat drank heel aantrekkelijk lijkt zeggen: "Nee, Nu Toch Echt Even Niet", maken het makkelijker om later echt zonder drankbehoefte door het leven met al z'n hoge toppen en diepe dalen te gaan.

Geen motivatie hebben wil nog niet zeggen dat je er niet mee bezig hoeft te zijn. Je kunt motivatie oproepen en laten groeien. Zeg bijvoorbeeld tegen je volgende slok: ik stel hem een kwartiertje uit. Vervolgens nog eens een kwartiertje.
Dat werd hier "vroeger" de eierwekkermethode genoemd. Die eerste slok in kleine stapjes steeds voor je uitschuiven...
Al zou je er maar een dag mee winnen. Dan heb je toch al weer een leuke start gemaakt. Jij bent voor jezelf in deze akelige omstandigheden nog altijd de belangrijkste persoon. Zonder jou bestaan je omstandigheden niet meer voor je. Jij bent nodig voor je eigen omstandigheden. Je verandert ze niet met alcohol. Je sluit je er alleen voor af.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ikkanhet  ga de schuld  niet  bij jezelf neerleggen  van ik had haar zo graag nog  willen helpen  , als iemand  zo in een diep dal zit  dan is dat zo moeilijk want de gene is zo ver weg dat je daarin bijna gewoon  geen  bereikbaarheid  in treft .

Ga bij jezelf  na waarom je drinkt .

Is het verdriet je boosheid  je onmacht   ? wat voel  je en wat wil je niet  voelen ? Dit refereert  misschien  naar  een heel  pijnlijk  innerlijke  gevoel  .

Wat @Kohtje schrijft  dit zijn situaties  waarin  je angst om nooit  meer te drinken  zo wankel  maakt . 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei spirit:

Bijgelezen. Wat eem mooie bijdragen en wat een openheid.

@niksgefeliciteerd met je anderhalf jaar.

@ikkanhet, ik hoop zo, dat je je weer snel kunt herpakken. Gun het je zo :heart:.

Ik ben mezelf aan het trainen, hoe om te gaan met tegenslagen. Verleden week met mijn fiets, was ik ook heel erg boos. Heb lopen schelden, lopen schreeuwen, gejankt, echt alles kwam eruit. Het ging niet alleen om de fiets, maar alles wat ik had opgepompt, kwam eruit. Ben ook huilend naar de buurvrouw gegaan. Die heeft me wat gerust gesteld en een kopje koffie aangeboden. Had ook kunnen gaan drinken, maar wat had dat opgelost? 

Ja begrijp je goed maar ik vindt een fiets niet te vergelijken met een mensenleven. Roept zeker ergernissen op maar ik kan niet tegen de onmacht. Had zoveel plannen wat ik met haar wilde gaan doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het klinkt misschien raar en gevoelloos, dat is het niet. In wezen zijn, wat betreft niet willen drinken, die fiets en een mensenleven precies hetzelfde. Emotie is emotie. De grootte en de sterkte van die emotie zal nooit moeten bepalen of we de realiteit willen ontvluchten of juist aangaan. Als mens kun je je emoties het best op waarde schatten als je nuchter bent.
Onmacht ontstaat pas als je een sluier van een (alcohol)roes over je emoties heen gooit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 minuten geleden zei ikkanhet:

Ja begrijp je goed maar ik vindt een fiets niet te vergelijken met een mensenleven. Roept zeker ergernissen op maar ik kan niet tegen de onmacht. Had zoveel plannen wat ik met haar wilde gaan doen.

Uiteraard  is een fiets niet  te vergelijken  met een mensenleven  maar het gaat wel  om de onmacht  die je voelt , boosheid  verdriet .

Die zullen  het zelfde binnenkomen.

Ik had  het  met  de rechtszaak  van mijn  jongens  , de uitspraak van de  rechter   .

Er kwamen  zoveel emoties  vrij  en dan gaat het ook niet  om  een mensen leven maar op dat moment  om mijn jongens  die ik niet terug  kreeg nog . 

Ik ben met mijn  man daarna  naar zee gereden daar heb ik golven gesprongen  gebeukt ... 

En dat terwijl  ik ook het  liefst  naar de fles  had willen  grijpen  .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Bor als dit voor jou voldoende geweest om even weer  de druk  van de ketel te halen  is dat prima   voor  jou en weloverwogen  over nagedacht  .

Jij hebt  nooit  de intentie  geopperd  dat je niet meer wilt drinken  maar wel gecontroleerd  wilt houden  .

Als jij hiermee verder kan dit  jou  niet  heeft  getriggerd  tot verder gebruik  is dat prima toch ? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Bor tussen  de regels in je andere versie wist jk heus wel  hoe  dit daadwerkelijk  gegaan was ;) 

En dat is wel wat er gezegd  wordt  dat het bij  verslavings gedrag past en hoort .

Anders zal je dit niet zo doen  .

Maar als dit  even voor jou  voldoening  gegeven heeft  even  jou lucht  heeft  gegeven  . 

Maar je nu wel een stop knop  weer hebt .. 

Als ik naar mij  zelf kijk heb  ik nooit gedurende een dag  kunnen  drinken  om een roes te krijgen  1 liter wijn  en dan normaal  verder gaan  ? Nee ik heb  dat  niet  gekund.

Bij  mij  was het zo veel ik kon in korte  tijd  . 

Zodoende wil en kan ik niet  meer starten  met alcohol  .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...