Spring naar bijdragen

Woensdag 6 januari


ikkanhet

Aanbevolen berichten

@nancy, wat heftig, tóch dus. Sterkte voor jullie. 

@Jopie, je zult dit niet lezen, maar toch wens ik jou fijne dagen.... 

@Bor, die Bo lijkt me een heerlijk beest, wat fijn dat het zo klikt. 
                Ennu.... afvalbakjes maar even hoog zetten als je de kamer/keuken uit gaat. :lol:

@Maja, fijn dat moeder nu voorlopig thuis kan blijven, hopen maar dat het vervolg ook voorspoedig zal zijn. 

@Renaldo61, mooi dat alles voorspoedig is verlopen, en vandaag hondje weer thuis, mooi!

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen. (Thuis)werken vandaag weer. Alle dagen lijken op elkaar. Zit  af en toe te googelen op campers en dan te fantaseren hoe ik die leuk inricht en dan in mn eentje een reis maak. Ik heb niet eens mijn rijbewijs en het lijkt me doodeng zo'n ding te besturen. Vluchtgedrag denk ik. Maar wel fijn om bij weg te dromen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat er met de vriend van @nancy is gebeurd raakt me erg merk ik. Ik ben de laatste tijd bang om weer in een depressie te komen, aantal keer meegemaakt vroeger. En dat terwijl ik juist eindelijk de AD wilde afbouwen. Daar wacht ik nog maar even mee:blush: Ik wil nooit meer zoiets mee maken, maar het lijntje is zo dun soms. Denk je dat het goed gaag en dan ineens voel je dat je naar beneden kukelt. Ik ben blij dat ik niet drink, anders was ik nu allang in dat gat gevallen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen allemaal

Mega vracht boodschappen gedaan
Straks komt vriend
we gaan een fikse wandeling maken vandaag

Ben nu 2 dagen koolhydraat arm aan het eten
Veel groenten, fruit eiwitten, minder brood geen aardappelen
Laat er nu al 1.5 kilo af zijn
Voel me ook veel beter al
En geen suiker natuurlijk, daar reageer ik altijd heel heftig op in de vorm van moe zijn en ontstekingjes her en der
dan ook veel meer last van mijn gewrichten

Nee, helemaal afgelopen met dat slechte eten nu
Ben gemotiveerd :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 minuten geleden zei Bor:

Ja maar ja, je bent geopereerd gister @Renaldo61en die chirurg mag je pijnstillers voorschrijven zolang er niet in je dossier staat dat je die niet mag hebben. Daar doet de persoonlijke mening van 1 of andere psych er niet toe.

Of je ze daadwerkelijk slikt of niet is je eigen verantwoordelijkheid.

Maar ik snap je wel een beetje hoor. Ik mocht van huisarts liever geen pammetjes en refusal hebben, van mijn nieuwe huisarts wel, schreef ze me gewoon voor. Ondanks wat in me dossier staat. Ik kreeg pammetjes dus maar heb het nooit meer tot me genomen omdat ik daar in het verleden vreselijk mee gekloot heb, dat risico neem ik niet weer.

Mijn huisarts schrijft me ook klakkeloos pammetjes voor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Bor:

Ik weet nooit wat ik dan op tafel moet zetten naast de groente en vlees als er geen aardappelen? Het enige wat ik daarvoor in plaats kan bedenken is rijst maar om nou rijst bij elke groente te doen? 

Ben je ook snel flauw van de rijst denk ik. En pasta's zijn weer dikmakers.

Hoe doe jij dat dan @rapilos?

Nou ja Bor!

Het kunnen toch ook 2 groentes zijn, aardappels zijn uiteindelijk ook groente.

Maar anders:

rijst idd

noedels

pasta

aardappelpuree

polenta

tamme kastanjes (zoals ze hier op het vuur staan op dit moment)

brood

naan

tortilla's

Ik kan nog wel doorgaan maar we gaan aan tafel :D 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

45 minuten geleden zei Bor:

Nee hij is niet te dik hoor maar ik hoor wel vaker dat men dan stopt met brood en aardappelen. Dan denk ik wat is het alternatief? Want veel verder dan rijst en pasta kom ik dan niet.

Jullie dus ook niet..?

Ik heb bij etendebaas vorig jaar wat geschreven over koolhydraatarm eten (5 juli 2020 in de draad "Overmatig blijven snoepen").

Het lukte me niet om hier een link te plaatsen dus neem ik de tekst maar over.

Citaat

 

Ja, zoetigheid, daar moet moet je mee oppassen. Het geeft een snelle kick maar dat effect trekt snel weg terwijl intussen wel een systeem in je lichaam in gang is gezet dat vraagt om meer. Het heeft te maken met je insuline huishouding in combinatie met een bloedsuikerspiegel die heftige variaties ondergaat. Diabetespatiënten moeten hier extra op letten maar ook voor anderen kan het van belang zijn. Wist je overigens dat het meeste fruit ook veel suiker bevat dus dat het verstandig is daar ook niet te veel van te eten. Groente is weer geen probleem, daar mag je zoveel van eten als je wilt. Meer in het algemeen gaat het om koolhydraten, dus niet alleen suiker (en dus ook koek, snoep, chocolade, ijs, vruchtensap) maar ook brood, aardappels, witte rijst. Dat weet niet iedereen. 

Op advies van een diëtiste heb ik bij de laatste geslaagde periode van afvallen geleerd dat je een aantal weken achterelkaar (b.v. 6 weken) of zelfs permanent een koolhydraatarm dieet kunt volgen en dat bevalt me nog steeds heel goed. Wat je lichaam uit die koolhydraten haalt kan het namelijk ook verkrijgen door omzetting van andere stoffen, waaronder vet. Met een koolhydraatarm dieet wordt dus lichaamsvet afgebroken. Kijk eens aan! Nu ik de vervangende ingrediënten ken blijf ik die ook daarna bij mijn vaste eetgewoonte houden, al ben ik niet heel streng meer. Ik ben er alleen nog niet helemaal uit of de trek aan tussendoortjes er bij mij nu wel of niet door wordt aangewakkerd, dus experimenteer ik er nog wat mee om te zien of het niet beter is toch iets meer koolhydraten in mijn dieet toe te laten. De theorie zegt echter dat je daarmee ook de trek erin weer aanwakkert.

Hierover is uiteraard literatuur te vinden. Je kunt om te beginnen eens kijken op voedingscentrum.nl en evt. ook onderstaande lijst aanhouden. Receptenboekjes zullen er vast ook wel zijn.

Je moet de zgn. "snelle" koolhydraten vermijden, dat zijn de koolhydraten die snel in je bloed worden opgenomen. Koolhydraten die langzaam in je bloed worden opgenomen zitten b.v. in bruine rijst en bulgur en kunnen minder kwaad.

Er zitten geen of praktisch geen (snelle) koolhydraten in:

Vlees, vis, kip, ei, soep, linzen, peulvruchten, noten, roggebrood, champignons, groentesap (b.v. tomatensap), groentes, avocado, garnalen, schaal- en schelpdieren, olijven, pesto, tapenade, eiersalade. Toch nog best veel keus dus.

Wat je moet vermijden is:

Crackers, het meeste fruit inclusief vruchtensap (maar wel mag: aardbeien, bosbessen, frambozen, bramen, banaan), brood (met name wit brood), aardappelen, witte pasta, witte rijst, koek, snoep, chocolade, ijs, drop. Wel kunnen bruine rijst, bulgur, couscous en met mate ook zoete aardappelen en volkorenpasta.

Wist je dat fijngesneden bloemkool een goede vervanging is voor witte rijst? Het ziet er net zo uit en kan in de meeste gerechten gewoon meegenomen worden in plaats van rijst. Je kunt het kort koken of kort (mee)bakken bij een wokschotel. Het geeft een welvoldaan gevoel.

 

 

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat naar Rosee, dat je zo down bent. Proberen wel naar buiten te gaan en niet te lang voor die schermen blijven zitten. Dat helpt echt. Ik heb rond lunchtijd met een vriendin uit de buurt in flinke pas drie kwartier gewandeld. Dat doet de thuiswerker goed.

Over koolhydraatarm: ik eet vaak zoete aardappel en pastinaken, in plaats van aardappels of rijst. Of een hele berg geroerbakken groenten, met venkel bijvoorbeeld. Met kaas of noten, of kip. Als je altijd AVG - aardappels, vlees, groente eet, is het lastiger om vegetarisch of koolhydraatarm te gaan eten, want dan lijkt het altijd minder lekker dan wat je gewend bent.

Vanavond eet ik linzen. Dat is niet koolhydraatarm, maar wel voedzaam en ik vind het lekker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...