Spring naar bijdragen

Zondag 7 juni


Aanbevolen berichten

Goeiemorgen. Ik vind het zo lief dat jullie naar me vragen @Lonster, @Rosee en @Yvonne. Het gaat gelukkig goed met me maar wat betreft het forum word ik een beetje moe van mezelf. Ik erger me dood aan een paar mensen en die ergernis kan ik moeilijk loslaten. Zelfs als die persoon iets volkomen onschuldigs schrijft zit ik al te zoeken naar hoe achterlijk hij/zij nou weer is. Op die manier verstoor ik de kalmte die ik zo fijn vind in mezelf. Ik vind dat ik weinig compassie heb, vooral als ik sommige van jullie dan warme dingen zie schrijven terwijl ik in gedachten naar woorden zoek om mee te slaan :blush:.

De meeste van jullie vind ik leuk en lief en soms ook wijs en ik lees graag hoe het jullie vergaat maar soms vraag ik me af wat ik hier nog doe. Om alcohol de baas te blijven heb ik het volgens mij niet nodig dus ik besloot eens een tijdje niet mee te lezen. Ik weet nog niet hoe nu verder...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

28 minuten geleden zei Yana:

Goeiemorgen. Ik vind het zo lief dat jullie naar me vragen @Lonster, @Rosee en @Yvonne. Het gaat gelukkig goed met me maar wat betreft het forum word ik een beetje moe van mezelf. Ik erger me dood aan een paar mensen en die ergernis kan ik moeilijk loslaten. Zelfs als die persoon iets volkomen onschuldigs schrijft zit ik al te zoeken naar hoe achterlijk hij/zij nou weer is. Op die manier verstoor ik de kalmte die ik zo fijn vind in mezelf. Ik vind dat ik weinig compassie heb, vooral als ik sommige van jullie dan warme dingen zie schrijven terwijl ik in gedachten naar woorden zoek om mee te slaan :blush:.

LOL ik erger me maar ik mag me eigenlijk niet ergeren want ik moet compassie hebben en dat heb ik kennelijk niet genoeg :) Moet meteen weer denken aan Jan Geurtz zn boek die beschrijft precies dat.

Erger je nou gewoon lekker Yana "ik erger me ik ergerde me ik heb me geërgerd" (oh tis alweer voorbij) en krijg geen hekel aan jezelf hè.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 minuten geleden zei bumperjim:

LOL ik erger me maar ik mag me eigenlijk niet ergeren want ik moet compassie hebben en dat heb ik kennelijk niet genoeg :) Moet meteen weer denken aan Jan Geurtz zn boek die beschrijft precies dat.

Erger je nou gewoon lekker Yana "ik erger me ik ergerde me ik heb me geërgerd" (oh tis alweer voorbij) en krijg geen hekel aan jezelf hè.

:D Maak je geen zorgen, ik ben dol op mezelf. Maar wat is jouw voorstel als ik me lekker zit te ergeren, dat ik dat dan 'hardop' doe?

Welk boek van Jan Geurts?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen! @Yana herkenbaar hoor. Wel jammer dat we weinig van je lezen! Vandaag 11 weken en 2 dagen, in de twaalfde week dus. Donderdag weer naar de verloskundige. De misselijkheid zakt, ik begin een buikje te krijgen. Vriend is nog steeds helemaal in de zevende hemel. Van de week zijn we naar zijn huis geweest. Per 1 augustus gaan we daar wonen. Dan langzaam aan de slag met de babykamer. We weten precies wat we willen, dat scheelt weer. Dan het poezenbeest, oftewel Timo. Wat een ondeugd is het al! Hebben hem al een paar keer uit de gordijnen moeten halen. Vannacht was hij wel rustig. Nu loopt hij als een gek achter een balletje aan te rennen. Mooi om te zien. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Yana

"Verslaafd aan liefde"

dat heeft met liefde niet zoveel te maken, maar hij komt met een model dat erop neerkomt dat

1 veel mensen (al in hun vroege jeugd) ervan overtuigd zijn geraakt dat ze in principe niet helemaal OK zijn

2 tenzij/totdat ze aan bepaalde eisen voldoen en die leggen ze zichzelf dus op

3 waardoor ze allerlei reflexen en automatismen ontwikkelen om waardering/goedkeuring/liefde van buiten te krijgen

4 en dat moet dan weer met allerlei lagen make-up worden verdoezeld zodat het ego er van de buitenkant fantastisch uit ziet. 

De oplossing is natuurlijk dat je moet ontdekken dat je eigenlijk WEL gewoon goed bent zoals je bent dan is het hele verdere circus niet nodig. Nou en hoe ontdek/ervaar je dat dan, dan wordt het allemaal een stuk vager, maar dat is in principe de strekking.

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

(Vervolg) Hij beschrijft ook een mechanisme van versmelting en dissociatie, dwz mensen kunnen helemaal versmelten met een bepaalde rol (die ze spelen om goedkeuring etc te krijgen) totdat ze zich realiseren/wijsmaken dat het spelen van die rol hun juist weer niet OK maakt, dan slaan ze helemaal om (dissociatie) dwz "ik wil niet meer zo zijn" (hekel aan jezelf) en dan versmelten ze weer met een gedrag "een level hoger".

Hij beschrijft het begrijpelijker dan ik hier doe maar ik herken veel dingen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 minuten geleden zei Jopie:

grijns. Volgens mij zit die zo verheerlijkte compassie die ervoor zorgt dat je je niet meer ergert vaak heel heel dicht bij niet-betrokkenheid en zelfs het helpen wel lekker vinden omdat het jou zelf energie geeft. Ik kan er in ieder geval weinig mee, voel me dan net een slecht opgeleide maatschappelijk werker. Zo eentje met zo'n zachte stem.   :)

(dat los van de "wat je prikkelt zegt iets over jezelf")

Ja het helpen leidt lekker af ook van je eigen ellende :) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 minuten geleden zei Yana:

Maar wat is jouw voorstel als ik me lekker zit te ergeren, dat ik dat dan 'hardop' doe?

Ik ben nog benieuwd naar je reactie hierop @bumperjim Het lijkt me zo ongezellig voor het forum als ik losga met mijn ergernissen.

bewerkt door Yana
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zojuist zei Yana:

Ik ben nog benieuwd naar je reactie hierop @bumperjim

Erger je maar gewoon lekker zoals je wilt, niet concluderen dat je weinig compassie hebt. 

Want dat zou betekenen dat ik ook weinig compassie heb want ik erger me ook regelmatig hier en ik ben pas OK als ik veel compassie heb :D 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Yana:

Op die manier verstoor ik de kalmte die ik zo fijn vind in mezelf. Ik vind dat ik weinig compassie heb, vooral als ik sommige van jullie dan warme dingen zie schrijven terwijl ik in gedachten naar woorden zoek om mee te slaan :blush:.

Heb je dat alleen hier of in het dagelijks leven ook? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei Yana:

Maar @bumperjim als wij hier onze ergernissen gaan zitten spuien, dat wordt een ongezellig zooitje toch? Dat zal de sfeer hier niet beter maken dus daarom vind ik het beter om op mijn handen te zitten ipv maar te typen wat me voor de bek komt.

Ja dat is dus een gezonde reden.

Maar als je op je handen gaat zitten vanuit het idee "ik moet meer compassie hebben" dat klinkt als een schema van Jan Geurtz.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei Sandro:

@bumperjim ik zie jou wel vaker de naam van Jan Geurtz noemen. Heb je meerdere boeken van hem gelezen? Welke raad je aan? Denk dat ik maar eens een boek van hem ga bestellen.

Ik heb 1 boek van hem 2 keer gelezen :) daarom lijkt het alsof ik er meerdere heb gelezen. Verslaafd aan liefde dus. 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 minuten geleden zei Sandro:

Heb je dat alleen hier of in het dagelijks leven ook? 

Ook wel in het dagelijks leven, maar ik heb weinig contacten dus het valt niet zo op. Ik heb snel oordelen over mensen en vind veel mensen oorverdovend dom, saai, alleen geïnteresseerd in dingen die nauwelijks van belang zijn en egocentrisch.

En daarnaast hou ik ook veel van mensen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 minuten geleden zei Lika:

@Sandro 'verslaafd aan liefde' van Jan Geurtz is het boek dat jim 2 keer las. Velen van ons hier ook volgens mij. Het is een eyeopener. 

Dat lijkt mij ook een interessant boek. "Vrij van gedachten" van Geurtz ook, na de samenvatting gelezen te hebben. Ik twijfel nog welke het gaat worden.

bewerkt door Sandro
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeiemorgen

 

Mooi thema.

'Wegblijven of spuien'. Alles of niets...zwart of wit, goed of fout.  

Het forum was, is voor mij een hele goeie leerschool gebleken om 'genuanceerder' te kijken, lezen en reageren.  Ook hierin een soort van impulsen beheersen.  Te onderzoeken wat er nou gebeurt als ik me erger aan iemand of iets. Wat  zegt dat, over mij, over de ander? 'Moet' ik er iets mee?  Compassie beoefenen. Naar mezelf en de ander.  Meerdere perspectieven kunnen zien.  

Er is één ding waar ik wel denk in alles of niets...;)

 

Fijne boeken van Jan Geurtz. In ieder geval 'verslaafd aan liefde'.  

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...