Spring naar bijdragen

Woensdag 9 maart 2016


Gast Lars

Aanbevolen berichten

Ja. Jammer vind ik dat.

Heel jammer..want niemand is hier voor niets.

En ik ben zelf wel blij met elke dag het mij wel lukt.

 

Ik zou het ook wel leuk vinden als iemand tegen mij zou zeggen, bijv

wat goed dat je vandaag de rest weg gegooid hebt en niet door gezopen hebt.

 

Het enige wat ik erover las was was negatieve feedback.

 

Lieve Agnieta,

 

Die negatieve feedback die jij meent te lezen zou je juist positief kunnen zien.

"Wat goed dat je vandaag de rest weg gegooid hebt en niet door gezopen hebt" zou als positief gezien kunnen worden,

ware het niet dat dat al jarenlang misschien wel één keer per maand tegen je gezegd wordt.

Voor jou is dat toch geen kunst meer?

Misschien zou je het, in plaats van in de beloning van weggooien van restjes, eens kunnen gaan zoeken in

de beloning van niet beginnen te drinken als je het moeilijk hebt. In de beloning van een langdurig nuchter leven.

En dan, nog weer wat later, in de beloning van het delen van positieve ervaringen met beginnende stoppers/minderaars.

 

of zoiets...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En ik witlof, heerlijke aardap. en een bal. 

Tja en soms word ik wanhopig als ik weer lees dat mensen gedronken hebben. Nu denk ik, ach ik reageer maar niet, dat heb ik al zo vaak gedaan en dat helpt niet. Dus moet ik er maar eens mee stoppen want die energie kan ik wel gebruiken voor anderen. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk, en dat heb ik hier al vaker gemeld, dat drinkers een bijbehorend verslavingsgedrag vertonen en dat stoppers, althans de meesten, dat verslavingsgedrag langzaamaan kwijt raken door aan zichzelf te werken.

Stoppers die dat uit overtuiging doen hebben een zindelijke manier van denken ontwikkeld die vaak haaks staat op de gedachtewereld van gebruikers. Die vergoelijken namelijk nog elke beker vergif die ze tot zich nemen.

Het is gewoon zwart tegen wit.

'Vind ik leuk', met uitzondering van de laatste zin omdat kappen met verslaving nu juist volgens mij precies betekent: stoppen met denken in zwartwit. Maar dat ter aanvulling, in het overige wat je schrijft kan ik me sterk vinden. Wie het lukt langdurig gestopt te blijven leert dus manieren om met problemen om te gaan ánders dan via drank.

 

Stoppen met wat jou verwoest is aanvaarden dat je aan de slag gaat, in real life. Zelf heb ik dat vooral via 'omdenken' gedaan.

 

aanvulling: ik plop er even iets tussen door, heb niet verder gelezen. Sorry.

bewerkt door urania
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb 2 grote borden stampot op. Enorme trek! de hele dag! Ook aan het snoep en water, thee, koffie, water, nog meer water, nog wat chocolade en ach, toch nog maar dat ijsje uit de vriezer etc etc :face-icon-small-shocked:

De illusie dat ik ga afvallen omdat ik niet meer die 2 flessen wijn per dag drink laat ik bij deze ook maar varen ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk, en dat heb ik hier al vaker gemeld, dat drinkers een bijbehorend verslavingsgedrag vertonen en dat stoppers, althans de meesten, dat verslavingsgedrag langzaamaan kwijt raken door aan zichzelf te werken.

Stoppers die dat uit overtuiging doen hebben een zindelijke manier van denken ontwikkeld die vaak haaks staat op de gedachtewereld van gebruikers. Die vergoelijken namelijk nog elke beker vergif die ze tot zich nemen.

Het is gewoon zwart tegen wit.

---------------------------------------------------------------------------------------------

Met wat je hierboven schrijft jowan raak je de kern van het probleem tussen de minderaar en stopper.

Zelf heb ik lang moeite gehad met stoppers en minderaars door elkaar.

Tot ik dacht tja, de minderaar komt misschien na lang minderen vanzelf tot de conclusie dat minderen niet de goede weg is, maar is dat ook zo.

 

Ik weet van de meeste mensen hier niet of ze met minderen bezig zijn of met stoppen.!!!!!

Dat is wat me een beetje dwars zit en dat ik bij niemand van de minderaars lees of er een plan is, doelen gesteld worden en naar manieren gezocht wordt om deze doelen te halen, wat beroerd de minderaar waar is men mee bezig.

In dat kader zou ik best wel willen horen hoe zo’n plan eruit ziet en je hoeft als minderaar niet uitgebreid te vertellen hoeveel je hebt gedronken en dat het gesmaakt heeft maar dat het plan er bv 1 te nuttigen vandaag is gelukt, welke problemen je bent tegen gekomen en dat je daar blij mee bent.

Maar dat lees ik niet op de site , ik mis dat contact.

 

Altijd druk met minderen, dus met drank, kost bergen energie weet ik uit ervaring en je blijft maar bezig met de gedachte aan drank, drank is nog steeds het middelpunt waar alles om draait en geraakt daardoor niet uit het systeem een circel die niet wordt doorbroken.

 In dat kader denk ik dat geestelijke veranderingen  daardoor moeilijk te realiseren is.

Ik denk dat he, maar weet dat niet zeker want ik lees er nauwelijks wat over.

 

En die veranderingen zie ik bij de stopper wel, drank staat bij hem niet meer centraal, daardoor ontstaat ruimte om zijn problemen helder te krijgen en er wat aan te doen, zijn toon veranderd wordt milder, hij is vriendelijker in de omgang, het smoezenboek gaat  dicht en zijn verslavingsgedrag  verdwijnt naar de achtergrond.

Zijn emotionele leven komt weer tot bloei.

 

Toen ik stopte met drinken wilde ik het liefst minderaar ( gecontroleerd drinker) worden want daar kun je alle kanten mee op maar onbetrouwbaar als ik was mocht dat van mijn toenmalige therapeut niet, er worden bepaalde voorwaarden gesteld aan gecontroleerd drinken en als zwaar alcoholist voldeed ik daar niet aan.

t Was in het begin afzien, het duurde lang voordat de mist uit mijn kop was op getrokken maar ik heb door gezet en zonder drank dan 14 jaar alles bewust mee gemaakt en had ik nog gedronken dan was me dat zeker niet gelukt en had ik al 14 jaar onder de zoden geleden.

Ik vraag mij weleens af wat of welke situatie mij nu nog aan de drank kan brengen, maar kan er geen bedenken en laat het leven maar gewoon op me af komen.

 

Zomaar een gedacht.

 

Fijne avond.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben bang dat mensen die hier komen schrijven

niet snel echte minderaars kunnen zijn.

Voor ik afhankelijk was van drinken deed ik maar wat.

Soms 1 of 2 keer per week 3 Belgische bier

soms een week niets, en soms 3 of 4 keer.

Als ik me toen een minderaar had genoemd was ik

toch niet alcohol de baas, want het kostte me al met al

ook best veel gedoe. Na een paar crisisjaren, waarin ik

meer alcohol nodig had (leek te hebben) werd ik bang om

te stoppen. Toen heb ik jaren geforceerd geprobeerd te minderen,

stoppen afgewisseld met matig en onmatig.

Ik heb weinig echte excessen gekend en de mensen om mij heen

vonden niet dat ik een probleem had. Alleen mijn partner en ik wisten beter.

Nu lees ik hier het geworstel van sommigen hier, ook jarenlang nog.

Dan wordt het me soms zwaar om t hart; ik kan me soms niet indenken

dat juist mèt dit forum, het geworstel net zo moeilijk blijft als ik destijds zonder

mee moest maken. Terwijl bij mij het forum en de training samen hier, juist voor mij

het verschil maakten. De aanleiding had met mijn dochter, toen 13, te maken.

Voor haar kon ik stoppen, ik hield toen helemaal niet van mezelf, en zielsveel van haar (nog steeds♥).

Dus mij lukte voor haar wat mij voor mezelf nooit gelukt was.

Eenmaal helder en nuchter, begon het puin ruimen in mijn omgeving, mijn lijf en psyche, en ook in mijn ziel.

Het leek alsof ik mezelf opnieuw uit vond. Na veel gegraaf viel ik mezelf vaak zo mee, dat er een vorm van

respect en acceptatie ontstond. Het woord zelf -liefde past nog steeds niet bij me, maar als ik zeg dat ik

dik (!) tevreden ben met mezelf, dan is dat al heel veel. Ook met mijn fouten en nare eigenschappen, die

ik ook nog steeds heb.

Ik heb nog jaren geloofd dat als een van mijn kinderen dood zou gaan, ik dan wel weer eenmalig aan het drinken sla. (leaving Las Vegas)

Nu denk ik dat niet meer, maar ik hoop niet dat ik hier op getest word.

Maar drank zelf, doet me echt helemaal niets meer.

bewerkt door lady jane
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...