Spring naar bijdragen

Stoppen


Gast Lars

Aanbevolen berichten

Er ligt een plan en dat geeft structuur. Je weet in ieder geval wat je de komende tijd te wachten staat. Even over die paniek: ooit heb ik ook een periode ad gebruikt en in het begin voelde ik me daar echt raar door. Níet qua stemming, die werd wel wat beter, maar ik voelde me lichamelijk af en toe wat wiebelig en soms leek het alsof ik een beetje buiten mezelf stond. Moeilijk uit te leggen, maar raar dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zie dat je vandaag nog niet geschreven hebt Lars, jammer. 

Heb even geen tijd gehad om bij te lezen en zie nu pas jouw bericht over 

het strakke program dat is opgesteld en hoe je daar in eerste instantie

op reageerde. En toen kwam 'gisteren' daar overheen.

Ik hoop dat jouw dochter inmiddels richting thuis is... dat die ongerustheid

weg kan bij jou. Hoop dat je de draad weer oppakt, hoop ook dat je de pen weer opneemt

en weer gaat schrijven hier. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Lars; niet echt fijn zo'n doorwrochte nacht,

maar je komt dan wel aan verwerken toe.

Ik denk dat je vergeet wat je met je hond hebt,

dat is in mijn beleving wel liefde (zoon heeft dat

voor de kat) en ik lees meer mildheid naar je vrouw.

Het proberen je in anderen te verplaatsen is al een

hele stap om beter met je Asperger om te leren gaan.

Uiteindelijk zullen veranderingen wel mogelijk zijn, al

is dat misschien niet zo (snel) als jij dat wilt nu.

Acceptatie is al zo'n grote verandering.

Ik zou zeggen lees dit soort dingen voor je met je begeleider

op stap gaat, dan kun je het bespreken/of schrijven vantevoren

en wie weet wat voor dingen daar nog uit komen. Het zijn tenslotte

verhalen van ervaringsdeskundigen. Er zijn zoveel boeken ook.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had dit artikel al gelezen. Het viel me op dat het vanuit de asperger zelf nogal klip-klaar werd gezegd. Bijna koud...

Ik miste eigenlijk de andere kant... de kant van liefde voor andere aspecten van het leven zoals hobby's

of interessegebieden, muziek of politiek. (en ja, de hond)

In relaties zal de asperger niet sterk zijn misschien, dat kan wel met vriendschappen rond gedeelde interesses.

Ik zie bij mijn ex dat hij b.v. nooit eens vraagt hoe het met mij gaat... (anderen doen dat standaard...)

Daarin tegen kan hij zomaar ongevraagd een cdtje branden omdat ie weet dat ik die muziek leuk vind.

Er is zoveel meer! Alleen leven kan hij ook goed. Alleen al omdat er zoveel interesses zijn.

 

En ja: mensen vinden het fijn, die vraag naar hoe het met hen gaat. Als er ook naar het antwoord geluisterd wordt!

 

Is best gek voor jou nu......  maar hoe dan ook een uniek mens.. los van het labeltje ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi, al die duidingen rond de vragen die "het label" asperger oproept.

Vaak wordt een label opgevat als een beperking in je fuctioneren.

Toch is zo'n label in feite een bevrijding, een opluchting. Het geeft je de mogelijkheid jezelf

te ontwikkelen vanuit wat je bent. Zonder dat je jezelf raar of zelfs gek hoeft te vinden.

Zo gezien werkt een label niet beperkend maar verruimend.

 

PS. ik ben nooit "gelabeld" op dit gebied. Maar ik neem hier ontzettend veel voor mezelf uit mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja hoe werkt dat eigenlijk he, je inleven in een ander...

Het schijnt dat vrouwen dat gemiddeld beter kunnen (de meesten) misschien vanuit de oertijd, het moeten zorgen voor kroost. En het woordje zorg pik ik er dan uit. Omdat je voor een ander moet zorgen weet je op welke punten die ander bescherming en zorg behoeft en je leert dan ook sociale verbanden te verstevigen. Maar er zijn ook wel mannen die dit kennen en kunnen (.....) en volgens mij heeft het ook te maken met "uitgaan van jezelf" (wat gij niet wilt dat u geschiedt etc.) en dan gezien vanuit het hart ook. Niet enkel met het hoofd. Dan kun je dus ook de ander zijn pijn voelen... niet echt zo fijn altijd, maar zo is het wel. En je leert een ander te "lezen", nogmaals vanuit intuitie en hart. Je merkt wat een ander fijn vindt... je leert te luisteren en te letten op de ander. Op die manier kun je verbinding maken met een ander.

 

Dit lijkt me geen stukje wat "af" is, maar ik moest ut ff kwijt ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Lars, ik heb nog lang niet alles van de laatste week gelezen, ook het artikelen en de tv uitzending nog niet.

Maar wat er steeds door mijn hoofd gaat zijn een paar dingen:

Ik vind je ongelofelijk dapper, dat voel jij misschien niet, maar ik meen het wel. Er komt zo verschrikkelijk veel op je af, alles is anders dan een paar maanden geleden. Toen verdoofde je jezelf nog, nu zie je het onder ogen. Niet fijn, niet gemakkelijk, uiterst pijnlijk bij tijd en wijle, maar je doet het wel. Chapeau

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In antwoord op Agnieta's vraag aan Lars, ik wist, eenmaal gestopt, absoluut niet meer wie en hoe ik was. Ik kreeg eindelijk weer visie en daarbij ambities, maar de basis was drijfzand.

Lars, ik lees schitterende dingen. Je bent geïnteresseerd. Je wilt veranderingen proberen te oefenen. Je praat erover. Je vraagt en erkent professionals in hun expertise. En je waait niet met alle winden mee. Je bent onderweg!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Lars.

Ik denk dat lang niet alle sociale vragen aan anderen heel diep gemeend zijn.

Sociale omgangsvormen bestaan ook uit een stuk beleefdheid.

Bij de 1 voel je meer dan bij de ander. Dat Is voor veel mensen zo denk ik.

Soms denk ik wel eens dat ik zelf ook erg onthecht kan zijn, zo noem ik het maar even.

Maar ter plekke op begrafenissen en bij zielige films ga ik meehuilen, dus asperger zal ik niet zijn.

Vaak huilen mensen om hun eigen gestorven dierbaren die weer bovenkomen, en niet per se om degene die begraven wordt.

Je bent goed bezig!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...