Spring naar bijdragen

Het lukt mij maar niet, binnen de perken houden is voor nu de enige optie.


Smaragd

Aanbevolen berichten

Hallo Smaragd,

Er zit inderdaad een plan achter. De onderliggende kern was dat ik erg krampachtig in het leven stond. Altijd onzeker wat angstig. Vond het ook erg belangrijk wat een ander van mij vond. Daarbij erg moeilijk omgaan met stress, tegenslag en emotionele gebeurtenissen. Die onderliggende kern ben ik gaan aanpakken. Dit is dan ook de reden dat ik mijn verslaving nu 3 jaar onder controle heb. 

Hoe gaat het nu met jou?

Groet, Bert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Dank dame en heer.

Het gaat hier goed. Mijn laatste crisis opname is bijna een jaar geleden. Ben erg trots op dat ik,  zelf ben gaan bepalen hoe mijn hulp/natraject er zou moeten uitzien. Voorheen werd het altijd maar beslist en gedaan zoals het zou moeten gaan. Maar elk mens is gelukkig geheel anders en dan werkt dat niet altijd.

Nu zit ik in de nachtdienst en dan is de afspraak met mijzelf ook na de dienst geen drank, dat is nu geheel goed ingebouwd in mijn systeem. De avond voordat ik de volgende avond avonddienst heb geen drank. Die dagen zijn altijd veilig. De vrije dagen en vakanties blijf ik lastig vinden. Dan mag ik gecontroleerd drinken volgens een schema van hoeveelheden en daar heb ik mij aan kunnen houden tot nu toe. Maar in het voorjaar wel een langere vakantie en dan ben ik nu al wat huiverig voor maar moet/wil een plan opstellen daarvoor. Daar ben ik nu mee bezig. Ik moet een plan hebben, heel strak dan gaat het goed. Verveling en piekeren zijn triggers voor mij en die wil ik nuchter aangaan. als ik dat voel op een dag dan mag het gecontroleerd drinken ook niet van mijzelf, want dan kan ik doorschieten en dat wil ik nooit meer. Het is hard werken maar voor mij het wel waard nu. Dankzij deze stappen, ben ik al een heel jaar niet ziek geweest, begin het te leren :)

Alle goeds ook voor jullie ongeacht welke weg jullie bewandelen, alle respect voor. Bedankt voor het reageren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi @bumperjim ja dat heb ik zeker. Dan voelt dat ook als overwinning en zelfs als normaal. Ook vaak dat ik maar de helft van eenheden gebruik..........dan voel ik mij heel goed/trots. Ik bepaal het!

Doordat ik mag , heb ik vaak ook geen eens zin. Heel raar hoe dat voor mij werkt maar het werkt.

Fijne voor mij is dat ik daardoor bv wel 2 eenheden kan/mag drinken bij een etentje of speciale gelegenheid. Dat was eigenlijk nooit mijn probleem, gedroeg mij heel netjes maar ging compleet los daarna thuis. Ik denk dat de beteugeling in wat ik wel en niet mocht, mij nekte. En als het mag, geniet ik er ook wel van, proef ook echt wat ik drink, had ik voorheen niet, ging om de roes, het bedwelmen en als die rem los was................................verschrikkelijk, was nooit genoeg.

Lief dat je reageerde, las van je burn out , heel veel sterkte, je bent goed bezig. Goed dat je nu even STOP hebt gezegd. Je mag heel trots zijn op jezelf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank @Cleo66 daar wil ik idd zeker nooit meer naar terug.

Ik en partner hebben vandaag samen afgesproken dat ik de vakantie geheel alcoholloos wil gaan doormaken. Ik kan het mij niet permiteren om het erop te wagen want idd vakanties zijn gelinkt voor mij aan een teveel aan drank. Ben daar nog niet geheel zeker in en daarom heb ik dit besloten. Voelt beter en veilig. Hou jullie op de hoogte.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik probeer me elke keer voorstellen, hoe dat voor mij zou zijn.Hoe jij adb bent. Dat lukt me niet. Omdat ik denk dat ik dit niet zo zou kunnen. 

Voor mij werkt alles of niets, dus niets. 

Maar dat het voor jou wel werkt is waar het om gaat. En als ik dan lees dat je dit zo besluit vind ik dat zó verstandig en denk ik 'wow'...

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank lieve Kruid, dit is ook niet zonder slag of stoot gegaan he.

Maar dit geeft mij wel wat meer rust. Ik mag en kan bepalen. Daar zat het voor mij in. Tot mijn 30e kon ik normaal drinken zonder doorschieters. Kun je nagaan, toen was ik niet verslaafd, toen nog niet.

Daarna bijna 15 jaar los van god. 

Geheel nuchter vond ik ook super maar die spanning in mijn nek en brein, was wachten op de volgende terugval/binge en ze werden steeds erger/dodelijk.

Dus ik mag en wil en moet het hiermee doen. 

Hoop dat je goed gaat!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, ik ga goed. En daar ben ik dankbaar voor.

Ik heb ook ervaren een keer 'de lijn over te zijn gegaan' dat dat het moment was van 'gewoon drinken' naar verslaafd. Laatst in een programma (ik durf het bijna niet te vragen) sprak een alcoholiste over de 'pickle line', de grens die je overgaat van niet naar wel verslaafd. Ik kende de term niet. Maar herkende de lijn wel. Ik zie het zo dat de verslaving wel latent aanwezig was, maar nog niet echt 'aan', zoiets. Eenmaal de lijn over is er geen weg meer terug. En ja, ik ken de terugvallen en binge momenten. Niet in de mate waarin jij ze beschrijft.  Kon er nog wel uit, maar vond het zó beangstigend...blij dat dat niet meer is. 

Uiteindelijk is het niet meer interessant allemaal, belangrijkste is dat we er mee dealen en goed voor onszelf zorgen. 

Hoop dat jij ook goed gaat! En blijft gaan.

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Hier gaat het goed, vanochtend afscheid genomen van een goede heel erg zieke  vriendin (43) jonger dan ik. Vanavond de euthanasie. Zo blij voor haar dat het kan en ze bevrijd is van de pijn  maar ik ga haar zo missen.Echt een zielsverwant, zo voelde het

Heel stoer dit alles aan gegaan, hele proces en ook afscheid............en daarna toen ik haar huis uit was. Nu ga ik mij bezatten. Ik had daarna al meteen 8 halve liters bier gehaald bij appie. Voor de hele week zoals ik drink maar ik voelde en wist dat ik ga ik in een keer opzuipen. Walgelijk dat mechanisme, ik weet het maar moet het wel benoemen. Kan niet doen alsof het niet zo is. 

Eerlijk gezegd tegen partner en hij heeft in mijn bijzijn alles in de gootsteen gegooid. Was eerst kwaad maar was echt de beste reactie van hem voor mij en nu voel ik mij leeg. Is beter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Hier gaat het best goed.

Plan wat bijgesteld. Ik had er naar toe gewerkt om 5 alcoholvrije  dagen per week te hebben.Dus 2 avonden dat ik wel iets mocht drinken. Nooit meer overdag dat is de gouden regel voor mij, ook niet met vriendinnen/vrienden/collega's op een terras of als uitzondering. Dat ging best goed, ook afgesteld op de dagen dat ik moest werken. Nu bemerkte ik dat het te hoog gegrepen was. Ik dronk op die 2 avonden meer dan ik mij had voorgenomen. Afspraak was 4 eenheden, dus 4 glazen bier. Ging een tijd goed maar ging sjoemelen ermee. Vanavond 5 eenheden en dan volgende keer 3. Ja wie hou je voor de gek? Mezelf natuurlijk.

Dus plan bijgesteld. Nu 4 alcoholvrije avonden. 3 mag maar het moet/hoeft niet en dan maximaal 3 glazen bier/eenheden. Altijd eindigen, laatste drankje met thee op dat soort avonden en elke dag mijn dagboek cgt bijhouden. Hoe voel ik mij, hoe voelde ik mij nadien, wat dacht ik etc. 

Voor nu werkt dit 2 weken en ik evalueer het elke week met mijn partner en mezelf en de hulpverlening. Elke week heb ik een gesprek met ze. Blijft onderhandelen maar ik heb wel het gevoel dat ik de controle heb en niet mijn omgeving of het bier. Daar ging het mij om. Wel alert blijven natuurlijk vandaar de evaluaties

bewerkt door Smaragd
toevoeging
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Korte update hoe het met mij gaat.

Ik lees veel hier en ben heel betrokken bij verhalen/situaties hier. Ben en blijf een gevoelig emo mens.

Las dat elke 10 seconde er iemand sterft aan alcoholgebruik in een draadje van een ander. Werkelijk daar kan ik dus echt niets mee. Fijn dat zoiets voor iemand zo helpend kan zijn om dat te weten. Maar als dat je basis moet zijn. Werkelijk waar, ik zeg er maar beter niets meer over. Dommer en stom kan dan niet voor mij maar als het maar helpend is...........toch? 

Hier gaat het goed, vond het heftig hier op het forum laatste tijd.. En dan las ik het op dagen dat ik van mezelf niet mag drinken. Toen dacht ik.....mag een uitzondering zijn, neem er maar een paar. Maar heb het niet gedaan.En dat heeft gewerkt voor mij. Want anders zou het Pavlov voor mij  geweest zijn, bij ellende en emoties mag het en dat wil ik niet meer.

Ik drink gecontroleerd, nu iets langer dan een jaar en dat gaat goed. Hoef het mij niet volledig te ontzeggen maar ik hoef er ook niet volledig meer voor te gaan. Na 2 eenheden ben ik soms al zo van, het is genoeg. Komt ook veel harder aan dan natuurlijk. Maar ik heb wel de controle, juist omdat ik de eenheden met mezelf af spreek. Ben er nooit overheen gegaan wel de discussie in mijn hoofd. Je mag meer want het is 1 van je drink dagen. Niet gedaan en het werkt voor mij. Zal niet iedereen gelukken. Maar was voor mij enige optie. Na meer dan 15 jaar worstelen. 

Ieder zijn eigen weg hierin , gesteund door het forum/hulpverlening. Het eerlijk zijn is het meest belangrijke voor mij. Ik hoef niet meer te liegen,stiekem zijn. Schuldgevoel kan dan zo desastreus zijn dat je je zelf echt van de wereld wil weg zuipen en dat heb ik helaas paar keer gedaan en dat nooit meer!

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat een mooie update van jou , Smaragd. We bewandelen elk een andere weg. Maar volgens mij beiden een mooie weg. Qua adb zijn. Beiden. Zoveel mensen en zoveel " manieren". En dat is ook mooi. :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank toppers, dat is wederzijds! Al ben ik een alcoholist en had/heb ik dit forum erg nodig. Dan ook kom ik hier heel graag vanwege de mens die hier komt. Mooie sterke speciale mensen. Dat valt mij wel op, best uniek. Ik vind jullie(ja niet generaliseren Smaragd!!) leuker dan niet alcoholisten :)  Fijn dat ik hier kan en mag komen. We doen het zo slecht nog niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je schrijft het of je kritiek verwacht Smaragd. Iedereen doet het op een manier die bij hem past. Ik vind het een mooi eerlijk verhaal. In mijn vraag zit geen oordeel maar nieuwsgierigheid: Denk je dat die discussie in je hoofd, de stem die wil onderhandelen over de hoeveelheid drank, er zal blijven? Of dat hij of zij ophoepelt na verloop van tijd?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Smaragd,

Ik heb ruim 3 maanden niet gedronken en ik drink nu alleen bij gelegenheden. Ik heb voor mijn gevoel echt de gewoonte van het dagelijks drinken doorbroken. Heb er vaak ook totaal geen behoefte aan. Ik drink maximaal 2 glazen en meer ook niet. Het kan voor mijn gevoel dus wel. En voor jou werkt dit ook, prima toch?! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Hoi bedankt!

Dat klopt @Lonster

Dat gevoel van kritiek krijgen, ervaar ik natuurlijk nog steeds. Maar het heeft ook een functie dat ik scherp moet blijven.Daar ben ik eigenlijk ook wel blij mee, het zal nooit vanzelf gaan denk ik. En dat wil en mag ik ook niet meer zo doen. Alertheid die ik ws geheel  drinkend zoals ik deed tijdens een binge, niet zou hebben ervaren. Ik las hier ergens dat iemand zich afvroeg waarom dronk ik eigenlijk? Zeer goede vraag, het antwoord weet ik zelf ook niet. Kan het hooguit invullen voor mezelf. Ben veels te gevoelig en dat in combinatie met het perfectionisme in mij.........Is vragen om je ergens in te verstoppen denk ik. Ook las ik dat het gewoonte is, klopt ook. die combinatie bij mij, was bijna dodelijk natuurlijk. Laatste binge 24 halve liters bier. Was nog een wonder dat mijn hart/brains het niet begaven.

Sinds vorig jaar april ben ik nooit meer door geschoten en daardoor voel ik controle. En dat wilde ik behouden ook al ben ik natuurlijk net zoveel alcoholist als iedereen hier. Ben alcoholist en ook nog eens erg eigenwijs. Maar door de manier zoals ik het nu doe. Kan ik wel gelukkig zijn in mijn relatie/gezin, kan volledig werken en heb eindelijk eens echt kunnen huilen bij het graf van mijn moeder die stierf op 59 jarige leeftijd. Dat was ook een reden denk ik nu dat ik zoveel en tot op de bodem dronk. Zij was de enige waar ik er eerlijk tegenover was en toen stierf ze, het was weg..........mijn uitlaatklep. 

Dankzij dit forum leef ik nog. Het was anders echt afgelopen met mij. Lees ook elke dag, niet altijd behoefte om te reageren. Dank jullie wel!

bewerkt door Smaragd
toevoeging
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...