Spring naar bijdragen

Hier ben ik dan; Maartje.


maartje

Aanbevolen berichten

6 uur geleden zei maartje:

Knuffel voor jou Tine! Heel goed dat je komt schrijven. Vandaag de 1e niet nemen klinkt als 't beste plan effer!!!!! Wij weten allemaal hoe moeilijk dat is, en daarom kunnen wij Allemaal helpen met tips en ervaringen. 

Je mag met alle liefde mijn draadje gebruiken voor je verhalen (echt! Kletsen we gewoon openbaar tegen elkaar, hebben andere ook wat aan) of maak je eigen draadje. 

Wat lief Maartje!!!!Ik denk dat de kracht van jou draadje mij extra motiveerd!!

Wil me weer net zo sterk als vroeger voelen!!!:rose:

bewerkt door Tine
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Maartje,

Op die 14 kilo na exact hetzelfde verhaal hier. Bijna 6 maanden gestopt en het bevalt enorm goed. Geen idee waarom het dit keer zo duidelijk en helder voelt. Eerder ook gestopt geweest, maar nog nooit zo lang en met zo veel vertrouwen. Ook bij mij plopt heel af en toe een gedachte op als: "toch ooit weer eens een keer, maar waarom dan, dat wordt waarschijnlijk niets, maar je weet maar nooit...". Ik maak ook het jaar vol en daarna zien we wel verder.

Eén van de fijnste gevolgen van het niet drinken voor mij is dat ik over  mijn eeuwige twijfel over van alles en nog wat heen kan stappen en dingen doe en durf die ik vroeger uitstelde waardoor het er niet meer van kwam. Eindelijk durf ik me onhandig, onzeker, en ongemakkelijk te voelen. En hoef ik dat niet weg te duwen met bier en wijn.

Ik was na de eerste maanden bang dat ik, net als de vorige keren, uiteindelijk wel weer zin zou krijgen in alcohol, maar ik krijg er zo waar lol in alle feestjes en festivals, etentjes en moeizame verjaardagen zonder alcohol te vieren. Het is zoals het is, en daar geniet ik van. Ik hoef het niet mooier te maken. En aan het eind ga ik naar huis en dat was dan dat, niet meer op zoek naar meer en nog meer. En inderdaad geen gebakken eieren meer bij het naar bed gaan. Alhoewel ik (nog) wel moeite heb om 's avonds niet te eten.

En ja, ik ben dus ook een ochtendmens :). En wat heb ik vroeger de ochtenden vervloekt!

Groet,
Pelle

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank pelle, voor je herkenbare verhaal. Fijn om te lezen! 

Isabeau, ik ben jaren geleden al gestopt met roken. Net als met drank met vallen en opstaan. Ook een megarot verslaving waar ik gelukkig van af ben. Een bevrijding! Heel soms (zo'n 6 keer per jaar) rook ik er nog een,als ik er echt trek in heb. Dat doe ik al jaren. Als ik dat nou ook zo kon met drank..... :P

Tine: heel goed dat je de stap hebt gemaakt om iig voor een jaar niet te drinken. Zoals je zelf al weet gaat het je een heleboel opleveren. Eerst maar eens vandaag! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Roken is toch alleen lekker als je verslaafd bent? Want het enige dat het doet is de ontwenningsverschijnselen opheffen, waardoor je je even opgelucht voelt, en dat is dat 'lekkere' gevoel. Als je stopt met roken doorbreek je de ketting en wordt het steeds makkelijker om niet te roken. Dus hoe kan het lekker zijn om 6 sigaretten per jaar te roken? (Vraag ik uit nieuwsgierigheid) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rosee, trek is misschien het verkeerde woord. Het woord is 'zin in'. Dat heb ik al jaren na mijn stoppen zo gehad. Eerst heel lang niets gerookt, daarna 's 'n sigaar als ik daar zin in had, en toen ik dat niet meer lekker vond dus heel soms een sigaret. Zelfs toen ik nog dronk had ik die rem om dat zo te doen. Het is ook de setting die het maakt dat ik er zin in heb. De geur (die ik nog steeds niet vies vind, ik vind drank uit iemands mond nu pas echt vies ruiken:huh:), de mensen, de omgeving,het weer. Het plopt dan op in mijn hoofd: NU heb ik er zin in. En dan rook ik. En lekker.... Nou niet echt, het is meer de charme die ik ervan maak op dat moment ofzo,dat ik ervan geniet. Vreemd voor anderen misschien, maarja. Wie is er wel normaal? 

Mijn man bijvoorbeeld, is ook al jaren gestopt, maar die koopt een pakkie shag voor op vakantie of tijdens 'n festival. Die paft ie dan helemaal op en dan stopt ie weer. DAT vind ik pas raar:D

Tine, lief! Ik neem dat glas niet. 

Vandaag sluit ik me weer op in mijn hok. Hele fijne vooruitzichten met weer een dikke vette solo expositie op komst,en meerdere opdrachten in de wachtrij. Ik ben een gezegend mens. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik rookte ook nog een paar keer per jaar een sigaret. Heerlijk, ook als ik drie maanden niet had gerookt. Maar dat eeuwige 'zal ik wel of zal ik niet..', de teleurstelling als ie dan weer op was (was dat het dan??), omdat ik toch mijn keel weer voelde na anderhalve sigaret, om van al dat gedoe af te zijn ben ik ook daar 7 of 8 maanden geleden helemaal mee gestopt. En ook dat went, ook dat wordt makkelijker. Ik moest het wel even duidelijk afspreken met mezelf dat ik het echt niet meer wil en dus ook niet doe. Ook niet ééntje. Maar ik mag ze nog steeds graag opzoeken op feestjes, de rokers! Al trek je daar wel de aandacht, in de kou, zonder biertje en zonder sigaret...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Rosee die tekst over het roken is van Allen Carr :D maar meestal is dit wel zo, als je niet verslaafd bent is de smaak van sigaretten vies. Ik heb een paar trekjes genomen van een sigaret vorige week. Dat is best link want de verslaving houdt zich slapende, kans is dat je het vuur weer opstookt. Maar ik ben al ruim twee jaar een blije niet-roker.

Maartje ik vind het mooi om te lezen dat je werk alleen maar beter is geworden. Ik had nog niet zo lang geleden een gesprek met een man, die beweerde dat hij zonder middelen echt niet creatief was en geen muziek kan maken. Ik geloof het niet. Ik denk dat je zeker in een andere, lossere staat kan komen door alcohol te drinken of een pilletje te nemen. Maar je komt ook een eind door stil te zijn, en te mediteren bijvoorbeeld. 

Of door gewoon te gaan zitten in je atelier misschien.

bewerkt door Lonster
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kan niet-creatief zijn door bij elk idee te denken het is niet goed genoeg. En alcohol kan dat wellicht verdoven. Maar je kan denk ik dan beter bewust leren je meer open te stellen voor je eigen creativiteit dan jezelf langzaam te vergiftigen omdat je niet weet hoe t anders kan. Andere manieren zat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Lonster ja heb dit uit het boek De opluchting van Jan Geurtz, die heeft weer veel van Allan Carr. Toen ik dit las, had ik eindelijk door hoe het zat met die rookverslaving en kon ik stoppen. Wb creatiever zijn met/zonder drank, ik was ook bang dat ik daar alcohol voor nodig had. Ben er nu achter dat alcohol alleen impulsiever maakt, maar niet creatiever. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan voor mezelf met zekerheid stellen: ik ben 100x creatiever zonder drank. Nooit gedacht. Echt niet. Ik was bang dat mijn inspiratie foetsie zou zijn als ik zou stoppen. Ik maakte het romantisch, dat gezuip: heerlijk in de nacht, helemaal zen en alleen met mijn muziek in mijn heiligdom: mijn atelier. Waar geweldige dingen ontstonden. Nou, die ontstonden er heus. Maar vaak zat ook niet. Gewoonweg bagger de volgende dag als ik katerig ging kijken. Daarnaast had ik een imago hoog te houden: kunstenaars drinken. Dat is nou eenmaal zo. Maatschappelijk ook Zeer geaccepteerd :D

Zo ontzettend blij dat ik daar niet meer intrap!

8 maanden vandaag! 

bewerkt door maartje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Update: 9 maanden gestopt. 

Mijn draadje helemaal van de twee-en-een-halfste pagina geplukt. Dat is Goed nieuws! 

Dat betekent dat ik niet meer zoveel bezig ben met niet drinken. En dat is dus in het echte leven ook zo. 

9 maanden alcoholvrij. Dit jaar wil ik ALLES wat ik doe alcoholvrij hebben ervaren. Dat is mijn doel, en ik ben aardig opweg. Het heeft me tot nu toe bijna alleen nog maar positieve dingen opgeleverd.

De mooiste vind ik, dat ik mentaal sterker ben dan ik dacht. Ik heb geen drank nodig om: zekerder, creatiever, blijer, bozer, verdrietiger noem maar op te zijn. Ik ben het en kan het helemaal gewoon zonder drank. 

Daarnaast ben ik nog steeds op gewicht. 14 kilo's zijn er nog steeds af en ik eet wat ik lekker vind. Dus ook snoep of vette hap. Alleen doordat ik niet meer drink heb ik een (iets) betere rem. Soms ga ik uiteraard los en plunder ik de koelkast, maar zodra ik merk dat het uit de hand gaat lopen stop ik. Ik wil niet meer kilo's erbij. Bye bye rug en buikvet! 

Super women ben ik er helaas niet door geworden: ik ben nog steeds de slechtste huisvrouw van Nederland, de slechtste schoolpleinmoeder, vergeet nog steeds soms een afspraak, en ben liever lui dan moe. Maar wie weet, over 3 maanden:D

Het niet drinken voelt als een bevrijding. Een kado aan mezelf. Het niet meer MOETEN drinken, het afhankelijk ervan zijn. Het is weg. Het geeft rust. En ik wil nooit meer terug naar waar ik vandaan kwam. 

Fijne dag allen! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank jullie wel. Ja, bijna een jaar. En dan, he. Wat dan? Dan begint het Echte werk. Want 1 ding weet ik zeker: ik wil niet terug naar waar ik vandaan kwam. 

Ik bedenk me wel eens: wat als ik na dit jaar weer eens ga drinken, maar dan "zoals het hoort". Dus gewoon soms, en gematigd. Wat zijn dat dan voor momenten dat ik ga drinken? Een etentje? Een kroegje? Een vakantie? Een festival? Het weekend? Eens in de maand uit de ban springen? Als ik daarover nadenk heb ik eigenlijk het antwoord al. Niet doen. Gewoon niet. Ik denk gewoon dat het niet voor mij is weggelegd om normaal om te kunnen gaan met drank. Ik wil geen katers meer, geen gaten, geen schaamtevolle vertoningen, geen ruzie. 

En @gelukkigzonder, over mijn omgeving: mijn man en kinderen zijn heel erg blij dat ik niet meer drink. Ik kon erg onredelijk zijn met drank op, naar mijn man toe, en wist de dag erna soms niet eens meer wat ik gezegd of gedaan had. Mijn kinderen hebben er godzijdank niet heel ernstig onder geleden, behalve dan dat ik zo nu en dan zeer jolig uit de hoek kwam. De gekke moeder met d'r idiote gedans, dat hebben ze wel eens gefilmd.... TE ERG. schaamteloos... Absoluut zeer NIET leuk om terug te zien. Toendertijd niet eens een eye-opener. Kenjenagaan!

Vrienden die ik beschouw als echte vrienden vinden het heel knap van mij en zijn trots. Tegelijkertijd vinden ze het ook jammer.

Net als ik het jammer kan vinden. Met sommigen beleefde ik de lolligste avonturen met drank op. Dat soort dingen kan ik echt misssen: onbezonnen losgaan, feesten tot het gaatje. Want dat kon ik. Dat zit er gewoon niet meer in. Maar onze vriendschap bestond niet alleen uit drank en feesten, dus we doen nu genoeg andere leuk dingen: gewoon op de thee, filmpje, wandelen. 

En dan heb je nog de kroegmaten. Ja... Das wel zo'n beetje voorbij. Ik ben geen kroegtijger meer,dus ik zie ze weinig. Voor hen ben ik wel een spelbreker, en ook een spiegel... Das lastig. Ze zien me graag weer drinken. 

Mijn leven is kneuteriger.rustiger.helderder.gestructureerder. Echter. Mooier. 

Ik begin eraan te wennen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Goede morgen lieve mensen. 

Even een update. Ik dank mezelf op m'n blote knietjes dat ik niet meer drink. Om heel veel redenen, maar nu vooral ook omdat iedereen thuis is. Toen ik nog dronk, ging ik nadat de Kids naar school waren, weer terug de bank op om m'n roes uit te slapen van de avond ervoor. Zou wat zijn nu! Ik zou dit virus hebben aangegrepen om NOG meer te drinken denk ik ook. 

Ik ben blij met mijn wat gestructureerdere leven, ik kan dat in het gezinsleven goed gebruiken nu. We staan gewoon op de normale tijden op, lunchen en avondeten op gewone tijden en daartussenin doen we wat "moet", zoals school werk enz. Geen strakke schema's hier die ik wel 's voorbij zie komen op sm (social media). Ik kan me voorstellen dat dat voor veel mensen houvast biedt, maar voor mij is 't een onmogelijke opgave. Gestructureerde chaos is 't bij ons, en dat werkt prima. 

Ik blijk wel een onmogelijke juf. Ik ben d'r zo een die je echt NIET zou willen hebben. Ik ben 't zelfde als m'n vader als hij me hielp met m'n huiswerk: "JE ZIET TOCH WAT DAAR STAAT?! “. En ik had mezelf nog zo beloofd om dat NIET zo te gaan doen...

Helaas. Mislukt. Weer een huilend kind (nou ok, 1 keer m'n jongste aan 't huilen gekregen hiermee, en m'n middelste heb ik perongeluk voor schut gezet tijdens 'n videoles: hij was aan 't lol trappen ipv lessen dus daar heb ik boos wat van gezegd terwijl z'n vrienden dat konden horen. Hij was woedend op me. En ook wel een beetje terecht: ik moet 't een beetje leren laten. Heb 'm gezegd dat hij gelijk had)

Ik heb mezelf dus maar in een innerlijke quarentaine gezet en ik kom er pas uit als ik merk dat ik niet zo ga reageren zoals m'n vader deed. Gelukkig heeft mijn man wat dat betreft veel meer geduld, en kan hij heel goed uitleggen. Dus zo rommelen we wat aan. 

Lieve mensen: zorg goed voor jezelf en je naasten. Er is NOOIT een rede om te drinken in ons geval. 

Liefs, maartje

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...