Spring naar bijdragen

Even voorstellen: ik ben nieuw en heet Jannigje


Jannigje

Aanbevolen berichten

Ik ben erg somber.

Gelukkig waait het hard, ik zit onder mijn afdak en luister naar de wind. 
Ik zit het uit.

 

Ik ben erg somber, maanden van onzekerheid, spanning, angst. Dat zou ik allemaal kunnen verdragen als de uitkomst daarna positief zou zijn, maar dat is niet zo, althans voor een belangrijk deel.
Ik moet geduld hebben en vertrouwen.
Beide heb ik niet meer.

Vorige week zou ik een gesprek hebben met een psycholoog, kon ik eindelijk mijn verhaal doen en spreken over mijn onzekerheid en angst, maar helaas, ze was ziek. En blijkbaar nog steeds.
Vandaag zou ik een vriendin naar een kliniek ik Rotterdam brengen, maar dat gaat ook niet door. Zij kan toch alleen gaan.

Ik heb al dagen niemand gezien en gesproken, niets nieuws voor mij, maar nu is dat niet goed, ik zink weg in het drijfzand.
Ik moet dit een halt toeroepen, dus ik heb gevraagd of ik later even langs mag komen. Misschien kom ik dan weer in beweging en uit mijn akelige groef. Zij heeft honden en die hebben niets met somber en depressief, die willen aangehaald worden en brokjes krijgen en uitgelaten worden. 

Gedachten aan er niet meer willen zijn heb ik weer veel, dagelijks.
Niet meer altijd maar weer moeten knokken, niet meer altijd weer angst, nooit meer vechten tegen de somberheid, de zwaarte.
Een fijn vooruitzicht.
Maar die gedachten helpen me niet, dus die probeer ik weer tegen te gaan.

Gelukkig waait het hard, ik zit onder mijn afdak en luister naar de wind. 
Ik zit het uit.

 

 

 

bewerkt door Jannigje
Grootste deel weggehaald, te negatief en toch weer teruggezet met dank aan @reacher
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het weer teruggezet, dank @Reacher.
En @Claudiusen @Quinn.

Ik voel me wel vreselijk alleen @Quinn.  Maar ik ben wel blij dat ik het even met jullie mag delen.
Tranen zijn beter dan constante buikpijn en zo’n steen in mijn lijf die maar niet weg wil gaan.

Ik wil het soms wel uitschreeuwen: het leven is vaak helemaal niet mooi, niet de moeite waard, het is een gevecht, een voortdurende strijd om maar niet op te geven.
Om er toch maar weer het beste van te maken voor zover dat lukt.
Ik ben echt jaloers op mensen die het leven mooi vinden! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

54 minuten geleden zei Reacher:

Voor mij was het juist een moedig bericht, niet te somber. 
Je vraagt of je toch kan langskomen. Omdat je het nodig hebt. Ik zou dat ook willen kunnen. Ik leer van jou en voel me minder alleen door jou. 

Wat leer je dan? 
Bedoel je het vragen? Ik durf het alleen bij haar. Vaak wacht ik lang, te lang, wil dan niet (slappeling, kun je het niet zelf?), durf ik niet (moeite om me zwak te toen).
Maar ik ben wel blij dat ik het heb gedaan, want anders kruip ik nog verder weg.
Ik moet opeens aan meneer schildpad van Fleurtje denken: een winterslaap, maanden lang helemaal weg! En dan in het voorjaar weer tevoorschijn komen en hopen dat de wereld er dan anders oogt en voelt.

Ik voel me ook minder eenzaam door jullie! :heart:

bewerkt door Jannigje
Aanvulling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tranen kunnen goed doen @Jannigje. En ik vind het fijn dat je deelt. 

2 minuten geleden zei Jannigje:

Wat leer je dan? 
Bedoel je het vragen? Ik durf het alleen bij haar. Vaak wacht ik lang, te lang, wil dan niet (slappeling, kun je het niet zelf?), durf ik niet (moeite om me zwak te toen).
Maar ik ben wel blij dat ik het heb gedaan, want anders kruip ik nog verder weg.
Ik moet opeens aan meneer schildpad van Fleurtje denken: een winterslaap, maanden lang helemaal weg! En dan in het voorjaar weer tevoorschijn komen en hopen dat de wereld er dan anders oogt en voelt.

Ik voel me ook minder eenzaam door jullie! :heart:

Ik vind dat gruwelijk moeilijk, om hulp vragen. In het verleden wel gedaan, maar dat ging mis. Het is een angst voor weigering maar ook een angst om de verkeerde hulp te krijgen. Die me verder pijn doet. Met een goedbedoelend liefhebbend persoon die daar dan weer verdrietig van wordt etc.
 

En dan helpt het mij dat jij het toch doet.  Dapperheid geeft mij hoop. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Reacher:

Het is een angst voor weigering maar ook een angst om de verkeerde hulp te krijgen.

Verkeerde hulp is géén hulp!! 
Het blijft mij verbazen dat ik/jij het niet vervelend mag vinden als “iemand” ons “helpt”, daarbij heel verkeerde dingen doet,  omdat hij / zij het goed bedoelt!
“De weg naar de hel is geplaveid met goede bedoelingen “ (een van mijn favoriete gezegden :angry:)

Verder valt het me op dat veel mensen niet vragen?
Kan ik je helpen?
En zo ja, hoe dan?

 

bewerkt door Jannigje
Spelfout
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Jannigje:

Gedachten aan er niet meer willen zijn heb ik weer veel, dagelijks.
Niet meer altijd maar weer moeten knokken, niet meer altijd weer angst, nooit meer vechten tegen de somberheid, de zwaarte.
Een fijn vooruitzicht.
Maar die gedachten helpen me niet, dus die probeer ik weer tegen te gaan.

Het is toch volkomen logisch dat je het een fijn vooruitzicht vindt dat er een einde aan het lijden komt? Heb je serieuze gedachtes aan zelfdoding of blijft het een abstract 'er niet meer willen zijn'?

Ik geniet van het leven maar aan zelfdoding denk ik ook regelmatig maar dan in de trant van: als ik dement word (of blind, of als er niks meer over is dan lijden) dan hoop ik wel dat ik aan een goede pil kan komen.

Nou ja, hier heb je vast niks aan maar ik deel mijn gedachtes gewoon even.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 minuten geleden zei Jannigje:

Verkeerde hulp is géén hulp!! 
Het blijft mij verbazen dat ik/jij het niet vervelend mag vinden als “iemand” ons “helpt”, daarbij heel verkeerde dingen doet,  omdat hij / zij het goed bedoeld! 

Nou, je mag het natuurlijk vervelend vinden maar je kunt mensen moeilijk verwijten dat ze hun best doen en het goed bedoelen.

Is dat dan ook niet jouw verantwoordelijkheid om hulp die jou niet bevalt te weigeren en uit te leggen wat je wél nodig hebt?

Wat voor 'verkeerde dingen' moet ik dan eigenlijk aan denken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Verkeerde hulp kan zijn iemand met een hevige spinnenfobie een spin in haar jas stoppen om haar te over haar angst heen te helpen. True story.

Maar het is vooral niet gezien worden door iemand aan wie je jezelf wel hebt laten zien.

En ja je kunt dit wel bespreekbaar maken maar het komt er dan vaak op neer dat je de vriendin moet troosten omdat zij jou niet kan troosten. 
Om het maar eens kort door de bocht te zeggen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

32 minuten geleden zei Reacher:

Verkeerde hulp kan zijn iemand met een hevige spinnenfobie een spin in haar jas stoppen om haar te over haar angst heen te helpen. True story.

Oh nee toch??!!! Wat zou ik van frustratie die vriendin in elkaar schoppen zeg, ik héb namelijk een spinnenfobie.

Voor de rest is jouw reactie een beetje te abstract voor me en nu ben ik bang dat ik Jannigje 'niet zie terwijl zij zich wel heeft laten zien'.

bewerkt door Yana
Link naar opmerking
Deel via andere websites

39 minuten geleden zei Yana:

Oh nee toch??!!! Wat zou ik van frustratie die vriendin in elkaar schoppen zeg, ik héb namelijk een spinnenfobie.

Voor de rest is jouw reactie een beetje te abstract voor me en nu ben ik bang dat ik Jannigje 'niet zie terwijl zij zich wel heeft laten zien'.

Maar dat zijn mijn woorden toch? Misschien bedoelde @Jannigjewel iets anders.

Klein voorbeeld: Ik vertel een vriendin dat ik als ik angst heb geruststelling nodig heb, en die vriendin komt met het ene gruwel scenario na het andere omdat ze me wil laten weten dat ze begrijpt dat ik bang ben en waarvoor. 
 

Vervolgens heb ik niet alleen angst maar ook nog eens verdriet omdat je vriendin het nog erger maakt, met de beste bedoelingen. 
Dat maakt zo’n moment eenzamer. 

bewerkt door Reacher
Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 minuten geleden zei Reacher:

Maar dat zijn mijn woorden toch? Misschien bedoelde @Jannigjewel iets anders.

Ja, dat snap ik hoor lieffie. Ik merk dat ik wat faalangstig word als jullie vertellen over hoe vriendinnen het verkeerd kunnen doen. Nou ben ik niet een vriendin van jullie maar ik voel me wel een beetje vriendinnerig en ik hoef niet te helpen maar ik wil ook niet compleet de verkeerde dingen zeggen.

 

20 minuten geleden zei Reacher:

Klein voorbeeld: Ik vertel een vriendin dat ik als ik angst heb geruststelling nodig heb, en die vriendin komt met het ene gruwel scenario na het andere omdat ze me wil laten weten dat ze begrijpt dat ik bang ben en waarvoor. 

Hier schieten me de tranen van in mijn ogen, wat een verdrietigheid is het mens zijn toch vaak.

Ik hoop dat ik de gevoeligheid heb om in zo'n situatie wél gerustelling te geven... een lange warme knuffel is dat beter?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Yana:

Heb je serieuze gedachtes aan zelfdoding of blijft het een abstract 'er niet meer willen zijn'?

Ik heb het heel sterk gehad, allerlei mogelijkheden overwogen. Nu is het minder, maar nooit weg. 
Maar de meeste manieren vind ik akelig en dat wil ik niet, ik vind eigenlijk ook dat ik beter verdien. Humaner is een beter woord denk ik.
 Soms denk ik wel eens dat ik uit koppigheid blijf, omdat ik het niet wil verliezen van de depressies.
 

3 uur geleden zei Yana:

Nou ja, hier heb je vast niks aan maar ik deel mijn gedachtes gewoon even.

Ik heb hier wel degelijk iets aan!  Er zo over kunnen en mogen praten helpt mij enorm.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...