Spring naar bijdragen

Even voorstellen: ik ben nieuw en heet Jannigje


Jannigje

Aanbevolen berichten

Ik zou heel graag weer eens de Matthäus zingen! Maar dat zit er (voorlopig ) niet in, althans niet met dit koor.

We gaan wel de Messiah uitvoeren, in april. Blijkbaar is die in de begintijd ook in het voorjaar gezongen , rondom Pasen. Wij doen het nu omdat we al 2 jaar niet hebben gemogen. Het kan mij niet schelen in welk deel van het jaar we zingen, ik vind het altijd weer mooi.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei Oskar:

Ik wou dat ik kon zingen

Ja kan ik me helemaal voorstellen. Ik dacht dat ook weer toen ik de alt hoorde zingen: wat fijn om op die manier uiting aan (je) gevoel te kunnen geven.

Ik ben lang niet zo goed als zij, maar ik kan wel mijn partij meezingen en als ik goed ingezongen ben klinkt het soms zelfs best aardig.
En dat is dan natuurlijk heel relatief, want tov mensen die niet kunnen zingen (die bestaan overigens niet) zing ik dan misschien wel weer redelijk goed.
Maar het bereik en vooral de beheersing van een echte zangeres , dat vind ik geweldig. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Lente:

Het is lente, prachtig weer, de natuur ontwaakt, “iedereen” lijkt zin te hebben in van alles en nog wat, plannen te maken voor huis, tuin, vakantie, noem maar op.
Alsof alles en iedereen tot leven komt, 

Ik kan daar niet in mee, ik voel geen zin hebben in, ik moet altijd zin maken en dat vind ik moeilijk. Moeilijk ook om vol te houden. 
Ik doe wel van alles en soms knap ik daar ook van op, sporten, zingen, rondleidingen geven.

Vrijdag vertelde ik het aan mijn therapeute, ik voel het als een tekortkoming van mijzelf, als verwijtbaar, alsof er tóch iets mis is met mij, alsof ik tóch nog meer mijn best moet doen.
Zij zei” “Jan, dit komt door de depressie , het is niet een tekortkoming van jou. 
Opeens viel het kwartje weer. Een groot deel van bovenstaande komt door de depressie (s), niet door een “fout” van mij. 
Het klinkt misschien raar, maar dat vergeet ik soms. Zo gewend om het bij mijzelf te leggen/zoeken.

Heel voorzichtig begon zij (weer) over ECT, of ik dat heb overwogen.
Nee, tot nu toe wil daar niet aan, dat vind ik veel te eng.
Toch moet je er maar eens over nadenken zei ze, want je kunt zelf niet echt meer doen dan je nu al doet.
Dat was slikken, voelt heel definitief.

Ik zeg soms heel dapper: “hier moet ik het blijkbaar mee doen in het leven”, maar ik wil daar toch niet echt aan. 
Want als dit het echt is?

Maar ECT? :(

Gelukkig scharrelde er een merel vlak voor mijn neus in mijn tuintje. Hij ging op 2 m afstand, na een tijd kijken of dat grote gevaarte in die stoel kwaad kon, uitgebreid badderen in een schaal met water.
Dat dier heeft geen idee dat hij mij iets geeft: even een stukje troost. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik moest even Google raadplegen mbt ECT maar dat lijkt mij geen makkelijke beslissing om dit te ondernemen . 

Ik kan zeggen probeer het maar , wie weet valt het mee  maar dan vul ik het voor jou in.

Je doet er alles aan om te leven , jezelf te handhaven  en te ondernemen. 

Maar wat een mooi iets , het is niet jou maar je depressie je doet niets fout .

Dat onderdrukt de depressie natuurlijk niet maar hopelijk wel je eigen gemoed. 

 Ik heb zelf iets totaal anders EMDR  gehad  3 kr en krijg aanstaande woensdag  de 4 de .

Ik dacht ook pittig heftig  het komt binnen maar ik merk toch wat effect hierin. 

Het is geen ECT , maar probeer misschien te vertrouwen op je therapeute haar advies hierover. 

 

Sterkte succes xxx

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed om te weten dat jij de depressie niet bent maar knap k*t dat je er mee blijft opgezadeld. De keuze voor ECT is wel heel heftig, ik snap dat dat angstaanjagend is.

Zijn je mogelijkheden verder uitgeput denk je om op een andere manier die depressie te lijf te gaan, of zijn er nog dingen die je zou kunnen proberen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

35 minuten geleden zei Francoise:

Maar stel nou dat het werkt, dat zou dan toch heel mooi zijn . Wat zijn de risico's ? En wat ia het percentage vanslagen . Is daar ook iets over bekend?

Ik heb nog geen idee, heb het tot nu toe van me weggehouden omdat ik het heel eng vind. Ik ken twee mensen die het hebben gehad, die zijn er niet van opgeknapt maar hadden wel bijwerkingen (hoofdpijn, geheugenverlies).

3 uur geleden zei Lieke7777:

Je doet er alles aan om te leven , jezelf te handhaven  en te ondernemen. 

Maar wat een mooi iets , het is niet jou maar je depressie je doet niets fout .

 Ik heb zelf iets totaal anders EMDR  gehad  

Het is geen ECT , maar probeer misschien te vertrouwen op je therapeute haar advies hierover. 

Ik werk inderdaad hard om overeind te blijven, niet weg te zakken, niet toe te geven aan. Ik merk dat het me goed doet als mijn therapeute dat bevestigd. Ik heb het zelfs nodig.

EMDR heeft bij mij niet geholpen.

Ze heeft het niet echt geadviseerd, ze weet er zelf weinig van. Ze heeft me wel geadviseerd om er onderzoek naar te doen en het met mijn psychiater te bespreken.

1 uur geleden zei Yana:

Goed om te weten dat jij de depressie niet bent maar knap k*t dat je er mee blijft opgezadeld. De keuze voor ECT is wel heel heftig, ik snap dat dat angstaanjagend is.

Zijn je mogelijkheden verder uitgeput denk je om op een andere manier die depressie te lijf te gaan, of zijn er nog dingen die je zou kunnen proberen?

De therapie helpt @Yana, ik “weet” wel veel, maar voelen en toepassen is iets anders. Ik ben nu met mindfulness begonnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 minuten geleden zei Sowhat:

@Jannigjehet is natuurlijk niet meer zoals vroeger die ect.Misschien het jezelf gunnen met uitzicht op een beter leven ipv overleven. 

Weet ik.
Mijn zus moest vroeger aanwezig zijn bij het toedienen van elektroshocks, ze vertelde akelige verhalen. 
Het niet weten of het helpt vind ik echt moeilijk. Het onherroepelijke vind ik heel eng.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 minuten geleden zei Oskar:

Toch vind ik het bij alles wel mooi dat jij die merel nog wél opmerkt. Dat geeft hoop. De meeste mensen lopen daar aan voorbij.

Dat is ook mooi. Ik probeer ook het mooie te zien in de natuur. Als ik alleen maar met gebogen hoofd door de wereld ga, mis ik nog meer. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...