Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst
6 uur geleden zei Quinn:

Ja. De ander hoeft niets op te lossen of met dit is nog veel erger verhalen te komen. Gewoon luisteren en zeggen dat je niet gek bent.

Precies! Dat is genoeg. 
Dan kan ik ook eindelijk wat meer ontspannen .

Geplaatst

Misschien heb ik het eerder verteld, dat weet ik niet meer.

Tijdens een therapiegroep was er een vrouw die heel boos op mij werd. Boos vanuit frustratie bleek later.(Ik was toen behoorlijk depressief, zat erg in de put. 

Zij boos! : ik probeer jou uit de blubber te trekken maar dat lukt me niet !!! Dat was blijkbaar mijn schuld. Zij deed zo haar best, maar ik kwam niet uit die put, ze kon mij er niet uit trekken.

Ik: maar dat kan ook helemaal niet. Het is niet dat ik er niet uit wíl, het lukt me niet!
Waar ik behoefte aan heb is dat jij op de rand van de put komt zitten en even bij mij blijft. Even met me praat.
Dat is al veel, dat is genoeg.

Geplaatst

Ik wilde iets op de dagdraad zetten, maar daar voelt het niet oké. Gisteren was het zo fijn dat we elkaar konden steunen.

image.jpeg.127561fdba16cfa9b525bd2fd25aab57.jpeg

Dit beeld had ik o.A. In gedachten.

Vanavond is kooravond, ik ben er niet bij. Volgende week is het concert, daar ben ik ook niet bij.
De enige persoon met wie ik bevriend was op het koor wil mijn vriendin niet meer zijn. 
Ik voel me nu zo ver van hen verwijderd, alleen. Dit gaat voorbij dat weet ik wel, maar het voelt akelig.

Dus nu heb ik maar mooie muziek opgezet.

Darius de Perzische koning is gesneuveld.
Gevallen van zijn hoge positie: with not A friend to close his  eyes. 
( dit zingen wij ook, een prachtige altpartij voor mij).

Geplaatst
5 uur geleden zei Claudius:

Een luisterend , geïnteresseerd oor kan belangrijk zijn , ik wou dat ik wat beter kon antwoorden. 

Soms hoef je niet te antwoorden en is luisteren genoeg.

Geplaatst
46 minuten geleden zei Reacher:

Zwiep! Ik kom even langs om een knuffel te geven. Ik had het vandaag niet. En dan de neiging om me terug te trekken. Je kent het. 
:heart:

Dank je lieve @Reacher, jouw knuffel is héél welkom, ik lees je op een moment dat ik er helemaal doorheen zit, bang dat de operatie toch deels mislukt is.
Bang dat het niet goedkomt. Weer een grote steen in mijn buik. Elke relativering lukt voor 30 sec en dan slaat de twijfel weer toe.
 Zoiets dus.

En ja dat terugtrekken ken ik dan ook. Terwijl ik soms ergens juist het tegenovergestelde wil. Fijn dat je even hier was. :heart:
Kan ik iets doen?

image.thumb.jpeg.d64d3683e22e4c64c829ed125d68a10d.jpeg
Ik weet niet precies wie de tekst uitspreekt,  maar ik zeg het nu tegen jou.

Thanks for noticing me :heart:

Geplaatst
14 uur geleden zei Jannigje:

Dank je @Artemis :rose:

ik lees je eigenlijk altijd en weet niets te zeggen. Herken veel, vooral de "goede adviezen" van mensen die geen benul hebben van wat ze zeggen. Ook daar heb ik nu een ondertiteling voor, ik ondertitel hun tekst met "ze bedoelen het goed"  en ze hebben geen idee hoe kwetsend ze zijn. Samen ademen werkt wel, ik kom wat vaker naast je zitten :heart: samen staan we sterk 

Geplaatst
Op 23-10-2021 om 08:11 zei Artemis:

Ik lees je eigenlijk altijd en weet niets te zeggen

Dat vind ik heel logisch Artemis, en het is ook helemaal oké. Vaak is er ook niets te zeggen.
Maar ik vind het wel fijn dat je me leest, dat je dingen herkent.
Ik aarzel heel vaak om te schrijven omdat ik niet het zonnetje in huis ben, meestal niet optimistisch, het leven niet zo mooi vind etc.
Het laatste wat ik wil is anderen de put in praten! 
Maar soms realiseer ik me opeens dat, mocht iemand wel in de put reken,  het dan niet mijn schuld is. Of misschien kan ik beter zeggen niet mijn verantwoordelijkheid.

Voorbeeld: 
* de vriendin die niet meer met mij bevriend wil zijn omdat ze o.A. vind dat ze door mij in de put raakt, dat ik haar daarin mee trek. Zij verwijt mij dat, houdt mij daarvoor verantwoordelijk. Ze was echt verontwaardigd. 

Versus

* Andere vriendin die zichzelf blijft en vraagt of ik mee ga wandelen met de honden, of een kopje thee kom drinken.

Geplaatst

Dat iemand in de put raakt door de verhalen of energie van een ander, betekent dat die ander niet stevig in zijn schoenen staat. Dat mag zij jou niet verwijten. Ze had jou moeten zeggen dat het haar teveel raakt en dat ze daar niet mee om kan gaan. Het is wel triest dat zij dat niet in kan zien.

Een vriendin zijn betekent de ander accepteren zoals zij is. 

Geplaatst
Op 26-10-2021 om 18:35 zei Jannigje:

Dat vind ik heel logisch Artemis, en het is ook helemaal oké. Vaak is er ook niets te zeggen.
Maar ik vind het wel fijn dat je me leest, dat je dingen herkent.

Het laatste wat ik wil is anderen de put in praten! 

Je kan een ander niet de put inpraten. Ik had ooit iemand die tegen mij zei: "zoveel macht heb je niet " op een liefdevolle manier. Omdat ik altijd bang was een ander de put in te praten met mijn somberheid. Iedereen is zelf verantwoordelijk voor haar eigen put 

Je helpt mij juist met wat je deelt.:rose:

Geplaatst

@Lonster je hebt helemaal gelijk. Ik vind het zo jammer dat ze nooit iets heeft gezegd. Als ze dat wel had gedaan hadden we het erover kunnen hebben. Dan hadden we het ook over verwachtingen kunnen hebben bijvoorbeeld. 
Zij bleek inderdaad niet in staat te zijn haar eigen rol te bespreken, te onderzoeken . Of ze wil het niet, dat weet ik niet.

Ik begrijp echt niet dat als je zegt iemands vriendin te zijn dat je dan niet met die persoon wilt praten over wat je dwars zit. 
Wel aannames doen, conclusies trekken maar de ander niet de kans geven om daarop te reageren. 
Ik kreeg geen kans om mijn kant van het verhaal te laten horen.
Dat zit me nog steeds dwars.

@Artemis ik was die uitspraak weer even vergeten, maar inderdaad “zoveel macht heb je niet”. Voor mij ook weer goed om dat besef te hebben. 
En dank je voor je laatste zin. :rose:

Geplaatst

Vervelend idd dat je vriendin op deze manier denkt , dat is meer haar onvermogen ipv dat het aan jouw ligt. 

Dat het je dwars zit dat je het niet hebt kunnen uitpraten snap ik zeker.

Ik krijg het ook elke keer te horen bij gesprekken  dat ik niet de verantwoordelijkheid  heb over een ander , en dat is lastig ik heb daar compensatie  gedrag in . 

Met name naar mijzelf toe   

Geplaatst
3 uur geleden zei Lieke7777:

Dat het je dwars zit dat je het niet hebt kunnen uitpraten snap ik zeker.

Het voelt voor mij als een extra trap na, als extra straf of zo. Als je dingen uit kunt praten kun je iets afsluiten. Dat vind ik nu veel moeilijker. Blijkbaar is het voor mij niet genoeg dat ik weet hoe het voor mij was, dat ik weet dat haar verwijten niet kloppen. Blijkbaar wil ik toch gehoord worden.

Het heeft inderdaad te maken met gehoord willen worden, hoewel. Of ze me zou “ horen” is maar zeer de vraag, ik wil  verstaan worden. Maar dat kan ik niet afdwingen.
Maar ik kan wel mijn kant laten horen en dat heb ik nodig. Ik heb zo vaak mijn mond gehouden voor de lieve vrede maar ook omdat ik niet begreep hoe belangrijk het kan zijn om mij uit te spreken, ook al verstaat iemand me niet. Ik hoef niet alleen maar aan te horen, te begrijpen, te relativeren, de ander voor te laten gaan ed.
Ik mag mij óók uitspreken.
Het gaat er dan niet eens zozeer om wat de ander er mee doet.
Het gaat erom dat ik mijzelf het recht geef, dat ik mijzelf serieus neem, dat ik mág zijn.

3 uur geleden zei Lieke7777:

Ik krijg het ook elke keer te horen bij gesprekken  dat ik niet de verantwoordelijkheid  heb over een ander , en dat is lastig ik heb daar compensatie  gedrag in . 

Wat bedoel je met compensatie gedrag?

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...