Maja Geplaatst 5 uur geleden Rapport Geplaatst 5 uur geleden (bewerkt) Goedemorgen! Leuke dag voor de boeg. Eerst water geven in de moestuin van vrienden die op vakantie zijn. Kom om in de courgettes. Geef ze weg. Anderen zijn er blij mee en ik ook. Dan de trein in naar Amsterdam. Voor werk musea bezoeken en naar playhood. Tussendoor lunchen met elkaar. Het kan beroerder 😄. Dagpact Maja 🍀💪voor @Smaragdie. Nu pas gelezen. 5 uur geleden bewerkt door Maja Gekleurde letters dagpact lady jane en Lika reageerden hierop 2
Yvonne Geplaatst 5 uur geleden Rapport Geplaatst 5 uur geleden Goedemorgen Maja en goedemorgen frummers, Jij heel veel plezier vandaag @Maja. Ik maak er een heel rustige dag van vandaag. Gisteren was een lange, heel drukke, maar mooie dag, vandaag dus een tandje minder. Was wel al om 5 uur op vanmorgen, maar ach... Bakje nu eerst even. spirit reageerde hierop 1
Mariposa Geplaatst 5 uur geleden Rapport Geplaatst 5 uur geleden Goedemorgen! Voor vandaag staat er weinig op de planning, lekker lezen in de tuin. Fijne dag allemaal!
lady jane Geplaatst 4 uur geleden Rapport Geplaatst 4 uur geleden (bewerkt) goeiemooiemorgen frummers. @Fonny, dag 2 alweer. 4 uur geleden bewerkt door lady jane Fonny reageerde hierop 1
Kaatjemama Geplaatst 4 uur geleden Rapport Geplaatst 4 uur geleden Goedemorgen allemaal goed geslapen hier op de planning nieuwe zwembad halen oude was kapot. En in elkaar zetten🌊 best wel een constructie dus ben benieuwd alleen 🤷🏼♀️ Trap lening schilderen. En de was doen (4) wassen spirit reageerde hierop 1
Kaatjemama Geplaatst 4 uur geleden Rapport Geplaatst 4 uur geleden Dagpact Maja kaatje 🌺 sterkte @Smaragdie😘
Ludovica Geplaatst 3 uur geleden Rapport Geplaatst 3 uur geleden Goedemorgen, ik ga vandaag weer aan het werk. Zin in. Ik voel me goed. Behalve die nachten. Het is een godswonder dat ik er op functioneer. Ik heb vannacht echt plafonddienst gehad maar voel me beter dan met al die alcohol in mijn bloedstroom. Hoe is het mogelijk? Fonny, Yana en spirit reageerden hierop 2 1
Quinn Geplaatst 3 uur geleden Rapport Geplaatst 3 uur geleden Goedemorgen lieve geweldige wereld Stuitert naar binnen Dagpact Maja kaatje Quinn Stuitert weer naar buiten Kaatjemama, lady jane en spirit reageerden hierop 3
Kaatjemama Geplaatst 3 uur geleden Rapport Geplaatst 3 uur geleden 16 minuten geleden zei Ludovica: ga vandaag weer aan het werk. Zo knap hoor ! weet niet wat voor werk je doet . Maar die rustig aan en voorzichtig
Yana Geplaatst 3 uur geleden Rapport Geplaatst 3 uur geleden Wat is er toch met jou gebeurt, @Quinn? 'Lieve, geweldige wereld'.... in betere tijden kon ik ook dat soort dingen zeggen, geloof ik. Is er een aanleiding dat het leven je opeens zo toelacht, of komt het gewoon spontaan opgeborreld? Hoe dan ook, ik ben blij voor je 🌻 En @Reacher is ook al blij en gelukkig, heerlijk voor je lieve Reach 🥳 Ik heb zojuist een piepklein stukje gefietst, keihard huilend. De tranen kwamen door een mengeling van opluchting, angst, verdriet en vreugde. Opluchting omdat ik weer tot meer in staat ben, angst omdat ik bang ben weer in te storten, verdriet om de afschuwelijke dingen en de wanhoop waar ik doorheen ben gegaan en vreugde omdat ik misschien tóch weer helemaal beter word. Ik lig nu weer op bed, opgerold in foetushouding, mezelf vasthoudend en orkanen van emoties voelend. Wát een leven. Maja, Ludovica, lady jane en 1 andere reageerden hierop 4
Lika Geplaatst 2 uur geleden Rapport Geplaatst 2 uur geleden Lieve @Yana. Wat een leven inderdaad. Ik hoop zo met je mee op tijden dat het weer vanzelf lijkt te gaan.
Fonny Geplaatst 2 uur geleden Rapport Geplaatst 2 uur geleden 37 minuten geleden zei Quinn: Goedemorgen lieve geweldige wereld Stuitert naar binnen Dagpact Maja kaatje Quinn Fonny🌞 Stuitert weer naar buiten
Ludovica Geplaatst 2 uur geleden Rapport Geplaatst 2 uur geleden 33 minuten geleden zei Yana: Wat is er toch met jou gebeurt, @Quinn? 'Lieve, geweldige wereld'.... in betere tijden kon ik ook dat soort dingen zeggen, geloof ik. Is er een aanleiding dat het leven je opeens zo toelacht, of komt het gewoon spontaan opgeborreld? Hoe dan ook, ik ben blij voor je 🌻 En @Reacher is ook al blij en gelukkig, heerlijk voor je lieve Reach 🥳 Ik heb zojuist een piepklein stukje gefietst, keihard huilend. De tranen kwamen door een mengeling van opluchting, angst, verdriet en vreugde. Opluchting omdat ik weer tot meer in staat ben, angst omdat ik bang ben weer in te storten, verdriet om de afschuwelijke dingen en de wanhoop waar ik doorheen ben gegaan en vreugde omdat ik misschien tóch weer helemaal beter word. Ik lig nu weer op bed, opgerold in foetushouding, mezelf vasthoudend en orkanen van emoties voelend. Wát een leven. @Yana Ik ken je verhaal niet maar wil je even een knuffel komen geven. Het is allemaal zo herkenbaar. Drink je nog of ben je al gestopt?
Ludovica Geplaatst 2 uur geleden Rapport Geplaatst 2 uur geleden Ik had gisteren zo' n fijn gesprek trouwens met de arts. Helemaal niet veroordelend maar meelevend en opbeurend en hij was vol trots naar mij in plaats van die andere arts in het ziekenhuis die me gewoon als een dronkelap behandelende, een derderangs mens. Ik schaamde me zo dat ik dichtklapte. Deze arts was echt lief en nam alle tijd voor me en zei ook: het kan best een keertje zo zijn dat je de bocht toch weer uitvliegt en dat is okay, zolang je jezelf maar weer weet te herpakken. Mijn bloeddruk was goed mijn pols was goed (is echt wel anders geweest - herstelt dit zich zo snel?) en verder heb ik nergens last van (wat niet zegt dat de binnenkant - nog - goed is natuurlijk) Ik ga aan de slag hier. Bob en lady jane reageerden hierop 2
Mormel Geplaatst 2 uur geleden Rapport Geplaatst 2 uur geleden @Ludovica: het is zeer spijtig dat er ook binnen de zorg nog personen rondlopen die verslaving primair zien als eigen verantwoordelijkheid.
Quinn Geplaatst 2 uur geleden Rapport Geplaatst 2 uur geleden Lieve @Yana een onverwachte donderslag geweest hier en ik ben er ongelofelijk blij mee. Dankbaar ook. Ik zal m'n best doen snel weer wat empatisch te worden, maar ik stroom echt even over. lady jane reageerde hierop 1
Bob Geplaatst 1 uur geleden Rapport Geplaatst 1 uur geleden (bewerkt) 11 minuten geleden zei Mormel: eigen verantwoordelijkheid. Maar dat is het uiteindelijk wel, toch? 1 uur geleden bewerkt door Bob
Ludovica Geplaatst 1 uur geleden Rapport Geplaatst 1 uur geleden (bewerkt) 11 minuten geleden zei Mormel: @Ludovica: het is zeer spijtig dat er ook binnen de zorg nog personen rondlopen die verslaving primair zien als eigen verantwoordelijkheid. Ja ik ben all about transparantie en het stigma rondom verslaving weghalen. Het kan iedereen overkomen. Hoog- of laagopgeleid, dikke baan of onder een brug. Verslaving discrimineert niet. Man, vrouw, dik, dun, zwart, wit. Juist door er open over te durven zijn (vond ik ook moeilijk hoor ben pas de laatste tijd gaan praten) haal je de sluier van geheimzinnigheid weg. Ik heb ook echt wel paniek gekend, zie mijn topics hier. Maar ik ben inmiddels al veel rustiger en word meer mezelf. Ik heb op de een of andere manier een bepaalde afslag genomen in mijn leven om vreselijke trauma' s die zich bleven opstapelen te verdoven. Ik kan het niet meer terugdraaien, alleen vooruit kijken. Maar als zo' n hufter van een arts je zo te kakken zet, want dat was echt wat hij deed en hij hield me zelfs voor leugenaar terwijl ik daar verdorie met de billen bloot ging want ik wilde geholpen worden. Ik heb meteen om een andere arts gevraagd want ik wil me niet uit het veld laten slaan en ik wil ook niet onder de radar verdwijnen. Het is allemaal al erg genoeg. Ik ben ziek en verslaafd en ook al ben ik gestopt ik zal dat altijd blijven en dat realiseer ik mij terdege. 1 uur geleden bewerkt door Ludovica spirit reageerde hierop 1
Mormel Geplaatst 1 uur geleden Rapport Geplaatst 1 uur geleden 4 minuten geleden zei Bob: Maar dat is het uiteindelijk wel. Ik vind dit een lastige. Alcohol is de meest sociaal aanvaarde drug waarmee jij heel vaak in contact komt, is het dan echt volledig de eigen verantwoordelijkheid dat het bij sommigen tot een verslaving leidt of is dit iets wat je dan kunt verwachten? Kohtje reageerde hierop 1
Kohtje Geplaatst 1 uur geleden Rapport Geplaatst 1 uur geleden Ik denk dat niemand er zelf voor kiest om alcoholverslaafd te raken maar om die verslaving te bestrijden moet je wel zelf die keuze maken en aangaan. Dát is eigen verantwoordelijkheid. Het zou wel prettig zijn als je daarbij zoveel mogelijk empathie en steun/hulp krijgt in plaats van bij voorbaat al als hopeloos en waardeloos en 'eigen schuld, dikke bult' geval gezien te worden. spirit, Ludovica en lady jane reageerden hierop 2 1
Bob Geplaatst 1 uur geleden Rapport Geplaatst 1 uur geleden 2 minuten geleden zei Mormel: Ik vind dit een lastige. Alcohol is de meest sociaal aanvaarde drug waarmee jij heel vaak in contact komt, is het dan echt volledig de eigen verantwoordelijkheid dat het bij sommigen tot een verslaving leidt of is dit iets wat je dan kunt verwachten? Ook als je iets kunt verwachten en als anderen het ook doen, hoef je je eigen verantwoordelijkheid niet weg te strepen. Ik wil het nu niet specifiek over de genoemde arts hebben, maar meer in het algemeen hebben verslaafden nogal eens de neiging steeds maar naar anderen te wijzen, of naar externe omstandigheden. Het houdt de verslaving ook in stand. De vraag die je je kunt stellen is: wat wil ik eigenlijk zelf? Volgende vraag: heb ik daar hulp bij nodig, zo ja, wat voor hulp en van wie kan ik die krijgen? Of kan ik het zelf? spirit, lady jane en Kohtje reageerden hierop 3
lady jane Geplaatst 1 uur geleden Rapport Geplaatst 1 uur geleden de eigen verantwoordelijkheid zit hem erin dat je eenmaal verslaafd, bewustzijn creeert en je eigen aandeel wel degelijk erkent. Waarom de een wel en de ander niet verslaafd raakt is minder duidelijk. Maar dat er gesjoemeld wordt met argumenten is van alle tijden. in de politiek raken sommigen verslaafd aan macht, bij dingen als femicide, discriminatie, genderproblematiek, mensen hebben ego's en willen hun meningen nogal eens verkondigen. Ik hier ook trouwens Maar Mormel, ik zie het niet als een ziekte, zoals velen wel. En dat geeft mij persoonlijk de kracht om de verleidingen te weerstaan (voorlopig dan toch). En ik heb altijd keuze. spirit reageerde hierop 1
lady jane Geplaatst 1 uur geleden Rapport Geplaatst 1 uur geleden (bewerkt) 32 minuten geleden zei Quinn: Lieve @Yana een onverwachte donderslag geweest hier en ik ben er ongelofelijk blij mee. Dankbaar ook. Ik zal m'n best doen snel weer wat empatisch te worden, maar ik stroom echt even over. geniet jij maar eens even (heel lang) van gezond egoisme Quinn. Je bent al empatisch genoeg van jezelf hoor. dit oogsten is je zooooo gegund harde werker, dappere dodo en doorzetter, en nog bescheiden ook; chapeau! 1 uur geleden bewerkt door lady jane spirit reageerde hierop 1
spirit Geplaatst 52 minuten geleden Rapport Geplaatst 52 minuten geleden Soms kan harde aanpak wel helpend zijn, maar je hebt er als alcoholist niets aan om constant te horen hoe waardeloos je bent en hoe hopeloos. "Het lukt je toch nooit", kan echter wel een drijfveer zijn om juist te bewijzen, dat je het wel kan. Ik ben hier ook hard aangepakt als ik vertelde dat ik weer had gedronken. Ik werd boos en dacht: Wat denken die mensen wel niet. Ik zal het eens bewijzen dat ik het kan. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Ik ga pas promoten als het ook daadwerkelijk goed gaat. Dan komen de complimentjes. @Ludovica, wat ga jij goed. Een week geleden nog een hopeloos stukje mens en nu ga je gewoon weer aan het werk. Wat ben jij opgeknapt in een week tijd. Doe je wel rustig aan? Niet te overmoedig worden. @Kaatjemama, ik wens je veel succes met het opzetten van het zwembad. Het is een pietenwerk. @Quinn, geniet nu maar eens lekker en denk lekker even aan jezelf. Wij gaan zwemmen. Met wij bedoel ik mijn zoon, schoondochter en kleindochter. Vriend moet bijkomen vandaag. De bedoeling is om morgen weer te gaan werken. Hij zal wel moeten want zo komt er geen geld op de plank. Ludovica reageerde hierop 1
Ludovica Geplaatst 26 minuten geleden Rapport Geplaatst 26 minuten geleden (bewerkt) Persoonlijk helpt een harde aanpak bij mij helemaal niet. Ik klap dan dicht en ga op slot en de schaamte neemt de overhand en ik ga me terugtrekken en blijf dan onder de radar. Ik heb behoefte aan empathie want dat helpt mij om mijn duivels te bevechten en om me gesteund te voelen en dat ik niet ' fout' ben maar gewoon een mens die door omstandigheden (die er echt niet om liegen maar ik omwille van mij en mijn liefdes prive houd) een verkeerde afslag heeft genomen in het leven. Waar het eerst een gezellige borrel was, werd het het weekend waar ik naar uit keek, toen een gewoonte, een afhankelijkheid en een verslaving. Ik vind de zin ' eigen keuze' echt impliceren dat je er schuld aan hebt en dat voelt voor mij helemaal niet goed. Ik kom uit een behoorlijk verziekte familie waarin aan alle kanten verslavingen zaten, daar ben ik mee opgegroeid. Het is volkomen genormaliseerd, overal te koop, redelijk te betalen in vergelijking met bijvoorbeeld coke of een illegale medicijn verslaving zoals fentanyl of iets dergelijks. Dus ja hoe lelijker je tegen me gaat doen hoe meer je mij tegen je in het harnas jaagt. De dokter van gisteren gaf complimenten en stelde me gerust en zei dat ik goed bezig was en bevestigde uit hemzelf dat dit iedereen kan overkomen en dat je niet hebt gefaald maar vooruit moet kijken en dat iedereen recht heeft op een onbevooroordeelde behandeling. En dat had ik even nodig. Geen luldebehanger die mij de les kwam lezen en even in kwam wrijven hoe belachelijk veel ik wel niet had gezopen al die jaren en ik het mezelf had aangedaan en hij geen zin had om iemand die er zo met de pet naar gooide te behandelen als ik ooit echt iets ging mankeren. Ik koste het zorgsysteem alleen maar geld en wat ik nou eigenlijk wilde? Hij zei nog net niet dat ik mezelf zou doodzuipen en nooit meer beter zou worden omdat ik al gedoemd was te mislukken. Wat een warm bad was die andere dokter dan. En die zorgt er voor dat ik echt nooit meer wil drinken en dat ik misschien zelfs wel een beetje trots ben op mezelf. 24 minuten geleden bewerkt door Ludovica
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden