Spring naar bijdragen

donderdag 15 december 2022


Fonny

Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei Toos:

Verdorie!!! Net een mail geopend van mijn energiebedrijf. Mijn maandtarief is per januari meer dan verdubbeld. 400 Euro!!! Het is toch om te janken! :(

Ja @Toos,
Rond de 400 euro, hoor ik ook overal om me heen.
mijn dochter 450 per maand, terwijl ze echt heel voorzichtig is met energie en de hele dag weg is
ik moet het maar afwachten met die blok verwarming.
verwacht minimaal 2000 te moeten bij betalen (Was vorig jaar al bijna 900)
kan je een hoop leuke dingen voor doen
en als gepesioneerde nu ook veel thuis
enfin, zegen mezelf, dat ik het in elk geval KAN betalen
dat is voor vele wel anders denk ik
Was laatst bij mijn kapster.
ze stond met een dik fleece vest te knippen.
was koud in haar salon.

Ze vertelde dat de thermostaat nu op 12 stond bij haar thus, omdat ze met 15 graden al ruim 400 moest betalen
Absurde situatie toch ?
Gelukkig hebben we wel allemaal twee keer 190 euro van het rijk gehad

Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 minuten geleden zei rapilos:

.Ze vertelde dat de thermostaat nu op 12 stond bij haar thus, omdat ze met 15 graden al ruim 400 moest betalen
Absurde situatie toch ?

@rapilos Het avies is om niet lager dan op 16 te zetten.
Te laag of helemaal uit kost meer stookkosten om het huis weer op te warmen.

Jouw dochter en die kapster zijn dus duurder uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt @Roberto. Bij mij staat ie overdag op 17, 's avonds op 18 en 's nachts op 16. Ik werk thuis, dus minder kan niet. Douchen zoveel mogelijk op de sportschool, zo min mogelijk de warmwater kraan aan. Wat moet je nog meer doen dan? Huis is goed geïsoleerd maar toch hoor ik de ketel 's nachts om de haverklap aanspringen met deze temperaturen. In de garage vriest het nu en die is aanpandig. 

@rapilosDat is helemaal balen, zeg! Jeetje, wat een bedrag. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben ook meer dan het dubbele gaan betalen voor mijn energie.

Echt schandalig.

Daarom nu blij met de zon in mijn woonkamer.

Normaal zette ik in de ochtend meteen de CV aan, dat doe ik niet meer.

Zo rond 7 uur, als ik heb gekookt, gaat hij aan.

Vind het erg, dat mensen in de kou moeten zitten.

Vaak zijn het ook de zwakkeren in de samenleving, die hier weer de dupe van zijn.

Niet iedereen is in de gelegenheid, om naar een openbare ruimte te gaan, waar het warm is.

Ben het helemaal met @bumperjimeens.Deze bedrijven verdienen miljoenen.Energie en dus ook warmte is een basisbehoefte.Zonder kunnen we niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vroeger hield ik van de duistere films van Jim Jarmusch, met acteurs als Bill Murray, Steve Buscemi, Tilda Swinton en Tom Waits. Denk dat ik die nu wel erg traag vind.

Na het weekend geen nachtvorst meer, en temperaturen rond de 10 graden overdag. Dat zal flink schelen met stoken. Vanmorgen in het zwembad was het extreem rustig, ik denk dat meer mensen het moeilijk vonden om de kou door te moeten om je vervolgens uit te kleden in een niet verwarmde ruimte en te douchen met best koud water. Na afloop nergens last van, lekker opgewarmd en de weerstand weer opgebouwd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zag hier vanmorgen in de schemering weer dat groepje IJsselzwemmers. Dat koudwaterzwemmen schijnt verslavend te zijn. Ik denk, nee, weet zeker, dat dit met m'n verslavingsgevoeligheid, één van de weinige verslavingen is waarvan ik met absolute zekerheid kan zeggen dat ik daar nooit en te nimmer aan ten prooi zal vallen. :wacko:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Toos:

 Douchen zoveel mogelijk op de sportschool, zo min mogelijk de warmwater kraan aan. Wat moet je nog meer doen dan? Huis is goed geïsoleerd maar toch hoor ik de ketel 's nachts om de haverklap aanspringen met deze temperaturen. In de garage vriest het nu en die is aanpandig. 

@Toos, dagelijks douchen wordt afgeraden, spoelt goede bacterien op je huid weg.
Alleen dagelijks oksels en intieme delen met een washandje zonder zeep of shampo, scheelt ook weer.
Radiator folie houdt warmte vast.
En tochtstrips en brievenbusborstels.
Bijna alles kun je op 30 graden wassen.
Emmertje met sokken of ondergoed mee onder de douche nemen voor een handwasje.
Laten weken en koud afspoelen.

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik geloof dat ik 1 van de weinige ben die er niet zo mee zit dat de energieprijzen stijgen. Dat er nu zoveel bezuinigd kan worden betekend ook dat er hiervoor veel teveel verspild werd. Mensen gaan nu pas nadenken omdat het ze in de portemonnee raakt en bedrijven worden veel innovatiever. De beste ideeën ontstaan in crisissen. En natuurlijk is het balen als je al niks hebt en vervolgens wordt het nog minder maar het grootste gedeelte van de klagers kan het prima betalen als ze hun leefpatroon wat aanpassen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je het verspillen noemt als je de thermostaat hoger zet dan 16.... :huh:

Als je mensen 400-500 euro per maand laat oprochelen voor hun energie dan ontneem je ze meteen de mogelijkheid te investeren in betere isolatie want daar is dan geen geld meer voor. Ja er wordt nu bespaard maar alleen door de armen en die zitten te kleumen. Het is geen duurzame oplossing zo.

En ik klaag niet voor mezelf want ik stook goedkoop en heb 18 jaar lang in isolatie geinvesteerd.

 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, verspillen vind ik een goedkope jacuzzi in de tuin die op temperatuur wordt gehouden. Klinkt luxe maar Almere en Leidscherijn staan er vol mee. Verspilling is in elke kamer de verwarming aanhouden ook als je er niet bent. Verspilling is die leuke glas en lood raampjes houden. Verspilling is twee aparte ovens in je keukenblok omdat 1 ervan ook kan stomen terwijl de andere warm houd. Enorme televisies aan de wand. De verwarming op 23 en ga zo maar door. En zo zijn er zoveel mensen die klagen over de energierekening. Verspilling is niet duurzaam maar blijven consumeren. En natuurlijk zijn er mensen die het echt niet kunnen betalen maar die hoor je vaak het minst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

OK dan zijn we het eens.

Denk wel dat de benzine nog goedkoop is als je ziet hoe sommigen rijden en gedachteloos de auto pakken. Wij waren op Cuba een paar jaar geleden en als je daar een taxi neemt gaat ie eerst vlug 5 liter tanken. Dan rijdt hij naar je bestemming, betaal je hem en dan heeft hij weer een paar centen om weer 5 liter te tanken. Want voor hun is de benzine ECHT duur.

Enfin zo is er altijd nog erger :) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij zijn de reacties van @Fruitvlieg en @Oskar niet per se een reactie op jouw bericht @bumperjim. Jij bent geen verwend vervelend jong, dus dat zal niet. 
Is het gek als ik het eens ben met F&O dat het een positieve ontwikkeling is dat mensen eindelijk eens soberderder gaan doen?  Helaas nog steeds niet vanwege het milieu maar vanwege de eigen portemonnee, dus dit zal geen duurzame verandering zijn.

Anderzijds denk ik dat de armoede en het aantal personen dat in de kou zit groter is dan Fruitvlieg en Oskar vermoeden. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik las het wel als reactie maar voelde me niet aangesproken als zijnde verwend. Wat ik wel ben eigenlijk :) 

Ik denk dat je dat soberder leven wel kan schudden. Als 10% van de mensheid dat gaat doen dan is het al veel. Waarschijnlijker 1%. Alle anderen willen groter beter sneller duurder verder weg enz enz.

Het probleem is dat we met veel teveel zijn. We zijn een woekerend onkruid, ratten zijn we. Een 1-kind politiek zoals vroeger in China, dat werkt goed. Of een kernbom van Poetin. Of Covid. Zie, de aarde doet al pogingen van ons af te komen...

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

26 minuten geleden zei bumperjim:

Het probleem is dat we met veel teveel zijn. We zijn een woekerend onkruid, ratten zijn we. Een 1-kind politiek zoals vroeger in China, dat werkt goed.

Bij gemiddeld 3 kinderen per vrouw is de bevolkingsaanwas nul, dus blijft het aantal mensen gelijk. Iets minder dan drie gemiddeld helpt dus al. Daar kunnen we elkaar in opvoeden via social media, in pers en politiek . Je hebt geen Chinees leiderschap nodig om dat te verwezenlijken.

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo aarde? Wat is dit voor een mens onvriendelijke taal.
3 kinderen per vrouw? Houden deze mannen het dan ook echt bij 3 kinderen op 1 vrouw, of zal ik er vrouw- en van maken?

Een kind krijgen, of zelfs 3, is geen vanzelfsprekendheid. Voor een vrouw niet maar voor een man ook niet.

bewerkt door Remi1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarom mensonvriendelijk? Per gezin of echtpaar is niet handig omdat mensen nogal eens hertrouwen en/of buitenechtelijke kinderen kunnen krijgen. Per persoon werkt ook niet. Aangezien alleen vrouwen kinderen baren is het echt de beste maatstaf om de bevolkingsaanwas te relateren aan het aantal (levend geboren) kinderen dat zij gemiddeld krijgen, als je er statistisch iets van wilt zeggen. Hoeveel kinderen dat per man betekent is in dit verband niet van belang.

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het getal 3 hier uitgehaald:

https://pduinker.home.xs4all.nl/Problemen/Wereldbevolking/index.html

en wel deze passage:

Citaat

in de tweede helft van de zestiger jaren wordt een maximum van ongeveer 2,1% bereikt, dan zet een daling in. Deze daling is het gevolg van de vermindering van het aantal levend geboren kinderen per vrouw naar een gemiddelde van drie in 2000.

 

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Remi1:

Een kind krijgen, of zelfs 3, is geen vanzelfsprekendheid. Voor een vrouw niet maar voor een man ook niet.

Nee @Remi1, ze moeten er samen wel iets voor doen.
Valt dit ook onder energiebesparing?
Schijnt per kind minstens een ton op te leveren.
Daar kun je een leuk energiezuinig huis van laten bouwen.
Zonder drie extra slaapkamers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...