Spring naar bijdragen

Zaterdag 19 maart 2022


Quinn

Aanbevolen berichten

Mijn vrouw zat op een forum voor 'naasten van alcoholisten' en ging naar Al-Anon voordat ik zelf hulp zocht voor mijn alcoholprobleem. Ik wist daar destijds niets van, dat ze daar zat, maar ik merkte wel dat ze me steeds meer aan m'n lot over liet, tenminste zo voelde dat voor mij aan. Ik ging er min of meer van uit dat ze me altijd zou steunen, zonodig mijn afwezigheid 'opving' en de dingen die ik liet liggen wel op zou pakken. Dat veranderde langzaam aan. Ze maakte ook geen ruzie meer met me over m'n dronkenschap en zei recht-voor-z'n-raap dat ik dronken was als iemand vroeg waar ik was. Ze hoefde mijn alcoholisme niet meer voor de buitenwereld te verbergen, noemde het beestje bij z'n naam.
Ze hoefde niet te leren hoe mijn brein als alcoholist werkte, ze leerde zichzelf te blijven en voor zichzelf te kiezen, niet mijn redder te zijn. Op een gegeven moment hebben we (dat dan nog wel samen) een appartementje gekocht en daar moest ik dan maar gaan wonen. Helemaal op straat zetten wilde ze dan toch ook nog weer niet, maar ze wilde me niet meer in huis hebben.

Door haar deelname aan 'haar' forum en aan Al-Anon leerde ze door de ervaring van andere partners en naasten van hoe ze zich staande kon houden 'naast' een alcoholist en/of hoe ze voor zichzelf kon kiezen. Het kwam in grote lijnen neer op de alcoholist los laten. Niet te verwarren met in de steek laten. Zoals hier ook vaak wordt gezegd, een alcoholist kan niet gered worden, die moet zichzelf redden. Alcoholisten zijn bij Al-Anon en waren op dat forum ook niet welkom. Voor het 'veiligheidsgevoel' van de deelnemers en om de voor velen bekende 'welles-nietes' 'discussies' te vermijden.

Het gaat niet bij iedereen thuis hetzelfde toe, maar juist om diegenen te beschermen waar het in de eigen omgeving zeer heftig of zelfs bedreigend toegaat, wordt over het algemeen sterk geadviseerd om verslaafden en naasten van verslaafden hun herstel in een omgeving met lotgenoten te zoeken, net als dat de verslaafden die in hún lotgenotenomgeving moeten zoeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Oskar:

Ik vind het zelf juist ook leerzaam om te lezen over dat samenspel met partners-van. Zolang iedereen met een positieve inbreng probeert wat van elkaar op te steken en niet met vingertjes gaat wijzen dan. Ik denk dat partners-van wel heel veel steun bij elkaar kunnen vinden, maar juist hier iets meer kunnen leren over hoe vreemd het er in het alcoholisch brein aan toe gaat. Ik denk ook nooit zo in tegenstellingen, of verschillende kampen eigenlijk. Ook als de positionering anders was kun je volgens mij juist veel van elkaar opsteken.

 

Ik voel mij niet de persoon om anderen te gaan leren hoe mijn brein werkt zodat iemand anders kan leren om met mij om te gaan. Ik voel dat niet omdat ik juist het idee heb nog veel te kunnen leren en het juist mijn valkuil was om anderen uit te leggen hoe ze met mijn tekortkomingen om moeten gaan. Ik kan anderen alcoholisten mijn verhaal vertellen en misschien wat beter snappen waar ze tegen aanlopen maar daar houdt het op. Mijn ervaring ligt op een ander vlak dan partner van een alcoholist zijn. 

Ik snap alle beste intenties van Violet en het zegt wat over haar dat ze opzoek gaat naar antwoorden. Het straalt ook liefde naar haar partner uit maar ik denk dat dit de verkeerde plek is.

Mijn advies voor partners van verslaafden zou zijn: Eis dat er een einde aan komt of ga weg bij je partner.

bewerkt door Fruitvlieg
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog even voor de duidelijkheid, ik heb echt niets tegen @Violet. Ook niet tegen mijn vrouw.
Dankzij het feit dat we onafhankelijk van elkaar aan ons eigen herstel hebben gewerkt en daardoor onszelf beter hebben leren kennen, konden we later weer samen verder als onszelf in plaats van als slachtoffer van elkaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou ik weet wel hoe het is voor mijn partner. Daar hoef ik andere partners van, niet nog een keer bij. 

Iedereen die een partner heeft hier, en het mee gemaakt heeft.. En gebleven is. Waarom dan de behoefte om andere partners van te horen? Hijof zij zit toch naast je op de bank? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 uur geleden zei Oskar:

Wat bedoel je met glibberig? Meer begrip is toch altijd goed? Begrip niet als goedkeuring, maar als weten-hoe-iets-werkt dan.

Mij zou het niet zoveel kunnen schelen, ik zou het wel interessant vinden.  Maar ik sta helemaal open om in gesprek te gaan met mijn partner, kinderen, over eventuele gevolgen van mijn drankmisbruik.  Inmiddels. 

Dat is wel eens anders geweest. De schuld en schaamtegevoelens waren erg sterk.   Drinken om niet te voelen hoe ik tekort schoot een onderdeel van het patroon.  En daarna weer die vreselijke gevoelens en het voornemen om nooit weer...  

Het gaat dan niet over wat je de ander aandoet, niet op de lange termijn, maar wat je jezelf aandoet. Daar zit zoals ik het zie ook de meeste kans van slagen als je op de lange termijn van de drank af wilt blijven.   De schaamte kunnen laten vallen werkt voor mij heel helend en dat lukt eigenlijk alleen als ik erop vertrouw dat de ander weet waar ik het over heb. 

Ik weet niet of ik het in het begin had getrokken. Zou het gemixed geweest zijn.   Het lijkt me vrij normaal dat niet iedere naaste even begripvol is, zoals ook de mens met het alcoholprobleem dat niet is.    

Het zou wel mooi zijn om gemixte groepen te hebben, voor degenen die eraan toe zijn. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Oskar nee bedankt, mijn oudste dochter zei gisteren al gezellig ik ben hier alleen omdat Q mijn energierekening betaalt dus euhm, tja.

En over naasten hier, ik denk dat het goed is om te onthouden dat het forum is opgezet voor alcoholisten zelf, in gebruik en niet meer in gebruik, net zoals de AA voor alcoholisten is.

Neemt niet weg dat ik persoonlijk de incidentele naaste die langs komt best waarderen kan. Die zijn voor mij totaal niet bedreigend of onveilig, in tegenstelling tot iemand die honderd account maakt om hier te kunnen schelden en treiteren. 

@Violet heel veel sterkte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Oskar:

Hoewel ik respect heb voor (bijna) alle bijdragen hier vanavond, heb ik me nog nooit in zo razendsnel tempo voelen vervreemden van dit forum. Alsof ik wakker word en me ineens op een soort gesloten afdeling bevind waar de patiënten geen contact mogen hebben met de buitenwereld. 
 

 

Dat rijm ik dan weer niet met: meer begrip is altijd goed:blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als iemand kampt met een verslaving en daar wat aan wil doen, is er een flink aanbod aan hulp in een aantal verschillende vormen. Veel vormen zijn gratis, veel zijn opgenomen in het basispakket van de ziektekostenverzekeringen. Een verslaving mag in eerste instantie geen reden tot ontslag zijn.

Voor naasten, die soms jarenlang meegezogen zijn in de verslaving van hun partner, kind, of wat dan ook, zijn veel minder voorzieningen. Terwijl zij flink beschadgd kunnen zijn geraakt, en/of met veel vragen zitten over zichzelf en hun eigen rol in heel het proces.

Ik bezoek al een aantal jaren een Intact zelfhulpgroep. Die zitten vooral in het oosten van het land, maar dat terzijde. In deze groepen is niet alleen plaats voor mensen met verslavingsproblematiek, maar ook voor naasten. De eerste maal dat in de groep die ik bezoek een naaste deel ging nemen, voelde ik veel weerstand bij mezelf. Ik was bang dat ik mezelf zou moeten verantwoorden, dat ik misschien wel aangevallen zou worden. 

Inmiddels ben ik weer een aantal jaren verder. We hebben altijd wel een of een paar naasten in de groep. Dat gaat wonderwel goed samen. In de Intact groepen komen mensen die niet meer gebruiken, of een flink eind op weg zijn om dat te bereiken. Voor naasten is het vaak goed om te horen hoe mensen die gestopt zijn met hun middel, over hun tijd spreken dat ze in gebruik waren. Daar zit informatie in waar ze wat mee kunnen en die hen verder kan helpen; ze worden er vooral zelf "sterker" van. Omgekeerd krijg je als verslaafde in herstel soms nieuwe inzichten, die je ook nog eens kunnen sterken om je middel te laten liggen. De enige regel die we in de groep hanteren is dat we liever geen "setje" in dezelfde gespreksgroep willen hebben, om ongemakkelijke situaties te voorkomen.  

Mijn bericht is niet bedoeld als pleidooi om hier op het forum naasten te mengen op welke draad dan ook. Wel wilde ik dit gewoon als bijdrage geplaatst hebben. 

 

bewerkt door MijnGerrit
spatie toegevoegd
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ik me herinner van de Intact-groep die ik bezocht is dat daar een groeps/gespreksleider bij zat die daar voor getraind was.  Dat is niet te vergelijken met een moderator op dit forum.

Ik denk dat een verslaafde die nog niet 'stevig' in zijn/haar herstel zit (en die zijn er op dit forum )  een op z'n zachtst gezegd niet ideale gesprekspartner/raadgever is voor een naaste van een verslaafde die nog in gebruik is en andersom. Maar in een groep als Intact, dus met (semi)professionele begeleiding, zou dit een mooie vorm van samen herstellen kunnen zijn.

(Ik heb bij Intact één keer een "setje" meegemaakt dat 'apart genomen moest worden' omdat ze elkaar zowat de keet uitvochten...  dat is overigens later wel goed gekomen, maar daar is wel een jaar overheen gegaan dat ze niet samen kwamen, maar om de beurt.. :blush:)

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij is al een aantal keer aangegeven dat een mengvorm met naasten van alcoholgebruik en alcoholisten heel heftig zou zijn, dat er professionele begeiding bij nodig zou zijn

En dat het geen pleidooi is om het om het op dit forum te doen @Kohtje

Volgens mij wordt er gefilosofeerd over wat een andere aanpak zou kunnen opbrengen en dat dit heel nuttig kan zijn.

Ik vind het geen alleenstaande problematiek: verslaving. Ik vind ook niet per se dat lotgenoten alleen andere alcoholisten zijn.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

goeiemooiemorgen frummers.

voor hen die dat nog niet zagen; onderaan alle verschillende groepen
is nu een aparte plek voor naasten van...... gecreeerd. Persoonlijk vind
ik dat wel een aanwinst. Het zal blijken of er veel mensen het weten te vinden,
die er baat bij hebben.
Best wel uniek dat deze uitbreiding er is gekomen, dankzij Violet♥

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Op 20-3-2022 om 10:34 zei Kohtje:

Wat ik me herinner van de Intact-groep die ik bezocht is dat daar een groeps/gespreksleider bij zat die daar voor getraind was.  Dat is niet te vergelijken met een moderator op dit forum.

Ik denk dat een verslaafde die nog niet 'stevig' in zijn/haar herstel zit (en die zijn er op dit forum )  een op z'n zachtst gezegd niet ideale gesprekspartner/raadgever is voor een naaste van een verslaafde die nog in gebruik is en andersom. Maar in een groep als Intact, dus met (semi)professionele begeleiding, zou dit een mooie vorm van samen herstellen kunnen zijn.

(Ik heb bij Intact één keer een "setje" meegemaakt dat 'apart genomen moest worden' omdat ze elkaar zowat de keet uitvochten...  dat is overigens later wel goed gekomen, maar daar is wel een jaar overheen gegaan dat ze niet samen kwamen, maar om de beurt.. :blush:)

 

Dat ben ik wel met je eens,@Kohtje, dat zo'n mix hier op het forum misschien niet goed zou werken. Omdat de nood bij naasten vaak erg hoog is en er weinig hulp is, vind ik dat wel jammer. Er is wel een naastenafdeling op het forum, toch? Maar erg stilletjes?

Ik weet niet hoe lang geleden jouw ervaring met de Intact zelfhulpgroepen is. Ik zou de gespreksleiders beslist niet professioneel of zelfs semi-professioneel willen noemen. Het zijn ook allemaal verslaafden in herstel (en soms naasten) die vooral voor zichzelf de groepen bezoeken. Ze zijn door de groep gekozen als gespreksleider (groepsleider vind ik niet zo'n fijn woord) en ze zijn bereid om een paar maal per jaar van gedachten te wisselen met andere groepsleiders en ervaringsdeskundigen. Ik denk dat het juist de kracht van zelfhulpgroepen is dat er geen (semi-) professionele hulpverleners aanwezig zijn. Behalve natuurlijk als ze voor zichzelf komen.

bewerkt door MijnGerrit
twee spaties toegevoegd, lekker toetsenbord heb ik
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minuut geleden zei MijnGerrit:

Ik weet niet hoe lang geleden jouw ervaring met de Intact zelfhulpgroepen is.

Tja, dat is al weer een tijdje geleden, 2006. Intact bestond net een paar maanden. We waren inderdaad allemaal verslaafden, al dan niet al in herstel, maar er werden mensen gezocht die via Tactus een soort opleiding wilden doen om groepsleider van zo'n Intactgroep te worden. Degene die 'ons' groepje leidde had ook die training gehad maar was ook ervaringsdeskundige. Dat zal dus allemaal veranderd zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 minuten geleden zei Kohtje:

... die via Tactus een soort opleiding wilden doen om groepsleider van zo'n Intactgroep te worden...

Dat is nog steeds zo, @Kohtje. Ik zou het alleen geen opleiding willen noemen. In een beperkt aantal uren krijg je vooral wat informatie over wat het idee achter de Intact-groepen is, plus wat do's and don'ts. Daar word je geen (semi-) professioneel hulpverlener door. Overigens is het een regel dat een groepsleider een jaar de groep al moet hebben bezocht en clean zijn, om als groepsleider in aanmerking te kunnen komen. In die periode heb ja al aardig meegekregen hoe zo'n groep werkt en wat de "regels" zijn.

Misschien wat voor jou:) 

bewerkt door MijnGerrit
werderom een spatie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oh, misschien dat dat beperkt aantal uren informatie krijgen destijds zoveel indruk op me maakte, als actief alcoholist die niet te vertrouwen was, dat ik dat ben gaan zien als opleiding/training. Als een soort van hoogste goed: als ik dát eenmaal zou kunnen dan ben ik 'goed bezig'.

Gelukkig zet je een :) achter je 'misschien wat voor jou'.. Ik was al bang dat je serieus was.. :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei lady jane:

goeiemooiemorgen frummers.

voor hen die dat nog niet zagen; onderaan alle verschillende groepen
is nu een aparte plek voor naasten van...... gecreeerd. Persoonlijk vind
ik dat wel een aanwinst. Het zal blijken of er veel mensen het weten te vinden,
die er baat bij hebben.
Best wel uniek dat deze uitbreiding er is gekomen, dankzij Violet♥

Dat is toch al langer, sinds december ongeveer, zo?

bewerkt door Remi1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...