Spring naar bijdragen

Dinsdag 26 oktober 2021


niks

Aanbevolen berichten

48 minuten geleden zei Lonster:

Het was een soort beloning, na het wandelen. En een soort gezelligheid, of een idee daarvan. Het bleef bij 1 of 2 glazen. Het is fijn om te merken dat ik niet door hoef te drinken, voor het effect. Een glas is genoeg en daarna douchen. Ik wist, ik voelde dat dit eraan zat te komen.

Nee geeft ook niks, ik ben niet boos op mezelf hoewel alcohol nu wel weer meer in mijn gedachten is. En dat lijkt ook wel een soort verslaving. Wel - niet, een paar. Een paar weken niet. Onrust. Waar komt dan die onrust vandaan, vraag ik me af. 

Maar lieve @Lonster, niet om te zeuren of zo, maar dat ene of die twee glazen is/zijn toch eigenlijk ook al voor het effect? Het soort gezelligheid waar je het over hebt zit 'm, zo lijkt het, in het feit dat je wat je in je glas hebt spelt met 'W', 'IJ' en 'N'.  Dezelfde gezelligheid zou niet mogelijk zijn met Icetea of Cola omdat je het anders spelt óf is dat omdat er geen alcohol in zit?

Die onrust lijkt mij een gevolg van het feit dat (ook een kleine hoeveelheid) alcohol de receptoren activeert. De mogelijkheid openhouden voor 'zo nu en dan' wel een glas wijn blijft, mijns inziens, voor een ander soort onrust zorgen dan de nullijn als stelregel hanteren. De 'nu en dan' lijn geeft je meerdere mogelijkheden: 'nee', 'ja' en 'nee/ja/nee/ja/nee maar.....' of 'nee/ja/nee/ja/nee/ja want.... , en zo. Waar de nullijn je alleen de mogelijkheid van 'nee' geeft, waar je jezelf (vooral de (voor ieder persoonlijke) eerste tijd misschien met wat moeite van moet overtuigen, maar maar één uitkomst heeft: nee.

Ik ben trouwens blij dat je niet boos bent op jezelf. Er is al boosheid genoeg in de wereld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lijkt mij ook dat als je  zo nu en dan  accepteerd dat je alcohol drinkt in geringe mate dat je deur de zg receptoren open houd.

Zeker al je een verslavings verleden met alcohol hebt gehad.

Ik denk dat je altijd dan wel een soort onrust in je krijgt om coping gedrag om te zetten al is het maar op verdienen van een glas wijn .

Zodra je weer even verzadigd  bent van het kleine beetje effect ga je ws weer het volgende cirkeltje in.

Misschien dat dit het beetje onrust kan   verklaren ? 

bewerkt door Lieke7777
Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Lonster:

hoewel alcohol nu wel weer meer in mijn gedachten is. En dat lijkt ook wel een soort verslaving. Wel - niet, een paar. Een paar weken niet. Onrust.

Goedemiddag 

Dit is precies de reden waarom mijn experiment mislukte, nu bijna 5 jaar geleden.
Ik wilde zo graag normaal kunnen drinken, want ik vind het lekker, het zou voor mij iets toevoegen als ik het zonder gedoe zou kunnen doen.
Maar dat bleek ik niet te kunnen. Het gedoe was eigenlijk meteen alweer terug. Het begon inderdaad met de gedachten aan alcohol, die al jaren voor het grootste deel weg waren, ze waren er opeens weer. En ze namen toe.
In 6 maanden tijd heb ik nooit teveel gedronken, maar ik heb ook geen ontspanning gevoeld. De gedachten aan beloning, troost, verdiend en noem maar op waren er weer. Onderhandelen, natuurlijk daarbij de grenzen oprekken, daar was iik ook best goed in.

Dat wilde ik nou juist niet meer. Dus voor mij was/is er maar één manier: helemaal niks.

Ik krijg regelmatig de vraag waarom ik niet…. En of ik dan niet één glas kan/wil etc.
Het wordt steeds makkelijker om uit te leggen waarom ik dat niet doe. Ik heb geen “excuses “ meer nodig dat het is ivm medicijngebruik (wat waar is). Ik leg nu uit dat ik de rust wil, geen gedoe meer van wel of niet. Dat snapt eigenlijk iedereen wel.
 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Kohtje:

De mogelijkheid openhouden voor 'zo nu en dan' wel een glas wijn blijft, mijns inziens, voor een ander soort onrust zorgen dan de nullijn als stelregel hanteren.

Ja dat heb ik inderdaad gemerkt. Ik begrijp wat jullie zeggen en dat de nullijn een stabiele basis geeft. Het doorzetten, en echt doen (of beter laten), voor meer dan 4 weken lijkt niet te lukken. 

En het effect is er inderdaad ook na een glas bier. Alleen een ander effect dan wat ik eerder wilde, toen wilde ik er nog een, en heel specifiek op een bepaalde beneveling komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb de onrust waar @Lonster het over heeft beteugeld door een vast drinkstramien. Een keer in de 14 dagen doe ik boodschappen en dan koop ik een fles wijn. Die drink ik op in de eerste dagen en dat was het dan weer. Ik verheug me dan wel op die glazen maar ik heb er geen moeite mee dat het er daarna niet is.
Dit werkt voor mij goed omdat er verder geen drank in huis is, dus er is nooit onrust 'zal ik wel of zal ik niet'. 

Laatst stond er een fles whisky, achtergelaten door vrienden. Dat is niks, dan heb ik voor ik het weet die fles aan m'n mond voor een paar ferme slokken dus die fles heb ik laten verdwijnen.

Ik begrijp @Kohtje en de rest wel dat een duidelijke nullijn rust geeft maar ik heb daar de motivatie niet voor. Het gaat nu al jaren goed zo, ik ga niet steeds méér drinken en ben er meestal nauwelijks mee bezig in mijn hoofd.
Ik denk dat de meeste mensen hier eerst hebben geprobeerd om te minderen en toen dat niet bleek te lukken voor de nul kozen. Bij mij lukte het wel dus tja...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed bezig @Bor:rose::musicnote::rose:
 

1 uur geleden zei Yana:

Een keer in de 14 dagen doe ik boodschappen en dan koop ik een fles wijn. Die drink ik op in de eerste dagen en dat was het dan weer. Ik verheug me dan wel op die glazen maar ik heb er geen moeite mee dat het er daarna niet is.

Als ik het zou kunnen, zou ik het zo doen. Maar mij lukt dat niet. Fijn voor je dat het voor jou wel zo is.:rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat @Yanakan dat kan ik niet. Als ik wil halen, haal ik 3 flessen. En die moeten in 1 dag op. :(

Sinds mijn terugval van afgelopen Mei heb ik mijn veiligheidstouw losgelaten. Ik heb nog een paar keer een terugval gehad. 

Nu ook. Ik wil liever terug naar strak en streng want dat maakte me veel gelukkiger. :(

bewerkt door Tatum
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Yana:

[...] Ik verheug me dan wel op die glazen maar ik heb er geen moeite mee dat het er daarna niet is.

Daar zit 'm, wat mij betreft, het grote verschil. Ik verheug me niet op wat voor drank dan ook. Het op het laatst tegen heug en meug drinken zit er (nog altijd) zo diep ingepeperd dat de gedachte aan (een slok) drank me nog steeds doet gruwelen. Iemand anders zien drinken, zoals bijvoorbeeld m'n vrouw, doet me daarentegen niets.
Voor mij persoonlijk is drank niet meer aantrekkelijk. Door langdurige abstinentie is het steeds makkelijker en zelfs doodnormaal geworden, dat ik ook niet meer hoef toe te geven aan de verdraaiende verhalen die verslaving me ingaf, niet meer de impuls die me in de tijd van tegen heug en meug drinken tóch steeds weer overstag deed gaan...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We zullen het inderdaad zien. Ik denk dat een gedwongen opname het beste zou zijn voor haar. Dan wordt er voor haar gezorgd, gekookt enz. En het belangrijkste, ze is niet meer alleen!!!!!!! Ze is dan tussen mensen. En dat gun ik haar.

En nee ik denk niet dat het forum haar kan helpen.

bewerkt door bolletje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@BoekanierBij Spirit lees je dat het elke keer echt slechter gaat. @bolletjegaat al heel lang mee en kan goed lezen. Ook zal het een uitnodiging zijn aan @spiritom deze kans met beide handen aan te pakken. 

Met mij...het gaat niet zoals ik wil. Als de drempel eenmaal omlaag is lijkt hij altijd omlaag. De poort naar "heaven" lijkt geopend. 

Dat is net zolang de fles vol is. Maar in de winkel staan flessen genoeg. Ik kan zo halen. Maar het maakt me ongelukkig. Depressief. Terwijl ik zo vrolijk kan zijn. 

En ook mijn dochter wil niet dat ik dood ga. Zij wil nog een oma voor haar kinderen in de toekomst. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 minuten geleden zei Boekanier:

Ik zie dit ook niet als een grapje @Tatum, ik vraag me oprecht af of @bolletje @spirit zo goed kent?

Omdat zij eerder schreef dat als Spirit aangeeft dat zij niet drinkt, dat dan ook zo is.

 

 

Ja ik denk Spirit wel een beetje te kennen na bijna 12 jaar. En ja als Spirit schrijft dat ze niet drinkt geloof ik dat ook maar ik reageer op de opmerking dat Spirit twijfelt. Dat is voor mij genoeg reden om daar een conclusie uit te trekken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor mijzelf: ik ga voor een dry november for a happy december. 

Ik december heb ik de kerstborrel van werk op mijn verjaardag. Dat gebeurt vaker. Collega's bellen wel eens of ik die dag jarig ben, want dan eten ze een boterham minder omdat ze taart krijgen. :)

 

En in de kerstvakantie komen dochter en haar vriend kalkoen eten. :)

bewerkt door Tatum
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...