Spring naar bijdragen

gewoontes die helpen om craving te weerstaan


Artemis

Aanbevolen berichten

Op 14-8-2021 om 10:36 zei Artemis:

Alles om maar niet die leegte te voelen.

Wat mij helpt en wat uiteindelijk het mooiste op de wereld blijkt te zijn is juist wél die leegte voelen. Dat knagende, onplezierige gevoel dat me zo onrustig maakte en naar allerlei middelen deed grijpen heb ik gewoon geaccepteerd. Met ogen dicht onderzoek ik hoe het precies voelt, ik dompel me er helemaal in onder en nu blijkt het de poort te zijn naar eindeloze ruimte en allesomvattende stilte.

Niks niet afleiding zoeken (van craving bijvoorbeeld) maar accepteren wat zich per moment aandient, iedere angst, ieder gevoel, het is oké... Et voilá, geen verslaving meer nodig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

43 minuten geleden zei Yana:

Wat mij helpt en wat uiteindelijk het mooiste op de wereld blijkt te zijn is juist wél die leegte voelen. Dat knagende, onplezierige gevoel dat me zo onrustig maakte en naar allerlei middelen deed grijpen heb ik gewoon geaccepteerd. Met ogen dicht onderzoek ik hoe het precies voelt, ik dompel me er helemaal in onder en nu blijkt het de poort te zijn naar eindeloze ruimte en allesomvattende stilte.

Niks niet afleiding zoeken (van craving bijvoorbeeld) maar accepteren wat zich per moment aandient, iedere angst, ieder gevoel, het is oké... Et voilá, geen verslaving meer nodig.

Mooi @Yana  en dank je :rose:

maar misschien bedoel ik niet "niet die leegte te voelen". Ik herken wat je schrijft, als je over die drempel stapt en dan juist in die leegte het eindeloze en allesomvattende ervaart. verbinding, kosmisch bewustzijn, collectief bewustzijn. Ik was 15 toen ik met transcendente meditatie begon en heb jaren intensief gemediteerd. Nog steeds mediteer ik en dan ervaar ik ook wat je beschrijft. 

Misschien bedoel ik: de pijn niet te voelen, de angst, de depressie, al die gevoelens die ik zo intens beleef omdat ik een intens persoon ben. Nu ik niet meer drink leer ik doseren en beetje bij beetje die gevoelens toe te laten. En de leegte te omarmen, deze keer met meer bewustzijn omdat ik ouder ben? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Yana en @Artemis wat mooi :rose:

In mijn eerste sobere week sinds jaren werd ik overweldigd door de 24 uur die er in iedere dag zitten, ik probeerde het allemaal te laten "zijn", oordeelloos, liefdevol en vooral de leegte niet opvullen met nieuwe verslavingen.  Mijn obsessieve kant werd weer wakker maar ook die observeerde ik glimlachend... 

Hahahaahaaaa, ja hoor, de intentie was duidelijk maar het dagelijkse gevecht zwaar.  Het bewustwordingsproces moet dus echt ondersteund worden door nieuwe "verslavingen", iets wat ik kan doen als de craving onbeheersbaar wordt.  En dan dus niet uren candy crush...  Behalve zuipen heb ik eigenlijk geen passies, wacht, is dat ECHT zo?  Heb vorige week uitgebreid met plantjes ge-oeteld, voor mezelf gezorgd, gevoeld, gelezen.  Hmm, dat is meer een soort (nieuwe) basis en dat is goed.  Ok, op zoek naar een hobby ;)  Ik heb een keyboard...  Oooooohw, DAT is een goed idee :heart:  Met dank aan de drummende frummers voor de inspiratie ;) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben verslaafd aan plantjes kopen voor mijn tuintjes.
Die van mijn buurman en buurvrouw onderhoud ik ook.
Voor- en achtertuintjes, geveltuintjes en boomspiegels.
Zij laten mij gelukkig mijn eigen gang gaan.

Verder spaar ik postzegels, die zijn voor een habbekrats via Marktplaats of Marketplace te koop of te ruil.
Postzegelverzamelaars zijn een uitstervend ras.

En ik ben kringloop verslaafd.
Ben voortdurend op zoek naar vriendschapskringen beeldjes (voor in mijn tuin).
Daar kun je dan weer viooltjes in zetten.
En wekelijks koop ik wel een schilderij in de kringloop.
Dan denk ik: een bosje bloemen is even duur, maar gaat hooguit een week mee.

 

Vriendschapkringen.jpg

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei Maja:

@Delarope en @keputz: hou op met de vervuiling van dit topic en wis je kinderachtige bijdragen. 
dankjewel.

@Maja en @Artemis dat was oprecht niet mijn bedoeling.

Ik kwam hier met deze vraag, die beste man reageerde raar en ik ging daar ook blindelings op in. Ik heb totaal geen ervaring hiermee, dus ontzettend sorry! 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei Roberto:

Ik ben verslaafd aan plantjes kopen voor mijn tuintjes.

Verder spaar ik postzegels, die zijn voor een habbekrats via Marktplaats of Marketplace te koop of te ruil.
Postzegelverzamelaars zijn een uitstervend ras.

En ik ben kringloop verslaafd.
 

Vriendschapkringen.jpg

fijn om te lezen @Roberto

ook @Dandelion dank 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De term  "nieuwe verslavingen"  is niet wat ik bedoel, ik ben op zoek naar nieuwe gewoontes, nieuwe gebruiken om nieuwe gezonde patronen te ontwikkelen. Nieuw gedrag heeft 6 weken nodig voordat het gewoon is geworden. Routine. Tot nu toe lees ik goede tips om om te gaan met de leegte die in het begin van het nuchtere bestaan enorm lastig kan zijn. 

Het werk is niet het niet drinken, het werk is omgaan met je emoties, de pijn, de woede, de angsten, afgewisseld met leegte. De hersenen nieuwe dingen leren is altijd goed. 

Daar wil ik het graag over hebben. 

wat leren we onze hersenen om onze verslaving te hanteren?

Deepak Chopra, Vrij van verslaving 

wat @Yana zegt, vrij van verslaving Accepteren dat het er is, wat er is. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik probeer sinds korte tijd een nieuwe ochtendroutine te installeren…een beter begin vd dag zeg maar ipv die ouwe koffie en sigaretten.  Ik probeer nu toch al enkele weken een klein dingetje te veranderen als eerste stap. Dan kan ik verder als dat geroutineerd is. Dus nu eerst vers citroensap, zout en water ipv direct aan bovenstaande te beginnen. Bedoeling is uiteraard op dat dan te kunnen laten vallen (vooral dus ook sigaretten!) Ik merk dat het beter en beter lukt maar soms toch ook nog niet. My God wat is het toch moeilijk om van die jaren/ decennialange gewoontes te veranderen, zo hardnekkig. Vooral niet boos/ slechtgezind/ verdrietig/ gefaald/…voelen als het eens niet lukt maar blijer en blijer worden dat je er toch ergens ook naar begint te verlangen na een tijdje en op die vibe wat meesurfen zodat het steeds ‘normaler’ wordt en je ‘het slechte’ meer en meer uit je systeem krijgt…? Althans zo probeer ik er nu wat naar te kijken/ iets aan te doen/ te veranderen…

doet me ook verder peinzen over iets ergens op een ander draadje: wat is het verschil tussen een routine, gewoonte en een verslaving en zijn ze per definitie slecht? Nee toch…?

Volgens mij is het ook een kwestie van ‘je verslavingen’ uit te kiezen (en je eigen te maken) die niet destructief op je werken maar constructief en opbouwend, helend en helpend…

Of zo?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben een groot fan van dr Caroline Leaf en Gabor Mate.  Dr Leaf heeft een app ontwikkeld:

Neurocycle uses Dr. Leaf’s scientifically researched and revolutionary 21 Day Mind Detox® to help you take back control over your thoughts and your life.

This program is designed to help you overcome anxiety, stress, and toxic thinking by helping you:

  1. Find the root of the toxic thought and habit that is causing mental health issues
  2. Eliminate the root
  3. Rebuild a healthy new thought pattern and habit

Dr. Leaf will guide you through the 5 steps for 21 days, giving you specific instructions and tips for each day.

For more Information visit: https://neurocycle.app

Stukkie gecopieerd, dat is duidelijk ;)  Maar het is echt waanzinnig, mijn brein is wazig dus ik kan het niet goed uitleggen maar het is echt een aanrader.  Gecombineerd met Dr Mate (waar is nou toch die e met dat streepje er op????  "accent aigue"):

Dr. Maté believes that the source of addictions is not to be found in genes but in the early childhood environment. In The Realm Of Hungry Ghosts, his most recent best-selling book, draws on cutting-edge science and real-life stories to show that all addictions originate in trauma and emotional loss.

Hmmm... ik wilde info delen maar helaas pindakaas snap ik niks van hoe ik de tekst er fatsoenlijk uit kan laten zien.  Toch deel ik het.  Voor de liefhebber ;) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 minuten geleden zei Dandelion:

waar is nou toch die e met dat streepje er op?

Bij mijn Android telefoon en notepad werkt het zo: letter e indrukken en even ingedrukt houden. Er verschijnen dan een aantal varianten met accenten er boven. Laat je vinger naar de juiste variant glijden en laat dan los. Presto: é of ë etc.

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zojuist zei Bob:

Bij mijn Android telefoon en notepad werkt het zo: letter e indrukken en even ingedrukt hiuden. Er vers hijnen dan een aantal varianten met accenten er boven. Laat je vinger naar de juisre variant glijden en laat dan los. Presto: é of ë etc.

Ik zit op een chromebook.... eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee, dat is wat er gebeurt als ik de e lang ingedrukt houd :lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Met Google gezocht op "chromebook e accent"

In US International:

The ` key (left of the 1) plus the letter will make an accent grave, e.g è, ù, à. The ' key (left of the enter key) plus the letter will make an accute accent, or a cédille if you type a c, e.g. á, é, ç. The ^ key (Shift-6) plus a letter will make a circonflex, e.g. û, ê.18 feb. 2014

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank @Dandelion ik ben me al even aan het verdiepen in opvoeding, grenzen, jeudtrauma’s, ware zelf,… (nieuwe verslaving ;-)  etc en Gabor Mate’s (ik krijg ook geen e met streepje op iPhone! :-)) “Laat je kind niet los” heeft me Idd ook diep geïnspireerd. Ik zoek de app even op want ik kan wel wat hulp gebruiken bij het doorbreken van vele patronen en gewoontes :-) dank!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je @Dandelion ik ga het opzoeken !! en natuurlijk iedereen dank voor aanvullingen.

mooi dat dit een gespreksdraad wordt, ik hoopte het al . 

Ik heb gisteren in koud water gezwommen, geïnspireerd door een jaar lang enthousiaste verhalen gehoord te hebben over de effecten.  Mijn plan is om de methode van Wim Hof te gaan uitproberen. Ik houd van zwemmen, ik woon aan zee, bij meertjes en heb het ALTIJD koud. 

Een nieuwe verslaving, zwemmen. Of van de winter ijs bad. Nu nog een dagritme bouwen: wat zet ik in mijn nieuwe gewoontes, elke dag om gezonde patronen te leren. 

heeft iemand hier ervaring met Ice man methode? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik dronk later op de avond, vanaf half tien. Stipt. Dus toen ik ook met die laatste twee dwangmatige glazen per avond stopte probeerde ik vroeger te gaan slapen. En geen of weinig schermtijd meer.

Inmiddels lukt dat maar daar is wel wat tijd overheen gegaan.

En wat is er gezonder dan slapen? :)

The ice man methode ken ik niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ice man, ik had gezwommen in koud water en dat deed veel met mij. Ik ben niet zo van de hypes, maar heb wel zijn boek gekocht en dat leest prettig. Mijn gezonde verstand gebruik ik, zeker @lady jane ik houd erg van zwemmen en deze zomer is het er in zee weinig van gekomen. 

bijzonder @Reacher dat je stipt om half 10 s avonds dronk, dan was mijn trek al weer voorbij. 

Nieuwe gewoontes aanleren: 

Ik vond het boek van Julia Cameron, De weg van het luisteren. Ze is bekend van The Artist Way, ze raad drie "tools " aan;

1: the morning papers, elke morgen 3 blz schrijven, het eerste dat je doet als je opstaat.

2: artist dates, afspraakjes met je eigen kunstenaar, dus de artiest in jezelf

3 wandelingen

Ik lees het boek en het pakt me, The Morning Papers, zo gemakkelijk, schriftje, poltood en schrijven maar. 

Nu ik dit hier deel realiseer ik mij dat ik weer lees, twee boeken tegelijk, om de beurt. Dat is een goede nieuwe verslaving. Ik las vroeger zoveel. Ik ga de goede kant weer op  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oh wauw @Artemis, dat klinkt goed!  Ik ken het boek niet maar wel het principe "the morning papers" via een versie van de twelve step programme.  Ik ben naarstig een nieuwe routine aan het uitproberen, ontwerpen, maar heb vandaag bijvoorbeeld weer eens zo'n flut/hang dag omdat ik al vroeg achter mijn computer ben gekropen, dat is dodelijk.  Wel heb ik mijn bureau weer op orde, dus: let's do it!

Het "gevaar" dat geassocieerd wordt met Wim Hof is het feit dat mensen zijn ademhalingsoefeningen in het water doen, das niet handig als je flauw valt, wat soms gebeurt.  Gezond verstand dus.

Fijn dat je de goede kant weer op gaat @Artemis, ik laat me graag door je inspireren! :heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Artemis changed the title to nieuwe "verslavingen" en gewoontes die wel goed voor je zijn

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...