Spring naar bijdragen

Voedsel voor het brein: stellingen en vragen


Reacher

Aanbevolen berichten

Ik zit ook weer lekker in de boeken. Lezen doe en deed ik altijd graag. De laatste jaren te weinig gedaan.
Soms een goed verhaal; en daar dan lekker helemaal in gaan zitten. Heerlijk!
En dan weer eens meer een gericht onderwerp om ergens meer over te weten te komen. 


Lees nu een boek genaamd Gezonde Zelfliefde, van Hans Knibbe. Super interessant boek met een mooi en bruikbaar onderwerp. Hans Knibbe is de oprichter van de school voor Zijnsoriëntatie. Wat gaat over verlichting en nondualiteit en zo. Hele boeiende diepgaande stuff.

Me ook jaren mee bezig gehouden toen ik nog volop in gebruik was (met soms enkele nuchtere dagen in de week; hoewel ik overdag wel altijd nuchter was). Ik snapte het op den duur allemaal mentaal prima. Maar verder dan mentaal gaat zoiets dan niet. Echt bij je gevoel komen en werkelijk de diepte in jezelf gaan terwijl je daarnaast lekker met een verslaving bezig bent, gaat eigenlijk niet echt samen. Nu nuchter kan zulke materie veel diepere lagen aanspreken. Voedsel voor het brein en het hart.

bewerkt door Strijkbout
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De allereerste stelling hier was

Op 14-6-2021 om 17:10 zei Reacher:

Dus nieuwe stelling: een alcoholverslaving wordt deels in stand gehouden omdat het ons ook iets oplevert op psychologisch  gebied. Voorbeeld: je hoeft minder verantwoordelijkheid op je te nemen als anderen geen verwachtingen van je hebben. En soms is dat ergens ook wel fijn.

en hier wil ik nog maar eens op voortborduren. Ik geloof niet dat we het al gehad hebben, anders honderd excuses en dat soort. Stelling: als de alcoholverslaving ophoudt, volgt een andere verslaving c.q. obsessie om het gat te vullen.

Komt u maar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik doe een poging,

50 minuten geleden zei Quinn:

als de alcoholverslaving ophoudt, volgt een andere verslaving c.q. obsessie om het gat te vullen.

tenzij...

Ik denk dat er ook een tenzij kan zijn, en zelfs als die andere verslaving komt kan er een verbetering optreden, al was het maar omdat de betrokkene de situatie beter herkent bij zichzelf dan voorheen.

 

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Quinn:

De allereerste stelling hier was

en hier wil ik nog maar eens op voortborduren. Ik geloof niet dat we het al gehad hebben, anders honderd excuses en dat soort. Stelling: als de alcoholverslaving ophoudt, volgt een andere verslaving c.q. obsessie om het gat te vullen.

Komt u maar.

Dat kan zeker gebeuren, en gebeurt ook heel vaak. Je kunt van tevoren daar wel op beducht zijn, en ervoor waken dat dat bij jezelf gebeurt. Want dat is natuurlijk niet echt de oplossing. Dat verslavingsmechanisme (wat eigenlijk vluchten voor  jezelf/de werkelijkheid is) is eigenlijk waar je in essentie vanaf wilt, lijkt me.
Dus als je jezelf een andere verslaving in ziet gaan en je wordt je daarvan bewust, probeer de kabel dan tijdig door te knippen zou ik zeggen.

bewerkt door Strijkbout
Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 uur geleden zei Quinn:

obsessie om het gat te vullen.

het gat in je hart
in therapieland een bekend fenomeen

i.p.v. van één destructieve verslaving (of 2 of 3)
splits ik het aantal op in kleinere gezondere
ik zal altijd onmatig zijn, zoeken naar vullingen
ook na bewustwording, heling en oogsten
maar ik bepaal wel waarmee ik het gat vul
over het algemeen
al is de beste manier meteen ook de moeilijkste;
liefde:heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er is zoveel verleiding rond om ons heen. De dag begint met een onschuldig kopje koffie met misschien wel een sigaretje erbij. Om 10 uur koffie met wat lekkers en dan gelijk maar kijken naar de likes op mijn socialmedia. Vanmiddag vrij en dan nog even 10km hardlopen om daarna even een serie te kijken op Netflix. Voor ik het in de gaten heb ben ik 3 afleveringen verder en geen zin meer om te koken dus pizzatje bestellen. Daarna 8 uur journaal met een kop koffie en wat lekkers erbij om later op de avond nog een filmpje te pakken met een zak chips. 
 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Koffie drinken, koekjes eten, films kijken, social media, werken, sporten, sociale interactie, spelletjes spelen, lezen, denken, liefde, sex ... Om dat nou allemaal verslavingen te noemen of verleidingen, dat klinkt alsof er iets mis mee is maar je moet toch íets doen? Je zou kunnen zeggen dat je dat allemaal doet om 'het gat te vullen' maar het is ook gewoon leven toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vind ik ook.

Mijn schoonzus is strijkverslaafd (met zo'n plank, weet je nog? van voor de covid). Is dat dan wel gezond?

Ik denk dat eigenlijk alles wat je vaak doet en waar je een vaag soort van bevrediging uit haalt, een verslaving wordt. En so be it. 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wanneer het je leven niet beheerst is er weinig aan de hand. Bij mij was het met name toen ik net gestopt was met alcohol ik de neiging had overmatig te zijn in o.a. sport en s avonds snaaien. Ik was me er van bewust en toen ik wat verder was in mijn herstel kon ik gaan kijken naar het stukje overmatig en heb dit nu best redelijk in de hand. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je iets graag veel doet en het is niet buitensporig ongezond, kun je het dan niet beter een passie noemen, dat klinkt veel lekkerder dan overmatig. Een passie mag ook gewoon je leven beheersen.

ps. 'hobby' zoals Adri02 net zegt kan ook :)

bewerkt door Yana
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De vraag is waar de behoefte naar veel sporten en snaaien vandaan kwam. 
 

Bij het sporten word endorfine aangemaakt wat er voor zorgt dat jij je gelukzalig voelt. Dit ga je missen wanneer je niet meer kan sporten.

 

Bij het snaaien zorgen de suikers voor een dopamine afgifte in de hersen en spreek direct het beloningssysteem aan. 
 

Dit is voor mij niet handig als ex alcoholverslaafde want sport en suiker hebben op mij een vergelijkbare werking als alcohol en dit verdient aandacht om mezelf niet weer te verliezen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 14-2-2023 om 20:59 zei Quinn:

Stelling: als de alcoholverslaving ophoudt, volgt een andere verslaving c.q. obsessie om het gat te vullen.

De stelling is me weliswaar iets te stellig, maar het risico is aanwezig. Vanuit de ene naar de andere roes. Soms heel duidelijk, door de neiging ineens naar een andere drug te grijpen. Soms wat minder opvallend en subtiel verpakt in zakken drop, hompen kaas of de neiging jezelf als een razende voort te planten. De mateloosheid. De korte kik.

Maar het schiet natuurlijk niet op om het ene gat met het andere te gaan vullen. Ongezonde verslaving vervangen door gezonde verslavingen als je op je werk storten of als een malle gaan sporten is al beter. Maar nog altijd onbevredigend als de functie ten diepste is je af te leiden van jezelf, van de werkelijkheid. Je rent ineens een andere kant op, maar bent nog altijd op de vlucht.

Maar het kan ook anders. Verslaving hoeft niet op verslaving te volgen. Het begint dan volgens mij met iets van kalmte en rust, zelfacceptatie, dat soort shit. Of desnoods gewoon een soort berusting en opluchting dat er niets meer aan te doen is. Het leven nemen zoals het is, in plaats van alles willen besturen of begrijpen, of er steeds weer voor op de loop blijven gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor mij was het in het begin wel een zoektocht naar vervanging. Valeriaan, cbd olie, spijkermatje, hoe kan ik ontspannen. Vervanging in 0.0% bier en frisdranken, want je moet toch iets drinken. Veel wandelen. 

Onrust bestrijden. De kunst om daar mee om te gaan beheers ik nog steeds niet volledig, maar ik werk er aan. En het mag er zijn, hoe cliché dat ook klinkt. Dan ben ik maar onrustig, en wat is die onrust dan, probeer ik te ontdekken. In plaats van het idee dat het weg moet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 uur geleden zei Yana:

Koffie drinken, koekjes eten, films kijken, social media, werken, sporten, sociale interactie, spelletjes spelen, lezen, denken, liefde, sex ... Om dat nou allemaal verslavingen te noemen of verleidingen, dat klinkt alsof er iets mis mee is maar je moet toch íets doen? Je zou kunnen zeggen dat je dat allemaal doet om 'het gat te vullen' maar het is ook gewoon leven toch?

iets doen, niets doen en ook daarvan genieten idd
zo ervaar ik het zelf ook, en een passie is ook verslavend
maar niet persé bedoeld als drank ooit was, fijner gewoon.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 14-2-2023 om 20:59 zei Quinn:

De allereerste stelling hier was

en hier wil ik nog maar eens op voortborduren. Ik geloof niet dat we het al gehad hebben, anders honderd excuses en dat soort. Stelling: als de alcoholverslaving ophoudt, volgt een andere verslaving c.q. obsessie om het gat te vullen.

Komt u maar.

En, wat is je nieuwe obsessie/verslaving? :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bezig blijven, afleiding blijven zoeken, opgaan in een roes. De ene of de andere, maar meestal vrij snel obsessief, want alles wat ik doe, doe ik intens. Een paar weken geleden heb ik een interessante vrouw ontmoet en dat kostte me eigenlijk meer tijd dan de opbrengsten geloof ik waard zijn. Dus misschien moet ik daar toch maar mee ophouden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Het zal geen populair advies zijn. Maar zolang het geen schade toebrengt aan anderen of aan jezelf, is dit voorlopig het hoogst haalbare? 
 

ik bedoel ik ben zelf ooit eens gestopt met roken door te starten met drinken. Wie ben ik dan om bestraffend te fronsen met mijn enorme wenkbrauwen? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een nieuwe vraag stelling: en eentje die al heel vaak is langsgekomen: dit forum is heel langzaam aan het versloffen.

Ik heb jaren  terug gelezen en er zijn vaak periodes geweest dat het erg stil was hier. 

Maar het voelt dit keer anders.  

Ik heb zelf eigenlijk ook niet meer iets om toe te voegen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 1-3-2023 om 07:31 zei Reacher:

dit forum is heel langzaam aan het versloffen.

 

Op 1-3-2023 om 07:38 zei Adri02:

dan kabbelt zo'n forum dus kalmpjes naar z'n einde

Wat een onzin, en wat belachelijk om zo'n subjectief oordeel als stelling aan te merken. Doe iets aan je zelf en aan je blik op de wereld, zou ik zeggen. 

... en probeer eens de bijdragen van de nieuwe frummers met enige aandacht te volgen ...

 

[Toegevoegd op 3 maart]

Bovenstaande tekst was veel te aanvallend. Daar heb ik spijt van en ik kan me goed voorstellen dat met name @Reacher er erg van schrok. Excuus.

Het advies wat aan jezelf te doen was bedoeld als advies niet stil te staan maar open te blijven voor verandering en groei. Met een andere blik op de wereld dacht ik bijvoorbeeld aan meer helicopterview.

Mijn felheid en het gebruik van de woorden 'onzin' en 'belachelijk' waren het gevolg van het feit dat ik het las als een beschuldiging dat alle anderen, inclusief de nieuwe mensen hier, geleidelijk aan steeds slechter zouden functioneren.

 

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

OK, had ik over het hoofd gezien, inderdaad. En ik ben vanuit mezelf initieel nog wel eens fel in mijn reacties.

Maar voor wie toch serieus op het thema door wil gaan: ik ben wel benieuwd naar een meetbare definitie van "versloffen".

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 minuten geleden zei Bob:

OK, had ik over het hoofd gezien, inderdaad. En ik ben vanuit mezelf initieel nog wel eens fel in mijn reacties.

Maar voor wie toch serieus op het thema door wil gaan ben ik wel benieuwd naar een meetbare definitie van "versloffen".

Persoonlijk denk ik dat versloffen inhoudt dat iets zijn effectiviteit verliest. Het doel waarvoor het is ontwikkeld wordt langzamerhand minder goed bereikt. Ieder zal dit doel waarschijnlijk anders definiëren, maar zelf zie ik het als een steun in de rug. Met dat in het achterhoofd is de effectiviteit zeker nog aanwezig. Een ander zoekt wellicht de heilige graal binnen dit forum dat hem/haar helpt om definitief verlost te worden van een verslaving. Wanneer blijkt dat hij/zij continu terugvalt zal het forum minder effectief zijn.

Voor de rest moet je gewoon zelf eruit halen wat er te halen valt en wanneer die bron droog komt te staan vertrek je met de Noorderzon. even goede vrienden :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...