Spring naar bijdragen

Zaterdag 17 oktober


ikkanhet

Aanbevolen berichten

3 minuten geleden zei knakker:

... En al schrijvend kom ik vaak ook tot bepaalde inzichten. De chaos in je kop een beetje ordenen, de voortrazende stroom gedachten en gevoelens onder woorden brengen, in rijtjes leggen en opbergen in laatjes. Zoiets. 

Ja, ik noem dat altijd 'm'n gedachten naar schrijfsnelheid terugbrengen', waardoor ik weer een beetje overzicht over m'n eigen gedachten krijg.. De zijsprongetjes
die ik altijd volg tijdens 'gewoon' denken en die me totaal van hetgeen ik wilde zeggen/denken afleiden, sterven al schrijvende een stille dood omdat ik nog
bezig ben de hoofdlijn op te schrijven. Door me op die hoofdlijn te concentreren middels het schrijven (liefst in het mooiste handschrift dat ik in huis heb omdat
dat zorg en aandacht nodig heeft) ben ik veel minder geneigd om allerlei paniek en chaos veroorzakende uitwassen van muggen tot olifanten te laten groeien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@knakker wat een feestelijke dag; een jaar niet gedronken. :excl: Proficiat!

Begrijp niet helemaal wat Descartes op de muur wil graan schrijven. "Gij zult niet drinken"? De suggestie om een dagboek bij te houden vind ik wel een mooie. Of als je liever typt, dan iets op je laptop te doen. Ik heb dat ook een tijd gedaan, van me afschrijven in een digitaal dagboek. Wat ik erg confronterend vond, is dat ik het document opende om iets te gaan schrijven, wat ik de week ervoor ook al beschreven had (en nog niets aan had gedaan, ondanks de goede voornemens). Dat kwam best vaak voor. :unsure: Ik heb nog een stoppen-met-roken dagboek, en een stoppen-met-drinken, van de eerste weken. Daarin plakte ik allerlei artikelen, links, nuttige tips etc. Fijn om er op die manier actief mee bezig te zijn en best handig om eens terug te lezen.

De zon schijnt, kijken of het me lukt nog even wat te wandelen of fietsen. Ben al twee weken niet vooruit te branden.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik snap het wel dat van @Descartes33, iets op de muur willen kladden maar idd je krijgt het er zo lastig af :D En nee ga echt niet mee helpen het eraf te boenen, alhoewel zelfs dat zou ik doen.

Vanuit verslavingszorg doen/deden ze de suggestie om mijn terugvalpreventieplan(wat een woord) op de koelkast te hangen. Heb ik ook een tijd gedaan. Zeker als je met iemand in huis zit die wel tegen alcohol kan en dat ook drinkt. Kon/kan het echt niet in huis hebben. Al was het opgeborgen in de kelder, schuur, berging  of bv auto, wist er altijd bij te komen. Ja ik ben een gewiekste. De enige die je in de maling neemt ben jezelf natuurlijk. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De ene dag heb ik een posi gevoel, de andere dag weer een heel depri negatief gevoel en denk dat een paar biertjes het die dag wel wat zouden kunnen verzachten. Ben volgens mij 1 van de weinige waarbij dit zo grillig verloopt hier op het forum(zo van de ene dag op de andere, op en af). Is wat het is, heb ik maar mee te dealen. Lastig is het wel. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 minuten geleden zei Bor:

 

Pas wanneer ik "vrijgelaten" werd en het dus idd van nog erger naar kwaaier ging...en men liet mij he.....vreselijk, maar daar heb ik het allermeeste geleerd.

Deze snap ik ook wel, heb jij me ooit uitgelegd hier op het forum. Hoe dat voor jou werkt. Had ik ook een tijdje. Hoe meer nee en het niet mag, hoe groter het verlangen. Voor nu is het voor mij beter niets te hebben in huis, ook niet voor gasten. Geef het wel mee of gooi het weg, is veiliger voor nu.

bewerkt door Smaragd
toevoeging
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ow @knakker dat hotel. Wat was dat enorm frustrerend, zeker als je aan de andere kant dan staat. Vergeet het nooit meer. Kun je nagaan hoe ver je nu bent. Des te knapper. Hoe naar/vervelend ook, het heeft je wel ergens gebracht. Niet dat we met zijn allen 3 dagen in een hotel natuurlijk moeten gaan zitten. Dat ook nou weer niet. 

Ga weer even verder, afleiding/bezig zijn helpt mij het meeste.

Fijne voortzetting nog.

Sterkte voor degenen die het kunnen gebruiken :rose:

bewerkt door Smaragd
toevoeging
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Snap ik @Bor o die flessen en blikken tellen, wat een hekel had ik er daar altijd aan. Alsof ik het zelf dan wel weer niet aanvulde tot het getelde aantal flessen/blikken. Maar ga jij nu niet doen, weet ik wel zeker. Als baby weg is, weet ik het niet. Heb ik zelf weleens na veel verantwoordelijkheid en dan de opluchting, is ook een gevaarlijke. De opgebouwde spanning komt er dan uit.

Ja je had mijn zus kunnen zijn, we schelen ook maar 1 jaar bijna. Denk ook dat het daardoor komt :D

Nu zout ik echt even op sorry. Succes nog even, ook genieten ervan. Heerlijk zo een kleine frummel.

bewerkt door Smaragd
toevoeging
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Sowhat:

@Lika is de beslissing van je nieuwe huis mede ingegeven doordat je misschien wat geld overhoudt voor een plekje op een wadden eiland? 

Zeker weten of een bootje. Wordt wrs het laatste in ieder geval. En verder gaan onze kinderen straks ook nog studeren... 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat verhaal van 'stoppen na vrijlaten' doet me er aan denken dat ik nóg twee keer verhuisd ben. Naar het appartementje waar ik terecht kwam nadat m'n vrouw
me uit huis gezet had, en later weer terug. Daar op dat appartementje waar ik zat met het hoognodige kon ik EINDELIJK m'n goddelijke gang gaan
wat drinken betreft. En daar werd ik zooo moe en bang van, zo alleen zonder de weliswaar bemoeizuchtige, doch onbewust ook altijd mentale steun gevende
aanwezigheid van een huisgenoot. Ineens drong het tot me door dat ik hier zomaar in doodsnood kon komen zonder dat iemand het wist. En doodsangst
heb ik die laatste jaren meermaals gehad als ik met hartkloppingen, ademnood en totale paniek doodstil  op m'n rug in bed de minuten lag te tellen tot ik me beter zou
gaan voelen, meestal na een dag of twee, drie.
Toen dit me op dat appartementje overkwam miste ik die verfoeide eeuwige controle en bemoeizucht van m'n vrouw zo erg dat ik besloot dat ik
wat aan mezelf moest gaan doen. Er was toen in een naburige gemeente net een behandeling gestart volgens het Minnesota model. Eerst vier, later drie
dagen per week daarheen en een aantal 12-stappen meetings per week bezoeken... Dat dit voor mij dé oplossing was kwam volgens mij door een aantal
dingen: ik zat voor mijn gevoel op de bodem van de put en m'n herstel was niet iets wat me 'opgedrongen' werd maar kwam vanuit de puur persoonlijke
wens om te stoppen. Daar bovenop kreeg ik niet het gevoel dat ik gestopt was omdat ik wat regeltjes had geleerd om me aan te houden als ik zou willen
drinken maar dat ik mezelf leerde begrijpen en daardoor de noodzaak of zelfs maar behoefte van/aan drinken kon wegnemen.

Ik woon nu al weer jaren samen met mijn vrouw onder één dak maar de controle cq bemoeizucht die ik nog wel eens ervaar is nu meer stimulerend voor mij
dan dat ik er de zenuwen van krijg. Nog steeds heb ik regelmatig een schop onder m'n achterste nodig en die krijg ik ook regelmatig. Maar liefdevol. :)
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Smaragd:

De ene dag heb ik een posi gevoel, de andere dag weer een heel depri negatief gevoel en denk dat een paar biertjes het die dag wel wat zouden kunnen verzachten.

Precies wat ik ook voel de afgelopen weken. 

Over wat er op de muur geschreven moet worden zat ik nog eens na te denken. <_< Niet 'Gij zult niet drinken' natuurlijk. Beter om iets positiefs te plaatsen. Positieve affirmaties. Dat kan heel goed werken, een positieve boodschap aan jezelf. Ik heb naast mijn badkamerspiegel een post-it waarop staat "Wees blij". Dat doet me er bij stil staan dat ik teveel mopper.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij mij zou op de muur staan: " je maakt geen fouten; je doet ervaringen op" en " "op gebaande paden, groeien geen bloemen" en " er is niets mis met je rot voelen, behalve dat je je rot voelt" en "je kunt je eigen binnenkant alleen maar vergelijken met de buitenkant van een ander" en "we hebben allemaal wel wat; ja,zo is dat." Die laatste is van trio Hasjee. Beluistert dat nummer allen!

bewerkt door Lika
Link naar opmerking
Deel via andere websites

44 minuten geleden zei Lonster:

Precies wat ik ook voel de afgelopen weken. 

Over wat er op de muur geschreven moet worden zat ik nog eens na te denken. <_< Niet 'Gij zult niet drinken' natuurlijk. Beter om iets positiefs te plaatsen. Positieve affirmaties. Dat kan heel goed werken, een positieve boodschap aan jezelf. Ik heb naast mijn badkamerspiegel een post-it waarop staat "Wees blij". Dat doet me er bij stil staan dat ik teveel mopper.

Wat ik op de muur zou willen zetten is die hele lijst met karakterfouten, of misschien wat milder "kwetsbaarheden", die maken dat ik steeds in de fout ga. Als ik me op het ene richt (bijvoorbeeld veel sporten) dan vult een andere kwetsbaarheid (bijvoorbeeld: misschien wat meer mediteren, zodat je voorkomt dat het lichamelijk oké gaat maar dat je mentaal helemaal naar de kloten bent) dat razendsnel weer op. Dan richt ik me op discipline, dan word ik weer veel te hard voor mezelf, vergeet ik dat een mens ook moet ontspannen en raak ik oververmoeid en daardoor krijgt die dwanggedachte naar drank weer een kans. Het is een hele lijst, ik zou waarschijnlijk alle muren vol kunnen zetten als ik er even voor ga zitten. 
Het is die harde riedel die maakt dat ik ooit begon met drinken. Het idee niet te kunnen leven. Als ik "wees blij" op de badkamerdeur zou zetten zou ik als ik me dan even verdrietig voelde voor mijn kop slaan, ik doe het fout en hoppa laat ik het dan maar helemaal fout doen. Als ik schrijft "sta je zelf toe verdrietig te zijn, laat het er zijn" dan kan ik niet meer goed blij zijn. Schrijf ik op "wees blij maar als je verdrietig bent laat dat dan bestaan" dan zit je qua woorden al op een toename van zo'n 50% en als het zo door gaat ja dan komt de muur wel vol. 

In dit probleem is volgens mij het onderscheid tussen oorzaak en gevolg niet te maken. Natuurlijk zou alles beter gaan als ik niet zou gaan drinken maar ik zou ook niet gaan drinken als alles wat beter zou gaan. Enfin vragen vragen vragen dus. Ik ben gelukkig wel weer uit de drank. En het is natuurlijk een feit dat je met elke terugval wat dichter bij de laatste komt. Dus hup Descartes, wees blij ;) 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het wordt een soort klaagmuur @Descartes33 :D 

Het is toch straks niet zo dat je eerst alle "kwetsbaarheden" moet oplossen voordat je succesvol kan stoppen?

Ik zou zeggen fuk de kwetsbaarheden. Of omarm de kwetsbaarheden, dat is wat positiever. Zie jezelf niet als een lange lijst fouten. Dat scheelt een hoop schrijfwerk op die muur. In plaats daarvan kan je ook een afwasje doen of dat gras maaien :P 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemiddag   ''   veel geschreven  ' tja wat zal ik hier op de muur willen  schrijven  ?  To be or not to '  be thats the question ... ?   

Geen idee ' maar   alleen  weet ik vandaag  " toeval bestaat niet "  kan ook ..  heel verhaal ..maar  vandaag overleed  een bewoner van niets  aan het handje   binnen 5 minuten   onder mijn handen ..   .. vond ik best heftig .  Normaal zal gelijk  de fles  open gegaan zijn maar nu niet want ik drink niet meer . Rare is dat ik nu juist niet  wil voelen om geen  excuus te hebben om te denken  dat ik best  wil drinken   voel  mij  best gelaten vlak   ...   prop er maar wat borrel noten  in  bij gebrek  aan anders :unsure:   

bewerkt door Lieke7777
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vroeger zou ik mijn angst en paniek hebben verdronken. Met name mijn fysieke sensaties vind ik nog steeds lastig. Alle spieren verkrampen en mijn adem stokt. 

Wijntje maar om te ontspannen , daarna weer om het rot gevoel daar weer over te stoppen en dan weer om het fysieke rot gevoel niet te ervaren etc....

Nu weet ik dat dit dan maar even zo is. Jammer dan. Er komt wel weer een andere sensatie. Vandaag of morgen. Tis niet fijn, maar wel te doen. En als het weg is, is het weg. Dat heb ik dan tenminste in de gaten...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Moest nog een boodschap doen. Voelde het al aan, had het moeten zeggen/tikken hier. De week met de honden is over en heb dat heel goed gedaan. Ook het gehele huis schoongemaakt, 3 verdiepingen, 3 puber zonen. Wat waren ze blij toen ze allen thuiskwamen.

Meteen 12 halve lieters halen, dat snap ik dan weer niet van mezelf. Al 2 op, ik kan niet stoppen dan, na 20 uur kan ik toch niet bijhalen dus het zal daarbij blijven. Mij niet appen, laat mij. Morgen uitkateren, is niet anders. Zal heus niet vallen of iets breken. 

Log uit, wil niet bezopen op het forum zitten, tot morgen ofzo. 2 hakken er al in na een tijdje niks. Kansloos ben ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zojuist zei Smaragd:

Moest nog een boodschap doen. Voelde het al aan, had het moeten zeggen/tikken hier. De week met de honden is over en heb dat heel goed gedaan. Ook het gehele huis schoongemaakt, 3 verdiepingen, 3 puber zonen. Wat waren ze blij toen ze allen thuiskwamen.

Meteen 12 halve lieters halen, dat snap ik dan weer niet van mezelf. Al 2 op, ik kan niet stoppen dan, na 20 uur kan ik toch niet bijhalen dus het zal daarbij blijven. Mij niet appen, laat mij. Morgen uitkateren, is niet anders. Zal heus niet vallen of iets breken. 

Log uit, wil niet bezopen op het forum zitten, tot morgen ofzo. 2 hakken er al in na een tijdje niks. Kansloos ben ik.

Och @Smaragd   

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...