Spring naar bijdragen

Lonster


Lonster

Aanbevolen berichten

Deze week vond ik het forum stom. Even afstand van genomen. Leuk dat je me miste :) 

Ja gek hè, maar mooi dat die vriendin van jou er ook wel om kon lachen. Het zat gedeeltelijk ook in mijn hoofd. Want die vriendin heb ik met twee zwangerschappen meegemaakt, toen dronken we ook niet. Het zal wel wennen zijn gewoon.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha @Lonster en @Yana, jullie lijken wel 'van de pot gerukt', of hoe zeg je dat netjes??;) Ik bedoel het krachtig, niet kwaadaardig..

(uit Lonsters berichtje:)

"Vriendin zei dat het haar niks uitmaakte wat ik dronk, maar dat is natuurlijk niet zo. Ze vond het een beetje confronterend merkte ik."
Dat is op z'n minst een zgn. 'droogdrinkersredenatie'. Omdat jij dit vond heb je dus geen thee gedronken maar de illusie gewekt
dat je 'met haar mee deed' met een minder saai overkomend alcoholvrij biertje. Hoezo minder saai? Ziet een kroeg er saaier uit als er iemand
thee zit te drinken? Jij dronk geen alcoholvrij bier omdat zij niet geconfronteerd wilde worden met thee, jij dronk alcoholvrij bier omdat jij
alcoholvrij bier wilde, nog liever dan thee...

(uit Yana's berichtje:)

"De teleurstelling op haar gezicht toen ik zei dat ik niet meer hoefde was gewoon grappig. Gelukkig had ze het zelf ook door en zag ze de humor er wel van in..."
't Was misschien een grappig gezicht, maar of je van humor kunt spreken betwijfel ik.

Dat confronterende maakt iets los bij die ander waar we hier zelf ook mee bezig zijn. Wij willen anderen niet confronteren met hun alcoholgebruik.
In de meeste gevallen zie ik daarin een excuus om zelf een achterdeurtje te hebben. Hoe minder aandacht, hoe minder we zullen worden aangesproken
op ons eigen gebruik.

Ik denk dat anderen confronteren een schone taak is van iedereen die probeert z'n alcoholconsumptie te minimaliseren.
We "klagen" hier vaak dat er zo veel onbegrip is bij de ander als we het hebben over hoe moeilijk stoppen of minderen is.
Maar juist door te confronteren maken we het veel duidelijker bij die ander... laat ze het maar eens proberen om (op z'n minst) één
glaasje over te slaan. Dat is niet ongezellig, niet saai, dat zou je een vriendendienst kunnen noemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oh, kennelijk was ik niet zo duidelijk met mijn verhaal. Die vriendin van me heeft zeker een probleem(pje) met alcohol en is zich daar ook van bewust. Zij en ik moesten lachen omdat dat opeens zo duidelijk was toen ze even geen controle had over haar gezichtsuitdrukking en ze 'door de mand viel'. Gevalletje zelfspot zeg maar, niets zo leuk als lachen om jezelf als je onder vrienden bent.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De vriendin met wie ik in het café zat heeft een alcoholprobleem en dat beaamt ze ook. 

Je hebt gelijk hoor Koh, zoals ik al schreef vond ik het ook stom dat ik het zo aanpakte en niet gewoon een kop thee nam. Beetje soft doen hoeft inderdaad niet per se. Aan de andere kant raak je soms wel het contact kwijt, op zo'n avond. Dan kan ik wel mijn punt maken, maar als die vriendin vertrekt om thuis verder te drinken is dat ook een beetje kaal. Het voelde een beetje dubbel.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Kohtje:

Jij dronk geen alcoholvrij bier omdat zij niet geconfronteerd wilde worden met thee, jij dronk alcoholvrij bier omdat jij
alcoholvrij bier wilde, nog liever dan thee...

Nou nee dus, ik had liever thee gehad na 3 av-bier. Je kan best gelijk hebben, dat ik niet de gewoonte doorbreek zo en blijf hangen.  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind je analyses interessant Koh. Het zegt natuurlijk ook altijd wat over de schrijver. Ik vind het prettig dat om een andere invalshoek te lezen, anders blijf ik ook maar een beetje rondjes draaien. Daarvoor zit ik op het forum; om geïnspireerd te blijven. Beetje belerend mag best.

Daarnaast heb ik niet zo'n groot ego, het is maar een forum. Dat mensen hier zo tekeer gaan tegen elkaar verbaast me. Ik was jaren geleden op een forum om te stoppen met roken, daar gingen mensen ook al helemaal los. Nou ja, je moet ergens je uitlaatklep vinden denk ik dan maar. De kunst is om dat soort reacties over te slaan. Hoewel ik dat soms best moeilijk vind. Want als er iemand roept dat hier trollen zijn, dan ga ik me af vragen wie dat dan zouden moeten zijn. :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het gewone leven is weer begonnen. Ik sta elke dag ruim voor de wekker op. Collega's zijn verbaasd dat ik er zo vroeg ben steeds. Het is keidruk, er zijn veel vragen en ik probeer gestructureerd te werken. Het schiet af en toe wel door mijn hoofd, de gedachten aan een belonend of ontspannend drankje. Even lekker buiten op een terras met een koud glas bier. Maar dat waait net zo makkelijk weer over nu ik me weer ingeprent heb dat ik doordeweeks niet drink.

Gisteren een praatje van de directeur, met een borrel. Er is dan een manager die het woord neemt met een fles Heineken in zijn hand. Ik vind dat zo'n stom gezicht. Het was nog niet eens 17 uur. Mijn teamleider die naast me staat zegt wat en haar adem ruikt naar wijn. Bah. Nou ja, de meeste mensen dronken spa of Fanta. Voor mij geen kwestie. Doordeweeks geen problemen met niet drinken en ik voel me fit. 

bewerkt door Lonster
woord vergeten
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je erover nadenkt is dat best vreemd ja @Lonster zo'n directeur met een fles bier in zn hand s middags. Alsof het normaal is maar dat is het niet. Waarom is dat nodig denk ik dan. Zogenaamd een informele sfeer scheppen? Gezellig collegaas onder elkaar. Ik heb ook heel wat slemppartijen meegemaakt op werkgebied. Helaas liep ik daarbij zelf voorop. Als ik daar nu nog aan denk schaam ik me dood. Zo blij dat dat voorbij is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tijdens mijn abstinente perioden snap ik soms niet dat mensen niet open staan om eens wat minder te drinken en niet altijd en overal te drinken. Maar het is mijn project. Het drinken van anderen is een gegeven, ik accepteer het, ik ga zo nu en dan met aangeschoten en dronken mensen om en ik tel mijn zegeningen als ik iemand niet meer uit z'n woorden zie komen of een volgende ochtend fris uit m'n bed stap om de plannen die ik de avond er voor maakte ook daadwerkelijk uit te voeren.

Maar ik denk toch wel dat er banden gesmeed worden als je samen drinkt. Op een vrijdagmiddagborrel. Dat moet ook zonder borrel kunnen. Maar niet met iedereen. Het ging mij te veel om de borrel en om de mensen bij wie het ook om de borrel ging.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

voor velen een excuus denk ik hoor, die borrels zijn niet
voor niets ontstaan, en behoorlijk uit de hand gelopen vaak.
toen ik nog ambtenaar was, heb ik er ook veel meegemaakt
en daarna 's avonds nog een wedstrijd vaak. Dat hielp mij trouwens
wel goed om me in te houden of geen alcohol te nemen, maar
niet altijd, want zien drinken maakt het extra verleidelijk. Gelukkig
is sporten bi mij altijd belangrijk(er) geweest. misschien mijn redding ook deels.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op mijn werk is het vlees in de ban gedaan en krijgen we geen bitterballen, maar bietenballen en andere gefrituurde hapjes waar geen vlees in zit. Een gangbaar cateringbedrijf is vervangen door eentje die mooie broodjes maakt, met rucola en lekkere kazen, olijfjes en allerlei vegetarische smeersels. Niks geen klef bolletje met ham en een kroket. Over roken is ook van alles aan de hand, niet in het gebouw of de omgeving. Volgende stap is hopelijk de drank.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Werk je bij hetzelfde bedrijf als ik Lonster? :lol:

Ik denk ook wel nog wel dat er een verschuiving gaat plaatsvinden, zowel in het bedrijfsleven als in de maatschappij. Kijk maar eens naar de toename van de consumptie van alcoholvrij bier. Maar dat is een proces dat lang gaat duren. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hahaha, ja daar heb ik eerder ook al eens aan zitten denken. Dat je hier zit te schrijven met een collega die je niet uit kan staan in real life bijvoorbeeld.

Het boek Tonic is uit, godzijdank. De bevestiging en inspiratie doen me wel goed. Ik las op een ander plek hier ook mooie dingen over het sociale aspect van niet drinken. Ja alle thema's komen natuurlijk steeds terug. Dat het saai is om niet te drinken. Dat het sociaal moeilijk wordt geaccepteerd. Ik las ook een bijdrage van mezelf terug van maart. Grappig hoor.

Nu ik voor mezelf heb bedacht om eens wat langer dan drie weken niet te drinken (want dan was er steeds wel weer een gelegenheid om één avond, of meerdere, iets te drinken), om te zien wat dat met me doet, vind ik dat de tijd heel langzaam gaat. Morgen pas 2 weken weer niet gedronken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar wel een risicovolle zaterdagavond doorstaan bij een vriend, met wie ik meestal alcohol drink op mijn sjoemelavonden. Ik ben er vannacht wel drie keer uit geweest om te plassen door al het bubbelwater dat ik heb gedronken. Ik heb me er goed op voorbereid en tot in de details bedacht wat ik zou drinken. Voor het eten alcoholvrij bier en verder bubbeltjeswater.

Het maakte hem allemaal niks uit, hij heeft dat wel vaker met mij meegemaakt en hij is een tijd aan de antidepressiva geweest, een periode waarin hij nauwelijks dronk. Niet dat dat nou echt uit zou moeten maken maar ik ben er wel gevoelig voor. :blush:

Het voelt fijn en stevig, zo'n katerloze zondag. Ik heb er al velen ervaren de afgelopen maanden, toch kan ik zo op zondagmorgen weer erg over in mijn nopjes zijn. De euforische periode zal dat zijn. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi @Lonster :D Aaahh heel goed! Ja, dat van te voren strak plannen wat je drinkt helpt mij ook vaak. Geen ruimte voor onderhandeling, klaar. En nu heb je het weekpact ook voltooid, op naar de volgende! Ik weet niet of het slechts de euforische periode is, je kan ook ook gewoon trots zijn op jezelf en dat gevoel omarmen. Het is geen blij gevoel dat nergens op is gestoeld, het heeft een duidelijke oorzaak namelijk dat je jezelf hebt beloond met een frisse zondag :) 

Ik ben trouwens begonnen in dat boek Tonic en ik begrijp helemaal wat je bedoelt nu, jeetje wat schrijft die man met een depressieve ondertoon. Maargoed wel veel herkenning inderdaad en brrrrrr... Ik las net dat hij zijn collega tegenkwam in de supermarkt een paar dagen na een compleet uit de klauwen gelopen borrel: ''ik ben van je geschrokken''. Nou ik kreeg helemaal de bibbers hahaha, verschrikkelijk, plaatsvervangende schaamte prevaleerde :blush: 

Zo hoeven wij ons in ieder geval vandaag niet te voelen ;):D

Enjoy de katerloze zondag! :D 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daar heb je ook wel gelijk in @Morgon ik mag ook gewoon trots zijn :)  Brr die horrorverhalen, het drukt je neus wel op de feiten en dat had ik even nodig. Hoewel ik gelukkig nooit door collega's ondersteund naar de auto begeleid ben omdat ik van de drank niet meer op mijn benen kon staan ken ik genoeg andere gênante situaties.    

Ik heb in de zomer toen ik opruimde een geprinte grote foto van mezelf weggegooid. Onverwacht kwam op het werk een fotograaf voor een smoelenboek (dat gelukkig nooit gemaakt is maar de foto hing wel een tijdje tussen anderen op de gang om onze afdeling te presenteren). Ik zie aan mijn lodderige rode ogen en huidskleur dat ik flink gedronken had. Brrr heel gênant. Anderen zouden dat toch ook gezien hebben denk ik. Of zouden anderen dat label er niet aan hangen. In elk geval zie ik er tegenwoordig frisser uit. Ook gestopt met roken bijna twee jaar. Kreeg zelfs complimenten van mijn kapper. Dat is aanmoediging. 

Ja we gaan er weer voor de komende week Morgon, goed dat je ook meedoet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Op 1-9-2019 om 09:35 zei Lonster:

In elk geval zie ik er tegenwoordig frisser uit. Ook gestopt met roken bijna twee jaar. Kreeg zelfs complimenten van mijn kapper. Dat is aanmoediging. 

Altijd leuk! 

 

Op 1-9-2019 om 09:35 zei Lonster:

Anderen zouden dat toch ook gezien hebben denk ik. Of zouden anderen dat label er niet aan hangen.

Denk het niet. De meeste mensen zijn opmerkelijk onopmerkzaam.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee misschien zien anderen dat niet. Ik heb het idee dat ik er wel oog voor heb. Hoewel je je natuurlijk gigantisch in kan vergissen. 

Ik ben onrustig, deze week, en dan komt het thema drank meteen weer omhoog piepen. Doordeweeks niet drinken is inmiddels vrij normaal. Gisteren bij een vriendin gegeten die daar wijn bij schonk. Kostte me geen moeite om appelsap te drinken. Zij drinkt dagelijks 2 glazen. In het weekend soms meer, maar daar wordt ze al snel beroerd van. Dus waarom zou ze dat doen.

Tsja. Zoals zij drie dagen over een fles doet, dat zou voor mij onmogelijk zijn. Ben ik daar jaloers op? Hm, op zich wel, omdat het zo makkelijk is zo. Aan de andere kant; ik hoef geen twee glazen wijn per dag. Nee echt niet. 0 drank voelt beter, al is het soms toch ook niet makkelijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Morgen 5 weken niet gedronken. Ben daar best verbaasd over. Dat het meestal vanzelf gaat. Dat ik niet vaak twijfel voel. Dat het goed en sterk voelt. Dat ik er blij van wordt. Zou dat zo blijven? Ik hoop het. Hoewel ik nog steeds niet van plan ben helemaal geen alcohol meer te drinken. Het voelt prettiger om het per week te nemen. Dat ik dit weekend weer geen alcohol drink, weet ik wel. Gisteren zag ik een vriendin rollen met haar ogen; drink je nou wéér geen alcohol? :lol:

Nu niet drinken de norm is, voelt het vreemd om te bedenken dat het eerder andersom was. Dat drinken normaal was. Dat zou het niet moeten zijn. De jongeren nu drinken minder dan wij vroeger. Hopelijk zet dat door. En wordt de norm om niet te drinken steeds groter, net als het schap alcoholvrij bier. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat fijn Lonster, dat het zo goed voelt nu je 5 weken gestopt bent. En oooooh, wat gun ik het je om gewoon wel weer 's alcohol te drinken. Gewoon: omdat je dat kunt, zoals vele mensen die wel maat kunnen houden. Ik kan daar best jaloers op zijn. Niet op 'n negatieve manier hoor, maar ik zou ook graag af en toe 's gewoon een glaasje willen drinken. Maar helaas pindakaas: ik vrees dat dat voor mij niet is weggelegd. Hopelijk Wel voor jou! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoals drie kwart van de mensen om me heen ben ik snipverkouden. Tekencursus vanmorgen afgezegd. En bedenken dat ik nu lekker niet naar buiten hoef; heb nog wel voldoende om een soepje te maken straks. En dan kijk ik op de klok; 15:00 uur en bekruipt me even het idee dat ik best een fles wijn zou kunnen halen. Op de bank met een dekentje en Netflix.

Het komt misschien ook door het appje van een vriendin; de vraag of ik een kopje thee kom drinken vanavond, met misschien een licht biertje 

Nee, dat wil ik allemaal niet. Ik ga de oven aanzetten. Appeltjes met kaneel en rozijnen erin. Soort appeltaart maar dan zonder de taart. Pot thee en zelf wat tekenen aan de tafel.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...