Spring naar bijdragen

Lonster


Lonster

Aanbevolen berichten

Ik had stress, waar ik moeilijk mee om kon gaan. Heb een tijdje veel gedronken daardoor. Dat zag ik als reden. Het hek ging van de dam. Eigenlijk drink ik sinds twee jaar nooit thuis, dus alles meer dan nul is teveel.

Nu een tijdje terug naar nul. Doel is om alcohol (weer) de baas te worden, dus dat het geen rol meer speelt in mijn leven. Voor mij betekent dat incidenteel wat drinken. Bij gelegenheden, met anderen. Nu die gelegenheden er nauwelijks zijn, is dat dus gewoon even niks. Wie weet, als de terrassen weer open gaan. Maar dikke kans dat ik dan gewoon tonic of alcoholvrij bier drink. Want dan hoef ik dus niet meer zo nodig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

48 minuten geleden zei Lonster:

dus dat het geen rol meer speelt in mijn leven.

Ja maar Lonster, dat kun je wel willen maar dat zit er gewoon echt niet in. Volgens mij moet je leren accepteren dat je verslaafd bent, dat gaat niet meer weg. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien is dat wel zo, dat ik iets najaag dat niet bestaat. We zullen zien. Voorlopig maar even niks. Ik merk ook dat ik er veel te veel mee bezig ben. Ik ga maar verder met mijn cursus van de acceptance therapy, de ACT. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Kom eens kijken wat ik in mijn draadje schreef voor het laatst. Ik dacht alleen over die 15 voordelen, maar het ging ook over de 30 dagen. Die ik helaas niet gehaald heb. Annie heeft me niet bij de les kunnen houden helaas. Soms roep ik dat ik er heel stabiel in ben, en dat ben ik dan ook een paar dagen of een week. Of soms zelfs twee weken. Om dan vervolgens te gaan zitten somberen en toch maar weer te denken dat wijn of bier daar iets bij helpt. Tsja. Het lukte dus nog niet zo.

Nu weer een week niets gedronken. En daarvoor twee dagen veel gedronken; met het idee dat 21 juni een mooie dag is om er voorlopig mee te stoppen, en omdat ik dat weekend twee afspraken had met drinkers. Afgelopen zondag voelde ik me er erg somber bij. En dan is het wel helpend om weer eens zoiets als dit artikel te lezen in nu.nl vandaag

Nu is het wel vrijdagmiddag en ga ik het weekend inluiden, maar niet met een 'speciaal biertje' maar met een kop speciale thee; een peperdure chai die ik laatst via internet kocht.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Angstig of somber? Dit is waarom je beter kunt stoppen met drinken (nu.nl)

Een biertje of wijntje op z'n tijd zal niet veel effect op onze gemoedstoestand hebben. Maar regelmatig veel alcohol nuttigen is een behoorlijke aanslag op ons immuunsysteem. En dat leidt niet alleen tot fysieke, maar zeker ook tot mentale klachten. "Mensen met psychische problemen kunnen beter stoppen met drinken."

Tot vijftien maanden geleden dronk Charlotte van Remmen (30) zeker één avond per week heel veel alcohol. "Ik kon niet zo goed maat houden", vertelt ze. En daar hield ze niet alleen fysiek, maar ook mentaal een kater aan over. "Dan voelde ik me de volgende dag enorm somber en angstig."

Dat Van Remmen zich de dag na een avond flink drinken zo voelde, is helemaal niet gek. Regelmatig veel alcohol consumeren kan leiden tot allerlei mentale klachten zoals prikkelbaarheid, somberheid en vergeetachtigheid, zo blijkt uit onderzoek van het Trimbos-instituut (pdf). Ook kan alcoholgebruik al bestaande psychische klachten verergeren.

"Alcohol brengt je systeem uit balans", legt GZ-psycholoog bij zorgplatform OpenUp.care Gijs Coppens uit. "Dat merk je fysiek, maar zeker ook mentaal." Want hoewel we in eerste instantie lijken te ontspannen van een wijntje, is het nuttigen van alcohol eigenlijk heel stressvol voor je systeem.

Na drie of vier biertjes slaat balans om

"Alcohol is wat we noemen een stressor", aldus Coppens. "Het vermindert je hersenactiviteit. Hierdoor voel je je op korte termijn juist heel ontspannen. Je gaat er minder door piekeren en komt meer in het hier en nu." Maar na drie of vier biertjes verdwijnt dit effect en slaat de balans juist om. "Je verliest de controle en je productiviteit neemt af."

En die effecten zijn tot de dag na alcoholgebruik nog merkbaar, zo blijkt uit onderzoek van de Britse Craig Gunn aan de Universiteit van Bath. "Mensen reageren trager, kunnen hun aandacht minder goed bij een taak houden en hebben een slechter korte- en langetermijngeheugen", zo concludeert hij. Ook vergeten mensen sneller wat ze op dat moment ook alweer aan het doen waren.

"Als je ontspannen bent, kun je dat wel hebben", zegt Coppens. "Maar als je een drukke baan hebt en onder stress staat eigenlijk niet." Daar komt bij dat je mentale veerkracht bij regelmatig alcoholgebruik structureel afneemt. Coppens: "Dit ga je al merken wanneer je elke dag drie biertjes nuttigt."

Psychologen geven cliënten met psychische problemen dan ook vaak het advies om direct te stoppen te drinken. Dit was ook bij Van Remmen het geval. "Mijn psycholoog opperde om alcohol even te laten staan", zegt ze. Dat is nu vijftien maanden geleden en sindsdien heeft ze geen druppel gedronken. En dat bevalt goed. "Toen ik nog dronk, voelde ik me standaard één dag per week slecht. Het voelt alsof ik die dag nu cadeau heb gekregen."

Helemaal stoppen met drinken is volgens Coppens niet per se nodig. Wel raadt hij aan om doordeweeks niet te drinken. "Vroeger werd gedacht dat het helemaal geen kwaad kon om twee wijntjes per dag te nemen", zegt de psycholoog. "Daar komen we nu van terug." Zijn advies is dan ook om die biertjes en wijntjes te bewaren voor speciale gelegenheden. "Bijvoorbeeld op vrijdagmiddag wanneer je het weekend wil inluiden."

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Als ik dit draadje weer ophaal en het laatste terug lees, ben ik weer verbaasd wat er staat, compleet vergeten wat er toen speelde. Nu het werk rustiger is en de stress wat gezakt merk ik ook dat er een somberte over me heen komt. Die herken ik wel als excuus om te gaan drinken. Daarom is het goed om het artikel dat ik plaatste weer te zien. Ik moet even door deze dip heen en dan gaat het allemaal juist weer wat makkelijker en lichter. Even doorzetten en in dit geval wilskracht gebruiken. 

Dus straks weer naar het zwembad en sociale afspraken plannen. Lekker wandelen en verder met mijn fotografiecursus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Lonster:

Nu het werk rustiger is en de stress wat gezakt merk ik ook dat er een somberte over me heen komt. Die herken ik wel als excuus om te gaan drinken.

Hmm ja, vrijwel alles kan als excuus gebruikt worden om te gaan drinken. Stress bijvoorbeeld, maar het andere uiterste, verveling, ook. Vermoeiend is dat he. Vind ik zelf althans. Moet er soms ook nog tegen vechten. Succes!

bewerkt door Sandro
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hard werken en de daarmee gepaarde stress bleken voor mij ook een soort van verslavingsgerelateerd te zijn...in de zin van niet bezig hoeven zijn met wat ik voel. En wanneer het dan heel rustig is...een somberte en is 'het dit dan gevoel' krijgen. Voor mij vaak een trigger gebleken...Alles of niets...stiltstaan of hollen...

Ook ik zou dan liefst wegduiken onder een dekentje er gewoon  niet zijn...waarbij dat even, als ik hier daadwerkelijk aan toe zou geven wel eens lang zou kunnen duren.  Met de nuchterheid is ook het besef gekomen dat ik het uiteindelijk ook niet echt wil..er niet zijn.  Ik leer te nuanceren...en te 'accepteren'. Dat ik ben wie ik ben. Ik probeer die melancholische momenten te accepteren..me er niet tegen te verzetten. Ze vooral niet te veroordelen.  Er naar te kijken. Dan ga ik er letterlijk voor zitten ;)

En  dan te doen wat 'helpt'.  Soms is dat de onnatuurlijke beweging om naar buiten te gaan, letterlijk iets te gaan 'doen'.  Wat dat dan ook is. Niet zo zeer met de bedoeling van afleiding, maar meer dat ik 'weet' dat ik me er fijner door ga voelen. En weer in beweging kom.  Af en toe mag ik even zwelgen...:) 

En na de regen komt dan altijd toch weer de zonneschijn...:sun:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

42 minuten geleden zei Rosee:

Juist in periodes van somberte vind ik het moeilijk om in beweging te komen.

Yes... dat is ook moeilijk dan. Lukt mij alleen als ik verder kijk. Draagt mijn gedrag bij aan/helpt het mij om... 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, dat voelt dan ook zo tegenstrijdig....mijn verstand helpt me dan....zoals vanochtend...beetje bleh....en zou 'vroeger' makkelijk zeggen, voel me niet goed, ga niet sporten...nu ben ik wel gegaan...en voel me er letterlijk en figuurlijk goed bij.  Wat Lika ook zegt...draagt mijn gedrag bij aan...helpt me om....en ook daarbij blijven voelen...want soms is iets niet doen ook oke. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn bericht plaatste ik een beetje aarzelend omdat ik mezelf een zeurpiet vind. Fijn om te lezen dat er herkenning is en dat ik niet de enige ben die af en toe wat aanmoddert en zich zelf vooruit moet slepen.

Mezelf verstoppen, de gordijnen dicht en er niet willen zijn, klagen en mezelf zielig vinden versus de deuren open gooien, lekker naar buiten, mezelf laten zien, uit mijn comfortzone stappen en mezelf ontwikkelen. 

Met de leeftijd weet ik ook wat beter hoe ik mezelf kan opkrikken. Ik moet mezelf een beetje voor het blok plaatsen. Aan anderen vertellen dat ik ga zwemmen bijvoorbeeld. Zodat ik niet hoef te zeggen, als ze vragen hoe het was, dat ik niet geweest ben. Mezelf opgegeven voor een yoga/retraiteweekend. Gelezen, één nachtje over geslapen en toen snel me opgegeven en betaald. Daar heb ik nu wat spijt van en helemaal geen zin in. Maar het zet me al in beweging, merk ik.

 

 

 

bewerkt door Lonster
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik noem dit een lamlendige tijd voor mezelf
herken er veel in
maar ik moet ook iets, want dit kan nog wel
een hele lange nasleep krijgen
zo'n weekend lijkt me een heerlijk vooruitzicht
zelf heb ik 1 week Schier geboekt, maar nog
zo ver weg. Jou posts zetten me ook in beweging
voor iets extra's, dus thnx

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat geloof ik ook Jopie. Dat doorzetten loont. Gisteren in de trein op weg naar huis dacht ik na over de mensen die roepen dat ze zeker weten nooit meer te drinken. Ik kon me daar niets bij voorstellen. En dat hoeft natuurlijk ook niet, want het gaat om vandaag. Ik kan me nu wel meer voorstellen dat dit als een bevrijding kan voelen, dat besluit. In plaats van dat het een beperking is.

Gisteren was ik uit eten in een best sjieke bistro en daar een fantastisch goede mocktail gekregen, een volwassen drankje dat de zin naar alcohol subiet oploste. Vooraf moest ik de strijd in mijn hoofd nog door; alcohol, ja of nee. En dat is precies waar ik vanaf wil, nog niet eens per se van de alcohol zelf, maar van die strijd. Dat vastgeroeste idee: chic eten, dat is toch zonde als je daar geen goede wijn bij drinkt? Als ik er over nadenk is dat de gelegenheid waarbij ik mezelf dat af en toe toestond. Want wat sober en saai en niet gezellig etc. als je dat niet doet.

Ik had de video van verslavingsarts Noorlander nog eens bekeken en wist dat ik een bepaald deel van mijn hersenen moest aanspreken, en een ander deel negeren. Er zo over denken hielp me om over de drempel te komen. Een deel van mij is een puber die zijn zin wil hebben, kiest voor korte termijn genoegens en is niet voor rede vatbaar. Een ander deel is de verstandige volwassene, die vooruit kan kijken en overwogen beslissingen neemt.

Toen de mocktail eenmaal besteld was, was dat gedoe in mijn hoofd gelukkig ook klaar. Wat kan een mens het zichzelf toch moeilijk maken.

bewerkt door Lonster
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had graag gewild dat het anders was gegaan en dat ik geen alcoholprobleem had ontwikkeld. Om tijdens dit soort gelegenheden te kunnen genieten van dat ene glas.

Maar zo ging het niet. 

Het besluit niet te drinken, maakt het lichter voor mij, want duidelijk. Geen onderhandeling. Geen gedoe.

Inmiddels geniet ik tijdens etentjes weer net zo keihard. Ik voel me niet meer zielig, want ik heb de kracht gevonden goed voor mezelf te zorgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Lonster:

Gisteren was ik uit eten in een best sjieke bistro en daar een fantastisch goede mocktail gekregen, een volwassen drankje dat de zin naar alcohol subiet oploste. Vooraf moest ik de strijd in mijn hoofd nog door; alcohol, ja of nee. En dat is precies waar ik vanaf wil, nog niet eens per se van de alcohol zelf, maar van die strijd. Dat vastgeroeste idee: chic eten, dat is toch zonde als je daar geen goede wijn bij drinkt? Als ik er over nadenk is dat de gelegenheid waarbij ik mezelf dat af en toe toestond. Want wat sober en saai en niet gezellig etc. als je dat niet doet.

At is precies waar het voor mij ook over gaat: die strijd in mijn hoofd, de afhankelijkheid daardoor, er toch altijd mee bezig zijn. Elke keer weer dezelfde vragen, dezelfde afwegingen. Zal ik wel, zal ik niet. Weer de onderhandelingen, de voornemens die toch niet lukken.

Voor mij betekent niet meer drinken Rust. Er is veel gedoe in mij, maar niet meer over alcohol. Misschien kan ik daarom nu ook wel (hardop) zeggen dat ik een goed glas wijn mis. Ik weet dat ik het toch niet doe. Ik ruik alleen maar en dat is dan genoeg. En soms baal ik en dat is dan zo.

En of ik nooit meer zal drinken? Geen idee, ik denk het niet, maar ik weet het niet. Hoeft ook niet voor mij. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Lika:

genieten van dat ene glas

Alleen alcohol verslaafden genieten van dat ‘ ene glas’, anderen vinden het gewoon lekker.

Bovendien duurt dat genieten niet lang want dat glas is veel te snel leeg en dat is het wachten tot je

gezelschap ook zover is,

Of als  de fles op tafel staat je zelf bijschenken;  niet fijn

dan maar wachten, terwijl de zucht al weer komt op zetten,  ook helemaal niet fijn.

Wat een gedoe, denk ik dan , neem een besluit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het gaat altijd om vandaag...om nu :)

 

'Nooit' daar had ik ook geen voorstelling bij...en als je tegen mij zegt dat iets niet mag, wil ik het juist doen...of hebben. Nu, meteen, alles of niets.  

En toch heb ik 'het besluit' genomen. Nooit. Waarbij ik ook weet, en zie en lees dat dat geen garantie is voor de toekomst. Wel voor nu. Op dit moment. En hoe meer ik 'in het moment' ben...tja....geen strijd, geen onderhandeling, geen afhankelijkheid als het gaat om alcohol.

En ik merk dat het verder gaat. Het niet afhankelijk zijn van beloning,  vullen van een leegte, denken dat ik het nodig heb om wat voor reden dan ook...ben er bewust mee bezig. Heb deze zomer nog geen kleding gekocht. Bewust. En dus ook gevoeld en ervaren dat ook dat heel vaak gebeurde onder invloed van bepaalde emoties en gedachtes...en een instant bevrediging gaf. Dat wat jij beschrijft in je laatste alinea, hoe het brein werkt... Ik kan het nu zien als een uitdaging...lukt het me om dat de hele zomer vol te houden? En wat levert me dat dan op? 

Niet meer drinken was wel de eerste, voor mij essentiële stap. 

Mooi om te lezen hoe het jou vergaat.

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben een lang weekend weg geweest, voormalig klooster. Met een groep vrouwen op zoek naar zingeving, ondertussen yoga en adem en een koud waterbad. Heerlijk, weer met mensen samen. Ik had daar zo'n behoefte aan, die verbondenheid. 

Goede vegetarische keuken. Helaas kwam ook de wijn op tafel, ik hoopte van niet maar daar was die toch. Zelf had ik geen moeite om niet te drinken. Maar ik had liever gehad dat de anderen dat ook niet deden. Gelukkig ging het maar om 1 of 2 glazen. Bij het kampvuur werd niet doorgedronken. Daar zou ik een paar jaar geleden veel moeite mee hebben gehad. Waar is de fles, zit er nog wel genoeg in, zijn de anderen ook wel aan het drinken... daar was ik helemaal niet mee bezig nu. Zo. Dat is fijn. Kop thee en vroeg naar bed.

Bij de vraag waarom ik niet dronk (toch altijd weer die verantwoording, maar het was meer interesse dan irritatie geloof ik) zei ik luchtig dat ik in een alcoholvrije periode zit. Zoiets dat klinkt naar een onderdeel van een lang verhaal dat je niet wilt horen als je zelf wel drinkt. ;) 

Een van de deelnemers had zelfs zelf een fles wijn mee. Uit angst dat die er niet zou zijn. 

Ik vind het drankloze pad wel een interessant pad. Gelukkig gaat het me weer goed af nu. In de vakantie geen probleem. Het is de stressvolle tijd die moeilijk is, denk ik. Daar moet ik nog wat op verzinnen, dat na de vakantie ik niet weer terug schiet naar stressbeheersing via drank.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...