Spring naar bijdragen

Lonster


Lonster

Aanbevolen berichten

  • 2 weeks later...

Die avond is het me niet gelukt om alcoholvrij te blijven en dat vond ik ook niet erg. Het was een avondje gezellig doorzakken. Lekker gedanst en met iedereen gekletst, een festivalsfeer. Had ik dat ook zonder alcohol zo leuk gevonden? Ik denk het wel, maar niet zonder moeite. Daarna is het zaak om alert te blijven en er geen gewoonte van te maken of excuses te gaan zoeken.

Dit weekend had ik waarschijnlijk daarom een beetje aversie tegen alcohol. Aziatisch etentje, kon prima met thee in plaats van wijn (die toch nooit te drinken is bij de Aziaten). Gisteren een verjaardag waar veel gedronken werd. Vorig jaar deed ik nog gezellig mee. Nu ergerde ik me. Ik had geen zin om er bij te zitten en al die slappe verhalen aan te horen. Ik vond iedereen stom. Maar misschien moet ik het niet aan de alcohol wijten en was het gewoon een saaie avond. Vroeg naar bed, niet vrolijk maar wel tevreden. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tevreden de avond afsluiten is ook mooi. Ik had hetzelfde gevoel laatst bij een uitje van mijn werk. Ik heb me ook echt zitten ergeren. Wat een gezuip zeg! Niet normaal en de helft stapt daarna nog vrolijk de auto in. En als je dan zelf niet meedoet dan krijg je er nog opmerkingen over ook. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja stom hè. Gisteren was ik op een middagbijeenkomst van werk, beetje feestelijke afsluiting van iets, waar aan het eind, rond half 6,  een 'borrel' geschonken werd met hapjes. Iedereen (iets van 10 personen) aan het fris! Ongekend. Ik vond het leuk maar ongezellig tegelijk. Gek toch hoe dat zit ingebakken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Merk dat ik weer zo terug zak in drankgebruik. Ik wil het niet. Het voelde gisteren als een noodzaak om wat te drinken en daar baal ik natuurlijk van. Het zou toch met je verstand op een rijtje moeten lukken om je te beheersen. Maar gisteren moest en zou ik toch nog een paar biertjes gaan halen. Terwijl ik mezelf op het dagpact had gezet en hier had zitten lezen voor inspiratie.  En de avond daarvoor ook al gedronken.

Ik had de aandacht verlegd, van alcohol naar eten. Maar sloeg daar weer in door, door de hele dag met eten bezig te zijn en teveel te eten. Dat heb ik nu weer redelijk onder controle. En nu komt die drankzucht weer om de hoek piepen. Het lijkt wel iets hormonaals en misschien speelt dat ook wel mee. 

Of is het pendulegedrag. Ik las die term eens en vind het mooi. Je gaat iets nieuws uitproberen en slaat er eerst helemaal in door, tot je in het midden terecht komt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Knap dat je het wel hebt geuit Lonster! Kan op het moment niet veel betekenen voor anderen. Zat ook te denken dat het verlies van je zus , je beste maatje ermee te maken had. Maar goed dit vul ik zelf in en slaat nergens op mss. Hou je bijeen! Erg waardevol om altijd jouw postings te lezen. Djw.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat dit heel herkenbaar is voor veel mensen. En dat dit deels bewust maar vooral ook onbewust gaat. Je zoekt afleiding of gunt jezelf dat extra koekje of stuk chocola want tenslotte drink je geen alcohol meer. Dat is dan je beloning na een lange dag werken i.p.v. dat glas wijn! Ik denk ook dat dit helemaal niet zo erg is tenzij je erin doorslaat. Je komt er wel Lonster! Daar heb ik echt het vertrouwen in. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had/heb dat ook: geen drank meer maar nu probleem met overmatig snoepen. Het wordt al beter maar ik moet er nog steeds erg voor oppassen. Ik kan er inmiddels twee dingen over zeggen die denk ik voor meer mensen gelden.

1) ja, het is een vorm van compensatie omdat je dat andere mist en je daardoor zielig voelt. Daar schuilt best een groot gevaar in want je zielig voelen kan een enorme trigger zijn tot onmatigheid. Precies dat soort gedachtenspinsels die je bij het drinken had ("het kan me ook niks meer schelen", "alleen deze keer nog", "mag ik ook eens onverstandig doen?" enzovoorts) komen hier ook weer om de hoek kijken. Als je dat op den duur niet weet te doorbreken kom je er nooit echt vanaf.

2) maar ook kun je de technieken die je je hebt leren eigen maken om de alcoholverslaving te doorbreken vaak met succes toepassen op die nieuwe (dreigende) verslaving. In dat opzicht heb je een voordeel en zit je in een leerproces waarin je steeds verder kunt komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is de zucht naar een middel. Ik ben onrustig, ik heb stress, ik voel me overprikkeld … En dat wil ik oplossen, dempen met een middel. Ik ben ongeduldig en snel geïrriteerd. 

Eerdere verslaving van roken overwonnen, en anders met drank omgaan eerder, geeft wel inzichten en moed. Ik wandel veel om me te ontspannen, daar zou ik bewuster mee bezig kunnen zijn en ook gedurende de werkdag probeer ik wat meer rustpunten in te bouwen (door uitgebreid te lunchen :)  ) zodat ik niet te moe en overprikkeld thuis kom.

Ja dat zal wel herkenbaar zijn. Het zijn vooral ex-rokers die zoveel gaan eten. Maar ex-drinkers natuurlijk ook.

Ik heb naar de video van verslavingsarts Noorlander gekeken. Dat is geloof ik de derde keer dat ik het zie, en elke keer haal ik er weer wat anders uit. Nu hoor ik haar ook zeggen dat het bijna niet te doen is, een verslaving bestrijden. Je komt er nooit echt vanaf. Dat klinkt dan weer wat minder hoopvol. 

(Smaragd, ik denk dat je mij ofwel verwisselt met een ander ofwel mijn bericht eerder over mijn zus anders geïnterpreteerd hebt? Mijn zus is niet mijn maatje, is het nooit geweest ook.)

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 8-7-2019 om 08:18 zei Lonster:

Het is de zucht naar een middel. Ik ben onrustig, ik heb stress, ik voel me overprikkeld … En dat wil ik oplossen, dempen met een middel. Ik ben ongeduldig en snel geïrriteerd. 

Eerdere verslaving van roken overwonnen, en anders met drank omgaan eerder, geeft wel inzichten en moed. Ik wandel veel om me te ontspannen, daar zou ik bewuster mee bezig kunnen zijn en ook gedurende de werkdag probeer ik wat meer rustpunten in te bouwen (door uitgebreid te lunchen :)  ) zodat ik niet te moe en overprikkeld thuis kom.

Ja dat zal wel herkenbaar zijn. Het zijn vooral ex-rokers die zoveel gaan eten. Maar ex-drinkers natuurlijk ook.

Ik heb naar de video van verslavingsarts Noorlander gekeken. Dat is geloof ik de derde keer dat ik het zie, en elke keer haal ik er weer wat anders uit. Nu hoor ik haar ook zeggen dat het bijna niet te doen is, een verslaving bestrijden. Je komt er nooit echt vanaf. Dat klinkt dan weer wat minder hoopvol. 

(Smaragd, ik denk dat je mij ofwel verwisselt met een ander ofwel mijn bericht eerder over mijn zus anders geïnterpreteerd hebt? Mijn zus is niet mijn maatje, is het nooit geweest ook.)

 

Ja, die dame legt het goed uit. Het is een bijzonder lastige ziekte die ik zelf ook maar moeilijk te bestrijden vind.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar er is wel hoop. Ik schreef dit 5 dagen geleden, heb inmiddels 6 dagen niet gedronken en ik voel me goed. Ik ben energieker en positiever. Er zijn vast meer invloeden waar dat door komt. Maar ik wil maar zeggen. Voelde me wat moedeloos omdat ik weer regelmatig was gaan drinken, maar heb dit weer kunnen doorbreken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Ik zoek inspiratie. Vind die bij jullie verhalen, maar eigenlijk vooral door mijn eigen verhaal terug te lezen. Bij mijn dagboek heb ik dat ook wel. Wil ik iets gaan schrijven, over een dilemma of proces, maar heb ik dat de keer ervoor, weken geleden, al precies zo beschreven. :rolleyes: Lekker suf, leer ik het dan nooit?

Afgelopen weekend heerlijk gegeten en gedronken in de Ardennen in een huisje. Ik vraag me weer af of dat ook zonder had gekund. Natuurlijk kan dat. Ik moet weer op de blaren zitten en even een paar dagen stug door. Dan is het weer makkelijker. Tonic en thee. Niet chagrijnig of moedeloos worden nu, dat is een trigger. 

Wat helpt is wat nuttigs gaan doen. Hup!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 minuten geleden zei Lonster:

Afgelopen weekend heerlijk gegeten en gedronken in de Ardennen in een huisje. Ik vraag me weer af of dat ook zonder had gekund. Natuurlijk kan dat.

Dat wil ik volmondig beamen. Ja, natuurlijk kan dat. En het heeft een immens voordeel in mijn ervaring: je stopt eindelijk eens met dat piekeren over wat je misschien zou missen en gaat gewoon volop van het leven zelf te genieten. Zonder dus, wel zo makkelijk en wel zo lekker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja hou er toch eens mee op, wat doe je jezelf aan. Het is ook wel gezemel, ik twijfelde of ik het wel wilde schrijven. Is het die twee dagen drinken wel waard, dat is de vraag. Want het is weer even gedoe erna en de grenzen vervagen. Ik vind het echt moeilijker zo in de zomer met dat warme weer, om matig te zijn .:(

Hoeveel ik heb gedronken? Ongeveer de helft van wat ik 'normaal' met dit drankmaatje nuttig. Normaal zouden we ieder een fles wijn en nog flink wat speciaalbiertjes hebben gedronken. Nu zijn we later begonnen, hebben lager in promillage gepakt en 1 in plaats van 2 flessen gekocht. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Lonster! 

Ik denk dat het makkelijker zou zijn als je die strijd niet meer met jezelf hoeft te voeren. Maar dat zou dan ook betekenen dat je beter niets meer kan drinken. Dan hoef je dat gevecht ook niet aan te gaan of je daarna rot te voelen. Maar ik heb het gevoel dat je dat nog niet wil. Daar wil ik overigens niets mee zeggen. Dat moment komt er misschien wel en misschien ook wel niet. Wat zegt je gevoel? Zou je er het liefst helemaal mee stoppen en is je omgeving bereid om je hierin te ondersteunen door bijvoorbeeld niet te drinken in je gezelschap? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn vrienden en familie zal ik niet zo gauw vragen om geen alcohol te drinken. Daarmee zou ik het voor mijn gevoel erg groot maken. En het is mijn ding. Mijn zoektocht wat ik hierin wil. Ik zou graag weer terug gaan naar de manier waarop ik het de eerste twee maanden deed. 1 tot 3 keer per maand wat drinken, als het zo uitkomt. Niet op een vaste dag en afgepast, maar naar de gelegenheid. Uitgangspunt is dat ik niet drink; niks in huis en niet als ik emotioneel ben of overprikkeld. Eerst een paar weken helemaal niets drinken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Ben het drinken nog niet de baas, maar deze week wel. Laatste dagen zomervakantie en een terras vol drinkers en etentje getrotseerd. Wat me zonder veel moeite goed af ging. De knop staat goed, dat zou ik graag zou houden. Daarom haal ik mijn draadje weer even omhoog. Om even vast te leggen.

Met een vriendin in de kroeg gezeten en haar langzaam aangeschoten zien worden. Toen ze merkte dat ik het niet meer zo lollig vond, vond ze het tijd om op te stappen. Dat was best grappig om te ervaren. Om haar een plezier te doen heb ik vier alcoholvrije bier gedronken. Dat was best veel. Gek vond ik dat wel, om zin te hebben in een kop thee maar toch maar weer een alcoholvrij bier bestelde, om maar niet te saai over te komen of zo. Vriendin zei dat het haar niks uitmaakte wat ik dronk, maar dat is natuurlijk niet zo. Ze vond het een beetje confronterend merkte ik. 

De barvrouw vertelde trots vier verschillende soorten alcoholvrij bier te schenken. Best goed, hoe dat in de mode komt.

Anyway, het was een goede week, op naar een fris weekend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Lonster, ik miste je al de afgelopen week, fijn dat het een goede week voor je was.

Ik was laatst bij een vriendin en had anderhalf glas wijn met haar meegedronken toen ze vroeg of ze nog een fles open zou maken. De teleurstelling op haar gezicht toen ik zei dat ik niet meer hoefde was gewoon grappig. Gelukkig had ze het zelf ook door en zag ze de humor er wel van in, maar soms voel ik me bijna schuldig dat ik anderen zo confronteer met hun alcoholgebruik. Maar ja, om daar nou om te gaan drinken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...